Ga naar inhoud

Wasstraat wel of niet doen?


dof250

Aanbevolen berichten

Misschien is het voor velen van jullie echt NOT done, maar ik merk dat ik er eigenlijk te weinig aan toe kom om mijn Z4 uitgebreid te gaan poetsen. Hoeveel kwaad kan het om af en toe door de wasstraat te rijden?

We hebben hier in de buurt een splinternieuwe wasstraat met zemelappen en dat soort dingen. Ik ging er vroeger altijd al met m'n auto's door, maar met de stoffen kap wilde ik het nog niet proberen. Hoe is jullie ervaring? Ik heb vandaag mn auto nog met de hand gewassen en ik kan de hoge drukspuit op alle naden richten zonder dat er water de auto in komt.

Maar wat vinden jullie? En wat doen jullie? Zijn er hier leden die regelmatig of af en toe eens de wasstraat pakken?

Link naar reactie
  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die wastraat bij Ruud (roodkapje) gaan wel duurdere auto's doorheen dan onze Z3 en Z4's. Zelfs eens een Z8 door gegaan.

En in Gouda is er een wassen zonder krassen, daar ging ik met mijn oude Z4 altijd doorheen, toen ik hem verkocht kreeg ik nog de opmerking; je kunt zien dat je nooit door de wastraat bent geweest ... (haha)

Maar het hangt er wel enorm vanaf, ga niet net na een auto die vol met stof zat en probeer ook de tankstation wastraaten te vermeiden. Beste is dan toch nog een wasbox, duurt ietsie langer maar resultaat is vaak beter.

Alleen tijd ...

Link naar reactie

Zelf was ik de z4 altijd met de hand (de volvo overigens ook). Helpt wel mee dat ik daar een goede plek voor heb met warm water (ik ga niet naar een wasbox oid)

Ik vind het link met zo'n stoffen dakje. Zeker als je een z3 hebt met dat tere plastic achterruitje.

Het hangt er ook heel erg af van hoe de wasstraat afgesteld staat. Ik ken legio voorbeelden van slecht afgestelde wasstraten die dan zo een spoiler oid van je auto afrukken (met bijkomende schade à 1000 euro (opnieuw spuiten van achterklep etc))). Dat gaat een wasstraat niet vergoeden (er staat altijd wel een bordje....).

De ene wasstraat is de andere niet wat dat betreft, maar ik vind het maar linke dingen voor zo'n teer autotje.

Link naar reactie

Heenrijden naar de wasstaat, er door rijden, terug rijden. Kost dat echt minder tijd dan even met de hand? Ik was altijd met de hand binnen 30 minuten weer spik en span. In de was zetten duurt natuurlijk langer. Met stoffen kap door decwasstraat vind ik niks...

Link naar reactie

Ik was de ZZZ altijd met het handje, het is een half autootje dus zo gebeurd.

Wat ik begrepen heb is die wax die ze er op spuiten niet echt goed voor de kap.

Maar het is jouw auto en als jij er mee door de wasstraat wil, prima toch

Link naar reactie

Altijd door de wasstraat. We hebben hier ook zo'n moderne, die goed bekend staat. Je ziet er ook dure Porsches e.d. door gaan.

Het stoffen dakje kan er prima tegen, geen enkel probleem. Om de auto echt netjes te krijgen moet je zelf nog wel even aan de slag, want de wasstraat reinigt niet de kopse kanten van je deuren, het randje onder de kofferklep en andere 'verborgen' plekken die wel vies worden.

Ik heb thuis ook geen geschikte plek om 'm te wassen. Op straat is niet echt handig, bovendien mag dat waarschijnlijk niet eens (milieu-onvriendelijk, als alles zo het riool in spoelt). Ik zie hier ook nooit iemand anders de auto op straat wassen.

aangepast door Individual
Link naar reactie

Ik heb sowieso de instelling dat hoe minder zeep etc op de kap komt, hoe beter. Ik heb de kap dan ook nog maar 1x echt gewassen en behandeld, en dat is toen ik 'm net gekocht had. Zolang de kap niet echt smerig is (hij staat binnen dus wordt ie dat ook eigenlijk niet), ga ik na het wassen er gewoon overheen met een vochtige doek (de kap is dan ook licht vochtig van de spray van de hd spuit).

Het wassen is idd zo gedaan (in de was zetten valt ook wel mee). Dat valt me elke keer weer op als ik die volvo doe.....dat is echt veel meer werk.

Het is trouwens pas een goede wasstraat als ze bereid zijn àlle schade aan je auto te vergoeden als er iets fout gaat.....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Het is heel simpel, wasstraat = krasstraat, wat er ook wordt beweerd en wordt gezegd, een wasstraat geeft gewoonweg schade aan de lak in de vorm van lichte krasjes. De lak verliest zijn glans op den duur en met een zonnetje erop is het één groot swirl festijn. Als je dat weet en er niets om geeft dan is dat prima, en is het een snelle manier van het reinigen van de auto, echter zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

1) de lak wordt voorzien van fijne krasjes

2) De wagen wordt nooit helemaal goed schoon

3) Doordat er veelal in wasstraten een overdosis reinigingsmiddel wordt gebruikt is je zorgvuldig aangebrachte waxlaag verdwenen.

Nogmaals als je er mee kunt leven, prima. Dat er juist veel dure auto's door de wasstraat worden gejaagd wil niet zeggen dat het geen kwaad kan maar dat de eigenaar het of geen bal kan schelen of het gewoonweg niet weet.

Helaas hebben dealers er tegenwoordig ook een handje van om nieuwe auto's fijn door de wasstraat heen te halen voordat deze worden afgeleverd. De afleveringskosten waarbij een groot deel is bestemd voor het poetsen wordt liever in de zak gestoken omdat er op nieuwe auto's niet zo heel veel marge is te behalen. Zo hebben we de afgelopen weken al een aantal spiksplinternieuwe auto's helemaal moeten polijsten omdat deze door de dealer al bekrast werden afgeleverd en dat waren echt niet de lulligste auto's.

Overigens is het wel zo dat het met de verkeerde middelen zoals de ouderwetse sponzen en zemen evengoed lakschade kan worden verkregen maar het op de juiste wijze wassen met de juiste producten geeft een beter en veiliger resultaat.

Link naar reactie

Dat gaat een wasstraat niet vergoeden (er staat altijd wel een bordje....).

Iedere eerstejaars rechten weet dat dat bordje geen enkel nut heeft. Een wasstraat is ALTIJD verantwoordelijk voor schade aan een auto. Ook al hangt er een bordje. Net zoals bij een betaalde garderobe met een bordje de eigenaar ook ALTIJD verantwoordelijk is voor verlies en diefstal. Helaas is recht hebben iets anders dan recht krijgen..... aangepast door HAL2001
Link naar reactie
  • Administrator

^Iedereen met enige veldervaring weet dat zo'n bordje wel degelijk nut heeft; het schrikt minimaal de helft van de eventuele claimanten af volgens het aloude "baat het niet, dan schaadt het niet" principe. :guitar: "ALTIJD", zou ik - zelfs in relatie tot particulieren - zeker niet aandurven, zie bijvoorbeeld hier. Overigens moet je als particuliere gebruiker van een wasstraat zelf ook niet al te gek doen ...

Link naar reactie

Zoals ik al zei: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 heel verschillende dingen. Het lijkt me dat de eiser niet echt goed is vertegenwoordigd als je de stukken doorleest, anders zou hij zeker hebben gewonnen. En ik weet dat veel mensen denken dat zo'n bordje nut heeft, maar dat is dus niet zo. Dat blijkt ook wel uit die uitspraak.

Die tweede zaak is wel hilarisch zeg.....

Link naar reactie

Ik heb thuis ook geen geschikte plek om 'm te wassen. Op straat is niet echt handig, bovendien mag dat waarschijnlijk niet eens (milieu-onvriendelijk, als alles zo het riool in spoelt). Ik zie hier ook nooit iemand anders de auto op straat wassen.

Ik ben nog geen apv tegengekomen waar dat instond.

En ik vraag em af waar ze dan bang voor zijn (milieutechnisch). Het vuil wat je eraf spoelt komt van de weg zelf, en dat spoelt er uiteindelijk ook met regenwater deels af.

De shampoo is volgens mij altijd biologisch afbreekbaar, en, als je daarom je auto niet meer zou mogen wassen.... mag je dan ook niet meer je ramen lappen? Dat doe je ook met water en zeep. Gelijke monniken gelijke kappen.

Link naar reactie

Veel wasstraten hebben ook een wasbox.

het is een optie om de auto daar met de hogedrukspuit vanaf een afstand, eerst nat te sproeien/spuiten (inweken) en daarna met krachtige straaal onderkant wielkasten en tussen de velgen/spaken te spuiten.

Kost ca. 2 euro.

Daarna door de wasstraat, zonder wax (doe ik beter met de hand).

Link naar reactie

Ik ga tegenwoordig meestal naar de wasbox.

  • Eerst afspoelen met de hogedruk
  • Daarna laat ik mijn meegebrachte emmer vol shampoo lopen
  • Dan schuim ik de auto helemaal in, ik borstel alleen de ramen en wielen
  • Met de washandschoen en emmer maak ik de auto schoon
  • Afspoelen met de hogedruk
  • Als laatste drogen met de droogdoek

en voilà we hebben weer een schone auto.

Als ik hem in de wax wil zetten, maak ik de auto gewoon thuis schoon etc.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Het krassen in een moderne wasstraat van tegenwoordig valt ip nog wel mee mits je een 'goede' wasstraat kan vinden.

Ben er zelf toch niet zo'n voorstander van. Zeker niet met de stoffe kap. Ze gebruiken vaak best wel agressieve middelen die me de kap en de waterdichtheid ervan niet ten goede lijkt te komen. Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening. Heb bij mijn vorige cabrio in 2 jaar 1x de kap echt gereinigd (met speciaal spul). verder alleen met water was voldoende.

Voordeel van de wasstraat vind ik de bodemreiniging na bv wintersport ivm pekel ed, deed dit wel altijd met hardtop op mijn vorige cabrio.

Link naar reactie

Ik heb een heel fijne wasgarage en dan ben ik voor 15 euro klaar. En zeker twee bakken koffie. Ze doen het helemaal met het handje en voor een tientje extra wordt ook de binnenkant helemaal schoon inclusief een citroen geurtje.....

Link naar reactie
  • Administrator

^Limbo grammatica = onnavolgbaar. :lachen: Hangen ze je een [...] in de [...]? Waarom "je" op die plaats in de zin en niet op de plaats van "de"? :blink:

Link naar reactie

tsja, gebeurt voordat je het in de gaten hebt, maar geen boompje, ach turken houden van geurtjes en na een dag weer weg......

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.