Ga naar inhoud

Uitgebreid stappenplan exterieuronderhoud


Emi

Aanbevolen berichten

Dit uitvoerige stappenplan met toelichting kwam ik tegen voor de geïnteresseerde fanatieke wassers, kleiers, polijsters en waxers. Als je de stappen allemaal goed volgt, ben je volgens mij gemakkelijk een werkdag bezig om je auto op orde te krijgen :blink: ,

aangepast door Emi
Link naar reactie

Ppfff een beetje overdreven misschien, misschien hangt het van de staat van het lakwerk af?!

Ik gebruik altijd Valma shampo, Auto-Glym was en Gliptone conditioner voor het leer onderhoud.

Ik zou wel eens willen weten of dat dure spul ook een beter resultaat geeft?

Link naar reactie

Met alle respect maar Valma-shampoo is behoort tot de instapschampoos. Ze zijn geschikt voor mensen die niet te lui zijn om de wasstraat af te wijzen maar die zich (nog) niet hebben verdiept in de materie en eigenlijk niet weten wat ze missen. Mijn moeder kon aanvankelijk ook niet geloven dat mijn BMW in vrijwel alle opzichten echt beter rijdt dan haar Skoda Fabia uit 2000.

En goede shampoo glijdt goed, maakt uiteraard goed schoon en is tegelijkertijd mild voor de bestaande waxlagen.

Over Auto-glym kan ik weinig zeggen omdat ik niet weet welk product je van dat merk gebruikt.

Als je met Gliptone condiotioner de Liquid Leather bedoelt: Fijn spul. Geeft niet al te glimmende afwerking, en ruikt sterk naar leer maar daar hou ik wel van :) .

Wat betreft de kwaliteit van waxen, zijn de standdtijd, het verwerkingsgemak (zowel in -als uitwrijven) en de glans en kleurverdieping belangrijke kwaliteitskenmerken. Een hoog carnabaugehalte helpt daarbij. Zo'n wax hoeft geen 1000 euro te kosten zoals deze.

Ergo goede spullen geven echt en beter resultaat, hoeven niet de hoofdprijs te kosten, Bijvoorbeeld shampoo vanaf 15-20 euro per 500 ml - je kunt deze vaak tot meer tot meer dan 1:600 verdunnen en is dan relatief veel goedkoper dan -nogmaals met alle respect- Valmaspul). Als je een keer een kwaliteitswax wilt proberen, en niet meteen de hoofdprijs wilt uitgeven, kun je een zogenaamd panelpotje (30 ml)kopen. Een panelpotje van een zeer goede wax als Dodo Juice Supernatural 2.0 kun je al kopen voor 20-25 euro kopen. daarme kun je je auto 2-3 keer een waxlaag geven.

Overigens ben ik bepaald geen detailexpert (en heb ook niet de ambitie dat te worden). Maar k heb de laatste tijd nogal wat spullen getest en veel gelezen op het carcleanforum <_< .

Link naar reactie

Met alle respect maar Valma-shampoo is behoort tot de instapschampoos. Ze zijn geschikt voor mensen die niet te lui zijn om de wasstraat af te wijzen maar die zich (nog) niet hebben verdiept in de materie en eigenlijk niet weten wat ze missen. Mijn moeder kon aanvankelijk ook niet geloven dat mijn BMW in vrijwel alle opzichten echt beter rijdt dan haar Skoda Fabia uit 2000.

Toch is dit geen inhoudelijk argument waarom de valma shampoo niet goed zou zijn.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nou ja. Valma shampoo is niet goed voor je waxlaag. Tenzij je het zo verdunt, dat het niet meer reinigt. Zoals ik hierboven al aangaf, zijn er shampoos die in de aanschaf een stukje duurder zijn maar, je waxlaag beter behouden, en veel zuiniger zijn in gebruik.

Disclaimer:: Voor wasstraat-gebruikers is bovenstaande niet van toepassing. Want daar krijg je in vrijwel alle gevallen een te agressieve shampoo, een slechte waslaag met een standtijd van niet meer dan een paar weken, en swirls in je lak.

Link naar reactie

€995,- voor een potje wax :muur:

Toen ik die zwarte 2.5si nog had heb ik eens geinformeerd naar een Protech behandeling en die was nog goedkoper! Ik heb de behandeling overigens niet laten doen hoor.

De was die ik gebruik is super resin polish van Autoglym en dat bevalt prima.

Kwa shampoo heb je wel een punt denk ik, welke shampoo kun je mij aanbevelen? Wel eentje beneden de €500,- svp.

Link naar reactie

Nou ja. Valma shampoo is niet goed voor je waxlaag. Tenzij je het zo verdunt, dat het niet meer reinigt. Zoals ik hierboven al aangaf, zijn er shampoos die in de aanschaf een stukje duurder zijn maar, je waxlaag beter behouden, en veel zuiniger zijn in gebruik.

Ik gebruik een shampoo die zelfs een stukje goedkoper is in aanschaf en beter je waslaag behoudt :hypocritesmiley:

Hoe zuinig die dan in gebruik is maakt dan al helemaal niets meer uit :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nee, shampoo van de action!

Daar zit ook redelijk wat carnaubawas in, dus moet je je auto wel met een doek drogen anders krijg je waxvlekken. Maar prima om je bestaande waslaagje in stand te houden.

En het kost uiteraard geen drol want er zit geen geldverslindende marketingcampagne achter zoals bij 'detailing'productten (poetsmiddelen)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^ Shampoo met carnabau is geen 'echte' shampoo. Het is een 2 in 1 product dat het een beetje wast (shampoo) en een beetje beschermt (waxt -waarbij de hoeveelheid carnabau in de Actio-shampoo extreem laag is). Kan ook niet anders als je weet wat de prijs van goede carnabau op de grondstoffenmarkt is. Goedkope 2 in 1 shampoos zijn doorgaans geen goede shampoos en geen goede beschermers. Je kunt dan beter een goede shampoo gebruiken en daarna een quick detailer toepassen want dan geef de waxlaag weer een boost (mist je een goede waslaag eronder hebt zitten natuurlijk). Anders moet die eerst aanbrengen na wassen met een goede shampoo en eventueel kleien.

aangepast door Emi
Link naar reactie

Carnaubawas is echt geen duur spul hoor, Dat is een fabeltje van dure merken om hun prijspeil goed te praten.

Het is gewoon een plantaardig product wat met grote hoeveelheden uit zo'n plant komt, maar het wordt door een aantal merken omschreven alsof het het witte goud betreft. En veel mensen vallen daarvoor.

Sowieso zijn de grondstoffen van dit soort middelen echt maar een fractie van de verkoopprijs.

Link naar reactie

Ik gebruik van die nano shampoo van gp totaal protector,en dat gaat uitstekend.

en omdat ik de auto soms wel wekelijks was is de standtijd irrelevant denk ik.

Ik wil de hele boel wel een keertje goed doorpoetsen maar zie vaak tegen het lange en toch wel zware werk op.

Link naar reactie

Een voorbeeld van een goede en betaalbare shampoo (te verdunnen -afhankelijk van de waterheid- tot zo'n 1:600) is Monello lavare. Kun je 60x je auto goed wassen met een goede shampoo voor zo'n 12 euro. 20 cent per wasbeurt! En je mooie waxlaag blijft nog zitten ook <_<.

Link naar reactie

Een voorbeeld van een goede en nòg betaalbaardere shampoo is de action shampoo.

Misschien een euro per liter ofzo?

En je bestaande waxlaag wordt aangevuld en gevoed met de ontzettend dure carnaubawax die erin zit. Beter kan het niet lijkt me.

Link naar reactie

en omdat ik de auto soms wel wekelijks was is de standtijd irrelevant denk ik.

De standtijd is wel degelijk relevant omdat een goede wax (niet die uit de wasstraat of turtlewax achtig spul want die regenen er na een paar weken gewoon af) na vele wasbeurten (10-20) met een goede shampoo gewoon blijft zitten terwijl de auto goed gereinigd wordt <_< .

Link naar reactie

Je begrijpt het niet Emi,ik was de auto zowat elke week dus laat elke keer de shampoo een laagje achter wat zeker een paar weken blijft zitten voordat dit uitgewerkt is ben ik alweer aan het wassen.

Mocht ik zoals nu geen zin hebben gehad dan blijft het regenwater eraf parelen alsof er een waslaag op zit,ik denk dan maar dat er blijkbaar nog voldoende was/nanogoedje op zit.

Bedenk hierbij wel dat mijn z buiten staat,ik er nagenoeg elke dag mee rijd,en dat de wegen en dijkjes hier met dat natte weer nou niet erg schoon zijn dus een zwarte auto is vrij snel weer vies,zeker aan de onderste delen.

Soms in de zomer wil ik nog wel eens een fles golit pakken en de hele boel inwrijfen en uitpoetsen en ja dan ziet ie er geweldig uit,en dat spul blijft ook best lang zitten,maar zoals gezegd er word mee gereden en word dus weer snel vuil.

Link naar reactie

^ Met bovenstaand betoog over verdien modellen van producenten kan je alles afdoen en is derhalve een compleet non-argument. Immers producenten van 'premium' merken hebben ook een veel beter verdienmodel dan van de niet 'premium' merken. Dit geldt natuurlijk voor alles wat op de consumentenmarkt te verkrijgen is.

Link naar reactie

Ik was m gewoon met valma, en that's it, mijn auto is om te rijden en niet om een paar keer per jaar mee te pronken. Op een meeting gebruik ik nog wel quick detailer van meguiars maar dat is het dan. Al dat waxen etc is leuk en goed voor behoud van dit en dat maar mijn auto is geen investering voor mij, maar mijn plezier machine.

Veel plezier met detailen iedereen, mij maak je er niet blij mee, ik rij liever en maak m vuil ;)

Link naar reactie

Ondertussen heb ik heel wat reviews geraadpleegd, detailingfora doorgespit en adviezen van professionele detailers ingewonnen. Uiteraard heb ik mede op basis daarvan het nodige uitgeprobeerd. Vaak eerst op de Toyota Starlet van mijn meisje :hypocritesmiley: .

Inmiddels heb ik een redelijke verzameling spullen bijeengesprokkeld. Van A, B en C kwaliteit. Duurder is inderdaad niet altijd beter maar het geeft wel een indicatie. Overigens is de manier waarop je de spullen verwerkt (en de voorbereiding van de ondergrond ook erg belangrijk om een een optimaal resultaat te krijgen).

Verder moet je er natuurlijk wel zin in hebben om een halve of een hele dag aan het poetsen en detailen te zijn. Ik heb daar niet altijd tijd voor en zin in maar als ik het doe, geeft het mee een hoop rust. Als ware het een soort Yoga <_< .

Hieronder een deel van mijn spulletjes (er staat ook een spuitbus Valma cockpitspray tussen :horse: ).

20151226_125704_zps37i3tnqp.jpg

aangepast door Emi
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.