Ga naar inhoud

HELP: Lambda waarde te hoog - wat nu?


Zetti

Aanbevolen berichten

Mijn ZZZ is vandaag afgekeurd omdat de Lambda-waarde te hoog was. Van de garage kreeg ik het advies om een tijdje met flink gas er op over de snelweg te boenderen (altijd leuk natuurlijk :lol:) maar dat heeft helaas niet voldoende opgeleverd. De waarde was ietsje gezakt maar niet genoeg dus (van 1,042 naar 1,038). Misschien was 20 minuten bij 200km/h toch niet lang genoeg. De auto kwam net uit de winterstalling van 4 maanden. Wel verse olie en verse benzine (102 Octaan) er in.

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen? En... wat er aan te doen is? De garage gaf aan dat er niets aan de hand is met de Lambda-sonde zelf omdat je dan ook andere verschijnselen krijgt die er dus nu niet zijn.

Graag jullie input :clapping: :clapping: :clapping:

Link naar reactie

Lambda waarde te hoog betekent veelal "valse" lucht............ Ik zou je eigenlijk adviseren om een specialist/vakman hierna te laten kijken....maar omdat ik mezelf ook altijd zo erger aan die adviezen van "ga naar een specialist" (want om de specialist te vermijden stel je hier op het forum natuurlijk je vraag) kan ik je adviseren om met een spuitbus "lek-tester" in de buurt van het inlaatspruitstuk aan de gang gaan (vooral bij de kunststof delen en de pakkingen)......succes !!!

aangepast door ltjl
Link naar reactie

@ Sander39 : Lektester werkt alleen bij overdruk lekkage? (bij een inlaatspruitstuk overdruk ??? dan heb je pas echt een probleem..... :lol: .). Lek-tester zit gewoon in een spuitbus (en is vergelijkbaar met "startpilot").

@ Zetti: Bij "ons" ( :hypocritesmiley: ) In de BRD gaat het spul over de toonbank als Starterspray.

Trouwens.....ook een lek in het uitlaatspruitstuk (tot aan de lambdasonde) geeft een te hoge lambda-waarde.........(ook valse lucht)

aangepast door ltjl
Link naar reactie

@Itjl daarom juist een lek ij een inlaatspruitstuk moet een vacuumlek zijn dus moet je een brandbaar goedje erop spuiten ,en de lektester die ik ken is om lucht of gaslekkage te testen doormiddel van belletjes die ontstaan.

remmenreiniger gaat ook wel,maar een beetje ether is duidelijker.

Link naar reactie

Het kan ook nog een lek aan de uitlaatzijde zijn. (geen lean code aanwezig).

Als het geen van beide is zou ik de accupolen er even af halen en de + en - even tegen elkaar aanhouden. Wellicht is de brandstoftrim helemaal van slag.

En anders wellicht de verwarmingsspiraal van de lambdasensoren nameten (ohm meting op de twee dezelfde kleuren van de stekker van de lambdasonde). Ik weet niet of de z3 ecu controleert of die werken (lambdasensoren zijn heel temperatuurgevoelig, dus hebben die een verwarming)

Link naar reactie

Ben niet de eerste die het zegt geloof ik, maar de slang na je luchtfilter die splitst naar je gasklep en je stationair klep wil wel eens uitdrogen en scheuren, dan krijg je inderdaad valse lucht. Heb ik zelf ook gehad met m'n z3, na vervanging en resetten storing was alles weer prima.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Het probleem is intussen opgelost. De garage heeft de hele auto van boven tot onder onderzocht en alles is mechanisch en elektrisch 100% in orde. De Chef werkplaats is persoonlijk naar de TüV gestapt om te vertellen dat het aan hun meetinstallatie moet liggen en dat er geen beter onderhouden Z3 rondrijdt in dit gebied als die van mij :hypocritesmiley:. Toen naar de keuring en hun installatie zoog inderdaad via mijn extra grote uitlaatpijpen valse lucht aan. Allebei de pijpen met een doek dichthouden leverde het gewenste resultaat op. Kan ik er weer 2 jaar mee vooruit en weet ik de volgende keer wat er moet gebeuren om de keuring te doorstaan.

Dank voor al jullie tips en raad.

  • Like 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.