Ga naar inhoud

Oplossing voor bijgeluid stuur


jerr

Aanbevolen berichten

Beste Z'ers, wilde het onderstaande even met jullie delen, bij mij is het opgelost (foto's/filmpjes "geleend" van z4-forum.com)

Sinds een tijdje had ik met mijn Z4 (2006 facelift) last van bijgeluid bij het sturen, vooral wanneer er een beetje gewerkt moest worden (parkeren). Klinkt als: http://www.youtube.com/watch?v=vBNHeymKHpY

Ik heb toen de onderstaande oplossing gevonden en toegepast, geluid is nu weg!

I managed to sort this out by lubricating the steering rack. If you feel the tie rod ends while someone else turns the wheel you will feel a strong vibration when the noise is audible. This vibration is transmitted from the internals of the rack.

If you remove the rubber boor on the drivers side of the rack you'll be able to see the gear teeth visible on the bottom of the rack similar to those in the following picture. Now my rack was very dry and there did not appear to be any kind of lubricant visible. I applied some copper grease to the rack teeth and applied a few lock to lock turns. To my surprise there was no more noise! I'm really pleased about this as the noise was very loud and it could be very embarrassing! To fix this for a few quid is a result in my book smilie_thumbsup.gif

So if you have this problem get yourself some copper grease and a replacement boot clip - BMW part 32111095897 £5.00 (or jubilee clip of similar size)
Loosen drivers side wheel bolts
Jack car up and pop it on an axle stand
Remove rack boot
Apply copper grease to steering rack
Perform a few lock to lock turns
Apply a bit more grease for good measure
Perform a few more lock to lock turns
Re-secure boot with new clip
Re-apply wheel and bolts
Lower car
Torque wheel bolts
Enjoy some lovely quiet steering

SteeringRackteeth_zps56e008c7.jpg

Link naar reactie

Ja..gezien jouw vraag; is daar iets mis mee?

Wij noemen kopervet 'vet'.

Maar eigenlijk is het een anticorrosiemiddel en geen smeermiddel. De engelsen noemen het ook wel 'anti seize'. Dus ter voorkoming dat bouten of remblokken niet vast gaan zitten.

Als ik het probleem uit je quote lees is het een kwestie van onvoldoende vet op de uiteinden van het tandheugelsysteem, waardoor deze vermoedelijk in het glijlager gaat resoneren.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Een ouder topic omhoog schoppen, maar ik wil even laten weten dat ik van hetzelfde probleem last had en het dankzij dit topic heb op kunnen lossen :)

Heb de handelingen uitgevoerd zoals beschreven. Geen kopervet, maar kogellagervet gebruikt. Mijn tandheugel was niet helemaal droog, maar echt heel veel vet zat er ook niet op en het was wat oud/vervuild (zwarter als op de foto). Na nieuw kogellagervet lijkt het 'misthoorn' geluid vooralsnog verdwenen. Ik had er vooral last van op rotondes of met inparkeren.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Ook dit oude topic maar even aanvullen....maar wel met een vraag er achteraan. Ik heb ook dat misthoorn geluid en dan voornamelijk als het warmer wordt en ik geparkeerd sta en stuur moet werken. Nu heb ik de 2.2L...heb geen idee waar die tandheugel te vinden in. Moet ik daarvoor het linker voorwiel verwijderen om die getande stang te vinden? Hoor het graag van iemand.

Link naar reactie

Beste Patrick,

Als je al niet weet waar het stuurhuis zich bevind vraag ik mij af of je daar zelf aan wilt sleutelen. :blink:

Maar voor als je het niet laten kunt de " getande stang" kun je vinden op http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BT11&mospid=47795&btnr=32_1371&hg=32&fg=05

auto voor op bokken zetten wielen er af en stuur maximaal draaien en rubber verwijderen. dit twee maal dus links en rechts.

Groet Rob.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Best Rob,

ben niet geheel onhandig hoor...maar wist niet of dat het zelfde systeem was. Heb namelijk nu twee verschillende stuurhuis types gezien in de Z4. Wist niet precies waar dit zat. Ga eens even bekijken of ik dit zelf kan....dakpomp uitbouwen is me tenslotte ook zelf gelukt

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Ik heb ook last van het misthoorn geluid. Al langere tijd. Heb bovenstaande handleiding uitgevoerd alleen niet met kopervet, maar met het originele vet wat bmw ook gebruikt. Op de tandheugel, paar keer heen en weer sturen, en weer wat vet erop. Het was bij mij niet droog, echter ook niet overdreven vet toen ik de stuurhoes loshaalde. Dit smeren een aantal keren gedaan en het resterende vet op advies van de bmw in de stuurhoes gespoten. De rechterkant open gemaakt en daar met een 2e tube ook de boel gesmeerd. Dichtgemaakt en klaar.

Echter het geluid is niet verdwenen.

Valt me op dat als ik met de auto weggaat er eerst niks is, na veel bochten begint de hoorn. Als ik dan de auto stil zet en na ongeveer 20 minuten weer gaat rijden, is het even weg en komt het na een uurtje weer terug.

Weet iemand anders nog iets of een idee om de misthoorn weg te krijgen?

Of is het juist het soort vet dat je gebruikt van belang, lijk mij dat het originele ervoor bestemde vet van de BMW toch het beste is.

Alvast bedankt

Leon

Link naar reactie

Ook mijn ZZZZ heeft last van dit fenomeen en gaat volgende week op de brug voor de zomersloffen en wordt ook het bewuste onderdeel gesmeerd.

Ik denk dat het niet zozeer de tandheugel is die het geluid(=trillen) veroorzaakt, maar meer het ronde gedeelte van de stuurstang.
Dus is het belangrijk dat deze weer goed gesmeerd wordt.

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Wat bedoel jij met het ronde gedeelte vd stuurstang? Althans kan je het laten zien dmv foto o.i.d.?

Het is ook een soort zingen, bij een droge tandheugel zou het meer een ijzer op ijzer geluid moeten maken naar mijn mening.

Dacht nog even richting stuurhuis, maar het geluid is buiten/bij de wielen toch echt luider dan onder het dashboard.

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Nog even een update:

Nadat we aan beide kanten ruim lagervet hebben aangebracht en de hoezen teruggeplaatst, heb ik geen "misthoorn" meer gehoord.

En dat is nu al 4 week geleden gebeurt, dus denk ik dat het bij verdwenen is.

Link naar reactie

Wees blij, bij mij nog steeds niet. Wel minder. Denk dat kogellagervet de oplossing is. Bij mij zit er fb-1 vet in.

Ben al wel gewaarschuwd door een lagerspecialist dat je een glijlager niet hoort te smeren met kogellagervet. Hij geeft aan dat er dus ruimte zit om de stuurstang en koperen glijlagers waardoor dit geluid komt en dus eigenlijk de glijlagers zijn versleten.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.