Ga naar inhoud

Het "wat voor kabinet zou het moeten worden" topic


De Beertjes

Aanbevolen berichten

Dat we weer naar de stembus mogen dit jaar, einde voor Rutte :punk: Op naar een fatsoenlijk kabinet die er wel wat aandoet

aangepast door Sjonnie Kroket
Topic gestart en afgesplitst door sjonnie...
Link naar reactie

Nee Roger, zeer zeker ontgaat mij het niet, maar deze gedoog constructie is toch een gedrocht, ik hoop dat er nu een regering komt die op een meerderheid kan rekenen en dan ook nog eens een keer doeltreffende maatregelen gaat nemen, er zijn in dit land diverse zaken scheef gegroeid.

het maakt mij uiteindelijk niet uit wie er regeert (als het maar geen PVV is), dat er maatregelen moeten worden genomen lijkt mij duidelijk en ik denk dat dat een ieder wel beseft.

Wat mij betreft mag er een zakelijk kabinet komen, die onafhankelijk van een politieke kleur of stroming is en gecontroleerd wordt door de kamer, dit kan volgens mij nooit minder zijn dan een willekeurige regering uit de huidige politiek.

Mijn schoonmoeder zegt vaak over de politiek "of ik nu gebeten wordt door de hond of de kat, zeer doet het allebei"

Link naar reactie

Sorry, ik dacht dat het intelligentie niveau hier op het forum wel hoog genoeg was :sFun_whistle: , maar ik zou zeggen, kom maar op met de reacties, wie is voor mijn mening om ons land te laten besturen door een door mij omschreven zakelijk kabinet, misschien kunnen we wat ontketenen en zo een positieve bijdrage te leveren aan de "weder opbouw van Nederland"

Link naar reactie

Even iets anders dan auto's en ik geef onmiddelijk toe veel minder belangrijk...Aangezien er naar mijn idee heul veul wannebee politici, betweters, beste stuurlui staan aan wal, politicologen enz. hier rondzwerven maar even een topic geopend om te polsen wat naar jullie idee de beste formatie zou zijn en waarom.

Het is niet de bedoeling dat wij elkaar nou gaan afschieten op politieke voorkeur in dit topic maar een redelijk 2e kamer debatje moet mogelijk zijn. Om het "wat is jouw opgevallen" topic te ontlasten kan je hier je ideëen/frustraties kwjt over het te voeren beleid over Nederland (dus niet over het forum dat is een monarchie)

Link naar reactie
Wat mij betreft mag er een zakelijk kabinet komen, die onafhankelijk van een politieke kleur of stroming is en gecontroleerd wordt door de kamer, dit kan volgens mij nooit minder zijn dan een willekeurige regering uit de huidige politiek.

Sorry dat ik het zeg, maar het huidige kabinet wat we hebben komt hier ongeveer het meeste in de buurt van alle kabinetten die we na wo2 gehad hebben hoor.

Het is immers al een minderheidskabinet en dus per definitie al gecontroleerd door de kamer. Goed, dat er grotendeels 2 partijen zijn die die steun verlenen aan dit kabinet (pvv & sgp) geeft aan dat niet de hele kamer constant achter alle voorstellen staat, maar dat is iets wat per definitie niet te veranderen is (of we moeten overgaan op een 1 partij stelsel...)

Zelf zou ik trouwens niet weten hoe deze crisis 123 op te lossen is, maar jij doet wel heel sterk geloven dat er ergens een 'economie boostknopje' zit die toevallig het hele kabinet vergeten is in te drukken. Ik zou graag van je willen weten welke maatregel exact ons snel en 100% zeker uit deze economische crisis gaat halen. Kennelijk is het allemaal heel voor de hand liggend, maar ik zie het niet <_<

Als het aan mij ligt komt exact hetzelfde kabinet terug, en dan in de vorm dat ze geen gedoogsteun nodig hebben.

Ik blijf erbij dat het beperken van overheidsuitgaven en het beperken van belastingen de meest effectieve manier is om de economie te stimuleren, en dat is grosso modo ook de mening van het huidige kabinet. Dat in ogenschouw nemende doet nederland het in vergelijk tot de rest van europa het ook zo slecht nog niet.

  • Like 2
Link naar reactie
  • Administrator

Word ook een beetje moe van dat gezeik over Wilders. Ja die vent heeft soms rare ideeën, maar hij heeft ook hele goeie. Zolang rood maar niet mee gaat kleuren, vind ik alles best...

Link naar reactie

...... "of ik nu gebeten wordt door de hond of de kat, zeer doet het allebei"

En in friesland brabbelen ze zoiets als : 'it is de boer alike folle, as de ko skyt as de bolle'

Vind dat Rutte het heel goed doet, bekwaam is en vond het een moreel minderwaardige aktie van de oppositie om hem steeds lachend af te beelden als er een bezuinigingsbeslissing werd genomen (genomen moest worden).

Link naar reactie

Henk ik ken er nog een, " Ieder hoer prijst haar eigen kont" of te wel iedereen denkt alleen aan zijn eigen belang en dat proef ik ook een beetje hier, denk wat meer aan het totaal.

Link naar reactie

Sorry dat ik het zeg,

Aller eerst over jou eerste punt, dit is verleden tijd en hebben we niets aan, in het verleden is er door diverse partijen veel goed gedaan en veel verkeerd gegaan, de problemen waar we nu voor staan zijn vele malen groter dan ooit te voren, in de voorgaande jaren na wo2 was de situatie totaal anders dan nu (denk daarbij aan, concurrentie positie, economie in de wereld en niet te vergeten iedereen zat nagenoeg in het zelfde schuitje je dat je niets meer had).

Het is dus goed om vooruit te kijken en denken, willekeurig welke regering wij ook zouden krijgen uit de huidige coalitie mogelijkheden (links of rechts) allen hebben een eigen voorkeur, waarin men nagenoeg geen oog heeft voor de anderen en bovendien nog eens geleid worden door invloeden van b.v. eigenbelang, partij belang, lobbyisten, enz.

Zoals ik al aangaf heb ik geen politieke voorkeur in het huidige landschap, met een zakelijk kabinet, bestaande uit b.v. economen, integere mensen uit het bedrijfsleven en bestuurders, wetenschappers, enz.

De kamer kan controleren op zaken als uitvoering van wetten, overheid, integriteit van leden, indienen van voorstellen, meedenken, maar niet mee regeren.

Een 100% oplossing heb ook ik niet, als dat wel zo was geweest, zat ik nu in Den Haag aan de :drank: champagne.

Overheidsuitgaven en belastingen beperken alleen hebben niet het gewenste effect, beperking van overheidsuitgaven leid in veel gevallen tot meer verlies van arbeidsplaatsen en beperking van belastingen in welke vorm dan ook is ondenkbaar, als het overheid tekort moet worden teruggedraaid, als we naar een beheersbaar tekort willen, ontkom je er niet aan om te zorgen dat er meer geld binnen komt, dus belasting.

Wat vele malen belangrijker is, is de controle op de uitgaven, daar waar het nu allemaal mis gaat, levert per jaar al gauw een paar miljard op.

En dat wij het nog niet zo slecht doen is waar, maar we willen dat wat we nu hebben ook wel graag behouden, laten we wel wezen, Nederland is niet meer zoals na wo2 een productie land, maar een land van overwegend dienstverleners, met andere woorden wij maken niets meer, nagenoeg alle grote industrie van na de wo2 is nagenoeg verdwenen.

Dat geeft ons in de wereld economie in de toekomst een wankele positie, het eerste wat men vaak schrapt is de in gehuurde dienst in welke vorm dan ook.

Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, het zijn dan ook ideeën en er zullen zeker mensen zijn die dit kunnen verbeteren of aanvullen

Wat ik wel weet dat we niet door kunnen gaan zo als het tot nu toe ging, Nederland zal het samen moeten doen, we kunnen het ons nou eenmaal niet permitteren om jaar in jaar uit meer uit te geven dan dat er binnen komt, het tij zal daarom moeten keren.

Link naar reactie
Aller eerst over jou eerste punt,

Ik denk dat je mijn eerste punt niet begrijpt.....

Mijn antwoord op jouw voorstel van een zakenkabinet (met als achterliggende grond dat dat heel wat anders is dan het kabinet wat we nu zouden hebben...) is dat het huidige kabinet daar al voor een groot gedeelte in de buurt komt. Zo ongeveer het meeste van alle kabinetsformaties die we sinds ww2 gehad hebben (let op: ik zeg dus niet dat de situatie nu net zo is als net na ww2; de conclusie die jij naar wat ik uit je post begrijp trekt (waarom snap ik absoluut niet...)), omdat dit al een minderheidskabinet is en dus per definitie bestaat bij de gratie van de rest van de kamer, dus buiten de partijen van de coalitiepartners.

met een zakelijk kabinet, bestaande uit b.v. economen, integere mensen uit het bedrijfsleven en bestuurders, wetenschappers, enz. De kamer kan controleren op zaken als uitvoering van wetten, overheid, integriteit van leden, indienen van voorstellen, meedenken, maar niet mee regeren.

En in het kabinet zitten nu geen economen, bestuurders wetenschappers en integere mensen uit het bedrijfsleven? De meesten hebben wel een universitaire achtergrond en de nodige ervaring als bestuurder, wetenschapper of ervaring uit het bedrijfsleven.

Nu zal ik niet het cv van elke minister en staatssecretaris hier gaan neerpennen, maar we nemen even de eerste die direct in aanraking komt met economische crisisen: de minister van financien (de jager): nijenrode, 2 doctoralen op de erasmusuniversiteit (bedrijfseconomie en sociologische economie), oprichter en managing partner van een ict bedrijf en diverse bestuurlijke functies op politiek vlak. Dus echt niet de eerste de beste lamlendeling die van de hoek van de straat geplukt is.

En daarnaast: de kamer controleert al op "zaken als uitvoering van wetten, overheid, integriteit van leden, indienen van voorstellen, meedenken", en regeert niet mee (dat is namelijk het kabinet zelf....)

Overheidsuitgaven en belastingen beperken alleen hebben niet het gewenste effect, beperking van overheidsuitgaven leid in veel gevallen tot meer verlies van arbeidsplaatsen

Ja, het verlies van arbeidsplaatsen die niet marktkrachtig genoeg zijn om zichzelf een bestaansrecht te geven....

en beperking van belastingen in welke vorm dan ook is ondenkbaar, als het overheid tekort moet worden teruggedraaid, als we naar een beheersbaar tekort willen, ontkom je er niet aan om te zorgen dat er meer geld binnen komt, dus belasting.

Elke euro die je aan belasting heft gaat ten koste van de spenderingskracht van consumenten of bedrijven....

Geen uitgaven->geen handel of productie->geen economie

Wat vele malen belangrijker is, is de controle op de uitgaven, daar waar het nu allemaal mis gaat, levert per jaar al gauw een paar miljard op.

Het lijkt me dat bezuinigingen de fysieke uitvoering is van controle op uitgaven.... denk je niet?

uiteindelijk is het heel simpel: het draait allemaal om het begrotingstekort. Wil je dat beperken (dus wat nu aan de orde is: de 3% regel aanhouden) dan kan je 2 dingen doen: of zorgen dat je minder uitgeeft (dus bezuinigen) of zorgen dat je meer inkomsten krijgt (dus meer belasting heffen) (of natuurlijk een combinatie van beide). En ik ben dus van mening dat het bezuinigen minder impact heeft op de economie dan meer belasting heffen, omdat dat direct invloed heeft op de hoeveelheid geld die consumenten en bedrijven in de economie kunnen investeren. Ik heb liever dat zij dat direct doen dan dat dat geld eerst naar de overheid gaat waar een groot gedeelte van dat geld aan de strijkstok blijft hangen en er maar een heel klein gedeelte weer de economie instroomt.

En er zijn ook partijen die vinden dat we die 3% aan onze laars moeten lappen... Dat dachten ze een paar jaar geleden ook in griekenland, ierland, portugal, spanje etc etc etc. En die hebben nu een maatschappelijk systeem wat dermate rot is (met bijbehorende rente van staatsschuld die ze niet kunnen betalen), dat dat voor mij toch wel een goede reminder is om dat begrotingstekort zo veel mogelijk te minimaliseren....

Link naar reactie

Maar.... Neem een ding van mij aan,.. Achter wie of welke partij je ook maar gaat staan, je bent en blijft een meeloper ..

denk daar nu maar eens echt over na

chapeau, hier kan ik volledig achter staan. :clapping:

Link naar reactie

omdat dit al een minderheidskabinet is en dus per definitie bestaat bij de gratie van de rest van de kamer, dus buiten de partijen van de coalitiepartners.

En in het kabinet zitten nu geen economen, bestuurders wetenschappers en integere mensen uit het bedrijfsleven? De meesten hebben wel een universitaire achtergrond en de nodige ervaring als bestuurder, wetenschapper of ervaring uit het bedrijfsleven.

We hadden nu dan wel een "minderheidskabinet" maar wel met een meerderheid in de kamer, het maakt dus geen bal, als je maar steun hebt, wat zegt dan nog de benaming "minderheid" het enige verschil is dat er één partij geen kandidaten levert voor posten in het kabinet.

Waar het mij in essentie om gaat is een kabinet zonder binding met partijen, het huidige kabinet is dat dus niet, dus volgen mij mis jij mijn punt en ja Jan Kees de Jager is een intelligente man, maar wel aan een partij (dus kleur / stroming) gebonden, dat maakt hem dus niet onafhankelijk.

En dat de kamer nu ook al controleert is duidelijk, maar dat doet ze dan wel allerbelabberdst, RTL, Zembla en vele organisaties doen dat vele malen beter en dit zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Link naar reactie

tsja als je een zakenkabinet neemt zonder partijbinding (dus extra-parlementair), dan krijg je de situatie dat zo ongeveer elke beslissing eerst door de kamer goedgekeurd moet worden. En daar wordt gewoon naar partij-ideologieen gekozen uiteraard. Wat daar het gevolg van is, is dat er geen regeerakkoord meer mogelijk is. Je krijgt dan een soort van los samenhangend regeringsprogramma, waarvan grote delen geen voortgang krijgen en een aantal andere delen wel.

Dat lijkt mij echt een visieloze manier van regeren, waarbij hele delen van plannen niet uitgevoerd gaan worden omdat sommige delen van een plan wel draagkracht uit de kamer krijgen en andere niet (de kamer blijft immers beslissen). Dus bijvoorbeeld wel de aanschaf van een jsf, maar niet de benodigde veranderingen aan vliegvelden zodat dat ding ook kan vliegen.... ik noem maar iets.

Je ziet dan ook dat dergelijke kabinetten zich voornamelijk richten op de orde van de dag en zich verre houden van plannen die daadwerkelijk bestuurlijke of maatschappelijke vernieuwing behelzen, omdat dergelijke plannen geen meerderheid kunnen krijgen in de kamer. Immers: er is geen regeerakkoord, dus is niemand bereid water bij de wijn te doen en staan de partijen in de kamer alleen achter voorstellen die volledig hun eigen wensen behartigen (en die zijn dus allemaal verschillend).

Want dat is het hele idee van een regeerakkoord. Het is 1 groot compromis van mensen die allemaal verschillende ideeen hebben. Jij levert wat van jouw wensen op het ene vlak in, en dan krijg je op een ander vlak wel je zin. Als dat ontbreekt heb je een regering die wel wil (plannen maken kunnen ze wel), maar op een muur stuiten van 150 volksvertegenwoordigers die allemaal met hun hakken in het zand staan omdat hun wensen niet ten volle verdisconteerd zijn in het voorstel.

Daarom is voor zo'n kabinet het regelen van de orde van de dag zo ongeveer het uiterste wat ze kunnen doen, met als resultaat dat er eigenlijk helemaal niets verandert...

En laat dat nou net zijn wat jij wèl graag wilt :lol:

Dat is mijn visie van een zakenkabinet (en dus het missen van een regeerakkoord...)

Als we geen democratie hadden was het vast en zeker een heel goed werkend systeem :lol:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.