Ga naar inhoud

Kofferdeksel stopper / grotere opening kofferdeksel bij ontgrendelen


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Op basis van een tip van een Amerikaans forum een heel klein en heel simpel howto'tje.

Voor als je bij het ontgrendelen van het kofferbakslot net wat meer effect wilt, zodat je makkelijker met je vingers onder het kofferbakseldeksel komt (handig voor als je met grote / zware meuk bij de Z4 aankomt).

Benodigdheden:

- tweemaal een kofferbak stopper (artikelnummer zie foto's hieronder);

- nijptang (als het tegenzit).

!!! Opnieuw poetsalert (poetsfreaks worden nu waarschijnlijk echt onpasselijk :sSic_sick: ) !!!

Beginsituatie:

Verkleurde stopper zonder veerelement na tien jaar:

8441535319_c0c3c3b1ac_b.jpg

Bij gebruik van het knopje op de sleutel / in de auto gaat de gofferbak nauwelijks open:

8441535663_c095932feb_b.jpg

To do:

Oude stop tegen de klok in uitdraaien met de hand, of als het tegenzit met een nijptang.

Oude stop en nieuwe stop met 23 Nm veer (onderdeelnummer (51 24 813 7994):

8442625316_7239e652b9_b.jpg

Nieuwe stop er met de klok mee indraaien. Let op, de stop heeft een beginnetje:

8441535827_87218ce867_b.jpg

Dat beginnetje gaat in het sleufje bij het gaatje:

8441535285_f14ce2fbc1_b.jpg

Eindresultaat:

8441535453_139492fe57_b.jpg

Is het een wereld van verschil? Nee, zeker niet. Maar het maakt het allemaal wel net wat makkelijker als je je handen vol hebt ...

Als je uit bent op groter effect: er zijn ook 34 Nm stoppers. Onderdeelnummer daarvan is 51 24 818 7291. Ik geloof niet dat die genoeg kracht hebben om de gasveren van het kofferdeksel in beweging te krijgen, maar je kunt het proberen. Keerzijde is dat je dan meer kracht moet gebruiken om het deksel te sluiten. Bij de door mij gebruikte 23 Nm stoppers kost dat in ieder geval geen enkele moeite.

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

nice ,goede vondst man!

ik ga gelijk de 34 nm versie bestellen!

vraag mij alleen wel af of het nog effect gaat gebben op de werking van het slot.

je hoort nog hoe dat afloopt.

besteld!

aangepast door sandere39
Link naar reactie
  • Administrator

^ Thanks.

Voor alle duidelijkheid: de laatste foto is bij de 23 Nm versie ook het hele resultaat: het deksel komt dus wel op de pinnetjes te staan zodat je meer ruimte hebt bij het opendoen, maar de veer is dus niet zo krachtig dat het deksel ook verder omhoog "geschoten" wordt. Aan de andere kant: het scheelt wel al echt en deze mod kost je iets in de orde van grootte van EUR 10,- a EUR 12,- en twee minuten tijd. Het is dus al snel lonend genoeg naar mijn smaak. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de 34 Nm.

Ten aanzien van de herkomst; deze dingen met pinnetjes worden sinds jaar en dag bij diverse sedans gebruikt, waaronder E32, E34 en E38, maar OOK bij de Z3. Kennelijk vonden ze het bij de Z4 niet meer nodig ...

Link naar reactie
  • Administrator

Kijk die opmerking heb ik een hele tijd niet gehoord, maar gelukkig is ie weer terug ... <_< Maar inderdaad, vroeger toen de guldens nog van hout waren, reuzel het enige glijmiddel was en de Z3's nog nieuw in de showroom stonden was alles beter .... :gayfight:

Link naar reactie

ik heb de stoppertjes gemonteerd (eitje) en dit is het resultaat!

DSC_2020.jpg

ik kan niet goed zien of mijn kofferdeksel nu verder open gaat dan dat van maurits auto maar het scheelt tov standaard behoorlijk.

en dat voor net geen €10.-

(en ja de mijne is een stuk schoner)

(en ja de roundel zit nog steeds een beetje scheef)

(die originele op maurits Z lijkt btw ook wel iets scheef te zitten of zie ik dat nu verkeerd)

aangepast door sandere39
Link naar reactie
  • 7 maanden later...
  • Administrator

^Klein schopje voor Guido naar aanleiding van ons gesprek gister: onderdeelnummers van 23 Nm veer en 34 Nm veer in de eerste post.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

Kan inmiddels helaas bevestigen dat de 34nm 'stopper' de kofferbak niet verdere openen dan de kortere versie...

(Sluiten kost nogsteeds niet veel moeite al moet je de koffer wel even aandrukken.)

Dus 34 Nm en 23 Nm maakt geen verschil? Heb je misschien nog een fotootje van het 34 Nm exemplaar?

Link naar reactie

Deze 'stoppers' zitten toch standaard op een Z3?

Raar dat ze daar bij de Z4 vanaf zijn gestapt.

Overigens dacht ik altijd dit een sensor was die registreerde of de klep dicht of open was; maar dat is dus nu ook opgehelderd.

Link naar reactie
  • Administrator

Deze 'stoppers' zitten toch standaard op een Z3?

Raar dat ze daar bij de Z4 vanaf zijn gestapt.

dit topic gaat over de z4, dus ik weet niet welke stoppers je bedoelt ?

Zoals een wijsch man al eens zei in dit zelfde topic:

... Ten aanzien van de herkomst; deze dingen met pinnetjes worden sinds jaar en dag bij diverse sedans gebruikt, waaronder E32, E34 en E38, maar OOK bij de Z3. Kennelijk vonden ze het bij de Z4 niet meer nodig ...

:clown:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.