Ga naar inhoud

Slechte wegligging door verkeerde banden?!?


Dre

Aanbevolen berichten

Het dweilen, zoeken, of hoe het ook genoemd word ben ik maar al te bekend mee hier in slowakije, waar ik sinds 2 jaar woon. Door de spoorvorming op de b-wegen was er bijna niet te rijden met de orginele banden, nu heb ik de orginele maat, 225 vervangen door 205 , alleen voorwielen, en de auto rijdt 100 keer beter.

Ik kwam erachter dat dat hielp toen ik niet op tijd aan de 225 winterbanden kon komen, en dus maar 205 gebruikt heb.

(edit) ik heb trouwens een z3 1.8

Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het zoeken word minder als je achter en voor spacers zet

slijtage aan binnenzijde van je banden -> heb je wel eens een BMW gezien zonder camber -> de achterwielen veren altijd schuin naar binnen naar boven in

Ga naar ruud die kan bevestigen dat het goed of niet goed is :thumbup:

Link naar reactie
Het zoeken word minder als je achter en voor spacers zet

meen je dat serieus??

waarom zou het zoeken dan minder zijn met spacers?

het klinkt mij niet zo logisch in de oren,ik bedoel alleen al bredere banden en velgen met een lagere et waarde geven meer spoorgevoeligheid.

laat staan nog eens spacers te gebruiken.

ik ben benieuwd!

Link naar reactie

Ja is een keer serieus vraag het na bij Ruud als je twijfelt

verklaring doormiddel van vergelijk

Neem een kart met een starre achteras (uiteraard doet de diff ook wat anders onder een auto maar toch)

is ook achterwiel aangedreven

Het uit elkaar zetten van de banden geeft bepaalde effecten.

smaller zetten - meer grip en doordat de banden dichter bij elkaar staan gaat hij meer zoeken (kleine draaicircel =directer)

breder zetten - minder grip en door de grotere afstand minder zoekerig op de achterwielen (grotere draaicircel= minder direct)

(de flex en hoogte en dikte van de as is ook bepalend maar dat is weer een ander hoofdstuk die er wel bijhoord maar even vergeten word in deze verklaring)

Bredere banden maken de maat tussen de velgen alleen maar kleiner en zul je verder naar buiten moeten voor het effect

doe je dat niet zal de wagen zich anders gaan gedragen (onrustiger omdat je feitelijk de afstand verkleind) zoals ik hier probeer aan te geven

het effect word nog meer versterkt als je uit en inspoor aanpast op de voorwielen

net zoals camber zetten. dit versterkt ook dat gedrag.

uitspoor geeft een rustig stuurgedrag, inspoor geeft juist een onrustiger gedrag maar zal wel directer zijn

camber geeft meer grip in combinatie met in of uitspoor.

Ik praat over afwijkingen van ongeveer 2 mm in totaal.

Bij het karten mag je achter maximaal 140 cm breed staan en minimaal 136 cm. Hiertussen moet je het doen.

het verschil door dat je traploos kunt verstellen van bijvoorbeeld 2 mm in totaal

kan soms weel ineens 0,5 seconden per ronde zijn omdat de kart zich ineens beter gaat gedragen

Dat is net de winst of het verlies

Dit zal ook zo gaan met spacers onder een auto -> 15 mm breder per zijde geeft een bepaald effect. Op droog wegdek zal de wagen zich rustiger gedragen. Maar bij nat zal hij iets eerder uitbreken en kan bij breder banden de grip zelfs slechter worden

Ervarings deskundige geven aan dat 15 mm achter en 10 mm voor, het beste resultaat geeft bij de M die ik rij

voor een ander onderstel kan dat wel net even anders zijn

probeer 10 mm achter en 5 mm voor

Voor een auto heb ik niet de ervaring en moet uitgaan van wat ze aangeven en rij vanaf dag 1 met spacers onder de auto,

echter het karten heeft wel ietwat inzicht gegeve waardoor je sommige dingen kunt proberen , let wel proberen te verklaren

sorry kan het niet korter uitleggen :rolleyes:

Het is ook altijd uitproberen

Bij het karten kan een kleine afwijking een enorme verandering met zich meebrengen als je op de grens gaat rijden

dat is ook zo in de Formule 1 of in de autosport in het algemeen

Ze geven miljoenen uit om ergens nog een gram gewicht te besparen of een extra vleugeltje te zetten

en dat voor eentiende deel van een seconde per 5 km circuit.

De coureur doet uiteraard ook wat, bv een Senna kon of zoals schumacher kan net wat extra door in gesprek te gaan met zijn materiaal.

Maar iedereen rijd in de marge, die kleine aanpassingen maken net het verschil, dat is juist het mooie van de sport

Ik ouwehoer wat af in de kart maar dat helpt niks met 30 kg lengte gewicht teveel en extra lengte luchtweerstand :lol:

Link naar reactie

beste geachte weledele heer de Baron

Die zat ooit eens op een kanon

veel lezen,,, ach ja dat laat ik over aan anderen die de berichten volledig doorkauwen

en inderdaad goed gezien de uitleg is voor het gros bedoeld niet oneerbiedig overigens

verder zie ik je wel op het circuit :lol: achterblijver... :rolleyes:

Link naar reactie

smaller zetten - meer grip en doordat de banden dichter bij elkaar staan gaat hij meer zoeken (kleine draaicircel =directer)

breder zetten - minder grip en door de grotere afstand minder zoekerig op de achterwielen (grotere draaicircel= minder direct)

Bredere banden maken de maat tussen de velgen alleen maar kleiner en zul je verder naar buiten moeten voor het effect

ok eeuhm meestal zijn voor de bredere banden ook bredere velgen nodig en zal de et waarde ook lager zijn om ook naar buiten toe ruimte te maken voor de bredere band.

de afstand tussen de banden zal (denk ik ) maar weinig veranderen

Dit zal ook zo gaan met spacers onder een auto -> 15 mm breder per zijde geeft een bepaald effect. Op droog wegdek zal de wagen zich rustiger gedragen. Maar bij nat zal hij iets eerder uitbreken en kan bij breder banden de grip zelfs slechter worden

in mijn optiek zit het zoekerige gevoel vooral in de voorwielen en zal een verandering daar het meest effect geven op het rijgedrag,ik heb een beetje slecht gevoel bij het breder zetten van de voorwielen om daar minder zoekerig gedrag mee te bereiken.

maar het is ook alleen maar op het gevoel ,ik kon bijvoorbeeld ook niet begrijpen dat een veerpootbrug aan de voorkant zoeken kon verminderen,dat doet zo,n ding bij een z4 dan ook niet,maar bij een z3 scheelt het wel behoorlijk heb ik begrepen.

we zullen het dus moeten horen van een ervarings deskundige!

Link naar reactie

de afstand tussen de banden zal (denk ik ) maar weinig veranderen

Het veranderd dus het gedrag van de auto ook

Dit zal ook zo gaan met spacers onder een auto -> 15 mm breder per zijde geeft een bepaald effect. Op droog wegdek zal de wagen zich rustiger gedragen. Maar bij nat zal hij iets eerder uitbreken en kan bij breder banden de grip zelfs slechter worden

in mijn optiek zit het zoekerige gevoel vooral in de voorwielen en zal een verandering daar het meest effect geven op het rijgedrag,ik heb een beetje slecht gevoel bij het breder zetten van de voorwielen om daar minder zoekerig gedrag mee te bereiken.

Zoals vermeld is het de kombinatie >>je effect word versterkt door de voorwielen aan te passen>> Alle beetjes helpen (vergis je niet in het stuurgedrag met een andere achteras breedte ) eff simpel ->>> een aanhanger die breed is en met je meestuurt of een smalle of nog duidelijker --> probeer een brede aanhanger handmatig op zijn plek te duwen of een smalle

het meeste effect of direct zul je het merken als je alleen voor aanpast maar in de kombinatie werken is lastiger maar verbeterd het gehele gedrag.

Ik geef ook duidelijk aan dat je zult moeten proberen. het hoeft niet altijd zo te zijn

temperatuur wegdek etc zijn mede onderdeel van...

Kijk eens goed naar de stand van de achterwielen bij een BMW. De meeste druk zit aan de binnezijde van het wiel als je normaal rechtdoor rijdt, dit betekend iets in het gedrag... maar dat mag je verder zelf uitzoeken.. is ook leuk daar wat over uit te vinden

we zullen het dus moeten horen van een ervarings deskundige!

Denk dat dat het beste is ... succes

Link naar reactie

Er word hier duidelijk misbruik gemaakt van de stoel van een moderator :vader:

....pff haha..had toch gedacht dat die ander zorgen hadden dan posten te verzamelen. wel leuk dat dit kan.. LOL

word vanzelf een keer een :m: dat is het doel . als dat nog niet duidelijk was.. :fiew: . helemaal leuk toch ...

.....;)

Goed dat je de moeite neemt alles bij elkaar te zetten.

kan ik dat ook zo regelen. lijkt me toppie

kan ik vanuit een onderdeel ale onderwerpen bestoken met een knoppie..

Zal bij mijn It mannetje eens navragen of dat knoppie gemaakt kan worden... :blink:

Ben nu verder wel benieuwd wat de wegligging uiteindelijk gaat worden.. Daar gaat het hier tenslotte om ... :blink:

Link naar reactie
word vanzelf een keer een :unsure: dat is het doel . als dat nog niet duidelijk was.. :thumbup: . helemaal leuk toch ...

.....:blink:

Die M-status heeft te maken met het aantal berichten en niet met kwaliteit van de berichten, dus dat ga jij met gemak halen......... :lachen:

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ik heb hier ook last van gehad. mijn dunlop sport max zijn afgelopen weekend vervangen voor Michelin Primacy HP banden. STUKKE stiller en rijden echt beter.... ik had ook last van het feit dat ze binnenin helemaal afgesleten zijn.. het rubber was weg en de voering was al zichtbaar op sommige plekken.. tijdens het rijden was ik zeer ontevreden over deze banden. vanaf het begin waren rotondes niet fijn om te nemen en met regen was het inderdaad glad en bewoog de kont zowat alle kanten op bij vol gas..

het gaat btw over een z3 2.8 ik heb mijn camber op laten meten en die is -3.1 is dat veel of hebben meerdere mensen deze waarde? het is echter wel zo dat ik een m onderstel heb met de verlagingsveren. (hobbels in zijn vrij vervelend... krijg je van dat honda gedrag soms van hahah)

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik heb sinds een maand Dunlop maxx TT banden gemonteerd op 18 " velgen.

vooraan 8*18 en achter 9*18.Bleek ook dat beide veren achteraan gebroken waren wat blijkbaar nogal regelmatig voor komt bij BMW.

Auto rijdt nu prima en voelt niet meer zweverig aan zoals voordien.Ik rij met een M roadster.

Ik had eerder spacers op de voorwielen zitten bij de standaard velgen maar eraf gedaan wegens niet toe gelaten op de keuring hier.

Bij spoorvorming op de baan is er toch verschil met welke band men rijdt qua reactie van de wagen.

Voorlopig moet ik beamen dat de Dunlops voor mij althans prima banden zijn.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Ik heb de Michelin Pilot Sport 3 eronder in de maat 225/45 R 17. Bevallen perfect! Doordat de achterwielen negatief camber hebben slijten de achterbanden schuin af. Jammer dat er niets te stellen is achter. Niet voor-achter wisselen, anders heb je twee sets schuin afgesleten, waardoor je zzz gaat zoeken.

Link naar reactie
  • Administrator

Je kunt achter links/rechts elk jaar verwisselen. Ik merk er niets van, behalve dat ik 2x zo lang met de achterbanden doe. :)

Dus de band omdraaien (let wel op rolrichting) zodat de binnenkant buiten komt te zitten.

aangepast door BMW-Z-CSi
Link naar reactie

michelin kleeft beter maar slijt ook iets sneller,neem conti sc3 dan zit je wat slijtage betreft gunstiger.

sc5 kleeft iets beter dan sc3 maar schijnen ook iets sneller te slijten maar dat heb ik zelf niet zo geconstateerd omdat ik vlak na de montage van de sc5 de e85 aan Rob verkocht.

en tja bmw slijt al eeuwen de banden aan de binnenkant iets harder weg,soort van fact of life haha

Link naar reactie

^ Heb nu Conti CS3 op de achterwielen (in de originele afmetingen). Om voorwielen zitten Dunlop Sport 9000 (ook in de originele afmetingen). Niet dat ik er ontevreden over ben maar ik ben me gewoon alvastaan het plezieren met het kijken naar nieuwe banden voor de toekomstige situatie dat de huidige banden vervangen dienen te worden. Rondom wil ik de volgende keer dezelfde banden. Omdat dat beter staat i.m.h.o.

aangepast door Emi
Link naar reactie

tja tenzij er behoorlijk dwingend redenen voor zijn zou ik zelf nooit verschillende merken banden voor en achter gebruiken,je krijgt dan te maken met verschillende gedragingen en zeker bij een auto die een 50 50 gewichtsverdeling heeft lijkt mij dat onhandig.

misschien heb ik het helemaal mis hoor en zou je kunnen bedenken dat je vooraan een zachtere band wilt hebben dan achter oid maar vooralsnog zie ik dat niet zo zitten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.