Ga naar inhoud

Helft speakers werkt nog na nieuwe radio


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een Bmw z3 2.8 roadster. Het enige wat me eigenlijk irriteert is de geluidskwaliteit die de standaard speakers leveren.

Er zit het bmw business radio cd rds setje in. Mijn vraag is eigenlijk: Zit er een versterker in mijn auto? Ik zie onderin 1 speaker, 2 speakertjes in de deuren en 2 speakers achter de stoelen.

Alvast bedankt.

Martijn

Link naar reactie
Gast gsusivo

Kijk eens in je kofferbak, rechterkant onder afdekking.

We stellen het altijd zeer op prijs als je je even voorstelt met een begeleidend verhaaltje :lol: en fotos van je aanwist...

Link naar reactie

Martijn,

Welkom. Ik raad je sterk aan om je even voor te stellen (liefst met foto's, trouwboekje en strafblad en wat er verder nog te vertellen valt) in de Membersgallery, als je wilt voorkomen dat je wordt overladen met dit soort mailtjes.

Op je vraag: ik snap niet wat je bedoelt met 'ik zie onderin 1 speaker'. In de voetenruimte links en rechts moet een 13 cm speaker zitten achter een rooster. Waarschijnlijk is je dat niet opgevallen. Omdat je speakers achter de stoelen hebt, heb je waarschijnlijk ook een versterker die je waarschijnlijk rechts in je kofferbak achter de bekleding aantreft. Het kan ook een Harma Kardon systeem zijn, maar dan moet er tussen je stoelen een speakerrooster zitten (ipv een opbergvak). De versterker daarvan treft je waarschijnlijk links in je kofferbak aan, achter een rechthoekige uitstulping van je bekleding.

Om zeker te weten wat voor systeem je hebt (je kunt dan alle komponenten ook opzoeken in de onderdelenlijsten, vragen bijv op realoem.com), kun je de dealer vragen om de optielijst uit te printen die bij jouw specifieke auto hoort (op basis van je Vin-nummer).

BTW: welk systeem je ook hebt, het geluid is inderdaad crappy. De meesten hier hebben allerlei verschillende modificaties aan hun audiosysteem uitgevoerd, tot en met complete vervangingen.

Succes!

  • Like 1
Link naar reactie

Oh sorry even vergeten, nou dit is mijn verhaal: 18 jaar net rijbewijs dus ik denk laten we voorzichtig beginnen......de keuze viel op een Z3 2.8 Widebody in de prachtige kleur Montrealblauw met M onderstel en interieur. De 6 in lijn klinkt echt geweldig en de auto rijdt idem. Lekker luze met airco, stoelverwarming, maar die radio is nog minder dan mijn wekkerradio op de slaapkamer. Ik weet dat de acoustic in een roadster niet geweldig is, hoef ook geen subwoofer of dat soort audio, maar gewoon een lekkere sound. Heb inmiddels een Sony DSX-S300BTX radio ( waar je onzichtbaar een ipod in kan opbergen ) en op zoek naar andere luidsprekers, heb wel de voorluidsprekers gedemonteerd, achter de stoelen en de tweaters komen later wel eens aan bod. Ik heb geen verstreker kunnen vinden in de auto, en er zitten inderdaad 13 cm speakers aan beide kanten onderin die ik dus al heb verwijderd. Blijft over de tweaters in de deur en de "oordopjes" achter mijn stoelen.

Foto's volgen ASAP.

Link naar reactie

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een sony dsx-300btx aangesloten op mijn z3 in combinatie met 2 17cm speakers (in het kicker paneel links&rechts).

Als ik de orginele radio aansluit werken alle speakers. (2 speakertjes in de deur, 1 speaker per kicker paneel & 2 speakers achter de stoelen).

Als ik de nieuwe sony radio aansluit (met een verloop kabeltje van BMW->ISO) werken alleen nog maar de 2 speakers achter de stoelen en de speaker bij het rechter kicker paneel. speaker aan de andere kant en de speakertjes in beide deuren werken niet!

Nou heb ik gezien dat het verloop kabeltje 14-pins is aangesloten en op de orginele bmw sterker 15-pins zijn. Op het doosje staat gewoon dat het werkt voor een z3 <'01. Het moet dus ergens zitten tussen de adapter en de orginele stekker.

Wie heeft er een soortgelijk probleem gehad en/of kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Alvast Bedankt,

Martijn

Link naar reactie

Hoi Martijn,

Ik zou eerst de oude radio weer aansluiten. Kijken of dan alles werkt. Voor hetzelfde geld heb je bij de 17cm speakers aansluiten iets vergeten. Verwacht niet teveel van die 17 cm in het kickpaneel. De klankast is gewoon veel te klein voor een vol geluid. Alternatief is toch een kleine actieve subwoofer. Icm de standaard speakers een mooi vol geluid. Ik heb er bij mezelf een inzitten en vorige week bij jan willem ingebouwd. Hij heedt er een kort verhaal van gemaakt op het forum. Moet je maar kijken/zoeken.

Als je meer info wil kan je mij evt een pb sturen.

Groet,

leon

Link naar reactie

Hoi Leon,

Ik heb het met de oude radio getest en dan werken alle luidsprekers. Alhoewel inderdaad geen wonder verwacht mag worden klinkt het icm de Business Radio al een stuk beter, maar met de Sony ( hoewel slechts aan 1 kant ) duidelijk nog veel beter en eindelijk hoor je een bass en veel meer vermogen.De 13 cm "kartonnetjes" die er standaard inzaten waren echt aan vervanging toe, ingedroogd en deels ingescheurd. Ik heb de 17 cm exemplaren aan de buitenkant gemonteerd nu, die liggen er dus op ipv erin ( alleen de magneet zit naar binnen uiteraard ) Ziet er niet slecht uit en is een duidelijke verbetering wat sound betreft.

Vreemd genoeg lees ik overal dat ik een verstreker moet hebben maar die zit echt niet in mijn auto!

Het zit dus in de bekabeling van de adapter die blijkbaar niet geheel compatibel is. Ik wil ze wel graag allemaal werkend hebben inderdaad. Aan de kleurcodes heb ik ook helemaal niks, dus het is lastig.

Gr,

Martijn

Link naar reactie

HOI martijn,

volgens mij een bekend probleem wat ook bij mij het geval was, in mijn geval opgelost door "roodkapje" die ook de nieuwe radio heeft geplaatst, iets met een scheidingstrafo volgens mij, maar pin me daar niet op vast aangezien ik 0,0 technische kennis heb.

Roodkapje is garagebedrijf AVVR in Reeuwijk, wellicht eens een keer langsgaan, al was het voor de gezelligheid. :-)

Succes.

Link naar reactie

Dankjewel voor de tip! Ik zou graag naar Reeuwijk komen, maar helaas is dat voor mij niet echt om de hoek. Wellicht dat het dan dus inderdaad te maken heeft met de scheidingstranformator (ook al heb ik geen idee wat dat is). Zou ik eventueel "roodkapje" kunnen bellen om te vragen hoe ze dat toen bij jouw opgelost hebben?

Wellicht dat iemand van dit forum er nog verder verstand van heeft?

Link naar reactie

Heb je alle andere topcis over radio, vesterkers en speakers al nagelezen? Hier staat ook de nodige info in.

Het enige dat ik nu kan toelichten is dat er aan de bestuurderskant (bij mij dan) een speaker zit met een versterker er aan vastgebouwd en dit ook het scheidingsfilter is voor de tweaters en de regeling voor de speaker aan de passagierskant. Kan mij voorstellen dat wanneer je deze vervangt dat er nog iets moet gebeuren voor de aansturing van de spaekers.

Ik heb inmiddels mijn derde radio ingebouwd en geen issue gehad met de bedrading o.i.d. Maar heb dus nog wel de orginele speakers voor en achter wel vervangen door kwalitatief betere speakers.

Hoop dat je er wat aan hebt, in ieder geval succes met troubleshooting.

Link naar reactie

Lijkt me dat de aansluitingen/uitgangen op je nieuwe anders zijn (op een nadere pin zitten) ......kun je die niet vergelijken met je oude radio ?

Heb je misschien nog een andere radio om te proberen en kijken wat er dan wel en niet werkt.

Heb je hier iets aan om verder te komen ?

http://adkusters.hobby-site.com/BMW%20Z3%20handleidingen/Z3%20how%20to%20-%20Radio%20aansluiting%20BMW%20-%20ISO.pdf

Groeten

Ad

Link naar reactie

Waarschijnlijk toch een voedingsprobleem van de versterker voor de speakers voor.

Zit bij jouw versie denk ik dan achterin gebouwd.

Lees de topics in de catagorie "Geluidsstudio" maar eens door.

Ook handig is de website an Ad :

http://adkusters.hobby-site.com/BMW%20Z3%20handleidingen/Z3%20how%20to%20-%20Radio%20aansluiting%20BMW%20-%20ISO.pdf'>http://adkusters.hobby-site.com/BMW%20Z3%20handleidingen/Z3%20how%20to%20-%20Radio%20aansluiting%20BMW%20-%20ISO.pdf

http://adkusters.hobby-site.com/

Haha zie dat Ad mij net voor was, maar laat mijn berichtje toch maar staan ;-)

Link naar reactie

Dit dingetje lijkt van de speakers af te komen, weet niet of het daar iets mee te maken heeft?

foto2ni.jpg

Na het topic door te lezen wat Ron mij stuurde wil ik eigenlijk wel de 'dikke witte' kabel doorlinken met de (blauwe)AMP REM kabel die uit mn nieuwe radio komt.

Is dit de witte kabel die jullie bedoelen? (meest links) Het laatste wat ik wil is de boel opblazen uiteraard.

foto3sg.jpg

Het zou ook nog kunnen dat dat verloop kabeltje niet spoort... maar na meerdere berichten gezien te hebben van radio's die niet werken denk ik dat dit toch echt de oplossing moet zijn. Wat mij wel is opgevallen is dat de zwart-witte draad (midden op de foto) nergens meer heen gaat na het verloop kabeltje.

Link naar reactie

Is toch raar verhaal.

Er bestaan drie systemen:

Stereo - zonder extra versterker, met 1 tweeter per deur en zonder speakers achter de stoelen

HiFi - met extra versterker rechtsachter in de kofferbak, met 2 tweeters per deur, speakers achter de stoelen en subwooferkast met 1 speaker

Top HiFi (HK) - met extra versterker en extra subwoofer versterker (al of niet geintegreerd) en verder als HiFi systeem, maar dan met HK componenten (in vroege versies twee speakers in subwooferkast, later -facelift- met 1 speaker in swk)

Het hangt van het bouwjaar af of er een scheidingsfilter achter het linker kickpanel zit. Een scheidingsfilter (passief) gebruikt geen stroom. Hij moet echter wel signaal krijgen, wil de aangesloten speaker (tweeter) mee doen, natuurlijk. Er zijn ook bouwjaren waarbij het scheidingsfiltertje op de speakers is gezet.

Als je nergens een versterker kunt ontdekken, maar je hebt wel speakers achter de stoelen, dan moeten die er later ingebouwd zijn (of de versterker is eruit gehaald natuurlijk, dat kan ook).

Zijn de speakers achter je stoelen wel OEM?

Heb je de optielijst al bij de dealer opgevraagd?

Wat is het bouwjaar van je Z? (de uitvoeringsvarianten zijn dan beter te bepalen)

Het klinkt namelijk alsof er met je bedrading gerommeld is, omdat de ISO-stekker (die normaliter gewoon moet werken) niet alle speakers laat werken.

Enfin, ik hoop dat dit helpt met zoeken...

Link naar reactie

Dit dingetje lijkt van de speakers af te komen, weet niet of het daar iets mee te maken heeft?

foto2ni.jpg

Na het topic door te lezen wat Ron mij stuurde wil ik eigenlijk wel de 'dikke witte' kabel doorlinken met de (blauwe)AMP REM kabel die uit mn nieuwe radio komt.

Is dit de witte kabel die jullie bedoelen? (meest links) Het laatste wat ik wil is de boel opblazen uiteraard.

foto3sg.jpg

Het zou ook nog kunnen dat dat verloop kabeltje niet spoort... maar na meerdere berichten gezien te hebben van radio's die niet werken denk ik dat dit toch echt de oplossing moet zijn. Wat mij wel is opgevallen is dat de zwart-witte draad (midden op de foto) nergens meer heen gaat na het verloop kabeltje.

De witte kabel is de 12 volts schakeldraad die bedoeld is om een versterker aan te schakelen. Dus ja, je kunt hem linken met de AMP REM kabel (bedoeld om een extra versterker voor je Sony aan te sturen), hoewel dat weinig zin heeft, want er is blijkbaar geen extra versterker.

De geelbruine kabels met het gele isolatiehoedje doen mij vermoeden dat er inderdaad met de kabels gerommeld is. Ik heb deze manier van kabels verbinden bij BMW nog niet gezien. De geelbruine draden betekenen 1 van de drie volgende mogelijkheden:

1. Signaal uit de radio voor linker voorkanaal min (dus een signaal naar een extra versterker)

2. Signaal naar hightweeter (deur) links min

3. Signaal naar midlow (kickpanel) speaker links min

Het zwartwitte kabeltje is voor de automatische snelheidsafhankelijk geluidsterkteregeling (GAL). Je nieuwe radio moet dit systeem ook hebben, anders werkt het niet en hoef je het kabeltje ook niet te verbinden.

Link naar reactie

Ik kan vertellen dat ik 2 tweeters per deur heb en 2 speakers achter de 2 stoelen. Ik heb mn vader laten zoeken naar een versterker (denk dat hij niet goed gekeken heeft). Mijn Z3 komt uit '97 en is geimporteerd uit duitsland (misschien dat dat er iets mee te maken heeft?).

Net alles opnieuw aangesloten. Alle speakers doen het ongeveer 5 min (en klinkt heel aardig!) totdat je een soort plofje hoort en op de sony radio "failure" komt te staan. Dan doet de helft van de speakers het nog. Ik ga na mijn werk even langs de mediamarkt om de goedkoopste radio te halen die ze hebben, als die het dan goed doet weet ik dat het aan de radio ligt.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Verder wil ik nog even melden dat de witte kabel volgens mij de antenne kabel is. De Paars/witte draad is de draad waar 12v op loopt. Ik heb de paars/witte draad gekoppeld aan de AMP REM van de radio, maar heeft ook niet geholpen

Link naar reactie

Ik kan vertellen dat ik 2 tweeters per deur heb en 2 speakers achter de 2 stoelen. Ik heb mn vader laten zoeken naar een versterker (denk dat hij niet goed gekeken heeft). Mijn Z3 komt uit '97 en is geimporteerd uit duitsland (misschien dat dat er iets mee te maken heeft?).

Net alles opnieuw aangesloten. Alle speakers doen het ongeveer 5 min (en klinkt heel aardig!) totdat je een soort plofje hoort en op de sony radio "failure" komt te staan. Dan doet de helft van de speakers het nog. Ik ga na mijn werk even langs de mediamarkt om de goedkoopste radio te halen die ze hebben, als die het dan goed doet weet ik dat het aan de radio ligt.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Verder wil ik nog even melden dat de witte kabel volgens mij de antenne kabel is. De Paars/witte draad is de draad waar 12v op loopt. Ik heb de paars/witte draad gekoppeld aan de AMP REM van de radio, maar heeft ook niet geholpen

Nou, dat zou voor het eerst zijn, dat die witte kabel je antenne is!! Antennes in alle auto's komen keurig via een aparte zwarte, stugge, dikke kabel met een coaxstekker, die apart op de radio wordt aangesloten. Er zit absoluut geen antennedraad op de bmw radiostekker. Die witte kabel is echt een 12 volts schakeldraad. Zet er maar een multimeter op en zet je radio maar aan, dan zul je zien dattum een puls geeft.

Verder bestaat er in de bmw draadbundel voor de autoradio geen paars/witte draadkleur. Kijk maar even in dit schema http://imageshack.us/photo/my-images/696/schemaradioz3.jpg/ Dus als het echt paars/wit is, dan is ook hier sprake van geklooi.

De failure die je beschrijft klinkt als een kanaal dat z´n vermogen niet kwijt kan, waardoor um op tilt gaat en de boel wordt uitgeschakeld. Een soort zelfbescherming, zeg maar. Dat wijst er eerder op dat er inderdaad iets raars is met de kabels, niet zozeer met de radio.

Stel dat er wel degelijk een versterker aanwezig is (en veel wijst daarop) en dat de radio een veel hoger signaal d'r uit perst dan de bmw radio, dan zou de versterker gaan clippen en de brui d'r aan geven.

Verder zoeken dus maar!

Link naar reactie

Ik denk dat je gelijk hebt en er inderdaad iets fout zit in de bekabeling waardoor de radio er een kaneel uit gooit.

Wat betreft de kleuren uit de BMW connector:

http://adkusters.hob...W%20-%20ISO.pdf

Als ik kijk naar dit PDF-je en dan de kleuren erbij pak, kan ik niet anders dam tot de conclusie komen dat de paars-witte de geschakelde 12v draad is, toch?

M'n vader is op dit moment bezig met een impedantiemeter, hopelijk haalt dit iets uit....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.