Ga naar inhoud

Het "wat voor kabinet zou het moeten worden" topic


De Beertjes

Aanbevolen berichten

Ja, ieder zijn mening dan maar, laten we het daar dan maar bij houden, ik hoop dat we na de verkiezingen dit najaar een beetje meer duidelijkheid krijgen en dat er op een wijze manier gaat worden geregeerd.

:3:

Link naar reactie

tsja wat zou ik bij kunnen dragen aan deze discussie behalve dat ik benieuwd ben hoe dit allemaal weer afloopt ,en wie er straks gekozen zullen worden om de boel te gaan regeren.

ik denk zelf dat wilders niet meer aan bod komt omdat hij buiten de zaken die hij dan goed zou doen ook heeel veel verkeerde dingen doen (wij zeggen hier vaak:geniealiteit grenst aan gekte) het feit dat hij een flinke vinger in de pap had is niet zozeer zorgelijk alswel de reden waarom hij die vinger door onze brinta kon roeren.

rutte weet ik niet zoveel van hij lijkt wel een beetje onzichtbaar.

ik denk dat t probleem een beetje is dat er altijd en eeuwig gezeurd word over rechts en links,in de trant van jahaa maar wat links in al die jaren heeft opgebouwd dat verkwanselt rechts nu even in no time jongen!

diegenen die dat zeggen vergeten een beetje hoe t nu eenmaal werkt ik denk dat het zo zit:als alles goed gaat en iedereen heeft genoeg voor zichzelf en hebben zelfs over dan word iedereen (bijna) zo links als maar kan,we kunnen ons dat dan ook veroorloven.

als het dan ineens een stuk minder lekker gaat en de mensen geloven dat er zware tijden aanbreken dan zwaait de hele boel ineens naar rechts en moeten er ineens maatregelen genomen worden.

rechts mag dan de inpopulaire maatregelen nemen omdat links daar te slap voor is.

ik denk zelf dat beide uitersten niet goed zijn voor een land en dat beide kampen ongeveer even zwaar vertegenwoordigd zouden moeten zijn,maar dat werkt nu eenmaal niet .

het blijft een moeilijk probleem wat ik dan ook niet zo een twee drie opgelost zie worden.

maar goed ik schijn (heb ik wel eens gehoord )niets te mogen zeggen omdat ik niet stem.

ik vind dat er geen partij is die mijn stem waard is dus dan is voor mij de enige oplossing om deze dan in te houden ,en niet zoals anderen dan maar stemmen op een partij die het minste kwaad kan aanrichten of zoveel mogelijk tegen de rest gaat zijn etc etc

Link naar reactie

Wellicht dat het tijd wordt om eens naar ons politiek stelsel als geheel te kijken. We hebben nu 10 partijen in de kamer (eenmansfracties niet meegerekend). Met elk haar eigen programma. Het is inmiddels bijna onmogelijk geworden om - met wie dan ook - vruchtbare coalities te vormen. Coalities die het minstens vier jaar volhouden. En daardoor de kans krijgen om constructief beleid te voeren. En niet - zoals nu voor de zoveelste keer - de rit weer halverwege moeten afbreken. Iedereen staat met lege handen in een tijd waar oplossingen, richting en daadkracht nodig zijn. Waar landsbelang boven partijbelang staat.

Het huidige partij geneuzel ben ik dan ook meer dan zat. Wat mij betreft wordt het hoog tijd voor een Angelsaksisch model. Twee partijen met elk een helder programma. Natuurlijk...je zal je waarschijnlijk nooit in het gehele programma kunnen vinden (alsof dat nu trouwens het geval is) maar je bent in ieder geval zeker van minimaal vier jaar beleid gestoeld op een en dezelfde visie. De kans op constructief beleid lijkt me dan vele malen groter.

Link naar reactie

Ben daar een heel groot gedeelte wel mee eens, maar twee partijen weet ik nog zo net niet of dat wel goed is, maar dat het huidige stelsel niet werkt klopt gewoon.

Link naar reactie

ik vind dat er geen partij is die mijn stem waard is dus dan is voor mij de enige oplossing om deze dan in te houden ,en niet zoals anderen dan maar stemmen op een partij die het minste kwaad kan aanrichten of zoveel mogelijk tegen de rest gaat zijn etc etc

Je kan ook blanco stemmen ;)

Niet stemmen wordt doorgaans als teken gezien dat je niet geïnteresseerd bent in politiek of er geen tijd aan wil besteden.

Link naar reactie

Maar.... Neem een ding van mij aan,.. Achter wie of welke partij je ook maar gaat staan, je bent en blijft een meeloper ..

denk daar nu maar eens echt over na

Denk, denk denk.... zeg je nou dat je maar niet meer moet stemmen? Er zal denk ik geen partijprogramma zijn waar je 100% achter staat maar moet je je dan maar helemáál afzijdig houden? Kan me niet voorstellen dat je dat vindt. Of anders snap ik je punt niet en moet ik nog even harder nadenken (zeg het maar hoor, ik kan het hebben ^_^ ).

En verder: Guido for president!

Link naar reactie
  • Administrator

En verder: Guido for president!

Lijkt me goed plan! Dan gaat de maximumsnelheid op de snelwegen omhoog en worden alle bochten op B-wegen voorzien van curbstones :)

Link naar reactie

Wellicht dat het tijd wordt om eens naar ons politiek stelsel als geheel te kijken. We hebben nu 10 partijen in de kamer (eenmansfracties niet meegerekend). Met elk haar eigen programma.

Het aantal partijen is niet de oorzaak. Dat aantal is de afgelopen decennia namelijk niet wezenlijk veranderd. Polarisatie is de belangrijkste reden dat het zo moeilijk is geworden een coalitie te vormen.

Vroeger was het vrij eenvoudig; er zaten drie grote partijen (CDA, PvdA, VVD) tamelijk in het midden en er waren wat marginale partijtjes die de extremere standpunten vertegenwoordigden. Er was meestal wel een coalitie te vormen met twee van de drie grote partijen, eventueel met een 'kleintje' (D'66, CU, LPF) er bij.

Nu blijkt dat één van die drie grote partijen (CDA) nauwelijks nog een achterban overheeft. Tegelijk zijn de 'extremere', meer populistische partijen (PVV, SP) fors gegroeid. PvdA en VVD - die voorheen een beetje links en rechts van het midden zaten - schuiven daarom op naar buiten. Door de populariteit van de PVV is de VVD meer naar rechts gegaan. De PvdA wil weer 'echt links' worden, als gevolg van de populariteit van de SP.

Je ziet dus dat PvdA en VVD nu te ver uit elkaar liggen om nog samen een coalitie te kunnen vormen. En het CDA is te klein geworden om hetzij met de VVD, hetzij met de PvdA een meerderheid te vormen. Om een meerderheid te vormen is zodoende nog een andere partij nodig. De PVV is echter wel groot, maar niet in staat tot regeringsdeelname. Daarmee is een rechtse coalitie moeilijk te bereiken. Een linkse coalitie is eveneens lastig; zelfs PvdA, SP, GL en D'66 samen halen nauwelijks een meerderheid.

  • Like 1
Link naar reactie

blanco stemmen

eeuh is dat niet hetzelfde als niet stemmen,het was toch niet meer zo dat de stem dan bij de grootste terecht kwam?

en hoe het dan gezien zou worden dat ik niet stem interesseert mij geen ene r..t .

Link naar reactie

Het aantal partijen is niet de oorzaak. Dat aantal is de afgelopen decennia namelijk niet wezenlijk veranderd. Polarisatie is de belangrijkste reden dat het zo moeilijk is geworden een coalitie te vormen.

Klopt ten dele. De wirwar aan partijen en groeperingen maakt het niet eenvoudiger om te komen tot een werkbare situatie. Maar je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het effect van polarisatie. In de afgelopen jaren zijn alle partijen steeds meer tegenover elkaar gaan staan. Een echt midden is er niet meer. Dat maakt overigens de overgang naar een twee partijen stelsel wellicht eenvoudiger en meer logisch. Links versus rechts. Zonder de extremen aub.

Link naar reactie

Het is ook maar zeer de vraag of - en zo ja hoe - je zou kunnen komen tot een tweepartijenstelsel, zonder afbreuk te doen aan de democratie. Ik denk niet dat dat wenselijk, mogelijk of realistisch is. Ook in de landen (bijv VS en VK) waarvan veel mensen denken dat er slechts twee partijen zijn, zijn feitelijk meer dan twee partijen. Alleen zijn die partijen te klein om enige rol van betekenis te vervullen. Ik zou niet weten of er ergens een goed werkende democratie bestaat waar daadwerkelijk slechts twee partijen (mogen) bestaan.

Om nog maar twee partijen over te houden zouden de bestaande partijen gedwongen moeten fuseren, of ophouden te bestaan. Ook zouden er geen nieuwe partijen meer opgericht kunnen worden. Het zou betekenen dat initiatieven zoals de PVV, LPF of Ouderenpartij niet meer mogelijk zijn. Wat je ook van die partijen mag denken, hun (tijdelijke) populariteit gaf wel een duidelijk signaal van grote onvrede onder een bepaalde groep in de samenleving.

Een tweepartijenstelsel betekent ook automatisch dat altijd één van beiden de absolute meerderheid heeft. Je kunt je afvragen of dat handig is. In de huidige situatie is er een vrij gelijkmatig beleid, omdat het altijd tot stand komt via compromissen. Dat lijkt me wenselijker dan het scenario waarin de ene partij vier jaar lang een progressief-sociaal beleid uitvoert, waarna de andere partij vier jaar lang een conservatief-liberaal beleid hanteert. De ene partij die alles terugdraait wat de andere partij geïntroduceerd heeft en omgekeerd. Dat is weinig constructief.

Link naar reactie

Welke partij is ons als Z-rijders het vriendelijkst gezind???

Lage(minder stijgingen) van de autobelastingen, boetes, pro asfalt en meer130 km/h??

Ik vrees dat de traditionele melkkoe met huidige zoektocht naar geld nog meer gemolken zal gaan worden...

Link naar reactie

Denk, denk denk.... zeg je nou dat je maar niet meer moet stemmen? Er zal denk ik geen partijprogramma zijn waar je 100% achter staat maar moet je je dan maar helemáál afzijdig houden? Kan me niet voorstellen dat je dat vindt. Of anders snap ik je punt niet en moet ik nog even harder nadenken (zeg het maar hoor, ik kan het hebben ^_^ ).

Je moet voor een partij gaan staan Nadia. Dat is de oplossing.

En verder: Guido for president!

Hear hear

en verder, mag ik het zeggen, ja ik mag het zeggen; uit Coevorden komt niet zo veel wijsheid dezer dagen.

Link naar reactie

........................................wat denk je dat dat voor consequenties zou hebben gehad voor werkreizend NL?

Zelf erger ik me al jaren aan de files (tienduizenden autos en bouwvakkersbusjes ect.) die tussen 7.00 en 10.00 uur van amsterdam naar utrecht rijden en op de andere rijbanen tienduizenden autos en bouwvakkersbusjes tegenkomen die van utrecht naar amsterdam rijden.

Schaf de km vergoeding af en iedereen zal werkzoeken in zijn eigen woonplaats. Dit lost gelijk het fileprobleem op.

Om verder te bezuinigen de hyotheekrente aftrek (gedeeltelijk/geleidelijk) afschaffen. De top inkomens zwaarderbelasten, De asielzoekers procedures sneller behandelen (Asielzoekers hebben zelf geen geld, hun advocaten worden door de staat betaald, daarom blijven ze, ook in uitzichtloze gevallen, eindeloos door procederen.

Verbied de overheid om dure externe adviseurs in te schakelen, Enz enz.

Ik sta achter alle bezuinigingsplannen van zowel linkse als rechtse partijen, ondanks dat het mij ook zal raken.

Er is 1 troost, het zal toch niet haalbaar zijn :guitar:

Link naar reactie
  • Administrator

Schaf de km vergoeding af en iedereen zal werkzoeken in zijn eigen woonplaats.

Jij hebt makkelijk lullen als gepensioneerde... <_< Wat dacht je van bijvoorbeeld trainingen in het land voor je baan in de buurt, uitleen aan andere filialen ivm ziekte, regio-overleggen etc. etc. etc. Even alleen al waar wij bij ons bedrijf mee te maken hebben. De hele boel klapt in joh, die 19ct kan nu al bijna niet uit.

Dat laatste punt deel ik wel met je overigens, ook die Polen mogen, het liefst met 100 tegelijk in 1 busje, terug naar Krakow...

Link naar reactie

Ik heb het over het woonwerkverkeer.

Laatst hoorde ik een discjockey in gesprek met iemand in de auto (stond in de file) die van Weert op weg was naar zijn werk op schiphol.

het is gewoon van de gekke.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.