Ga naar inhoud

z4 3.0i compressor project


M3tje

Aanbevolen berichten

Oke, dan zal er dus enige huisvlijt aan te pas moeten komen, ik zit zelf aan een 1 mm rvs bakje te denken rond de filter, of een flexibele slang om het filter naast de compressor weg te krijgen.

En ja ik vraag me ook af hoe die M 3 straatlegaal rond kan rijden, e 36 M 3 blok i.p.v orgineel.

Maar ? Misschien heeft ie een adressje waar ze ruimdenkend zijn.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vandaag ff lopen puzzelen met mijn luchtfilter maar een bakje er omheen wordt niks, ik ga maar proberen een ruimte te maken waar nu het originele gat zit waar de lucht naar het filter word geleidt, met een flexibele slang er doorheen en dan de luchtfilter naast de radiator als het past

Link naar reactie

Ik ga bij de inbouw van de mijne voor een intercooler, voor de duurzaamheid en lagere termische belasting leek me dat toch raadzaam. Het zal ook wel iets in vermogen schelen, maar dat vind ik minder belangrijk. Hopelijk beginnen we over een weekje of 2...

Link naar reactie
  • Administrator

M3tje, kun je niks met de CAI kits die er voor de Z4m zijn ( bijvoorbeeld GruppeM)? Komen op het Engelse en Duitse forum nog wel eens gebruikt voor bij.

Link naar reactie

Die CAI's zitten allemaal op de plek waar nu z'n compressor zit.

Ik snap zijn probleem wel. Waar het filter nu zit is gewoon heel erg weinig ruimte. Die kit is al uitgerust met een heel compact filter.

Volgens mij moet je er wel voor zorgen dat je filter niet nat kan worden.

Als je filter nat wordt, dan wordt er water doorheen gezogen en dat kost je je luchtmassameter.

Ik zou het filter dus niet onbeschermd achter een grille plaatsen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Vandaag de Z bij ruud gebracht voor de remmen upgrade, als het goed is post ik deze week ff de K sport remmen.

Lekker opvallen met oranje klauwen.

Nu maar weer verden puzzelen waar nog wat pk'tjes zijn te halen.

Link naar reactie

Hmm, dat gaat niet zo simpel, is niet een standaard stuk voor te koop, ik begreep dat dan ook de cats vervangen moeten dus dat is best een hele operatie,

En wat levert het op? 2000 piek voor 10 pk is niet echt de moeite.

Maar ik denk wel dat er niet veel anders meer is om te doen, anders dan een andere compressor

Link naar reactie

Voor 30 pk zou ik het wel doen, dan zit ik in om en rond het vermogen van een M///.

Maar ja, daar zit ik al lang over te twijfelen, ik vind het vermogen met een compressor toch wel erg leuk, dat gefluit en geplof heeft wel wat, lekker hardcore vermogen, en ik weet nou al dat ik een M/// ook zou gaan modificeren dus twijfel de twijfel!!

Link naar reactie

Ja die set van mij kostte 600 nogwat. Maar dat is dus niet 1:1 pasklaar (met wat werk zeg maar :) )

De bak met herrie krijg je er overigens gratis bij :lol:

Een z4m is trouwens ook prima te modden met dikke superchargers en turbo's.

Wees dan wel bereid om diep in je zakken te graaien omdat die kitjes nog net wat duurder zijn ;)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja, daar zit wel een beperking, ik wil er ook geen miljoenen project van maken, maar een Z4m voorzien van dikke compressor, dat gaat volgens mij echt groot geld kosten.

Richt ik me maar ff op het spruitstuk, dat is haalbaarder.

Ter zijner tijd maar naar een E 89 3,5 IS, die gaat zonder extreme kosten zo naar 400 PK.

Link naar reactie

Zo fototje van de remmen upgrade ,big brakes voor[
Overigens gisteren een testje gedaan, samen met de 328i even getest.
Conclusie z met compressor was tot 200 k/pu even snel, 328i loopt vanaf 200 makkelijk uit.
E.e.a gemeten met beide auto's in sportstand( allebei automaten).



2wf03y8.jpg

aangepast door 2.5si
foto zichtbaar gemaakt
Link naar reactie

Mooi remmensetje :thumbs_up:

Hoe groot zijn die schijven? 330mm, 356mm of 380mm?

Ga je achter ook nog iets upgraden aan de remmen?

Overigens had ik verwacht dat je z4 sneller zou zijn dan een f30 328i :unsure:

Hoeveel pk heeft zo'n ding eigenlijk?!?

Al zit daar wel een mooie (de beste die je nu ongeveer kan krijgen) automaat in (8traps! tov je 5 traps in de z4)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

Zo, ik heb je foto ook even zichtbaar gemaakt. Mooi setje inderdaad en Ruud heeft er daar volgens mij al menigeen van gemonteerd.

Merkbaar verschil?

Had je ook al stahlfix remslangen?

Link naar reactie

Mooi remmensetje :thumbs_up:

Hoe groot zijn die schijven? 330mm, 356mm of 380mm?

Ga je achter ook nog iets upgraden aan de remmen?

Overigens had ik verwacht dat je z4 sneller zou zijn dan een f30 328i :unsure:

Hoeveel pk heeft zo'n ding eigenlijk?!?

Al zit daar wel een mooie (de beste die je nu ongeveer kan krijgen) automaat in (8traps! tov je 5 traps in de z4)

Diameter is 356(past allemaal net)

Achterremmen zouden eigenlijk ook moeten want het ziet er nu niet erg af uit.

Verschil met remmen heb ik nog niet gemerkt want ik moest ze voorzichtig inremmen.

De 328i heeft 245 pk en door de de 8 traps automaat kennelijk een voordeel.

De Z heeft echt een nadeel door de automaat, hierdoor kun je de toeren niet echt optimaal benutten, de Z wil al bij 5 doorschakelen, maar de compressor begint dan pas echt op gang te komen, ik heb dat ondervangen door handmatig te schakelen maar dat gaat ook niet echt lekker.

Ik kreeg de teller niet boven de 235/240, terwijl die 328i lachend doorloopt naar 260.

Ik zit er sterk over te denken terug te gaan naar de tuner en op de vermogensbank te gaan kijken waar het vermogen blijft.

Link naar reactie

Ik kreeg de teller niet boven de 235/240, terwijl die 328i lachend doorloopt naar 260.

Ik zit er sterk over te denken terug te gaan naar de tuner en op de vermogensbank te gaan kijken waar het vermogen blijft.

Mijn getunede 3.0i loopt op de teller 255 k/h, en dat zijn 250 echte km/h. (grotere velgen/banden en volgens de GPS) Vreemd dat jouw compressor dat lang niet haalt. Die moet toch makkelijk de begrenzer bij 250 halen. Lijkt me dus iets niet goed afgesteld te zijn.

Link naar reactie

Ja klopt helemaal, ik merk ook dat het vermogen bovenin in elkaar lijkt te zakken, in de sprint zit wel veel extra, binnenkort op een heel lang recht stuk nog eens proberen waar de uiterste grens ligt,laat ik zo zeggen dat de test onder enige spanning heeft plaatsgevonden.

Zondagochtend is beter geschikt voor dit soort runs.

Link naar reactie

Sowieso moet je handmatig gaan schakelen. Dan weet je ten minste wat je doet en wat er gebeurt; je hebt dan ten minste controle.

Ik weet wel dat je automaat heel veel meer toeren maakt dan een handbak bij dezelfde versnellingsbakoverbrenging, aangezien je een grotere eindoverbrenging hebt (3,46:1 ipv 3,07).

Misschien hik je tegen de toerenbegrenzer aan? (al lijkt me dat stug trouwens)

Mijn z4 reed ongetuned ook 250km (252km geloof ik om precies te zijn) op de gps, in de 6; voelbaar tegen de limiter, maar de pit was er ook wel uit ;)

en dan draait de motor dus 5444rpm. In de 5 draai je (ook met handbak) dan 6400rpm (ik ga even van standaard bandenafmetingen)

Even opzoeken en rekenen levert op:

Op 250km/u draai je met een automaat in de 5 5342rpm, wat dus nog iets lager is dan de handbak in 6 (de 5 in de automaat is een zware overdrive), en wellicht zelfs een te zware overbrenging?

In de 4 draait de automaat dan 7220rpm, wat ver boven de standaard toerenbegrenzer is.

Dus het kan best zo zijn dat die versnellingen heel ongelukkig gekozen zijn voor de topsnelheid. Dus de 5 te zwaar (iets zwaardere overbrenging, en in een automaat wordt ook het nodige aan vermogen gesoupeerd, denk aan de hydrauliekpomp), en de 4 dus veel te kort.

Maar goed, je zou zeggen dat er genoeg vermogen is om door die 5 (met marginaal zwaardere versnelling) heen te trekken, tot pak m beet 260km/u. Je zou 'm moeten vergelijken met een standaard 3.0i automaat.

Op carbase kan je trouwens zien wat je overbrengingsverhoudingen (en final drive verhouding) zijn:

automaat 3.0i:

http://www.autoweek.nl/auto/27954/bmw-z4-roadster-30i

handbak 3.0i:

http://www.autoweek.nl/auto/27955/bmw-z4-roadster-30i

Bandenomtrek etc kan je berekenen met een tyre calculator:

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

(als je java runtime enviroment hebt zal je waarschijnlijk je securitysettings moeten veranderen (java control panel->security) en deze url aan de exception list moeten toevoegen)

Qua inremmen kan wel kloppen.

Er zijn wel inremprocedures, maar ik had ook met mijn bbk dat het leek alsof ik meer pedaalafstand moest gebruiken om te remmen. Dat is nu (was na 1000km oid) helemaal weg; je blokken worden namelijk harder (nu zijn ze poreus en verend).

Je zou voor de achterremmen agressievere blokken kunnen monteren (dat was ook het advies van mijn bbk door de leverancier), maar dat hoeft niet. Je rembalans meer naar voren geeft namelijk geen gevaar (meer balans naar achteren wèl). Het is alleen dat als je voor veel zwaardere remmen hebt, je achter ook iets zwaarder kan nemen om zo je remcapaciteit volledig te maximaliseren (maar wat je achter wint is niet zo heel erg veel, die remmen worden veel minder belast dan je voorremmen)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Guido, bedankt voor de uitleg, ik weet het volgende, de toerenbegrenzer is eraf gehaald, de versnellingsbak heeft een Nm begrenzing die(dacht ik) op 360 Nm was begrenst, die is er ook afgehaald.

De velgen zijn inderdaad veranderd naar 18 inch breedset dus dat ga ik ff bekijken met die reken tool.

Ik zou bijna een handbak willen maar die ombouw was volgens ruud een bijna onmogelijke klus.

Link naar reactie
  • Administrator

Bij mijn ongetunede Z4 3.0i (zij het met een iets ander uitlaatsysteem, maar met originele spruitstukken) is het ook geen enkel probleem om de GPS boven de 240 te krijgen. En dat is dan op 19 inch. Dan heb je zelfs ook nog wat over. Maar ik ben er nog nooit in geslaagd om dat laatste beetje extra bereik aan te spreken; op de een of andere manier rij ik altijd overdag in Duitsland en dan heb je eigenlijk nooit zo lang vrij baan dat je dat laatste trage beetje nog kunt pakken ...

Link naar reactie
  • Administrator

Mijn getunede 3.0i loopt op de teller 255 k/h, en dat zijn 250 echte km/h.

Bij mijn ongetunede Z4 3.0i (zij het met een iets ander uitlaatsysteem, maar met originele spruitstukken) is het ook geen enkel probleem om de GPS boven de 240 te krijgen.

Blablabla jongens waar blijven de :sSig_Kewlpics:

Mijn standaard 3.0i heeft geen enkele moeite om de teller over de 240km/h te krijgen

88zq.jpg

:hypocritesmiley: oh en het airbag lampje is al enige tijd uit

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.