Ga naar inhoud

Garmin 590lm aansluiten maar NIET in de aansteker


Dakloozzz

Aanbevolen berichten

Bij de Z3 is het aansluiten vd aanstekerplug vd Garmin een drama met name met achteruit schakelen. Volgens Waypoint is de kabel naar de Zumo houder (inc.speaker) 5V en geen 2V . Hoe kan ik het beste dit ergens anders monteren. Er mag een losse draad uit bengelen zoals bv USB achteruitgang radio.

Alle suggesties zijn welkom !

Link naar reactie

12V aan de achterkant van je autoradio pakken?

Zo'n radio-connector is makkelijk 'af te tappen', en omdat van dit soort stekkers goed bekend is welke kleur draadje wat doet hoef je ook niet lang te zoeken naar de juiste aftap-kandidaat. De kabel kan je dan via het zijpaneel aan de passagierszijde richting middenconsole leiden.

Dunne vingers, een stukkie staaldraad en wat geduld, en je kan die kabel trekken zonder de middenconsole uit te hoeven bouwen...

Ik heb een vergelijkbare constructie, met twee USB-kabels gekoppeld aan mijn headunit. Eén daarvan gebruik ik voor een USB-harddisk die als muziekspeler dient, de tweede kabel komt terug de cabine in en wordt als oplaadkabel voor navigatie/smartphone gebruikt.

Link naar reactie

bK66Fq.jpg

Of zo iets kopen. Ik heb dit onder het dashboard tegen de middenconsole geplakt (zo hoog mogelijk) en vervolgens draad bovenlangs de "zijflap" naar de voeding van de aansteker in de middenconsole geleid. Schakelpookhoes even losmaken. Voedingsdraden opzoeken en doorlussen. De aansteker in de Z3 staat altijd onder spanning ook als het contact is uitgeschakeld. Succes.

aangepast door Zetter
Link naar reactie

De aansteker in de Z3 staat altijd onder spanning ook als het contact is uitgeschakeld.

En precies daarom is het de vraag of je die wel moet gebruiken. Je ingeplugde device blijft dan stroom trekken als de motor uit staat.

Link naar reactie

Je ingeplugde device blijft dan stroom trekken als de motor uit staat.

Helemaal gelijk Tja. Maar de Garmin is een "los" device en die (ik gebruik een 550) laat ik echt niet in de Zet zitten. Volgens mij kost deze 590LM ongeveer € 600,00. Als je hem gauw kwijt wil, dan moet je dit ding lekker laten zitten vooral met de kap open en dan weg lopen. Duurt maar even, dan ben je 'h zo kwijt :o

Link naar reactie

Bedankt voor de tips, Roodkapje kwam gisteren met het zelfde idee( 1 enkele ingang) en ja Zetter 3 weken geleden werd mijn zijruit ingeslagen (niet de Z3 die had ik nog niet) en mijn zuignap + oplader/luidspreker gejat en ze hebben ook gekeken in de kofferbak van binnen uit! Ik denk omdat ze me zagen dat ik naar de achterbak liep en in dit geval gelukkig mijn rugzak met Garmin meenam.

Hoe nieuwer hoe zuiniger je bent.... Maximale vergoeding € 250 van je inboedelverzekering. Alleen zuignap enz was al € 60. Stelen ze ook nog mijn radiofrontje voor de radio zeker geen tijd. Ik heb er niets meer aan en hij ook niet *^§3#!!# Dus voortaan ook de houder en zuignap + draden uit het zicht en Garmin mee ppfffff.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb iets soortgelijks als Zetter (gehad) in het dashboardkastje:

13805443775_a3eb8d834a_b.jpg

Je moet de draden wel echt even goed verbinden bij de sigarettenaansteker: deze zitten op een plek waar ze anders snel weer los schieten.

Ik heb de mijne uiteindelijk weer weg gehaald omdat ik hem toch niet echt gebruikte en het controleledje wel altijd aan is. Bij een auto die niet wekelijks gebruikt wordt wil ik dat soort permanente belasting (ook al is het maar een ledje) zoveel mogelijk voorkomen. Als je dus zoietrs koopt zou ik er goed op letten dat er géén ledje in zit.

Link naar reactie

Dat ledje zal je accu echt niet zo snel leeg slurpen. Een eenvoudig rekensommetje leert het volgende:

Volle accu: 75 Ah = 75x12 = 900 KWh

Een led gebruikt ongeveer tussen de 0,1 en 0,2 W

Dus kan de led theoretisch een heel of een half jaar branden tot de accu leeg is.

Maar mogelijk heeft iemand een betere opmerking, dan hoor ik het graag.

Het voordeel is dat je zeker weet dat de splitter op stroom staat, als het ledje brandt.

Link naar reactie
  • Administrator

^Als het alleen dat ledje zou zijn dat bepaalt waardoor een accu ontlaadt klopt het dat dit lang zal duren. Maar een semi-moderne auto heeft meer stille verbruikers, zoals je alarm. Plus een auto accu heeft natuurlijk - ook zonder verbruikers - nogal last van zelfontlading. Als je bedenkt dat ik de auto in de winter soms tot twee maanden niet gebruik, maar geen druppellader kan aansluiten, dan koppel ik liever alle onnodige verbruikers - hoe klein ook - af; starten is dan toch al wel eens kritisch. :wink:

Maar goed, als je graag een ledje wilt, zou ik er zelf een extra schakelaartje tussen hangen. Ook zo gebeurd en "the best of both worlds". Ik heb het ding uiteindelijk weer weggehaald omdat ik het in de praktijk toch nooit bleek te gebruiken ...

Link naar reactie

[Tja kijkt achterdochtig over zijn linker schouder. Dan over zijn rechter, maar ziet geen verdachte figuren. Hij besluit te happen.]

Een eenvoudig rekensommetje leert het volgende:

Volle accu: 75 Ah = 75x12 = 900 KWh

Dan heb je een gouden oplossing voor het energieprobleem in de wereld gevonden en baanbrekende nieuwe mogelijkheden voor elektrische automobielen. Volgens de gangbare fysica kom je een factor 1000 lager uit op 900 Wh.

Maar, toegegeven, ik ken de eenheid KWh niet. Wel kWh.

  • Like 1
Link naar reactie

Dus kan de led theoretisch een heel of een half jaar branden tot de accu leeg is.

Theoretisch ja, maar die 75Ah die voor je accu opgegeven wordt is een fictieve waarde. Het zijn startaccus en absoluut niet geschik voor diepontlading. Je wilt idealiter dat je accu voor ca. 80% vol blijft. Dit is vooral belangrijk als het kouder wordt.

Ga er vanuit dat je een streefwaarde hebt voor de ruststroom die een auto trekt, en die is ca. 50mA. (met die waarde kan je auto dus ong. 2 weken stilstaan totdat je op die 80% komt)

Als je ledje 0,2W trekt bij 12V, dan is dat dus al 42mA, dus is dat een flinke portie.

Als het een dagelijkse auto is, is dit allemaal nauwelijks van belang, maar veel Zjes zijn natuurlijk mooiweer autotjes, en dan kan ie best wel eens een paar weekjes in de garage staan zonder gebruikt te worden.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

IK was er al bang voor niet helemaal goed te zitten met mijn bewering. Bedankt voor de reacties :thumbup: , heb er weer het nodige van geleerd. Ik gebruik de Zet dagelijks ook in de winter, dus zal ik er niet zoveel last van hebben. Maar toch goed dit te weten en er dan ook rekening mee te houden.

Link naar reactie

P = U x I, dus I = P / U.

I = 0,2 / 12 = 17 mA. Dat valt dan wel weer mee.

Mijn punt was meer principeel: maak geen aansluiting waar spanning op blijft staan als de kans bestaat dat je er een accessoire in laat zitten die stroom kan blijven trekken. De enige reden dat de aanstekeraansluiting spanning voert met contact uit is dat je ook als het contact uit staat je sigaret aan moet kunnen steken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.