Ga naar inhoud

kofferbakhulp inbouwen


HAL2001

Aanbevolen berichten

Ik heb net zo'n lipje voor het prefacelift kofferbakslot gekocht. De zogenoemde "kofferbakhulp". De gebruiksaanwijzing heb ik gelezen en daar staat duidelijk in dat je het gat groter moet maken. Maar hoe doe je dat nou netjes en goed?

En het nieuwe gat schijnt erg gevoelig te zijn voor roest. Hoe voorkom je dat nou het beste?

Alvast dank!

5009404646_001_400.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wauw.

Er zijn goedkopere opties dan Dormer, wat zo'n beetje de top is als het om staalboren e.d. gaat.

Kwam er ook voor de helft of minder tegen...

Weet je welke diameter die uitsparing nu is, en wat het moet worden? Dan kan je gericht zoeken op een plaatboor die binnen dat bereik valt.

Als je de maten laat weten zal ik kijken of ik er toevallig een heb liggen, voor de verzendkosten heen en terug kan je 'm dan gebruiken!

Link naar reactie

Volgens mij kan je een conische of getrapte plaatboor ook wel voor onder de 20 euro op MP of ebay scoren (incl verzenden). Het zoekt alleen lastig als je de technische termen niet in het duits of engels (step drill) weet, maar Ebay is natuurlijk een paradijs voor dit soort dingen.

Echt topkwaliteit heb je ook niet nodig omdat je 'm zelden zal gebruiken (anders had je er al een :unsure:) en een kofferdeksel ook niet echt het meest hoogwaardige staal is.

Link naar reactie
Weet je welke diameter die uitsparing nu is, en wat het moet worden? Dan kan je gericht zoeken op een plaatboor die binnen dat bereik valt.

Als je de maten laat weten zal ik kijken of ik er toevallig een heb liggen, voor de verzendkosten heen en terug kan je 'm dan gebruiken!

Klinkt goed. Volgens de gebruiksaanwijzing is het nu 30mm en moet het 38 a 40mm worden.

Met een rattestaart lukt het ook, je ben wel even bezig maar dat is goed voor je spieren, gratis sportschool.

Lijkt me meer iets voor een professional. Weet jij er misschien één? :unsure:

Link naar reactie

Ook met verbazing die (dure) conische boor verhalen gelezen.

Ruud suggereert een rattestaart (ronde vijl) zelf zou ik een halfronde vijl nemen (wel een maat uitzoeken die door het huidige boorgat kan)

Link naar reactie

Rattenstaart :unsure:

Wel oppassen met vijlen in een gat (rattenstaart, half ronde vijl, maakt niet uit), dat je niet het gat uitschiet met een lange haal (je ziet niet waar de vijl eindigd). Door de reflexbeweging ga je weer met je hand naar voren waardoor je de vijl aan de buitenkant met de punt over de lak schraapt (met als gevolg lange diepe kras).

Dus beter wat meer geduld en wat kortere halen.

40mm is wel redelijk groot voor een platenboor overigens. (dus ook snel aan de prijs)

Link naar reactie

Enige oefening baart kunst idd. Als het heel nauw komt is idd goed gecentreerd heel lastig als je 4à5mm moet wegvijlen (valt ook niet mee in ijzer).

Als de gevijlde rand een zichtrand wordt krijg je met een conische boor waarschijnlijk een mooier aangezicht. Mooi rond krijgen met een vijl is ook niet makkelijk. (maar je gat loopt wel konisch (kan je van binnenuit wel boren?); daar heb je met een stappenboor weer geen last van)

Link naar reactie

(Gaan we weer...) Conische boor duur? Je kan het ook laten doen, da´s vermoedelijk nog duurder. Of iets duur is mag HAL2001 zelf bepalen.

HAL2001 wil het zelf doen en ook goed doen, dan lijkt het me dat je iets moet investeren in wat gereedschap. En wellicht kan HAL2001 in de toekomst mede-foummers helpen in het aanbrengen van de kofferbakhulp. Daar is een forum voor toch? Like back in the old days...

Link naar reactie
  • Administrator

Precies, ik voel weer een mooie how-to aankomen! :shifty: ps. verbaast me wel dat je voor zo'n klein inderdeeltje nog zo'n vrij heftige ingreep moet doen, zeg .... Succes HAL2001!

Link naar reactie

Ja, ik had, voor de aankoop, al de BMW gebruiksaanwijzing gelezen en begon ik me al een beetje zorgen te maken maar ik het het ding toch maar gekocht omdat het me zo handig lijkt. Hij zit niet voor niks standaard op alle nieuwere modellen. En ik kon er goedkoop aankomen. Ik begrijp best dat het met een vijl moet kunnen. Maar ik vertrouw mezelf niet dat het dan echt mooi rond wordt en dat het centrum ook echt het centrum blijft. Ik ben dus heel blij met de suggestie van een conische boor of een getrapte plaatboor. Maar zo'n ding is dus echt een factor 3 tot 5 duurder dan dat kofferbakhulpje zelf. Misschien naïef van mij, maar dat had ik niet kunnen bedenken. Ik heb pimgmx een pb gestuurd met de vraag of ik van zijn aanbod gebruik kan maken om zijn boortje te lenen. Verder ga ik eens kijken of de handige burrmannen hier wat in de garage hebben liggen. Als het niet hoeft, ga ik zo'n ding niet kopen voor één zo'n klusje.

Alhoewel de suggestie van Bridders (medeforumleden helpen) mij heus wel aanspreekt.

Oh ja, die howto vind ik een leuk idee. Al was het alleen maar om die vage tekeningen die je altijd in de BMW-gebruiksaanwijzingen ziet staan, te verduidelijken.

Link naar reactie

Demonteer het oude slot steek een kurk in het gat zoek het midden (meten) en zet vervolgens met een passer de nieuwe maat erop ,En dan vijlen maar :fiew:

@Wel eerst de kurk verwijderen :fiew:

Link naar reactie

Een aantal mensen, hier op ditzelfde forum, plaatsten in het verleden de een na de ander, heel vlot zo'n dingetje.

Geen ellenlange posts, maar eenvoudigweg een beetje vijlen, beetje insmeren met iets tegen roest en klaar... :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.