Ga naar inhoud

Slechte wegligging door verkeerde banden?!?


Dre

Aanbevolen berichten

De wegligging van onze Z3 heb ik nooit geweldig gevonden. Altijd een beetje 'zoekend' gedrag.

Onze vorige cabrio was een Alfa Spider met zo'n lelijke zwarte band achter. Die lag een stuk beter op de weg.

Dus al die jaren viel voor mij BMW wat tegen op dat punt. Maar nu lijkt het mogelijk aan de banden te kunnen liggen.

Onze Z3 (1.8) staat op 225/50/R16

Voor: Kleber Dynaxer DR

Achter: Bridgetown Potenza RE720

Nu waren de achterbanden aan de binnenzijde geheel glad.

Dus vervangen. En omdat de RE720 er niet meer is, Dunlop SP sport 01 gemonteerd.

Daarna was de auto boven de 100 km/uur nog nauwelijks op de weg te houden. Banden spanning gecontroleerd: OK

Nu heeft mijn garage alles gecontroleerd: uitlijning, balancering, stangen, rubbers, de hele mikmak. Alles was OK.

Wielen voor en achter gewisseld. Het probleem bleef.

Toen de oude kale banden terug gelegd en het probleem was opgelost.

Nu voelen de wangen van de Dunlop duidelijk soepeler aan dan de wangen van de oude Bridgetowns.

Is dit een bekend probleem?

Iemand een suggestie wat voor banden er op te leggen?

Mijn garage heeft nog Michelin Primacy HP liggen, maar die wangen voelen ook zacht.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bridgetown

.

<_< nooit van gehoord!

anyway ,ik zou t toch maar in je uitlijning zoeken.

de oude banden zijn duidelijk verkeerd gesleten mogelijk door een verkeerde afstelling

ga anders eens naar lammert van der meulen

of ruud roodkapje!

Link naar reactie

Aan de achterkant van een ZZZ valt niks af te stellen.

Mss ver gezocht maar die dunlop banden hebben een draai richting [dan staat er een pijl op de zijkant of er staat outside op],

waren ze juist om gemonteerd?

Zelf had ik er achter ook dunlop sp 3000 opzitten maar bij regen hadden die te weinig grip en een te hoog afrolgeluid,

er zitten nu brigdestones op en die zijn veel beter.

Link naar reactie

Hallo,

ik weet niet hoeveel km jullie z3 heeft gelopen maar indien de auto echt niet naar behoren stuurt zou ik ineens achterste rubber van ophangingsdriehoeken vervangen. Ik ben er erg zeker van dat dat al een wereld van verschil gaat zijn. (al zegt garage dat dat allemaal ok is... die zien dat ook pas als de rubber volledig uitgescheurd is) Neem dan direct de originele van de Z3 M (niet duurder als de originele en 1000x beter)

En laat dan je sporing maar eens regelen.

Veel plezier nog met de Z <_<

Ps: over ophangingsproblemen is ergens nog een hele topic gemaakt kijk daar maar eens rond.

Link naar reactie
Toen de oude kale banden terug gelegd en het probleem was opgelost.

Om Dre nou niet nog meer op kosten te jagen voor nieuwe rubbers e.d. ...

Ligt het nou aan mij, of is bovenstaande zin niet gewoon het 'bewijs' dat het aan de banden ligt?

Mijn vriend (The Bob) heeft Michelin-banden (ik weet niet welke) en die kon gisteren in een zware regenbui zonder maar een spoortje van uitbreken met een rotvaart over een rotonde. Als ik dat met mijn Z met Dunlops had gedaan, had ik al na de eerste meter volledig acherstevoren over de rotonde heen gegleden.

Zodra mijn banden versleten zijn gaan er ook Michelins op. Hoorde wel van Frank (en van Roodkapje) dat de Michelins net wat zachter rubber hebben en daardoor wat sneller slijten.

Link naar reactie

Zou het ook zeker eerst alleen in je banden zoeken, dat geef je zelf al aan dat je verschil merkt met oud en nieuw.

Er zijn nog meer topics over banden met diverse adviezen over de merken.

Heb zelf de Pirelli 6000 en 7000, zonder dergelijke problemen.

Michelin banden zijn volgens mij sowieso erg goed.

Link naar reactie
Om Dre nou niet nog meer op kosten te jagen voor nieuwe rubbers e.d. ...

Ligt het nou aan mij, of is bovenstaande zin niet gewoon het 'bewijs' dat het aan de banden ligt?

ja en nee

bekijk het zo:met de oude (verkeerd)versleten banden is alles schijnbaar ok,en met nieuwe totaal andere banden is het niet ok.

de oude banden zijn op een bepaalde manier gesleten zodat zij goed aansluiten bij de stand waarin het onderstel staat (tenminste zo zie ik t)de nieuwe banden zullen als zij ook zo gesleten zijn net zo goed/slecht aanvoelen ,denk ik.

kan best zijn dat de bridgestone banden niet lekker samenwerken met een z3,en dat een ander merk/type wel lekker "past" maar wanneer banden aan de binnenkant (te)veel weg slijten kan dat betekenen dat de uitlijning niet in orde is.

het ene merk/type band is ook gevoeliger voor schuin afslijten als het andere,in mijn e21 tijdperk was het bv niet handig om vredenstijn te monteren omdat die banden destijds gewoon niet zo lekker gingen op een bmw.

veel garages en tyre centers enz,stellen de boel zo af dat de auto goed spoort en kijken verder niet of alle andere punten ok zijn of willen die niet gaan verstellen.

achter kan een z3 niet versteld worden maar wanneer bv de bussen niet ok meer zijn dan gaat de hele boel wel van de juiste maat af.

michelin is idd een hele goede band en "kleeft"goed aan het wegdek,ze zijn alleen vrij prijzig.

nu maakt dat misschien niet zoveel uit omdat het om een liefhebberij gaat maar toch.

ik heb voor conti gekozen,deze waren qua prijs een stukje gunstiger,en wat wegligging betreft nauwelijks minder bleek uit de testen,enig verschil dat werd gemeten was iets meer afrolgeluid.

en ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen klachten heb over de banden.

Link naar reactie

Met Michelin pilot sport i.c.m veerpootbrug en

M

rubbers voor is het spoorzoeken nagenoeg verdwenen.

Hij zal nooit het weggedrag van de Alfa krijgen zeker in het grensgebied.

Link naar reactie

de oude banden zijn op een bepaalde manier gesleten zodat zij goed aansluiten bij de stand waarin het onderstel staat (tenminste zo zie ik t)de nieuwe banden zullen als zij ook zo gesleten zijn net zo goed/slecht aanvoelen ,denk ik.

kan best zijn dat de bridgestone banden niet lekker samenwerken met een z3,en dat een ander merk/type wel lekker "past" maar wanneer banden aan de binnenkant (te)veel weg slijten kan dat betekenen dat de uitlijning niet in orde is.

het ene merk/type band is ook gevoeliger voor schuin afslijten als het andere,in mijn e21 tijdperk was het bv niet handig om vredenstijn te monteren omdat die banden destijds gewoon niet zo lekker gingen op een bmw.

linksachterband.jpg

Ik heb altijd gedacht dat door de negatieve wielvlucht de binnenzijde altijd meer zou slijten.

Maar misschien is dat niet correct, of niet in deze mate. (zie foto).

Link naar reactie
  • Administrator

Mijn ervaring is ooit geweest dat voor en achter een andere set banden voor een beroerd weggedrag heeft gezorgd. Kortom: rondom hetzelfde merk en ik denk dat je probleem verholpen is.

Link naar reactie

Als het niet aan de banden of de ophangingsrubbers ligt.... Maar 1 oplossing... koop een Alfa Romeo <_<

(en vergeet vooroordelen ... alfa's zijn echt top)

Maar geloof me maar ik heb al met heel veel gereden en de Z is echt héél goed als de volledige ophanging perfect in orde is, mijn coupé reed toen ik hem kocht echt héél onstabiel en zweverig, ik heb zelf nieuwe ophangingsdriehoeken (HD) + stuurstangen + M rubbers gestoken en de Z is echt top nu. Ik ben zeker niet de enige die dit kan beamen

Link naar reactie

Flink gesleten aan de binnenzijde

Te lage bandenspanning ???

Ik heb geen verdere ervaring met het slijtage patroon van een Zet (mijn banden zijn nog als nieuw) , kan mij niet voorstellen dat dit "gewoon " is

Wel is het zo dat michelin voor + achter het heel goed doen op een z3

Ik heb in meerdere topics gelezen dat er regelmatig wegliggings problemen zijn opgelost door voor en achter dezelfde banden te monteren . Gezien de ernst van de slijtage zou ik achter + voor nieuwe rubbers monteren.

Daarna uitlijnen en dan de nieuwe banden erop ( 4x michelin)

Link naar reactie

Goede bandenspanning.Buitenzijde op zicht beoordeeld, kon nog net. Binnenzijde reed ik zonder het te weten op het ijzerdraad, m.a.g. klapper! Door Ruud nu 4 nwe michelins, weet ik veel, maar hij zegt dat ze erg goed zijn en dat vind ik dus ook ! Maar het zal wel goed zijn, maar van de achterzijde bezien, hebben ze bij BMW een foutje gemaakt, nl de wielrn er scheef onder gezet, zodat alleen de binnenzijde slijt!

Hans :foto:

Link naar reactie

Banden omwisselen, wielen omwisselen, dat blijft natuurlijk een lapmiddel :newblush: en hiermee wordt natuurlijk de oorzaak niet verholpen.

Volgens mij moet je gewoon de ophanging goed laten nakijken, wielen opnieuw uitbalanceren en de Z goed laten uitlijnen b.v. bij Ruud, volgens mij moet het dan opgelost zijn, als het dan nog niet goed is, zou ik de Z na laten kijken bij een schade bedrijf om te kijken of het chassis wel goed is en dus niet krom is of zo ( een goed schade bedrijf heeft een bank waarop dit getest kan worden)

Succes :harhar:

Link naar reactie
...zou ik de Z na laten kijken bij een schade bedrijf om te kijken of het chassis wel goed is en dus niet krom is of zo...

:newblush: Anders jaag je iemand even schrik aan om niets! Bovendien lees je niet goed want:

...Nu heeft mijn garage alles gecontroleerd: uitlijning, balancering, stangen, rubbers, de hele mikmak. Alles was OK.

...

Overigens, BMW geeft vrijwel alle auto's een negatieve camber mee en dat kan worden vergroot door een verlaging. Weet niet of de auto van de topicstarter verlaagd is?

Dat zou het schuin afslijten verklaren (zou ik me niet zo druk over maken overigens, gewoon goed blijven controleren).

Persoonlijk zou ik kiezen om voor en achter hetzelfde merk banden te hebben, misschien dat dit al helpt met het zwabberen.

Succes iig!

Link naar reactie
Misschien domme vraag maar hoe zit het dan met de rijrichting :newblush:

Op de mijne staat this side facing outwards.

Toch maar even wat info opgezocht.

Het is zo dat er symetrische en A symetrische banden bestaan ,De laatste kan je niet omdraaien( die heb ik dus) in verband met de looprichting van het profiel en de water afvoer.

Je zou als je dat doet ernstige problemen kunnen krijgen met de wegligging en tevens is het een punt om de auto apk af te keuren.

Link naar reactie
Het is zo dat er symetrische en A symetrische banden bestaan ,De laatste kan je niet omdraaien( die heb ik dus) in verband met de looprichting van het profiel en de water afvoer.

Klopt, sowieso niet verstandig om te wisselen van L naar R.

Van voor naar achter kan nog maar beter is helemaal niet!

Link naar reactie

Hoi,

Ik heb op dit moment Dunlop SP Sport Maxx banden (mischbereifung) en die bevallen erg goed. Ze slijten achter inderdaad ietsje scheef af door de stand van de wielen maar dat is normaal zeker omdat ik een M-onderstel heb. Volgende keer (deze zomer) neem ik de Dunlop SP Sport Maxx TT banden omdat die een iets stijvere wand hebben en daardoor nog lekkerder rijden. Overigens pomp ik mijn banden 0,2 bar meer op dan aangegeven in de gebruiksaanwijzing. Doe ik bij al mijn auto's al jaren en daarmee lever je ietsje comfort in maar wegligging en remgedrag verbetert aanzienlijk. Ook gaat het verbruik een beetje terug.

GrtZZZ, Paul

Link naar reactie
  • Administrator

Je remgedrag verbetert ook als je je banden "te hard" oppompt? Opmerkelijk, want je vermindert juist de oppervlakte van het vlak van de band dat direct met de weg in contact staat .... :newblush:

Link naar reactie

Denk dat het erg afhangt van wat je onder "goed rijgedrag" verstaat, de (weers)omstandigheden op de weg (droog/regen/zomer/winter) en je eigen rijstijl cq voorkeur. In principe is minder spanning meer grip en daar kun je dan met voor en achter nog wel wat in varieren maar persoonlijk hou ik er ook wel van om alle 4 zo'n 0,1 - 0,2 boven de aanbevolen waarden op spanning te houden. Comfort is dan idd iets minder maar het geeft in mijn beleving wat meer gevoel (grensgebied).

Link naar reactie

Overigens ben ik wel bekend met het "dweilen" met nieuwe banden maar dan veroorzaakt door het laagje dat altijd de eerste paar 100km aanwezig is op een nieuwe band.

Ben wel eens terug geweest naar de garage na het monteren van 2 nieuwe achterbanden. Dacht echt dat er iets mis was en wagen voelde onzeker aan op hogere snelheid en stuurbewegingen. Nu ging dat om een auto met de motor acherin wat dat effect versterkt. Laatste x bij de Z3 (rondom 4 nieuwe MPS) geen enkel probleem mee gehad.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.