Ga naar inhoud

Z3 Diffuser


evz3

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

Wie heeft er een diffuser op zijn of haar z3/z4?

Nu ik mn EV Z3 zo goed als klaar heb, wil ik het gat waar de uitlaat zat minder opvallend maken.

Een diffuser lijkt me een goede oplossing voorzowel het wegwerken van het gat als het verlagen van de luchtweerstand.

Na veel gegoogle, ben ik er achtergekomen dat voor de Z4 is een diffuser beschikbaar is. Maar voor de Z3 heb ik nog niets gevonden.

Wie weet hier meer van?

Een universele diffuser lijkt me ook een goede optie.

Dit heb ik gevonden op een het Club-roadster forum van een MX5 eigenaar:

Finished2.jpg

Bouw/installatie veslag: http://clubroadster.net/vb_forum/showthread.php?t=20040&page=2

Link naar reactie

Ook leuk om te weten dat Mark uit Budel iig geen intresse heeft in de resultaten (straks) :-)

Zo'n diffuser is er ook niet echt voor de schoonheid, al in het geval van mn z3 biedt het een optie om het gat tbv de knalpijp in de originele bumpert te verhullen.

Een Z3 aftermarket bumper waar zelf ruimte gemaakt moet worden voor de knalpijp zou eventueel ook een optie zijn.

Hier een plaatje van de bumpert:

bumpert.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Zo'n diffuser is er ook niet echt voor de schoonheid

Nee maar het oog wilt ook wat, dan vind ik zo'n gat nog mooier.

maar je kan het toch ook dicht laten maken dmv kunstof lassen.

Link naar reactie

Hoi Ruud,

Ultrasoon/thermisch een nieuw stukje er in maken? Dat zou natuurlijk ook een optie zijn. Weet jij waar dat kan gedaan worden?

Link naar reactie

ahhhh, ja dat had ik bijna zelf kunnen verzinnen. Het ziet er wel gaaf uit, ben errug benieuwd hoe dat gaat rijden.

Link naar reactie

Het rijdt :-)

Erg goed zelf. Was veel werk, te veel, maar ben ik toch wel positief over het resultaat.

in de 2e versnelling gemeten, 0-80km/h in iets van 5.7 seconden.; Weet niet of dat goed of slecht is

Wat nu nog rest zijn de keuringen...

Link naar reactie

Het rijdt :-)

Erg goed zelf. Was veel werk, te veel, maar ben ik toch wel positief over het resultaat.

in de 2e versnelling gemeten, 0-80km/h in iets van 5.7 seconden.; Weet niet of dat goed of slecht is

Wat nu nog rest zijn de keuringen...

Da's denk ik sneller dan origineel :lol:

Ik denk ook dat je met wegtrekken in de 1 moet oppassen; het kan maar zo zijn dat je aandrijving daar niet op gebouwd is.

Maar erg knap dat je het voor mekaar gekregen hebt, en zelfs in zo'n korte tijd (bmw zelf heeft nl. nog steeds geen electrische auto op de weg hiero, dus die heb je alvast verslagen in de race ;))

We verwachten natuurlijk wel wat youtube filmpjes van dit project :clapping:

(je site mag overigens ook wel wat duidelijker en uitgebreider, vooral de chronologische volgorde van de bouw is lastig te volgen.)

Eerlijk gezegd ben ik ook wel benieuwd wat alles nu gekost heeft. (je geeft op je site al aan dat gewoon op peut blijven rijden een stuk goedkoper is, maar al die electronica ziet er serieus duur en high tech uit)

Link naar reactie

In de 1 wegtrekken wil meestal maar net lukken. Met de minst geringste stuuruitslag wordt het piepen en slippen. (ook leuk)

Bmw heeft de Active-E nu net uigebracht. Een 1 serie met een best goede motor. (Denk een IPM motor van Continental)

Chronologische volg-orde mist ook in de uitvoering van een dergelijk project. Heb wel zo goed mogelijk de onderwerpen bij elkaar gehouden.

Duidelijker wil ik wel, wat mist ? :D (ik zit er te diep in om dat nog te zien)

Kosten zijn niet grappig meer en wil ik ook liever niet exact gaan optellen. Maw, het is in iedergeval een stuk goedkoper om een nieuwe Leaf of I-miev oid te kopen ipv zelf zo'n auto om te bouwen met nieuwe elektro onderdelen. Over een jaar of 3 a 4 dat de eerste full elektric auto's op de sloop liggen zal het voor een habbekrats mogelijk worden. Ook typegoedkeuring zal dan makkelijk zijn.

Link naar reactie

RDW typegoedkeuring eist dat een individuele gebouwde elektro auto aan de R100 normen moet voldoen. De R100 is een best duidelijke / haalbare eis. Echter daarboven op zit ook een eis voor EMC imminiteit en emissie. (ongevoeligheid van externe stoorbronnen en het niet verstoren van andere apparaten) Heel logische vraag, maar de kosten & haalbaarheid van een dergelijke test zijn ook pittig & iteratief process. De kans * risico van het rond rijden met een voertuig welke meer straalt of op 'tilt' kan slaan is ook beperkt.

Heb nooit alle bedragen opgeteld, maar de begroting was 24k, dat is mislukt. Er zit een gat in het saldo op de bank van het formaat Nissan Leaf. De spreekwoordelijke keutel intrekken zit er niet bij, dus gewoon door gaan :guitar: .

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

De spreekwoordelijke keutel intrekken zit er niet bij, dus gewoon door gaan :guitar: .

Of;

Op een keutel moet je niet kauwen, maar door slikken.

Maar als ik het goed begrijp ben je je begroting ca. 10k te boven gegaan?

Link naar reactie

RDW typegoedkeuring eist dat een individuele gebouwde elektro auto aan de R100 normen moet voldoen. De R100 is een best duidelijke / haalbare eis. Echter daarboven op zit ook een eis voor EMC imminiteit en emissie. (ongevoeligheid van externe stoorbronnen en het niet verstoren van andere apparaten) Heel logische vraag, maar de kosten & haalbaarheid van een dergelijke test zijn ook pittig & iteratief process. De kans * risico van het rond rijden met een voertuig welke meer straalt of op 'tilt' kan slaan is ook beperkt.

Tsja, ik heb in je voorsteltopic er al op gewezen dat andere mensen die een individuele goedkeuring vereisen (kitcarbouwers etc) hier ook al ontzettende problemen mee hebben, en dat ze dus naar engeland uitwijken voor diverse redenen. Als je daar je papiertje krijgt (dus met conformiteitsverklaring), dan gaat het allemaal makkelijker.

Maar ik had niet verwacht dat zo'n project zo duur zou zijn :blink:

Je hebt nu natuurlijk wel iets unieks, maar objectief gezien is de enige drijfveer hier hobbie :lol: (maar daar is natuurlijk niets mis mee)

Link naar reactie

De verantwoordelijke en utivoerende afdeling bij het RDW is niet overbezet met personeel. Vragenstellen, en het antwoord krijgen kost tijd. Of het moeilijk is om het voertuig gekeurd te krijgen, veel werk en veel eisen is niet per definitie moeilijk. Ik kan pas mijn ervaring geven als het goed gekeurd of afgekeurd is.

Uitwijken naar Engeland / Duitsland is volgens mij (sinds kort, midden ~ 2011?) geen optie meer. Deze regeling wordt wat langzaam indienst genomen omdat voorheen vrijwel alle keuringstations zelfstandig kitkars mochten keuren, ook dat vervalt en wordt centraal als ik het goed heb. (Ik kan het fout hebben, maar dat is wat ik het laatst heb vernomen)

In de regelgeving staat dat een individueel gebouwd voertuig door jou als inwoner van dat land vervaardigd moet zijn. Als je de auto uitleent aan een bedrijf die hem vervolgens laat keuren en weer terug neemt is dat een overtreding van de opgestelde regels.

Kitcar bouwers lopen vaak vast op Gordelbevestigingpunten (sterke berekening) Emissie en geluid. Zou best wel eens willen inlezen op de eisen hiervan. Wellicht kan het simpel opgelost worden. Geluid zou ik oplossen door 10 dempers achter elkaar te lassen. En vervolgens na de keuring er 9 op marktplaats of op het club forum te zetten. :guitar:

Emissie, als het even kan, zet er bijvoorbeeld een monopoint injector systeem op met kathalisator aansluiting. Voor euro's liggen ze op de sloop. (ja je bent vast 300 a 1000 euro kwijt aan rot-tangen en connectors en het maken van adapters voor nokken-as / krukas, pingsensors etc , maar neem de tijd! )

Niet opgeven!

Link naar reactie

Ik denk dat als kitcarbouwers het simpel op konden lossen, ze dat wel zouden doen. :rolleyes:

Naar de UK heen en weer op een autoambulance is kennelijk minder moeite :blink:

Maar goed, de RDW staat bekend als een gedrocht van een organisatie. Ik ken aardig wat kitcarbouwers, en die hebben er geen goed woord voor over. Verschrikkelijk bureaucratisch, en soms eisen stellend die ze zelf niet kunnen controleren, niet consequent zijn in stellen van eisen etc.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.