Ga naar inhoud

z4 3.0i compressor project


M3tje

Aanbevolen berichten

Haha, nou ik wil ook geen half werk afleveren, ik heb een mooi HD filmpje geschoten maar daarop komt er bijna een vrachtwagen naar binnen geschoven op een rotonde?? Zat mijn vrouw er doorheen te gillen!! Niet geschikt voor publicatie.

Ik ga van het weekend met de Z op een rustig stukje de acceleratie vastleggen en de motorsound opnemen.

En, nog gelukt?

Link naar reactie

Ben ook benieuwd. Heb net een rotrex-kit op de kop getikt voor mijn z3 qp 2.8. Wil ook grotere injectoren en op maat af laten stellen. Heb al volledige uitlaat (supersprint, race kat, geen middendemper en eisenman) en een m54 3.0 inlaat. Wordt een project voor de winter!

Link naar reactie

En, nog gelukt?

Ik heb zitten spelen met moviemaker maar dat is nog niet veel, ik wil wel wat posten wat de moeite waard is!.

Inmiddels al wat kilometers gemaakt, opvallend is dat de vermogenstoename echt in de hoge toerentallen zit, hij is erg snel geworden maar je moet wel anders gaan rijden want de power moet wel gevonden worden.

Kan nou al zeggen dat de automaat een beperkende factor is geworden

aangepast door M3tje
Link naar reactie

Haha, jaja, had ik gevraagd maar dat is geen optie? Ik ben best wel tevreden hoor, maar de souplesse van een 8 traps automaat is het niet.

Overigens is de automaat ook wel handmatig te schakelen, maar het vraagt enige gewenning om tot 3000 toeren niet veel te merken en dan vanaf 3000 toeren ineens de power te krijgen die er dan ineens bijkomt.

Het leuke is wel dat de sportknop nu ineens een wereld van verschil uitmaakt, een beetje het idee van de knight rider met zijn turboboost knop.

Had ik een e 89 gekocht had ik dezelfde keuzes gemaakt, dan had er ook bij ruud gestaan om te kijken wat er nog bij kon.

Voorlopig zo ff verder en hierna de remmen onder handen nemen of zo.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Nog een kleine toevoeging, volgende week gaat er andere software op, het vermogen onderin is nog niet helemaal super.

Daarna weer de rollenbank op dus ? Ben benieuwd.

Binnenkort ook maar de remmen aanpakken want wie a zegt !!!

Link naar reactie

Ik heb zelf voor 325mm, dus een wat kleinere schijf. Wel grote klauwen (dus met behoorlijk grote blokken).

Grote schijven=minder kans op fading, maar zwaarder (onafgeveerd gewicht)

kleine schijven=eerder fading (maar dus iets lichter)

Ik weet niet hoeveel je met je auto rijdt, maar let ook op hoe duur blokken en vooral schijven zijn. Mijn voorschijven zijn volgens realoem (ik heb performanceschijven van bmw zelf) 330 dollar per stuk en dat vind ik eigenlijk ook wel genoeg :lol: (bij de dealer wellicht nog wat duurder.....). Maar ze zaten dus bij de set die ik heb.

Nieuwe remmetjes kan dus best in de papieren lopen...... (al kan je het spul op ebay vaak goedkoper krijgen).

Ik zou volgens mij ook naar 338mm (135i performance schijven) of 345mm kunnen (z4m schijven) met enkele kleine aanpassingen aan de drager. Die schijven zijn volgens realoem gek genoeg een stuk goedkoper (275 dollar en lager), terwijl het volgens mij wel hetzelfde systeem cq opbouw is, of ik moet me vergissen.

enfin, een beetje off topic. Maar aftermarket schijven zijn dus duur....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Oke, nou dat is een heldere uiteenzetting, ik rij maar een paar duizend km per jaar ermee zeg 5000 ongeveer, dus slijtage speelt geen grote rol.

De remmen upgrade doe ik vanuit de gedachte dat als ik wil gaan toppen tijdens een knalrit de standaard remmen gevaarlijk zijn.

Ik vind verder ook dat het optisch een verbetering is, de wagen kan het hebben zeg maar.

Link naar reactie
  • Administrator

^Klinkt lekker inderdaad. Maar de gedachte is dus dat de compressor onderin onvoldoende oppakt met de huidige software? Zou inderdaad wel fijn zijn als je juist onderin ook extra vermogen krijgt; dat mis ik nou juist bij de Z4 3.0i, boven de 3000 RPM vind ik het al best meevallen ...

Link naar reactie

De oplossing is eenvoudig, met de sportknop ingedrukt werkt het fantastisch, maar dan loopt ie een op 7. En dat is toch ook weer niet alles.

Klopt inderdaad dat de pre facelift 3.0i onder de 3000 nogal tam is, daar veranderd die compressor ook niet zo veel aan.

Maar dat is bmw eigen, alle atmospherische motoren zijn onderin erg mak( die ik ken dan).

Maar ik moet zeggen dat het als je er aan gewend bent ook best leuk is om wat mee te spelen.

Link naar reactie

Valt nog wel mee hoor. Het z4 m54 blok heeft meer en lager het koppel dan enkele grote concurrenten. Een boxster blok uit vergelijkbare periode heeft 260Nm pas bij 4700rpm (m54b30: 300Nm bij 3500rpm). Da's pas laat. MB en audi zijn redelijk vergelijkbaar met grotere motorinhoud (MB 3,2L: 310Nm bij 3000rpm, Audi 3,2L: 320Nm bij 2800rpm)

Maar het is een sportauto...... die moet je een beetje in de toeren houden, dat is het hele idee. Volgens mij vergeten jullie dat een beetje ;)

Het is niet je dagelijkse diesel leasebak..... :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heb je wel een punt hoor, maar in dat opzicht is er ook niets veranderd van voor de tuning, moest je ook toeren maken om prestaties te krijgen.

Ga overigens de 345 mm schijven er op(laten) zetten, anders voelt het niet goed als ik ga toppen,

Staat er eigenlijk nog een knalrit in de planning? Ik hoor er goeie verhalen over.

Link naar reactie

Vandaag nog een software update gedaan en weer terug op de rollenbank,de motor krijgt nu wat meer mengsel en pakt veel beter op onderin, tijdens deze meting kwamen we uit op rond de 290 pk. Ik moet nu eerst ff de luchtfilter gaan aanpassen zodat er meer koele lucht bij kan, daarna nog een keer meten.

Binnenkort ook de remmen aanpassen dat worden K sport big brakes, want de standaard remmen voldoen niet helemaal.

Tijdens een testrit voor de software update bleef de auto hangen bij 230, bij de eerste gelegenheid moet ik dat nog even controleren want dat moet soepel en traploos door kunnen lopen naar ? 260/270.

30atgrb.jpg

op de rollenbank

Link naar reactie

270 is een beetje lastig af te lezen want zo ver gaat je teller niet :lol:

Neem dus een gps tracker mee als je dat gaat testen, of een app op je smartphone die via de gps de snelheid meet (gps speedometer oid). Dan heb je je snelheid ook een stukje nauwkeuriger ;)

Link naar reactie

Ja ga ik doen, gaat bv.een tom tom wel door de 250 heen?

Ik moet toch eerst die cold air intake fixen, ik zal komende week eens kijken wat ik daarvoor kan maken of kopen..

Vandaag stond er bij de tuner een e30 M3 waar ze het groot licht uithadden gehaald en de luchtfilter achter hadden gezet, zoiets zou ik ook moeten maken, hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.