Ga naar inhoud

Reactietopic Europatour editie I: Zwitserland / Noord-Italië 2011


BMW-Z-CSi

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Nou vooruit dan, wat smeuïge details:

Zaterdag 3 september:

Om 10.15u, ruim een kwartier te laat maar met superweer, vertrokken we met de club vanuit Venlo richting Zwitserland. De eerste groep onder aanvoering van de Baron was al snel uit het zicht verdwenen, mede door wat drukte achter deze groep. Door de diverse Baustellen en wat kleine files kwam de club regelmatig weer bij elkaar. De eerste tankstop en tevens lunch was bij Hockenheim, waar het eten helaas (althans het mijne) niet te vreten was...

De volgende stop was in Bad Bellingen, waar ook (S)toploss en z-ttree zich bij de club vervoegden. Door het hoge tempo was het kwartiertje van de ochtend weer ingehaald. Vanaf Bad Bellingen vervolgde de reis zich richting Zwitserse grens, waar Henk te druk met genieten was en op het laatste moment, mede door mijn getoeter en groot licht, toch nog de juiste afslag kon nemen. Gaandeweg richting de Alpen werd het wat bewolkt en kwamen er ook wat druppels naar beneden.

Vlak voor de Gotthard gaf zowel Edwin's Garmin als mijn TomTom een file aan voor de tunnel, dus besloten wij om eerder van de snelweg af te gaan. In hoog tempo naderde via de provenciale, bochtige weg, de Gotthard. Eenmaal bovenop bij het hotel begon het helaas toch wat harder te regenen. Het hotel in Andermatt was wat krakerig, maar had nette kamers en, naar later pas bleek, een goed gevuld bord eten. Overigens moet gezegd dat het hotel adhoc nog een prima oplossing bood voor Ed's lengte...

Na het eten arriveerde eindelijk Henk... Henk was wederom te druk met genieten, waardoor hij afslag 40 finaal voorbijreed en vervolgens in de 17km lange tunnel belandde. Op zich geen probleem, dan maar direct na de tunnel er weer af en terug door de tunnel. Zou je denken... :m:. Stond ruim 20km file aan de zuidkant, waardoor Henk door de Polizia terug werd gestuurd naar 2 afslagen verder en hij achteraan de rij kon aansluiten...

Zondag 4 september:

Bewolkt, mistig en regen :oops:... gelukkig was de oude Gotthard met z'n prehistorische wegdek wel open, waardoor we via de kinderhoofdjes konden afdalen richting Airolo. Niet veel later bleek bij een korte stop dat Guido zich op een weggetje bevond waar noch de navigatie, noch het routeboek over repte, dus maar even gewacht om hem op te vangen. Hij bleek echt verdwaald, want hij had al met al een achterstand van ruim 30min op de rest... Met nog meer regen gingen we de Lukmanier op, om aan het einde richting de Oberalp te rijden. Ondertussen gestopt voor een heerlijke lunch waar de kaasfondue favoriet bleek.

Na de lunch vertrok het merendeel van de groep wederom in de regen richting Furka. Een aantal deelnemers hadden de regen cq. steile afgronden wel gezien en zijn eerder teruggekeerd naar het hotel. Willy wilde nog wel door, alleen gooide z'n TomTom roet in het eten en stuurde hem voor een 2e maal de Gotthard op...

De Die-Hards vervolgden echter de weg over de Furka en Nufenen, waar we dus geconfronteerd werden met een auto die 300m naar beneden was gekletterd... Even hielden we ons hart vast, het zou toch niet??? :thumbup:. Verderop lag echter een halve Porsche bumper op de weg, waardoor de schrik dat het een Z-tje was, veranderde in een opgelucht gevoel. Neemt niet weg dat het een vreselijk ongeval met dito afloop was en we daardoor toch weer even met 4 wielen op de grond werden gezet.

Het kloteweer werd er niet beter op, maar we moesten de Gotthard nog wel een keer op om bij het hotel terug te komen. 's Avonds weer heerlijk gegeten en nog even in de bar gehangen waar Frenk z'n Z4M probeerde te slijten aan Hans. Binnen 5 minuten was er al bijna 5 ruggen van de prijs af, dus wil je een keer onderhandelen over een prijs van een Z, neem Hans mee ;).

Maandag 5 september:

Mistig, bewolkt, maar droog! Vertrek richting Lago Maggiore. Echter 1 klein probleem: een aardverschuiving op de Grimsel zorgde er voor dat we zowel de Sustenpass als de Grimsel niet konden rijden. Navi's uit en richting Furka dan maar! Richting Brig brak de bewolking open en kwam de zon er door wat er in resulteerde dat ineens een hele meute Z'jes een parkeerplaats opstoven om het dak open te gooien.

Op de Simplon verzeilden we tussen wat trage vrachtwagens, maar een lunchstop bracht daarin wat verlichting. Wederom kaasfondue en een lokale Marijke Helwegen die het allemaal maar niets vond... Na de lunch vertrokken we weer richting Italië waar de afdaling een waar genot bleek. Het smalle Centovalli bleek ook goed te bevallen, wij hadden echter een shortcut genomen over een nog smaller weggetje die ik aanvankelijk had willen inplannen maar waar ik achteraf blij van was dat ik het niet heb gedaan. Was wel een superweg trouwens!

Als 2e kwamen wij aan in het prachtige hotel wat zelfs onze verwachtingen overtrof! Supermooie kamers op een dito lokatie met een garage voor alle auto's onder het complex. Na enige tijd kwam ook de rest aan, waarbij Aad het leuk vond om alvast wat van Cannobio te zien (of was het omdat hij het hotel tot 2x toe over het hoofd zag? :newblush:). De ontvangst was prima geregeld incl. een glaasje Spumante en wat kleine versnaperingen. De drank was spotgoedkoop en het diner prima voor elkaar! Het zwembad was erg lekker om even in te duiken en de bar bleef tot in de late uurtjes geopend, mede door Hans en Henk :thumbup:. Hans, Eddo, Guido en Henk besloten om nog tot diep in de nacht voor hun kamer door te gaan, wat resulteerde in een telefoontje van de receptie of het wat zachter kon :lol:. Ook bij Willy bleek het erg gezellig op de kamer en zo was het al snel weer...

Dinsdag 6 september:

Rustdag en prachtig weer! Een aantal besloten om te gaan springen, danwel te kijken bij het springen, de valleien te bewonderen, cultureel te gaan doen in Locarno/Ascona/Cannobio of in het zwembad te springen.

Woensdag 7 september:

Vertrek richting Bormio. Niet geheel zonnig, maar wel lekker tourweer, zeker halverwege de rit. Via de San Bernardino en de Splügen met tussendoor een heerlijke lunch in Chiavenna via de Maloja over St. Moritz naar de Bernina, alwaar de afdaling richting Italië volgde. In Italië ging de route over de Aprica naar de smalle Gavia waar een aantal doodsangsten uitstonden door de steile afgronden die vaak met niet meer dan wat paaltjes werden afgebakend. De afdaling naar Bormio was snel en vloeiend.

Het Hotel in Bormio bleek een mooi wintersporthotel en beter bereikbaar dan dat wat we bij het voorrijden hadden geboekt :lol:. Er was een prima lounchehoek met bar en open haard naast de receptie en een goed restaurant met overheerlijk eten. Een grote Cola bleek ook echt een grote FLES Cola. Ook Guido was nog net op tijd voor het eten binnen, aangezien hij bijna, na een afslag voor de Gavia te hebben gemist, aan de beklimming van de Grossglockner was begonnen...

Donderdag 8 september:

De laatste dag alweer, wederom mistig... Vertrek richting Livigno over de Foscagno en aldaar belastingvrij tanken en drank en sigaretten inslaan. Vanuit Livigno reden we over de stuwdam door de Munt La Schera tunnel richting St. Moritz om even daarvoor rechtsaf de Albula op te rijden. Vanaf de Albula reden we over Davos naar de Fluëlapass waar we hartelijk werden ontvangen tijdens de lunch... Op de vraag of er 2 kindermenu's Schnitzel & Frites besteld konden worden, was het antwoord een simpel en kort maar krachtig: NEIN! Het vervolgens aanraken van de onderlegger mocht ook al niet en ieder voor zich afrekenen bleek ook al een probleem. Tot overmaat van ramp bleken de toiletpotten ook nog van links naar rechts te bewegen... Toen Ruud dreigde de pui er uit te gaan rijden, besloten we wijselijk om maar snel te vertrekken richting Ofenpass.

Onderaan de Ofenpass draaiden we rechts omhoog richting de Umbrailpass waar de suïcidale Bosmarmotten wonen, weten inmiddels zowel Edwin als Jeroen. Bovenaan de Umbrail linksaf omhoog naar de top van de Stelvio! Daar bleek Edwin met camera en al uit de auto gezet en was de zwarte M met Nadia in geen velden of wegen te bekennen. Die bleek al na 48 bochten beneden te staan :blink:. De afdaling was leuk, maar de route omhoog is vele malen leuker! 't Blijft in mijn beleving een geweldige weg! De afdaling naar Bormio is zo niet nog leuker met de smalle tunneltjes en prachtige waterval.

's Avonds tijdens het diner werden Richelle en ik nog verrast met een spontaan kado van alle deelnemers: 2 mokken met opdruk en inhoud en Stelviokaart. Helemaal super en nogmaals ontzettend bedankt hiervoor!

Vrijdag 9 september

Laatste gezamelijke ontbijt en iedereen gaat bijtijds zijn eigen weg (op 1 na, maar in Berlijn had hij het ook zwaar de ochtend van vertrek :P).

Nogmaals onze dank aan alle deelnemers voor jullie gezelligheid, aanwezigheid, lol, etc, etc, etc. Wij hadden ons de rit niet beter kunnen voorstellen en hopen dat jullie er allemaal net zo van hebben genoten als wij!

Op naar editie II!

Link naar reactie

Had ook al zo'n verslagje willen schrijven, maar dat kan jij veel beter (met namen van passen en zo).

Voor de volledigheid naar de thuisblijvers:

Het waren lange dagen. Om 09.00 op de parkeerplaats en meestal niet voor 18.00 im Hotel.

We vertrokken gezamenlijk, maar onderweg splitste het zich meestal op in 2 of meerdere groepen, een snelle en een langzame groep met daar tussen in soms 2-4 rijders of een solo rijder.

Koffie, lunch en thee locaties waren niet afgesproken, maar als je een groepje zetjes zag staan, parkeerde je er meestal maar bij, zodat we soms toch met zn' allen op 1 locatie zaten.

Het moet een heel gepuzzel zijn geweest om de passen aaneen te rijgen tot een afgewogen dagprogramma en verbindingstrajecten tussen de verschillende hotels.

Ik ga Rob hiervoor niet nog meer veren in zn poepertje steken, anders gaat hij van verwaandheid, helemaal naast zijn schoenen lopen :lol:

Link naar reactie
  • Administrator
parkeerde je er meestal maar bij

Of vol met je linkervoet op de rem zonder acht te slaan op hetgeen er achter je rijdt, omdat je naam over straat werd geschreeuwd :lol:

Had ook al zo'n verslagje willen schrijven, maar dat kan jij veel beter (met namen van passen en zo).

Henk, ik kan geen verslag vanuit jouw visie schrijven, dus leef je uit. Altijd leuk om verhalen van anderen te horen, aangezien wij niet 6 dagen lang continue bij jou of enig ander op de lip hebben gezeten. Iedereen beleeft zoiets op zijn/haar eigen manier en kijkt naar andere aspecten :newblush:

Link naar reactie
Best moeilijk voor een aantal om te bedenken waarvoor die blauwe lijnen er liggen... :m:

Een snelle blik leert dat de ellende begonnen is met de Z3 met de rode kap en dat de Rode M en de blauwe 2,8 er helemaal een zooitje van maken :unsure:

Link naar reactie
Met zo'n figuur zit je dan op vakantie aan tafel... :D
En wat onderwaterbeeld... :harhar:

Misschien begrijpen de achterblijvers nu, waarom ik verkoos in een ander hotel te verblijven en het gezelschap van de locals prefereerde.

dirndels.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.