Ga naar inhoud

km stand terugdraaien, kan dat?


Aanbevolen berichten

In mijn speurtocht naar een zescilinder Z3 ben ik een auto tegengekomen waarvan ik de km-stand heb gecontroleerd via de website autopas.nl.

Ik krijg na het invoeren van de benodigde gegevens (kenteken en km-stand) de melding 'fout'.

Aangezien het geen foutmelding van mijn computer betreft, maar de constatering dat de km-stand niet juist kan zijn op basis van gegevens die in de database van de Nationale Autopas zitten, heb ik de volgende vraag:

- is het mogelijk dat er met de km-stand gerommeld is?

Ik dacht namelijk dat dit NIET kon (en dan bedoel ik niet, omdat het moreel verwerpelijk is, maar omdat het computertechnisch onmogelijk is). Ik verkeer in de veronderstelling dat het niet mogelijk is om tellerstanden in een moderne BMW terug te draaien. Weet iemand of die aanname terecht is?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden! Het zou echt weer iets voor mij zijn om een auto te kopen waarmee iets aan de hand is... :m:

Gelukkig is er nog niets definitief.

Groet, René

Link naar reactie
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast darudevampire

Je moest eens weten waar allemaal me gerommeld kan worden... :m:

Het is dus ook zéker mogelijk om km standen 'aan te passen', zelfs bij de nieuwste auto's

Link naar reactie

En hoe kom je daar dan achter?

Uitlezen?

NAP-check?

Want die grapjassen laten je eerst 3 euro aftikken en zeggen dan dat er ook best een tikfout gemaakt kan zijn, waardoor je eigenlijk nog niet zeker weet of het de km-stand nu wel of niet klopt ("De Stichting Nationale Auto Pas is niet aansprakelijk voor ingevoerde onjuiste of onjuist ingevoerde gegevens van deelnemende autobedrijven en overige organisaties.").

De staat van de auto maakte dat ik de km-stand wel geloofwaardig vond. Maar nu weet ik het niet meer. Hoe kom ik erachter of er gerommeld is? :m:

Groet, René

Link naar reactie
Gast darudevampire

NAP is ook net zo fraudegevoelig helaas... De originele KM stand wordt bij BMW (en mogelijk andere merken) op meerdere plaatsen opgeslagen, wat bij uitlezen te achterhalen is. Bij de E46 weet ik dat bij een mismatch tussen gefraudeerde km-stand en opgeslagen km-stand je een klein puntje op je dash krijgt wat aangeeft dat er 'iets' niet klopt.

Wat IMO meer zegt dan een km-stand is de staat van onderhoud v/e auto. Adhv afgetekende boekjes kun je ook wel achterhalen of die stand klopt (altijd even nabellen waar hij in onderhoud geweest is, want ook boekjes worden vervalst).

Link naar reactie

Hoorde gisteren nog op de radio dat er een garage bedrijf door de Bovag voor de rechter wordt gesleept, omdat ze structureel km-standen terugdraaien. Ben benieuwd naar de uitkomst want het terugdraaien is tot op heden nog niet strafbaar.

Zoals darudevampire al aangeeft wordt bij de nieuwere type BMW de KM stand op meerdere plaatsen opgeslagen, helaas bij de Z3 nog niet.

Link naar reactie
  • Administrator

Het kan (helaas) ook nog bij een E85 Z4 zonder dat het voor de BMW dealer / ANWB keurmeester waarneembaar is, dus bij een Z3 zal het zeker ook nog kunnen... Waar staat die Z3 die je op het oog hebt?

Link naar reactie

Als de boekjes door verschillende dealers zijn ingevult, en als die standen stroken met de NAP, dan is de kans op fraude denk ik klein.

Als de auto meerdere eigenaren heeft gehad is die kans nog kleiner, of er is dan iig minder teruggedraaid.

Geldt natuurlijk alleen als het een origineel nederlandse auto is.

En natuurlijk altijd kijken of staat van auto&interieur strookt met de stand. Da's natuurlijk alleen mogelijk met relatief lage standen en niet waterdicht.

Link naar reactie
Sterker nog, het is dikwijls makkelijker :huh:

Mits je de juiste software en interface hebt

Vorig jaar heb ik met Math een occasion gekocht bij een Zeer vriendelijke en praatgraage verkoper.

Op een gegeven moment kwam de vraag/onderwerp van El René ook tersprake.

De verkoper Zij dat we ons Zouden verbaZen als we eens met eigen ogen konden Zien hoe eenvoudig het is om een kilometerstand van een willekeurige moderne auto te manipuleren!

Een en ander met datgene wat Guido beschrijft.

"Die gasten staan ook op Marktplaats. Voor vijf tientjes komen Ze met een laptop, friekelen wat onder het dashboard en vragen wat je er graag op wilt hebben staan, 10 minuten later Zijn Ze klaar!", aldus de verkoper.

Ook de NAP kwam tersprake:

"Ik rij heel erg veel i.v.m. Het werk, laat de auto keuren, actuele km.stand gaat in de NAP database, rijdt vervolgens 100:000 km door het land om klanten en auto's te Zoeken en vlak voor de volgende keuring komt Zo'n gast even langs met Zijn laptop.

De km.stand gaat 85:000 terug, auto word weer gekeurd, 85:000 km te weinig in de laatste stand van de NAP database en

niemand die het weet!"

Klinkt toch allemaal aannemelijk, én beangstigend tegelijk... :thumbup:

Link naar reactie

tip van de dag

maak een afspraak voor een proefrit,en tegelijk een afspraak bij een dealer in de buurt,om de auto te laten bekijken en even uit te lezen.

kost misschien wat maar ach dat kan er nog wel bij toch?

in principe kan de dealer wel zien of er gerommeld is,tenzij alle componenten waarin de km stand worden vastgelegd zijn vervangen in het licht van de fraude.

en dat lijkt me bij een z3 vrij onwaarschijnlijk omdat de winst die daarmee te behalen valt relatief klein is.

ik heb mijn z4 ook (zelf )uitgelezen met carsoft toen ik m wilde kopen ,van een particulier.

alles leek te kloppen.

ps op mp is een gast die levert je oem onderhoudsboekjes met dealerstempels zoveel je wilt ,dus hoe betrouwbaar is dat?

Link naar reactie
Ook de NAP kwam tersprake:

"Ik rij heel erg veel i.v.m. Het werk, laat de auto keuren, actuele km.stand gaat in de NAP database, rijdt vervolgens 100:000 km door het land om klanten en auto's te Zoeken en vlak voor de volgende keuring komt Zo'n gast even langs met Zijn laptop.

De km.stand gaat 85:000 terug, auto word weer gekeurd, 85:000 km te weinig in de laatste stand van de NAP database en

niemand die het weet!"

Klinkt toch allemaal aannemelijk, én beangstigend tegelijk... :huh:

Mensen die 100dkm per jaar rijden, rijden dat meestal niet in een auto die APK gekeurd moet worden, maar meer in wat jongere exemplaren :thumbup:

En dan kom je eigenlijk alleen met de boekjes en dus beurten als controlemiddel.

Maar waterdicht is het allemaal niet nee.

Aan de andere kant als een auto er heel netjes uitziet is dat eigenlijk altijd een gevolg van netjes gebruik. En dan maakt het ook minder uit hoeveel een auto gelopen heeft.

Het word vooral lastig als je een auto met de kop eraf wilt kopen (of een ex demo).... Heeft ie nou 20dkm of 60dkm gelopen?

Maar zo'n auto zou ikzelf nooit uit de lease of uit de demovloot kopen; altijd van particulier bezit.

Link naar reactie
- is het mogelijk dat er met de km-stand gerommeld is?

Ja.

Mijn Z3 kreeg bij 90.000km een nieuwe km teller die op 0 stond.

Heb op marktplaats een in "km-tellers" gespecialiseerd bedrijfje gevonden die hem weer op 90.00 heeft gezet en er middels het "kopen" van een software programmaatje voor gezorgd heeft dat ook het rode lampje uit ging.

De man vertelde me dat hij klanten heeft die elk jaar, vlak voor de APK, hun Km teller terug laten zetten (Ik denk dat dat vnl Taxi bedrijven zijn?)

Overigens zal het met de Z3 niet zo vaak zal gaan gebeuren.

Meeste kans als hij eens door minder bonafide handelaar goedkoop ingekocht is (met heel veel km) en dan flink terug gezet, zodat hij een paar duizend euro meer waard werd.

(sorry meneer, er zit helaas geen boekje meer bij).

Link naar reactie

nogmaals

de echte km stand staat niet alleen in de teller

maar ergens anders opgeslagen en is uit te lezen tenzij ook vervangen.

ik heb wel vaker uitgelezen voor anderen en ook wel verschillen gezien die niet kunnen kloppen.

Link naar reactie

Nou ja, hier zit het boekje dus wel bij, en de auto ziet er netjes uit. Maar een auto met 87.000 km is natuurlijk meer waard dan één met 110.000 km. Ik hoef niet per se een auto met weinig km's (tis mooi mee genomen). Maar ik wil niet onnodig te veel betalen. Wordt vervolgd!

Link naar reactie
Maar een auto met 87.000 km is natuurlijk meer waard dan één met 110.000 km.

Niet als die met 87dkm er minder netjes uitziet. Als je natuurlijk exact dezelfde auto's hebt klopt het natuurlijk wel, maar we hebben het over een auto van 10 jaar oud oid. Wat er in die tijd mee gebeurt is (alle nodige modificaties gehad), en hoe hij gestald is (binnen, buiten, of zelfs onder een boom :rambo: of op een grasveld :m: ) maakt zoveel meer verschil dan die 20 of 30dkm.

Dus kijken hoe hij rijdt, kijken naar de staat, en bij voorkeur even op een brug zodat je ook goed de onderkant kan inspecteren.

Daar kan je goed zien of er slijtplekken zitten (een lage auto kan wel eens een obstakel tegenkomen), kijken of de plastic panelen die daar zitten nog heel zijn, kijken of er corrosie op remleidingen zit, kijken naar de rubbers etc etc.

Dat zijn zaken die bij een auto van 10 jaar oud veel belangrijker zijn dan de km stand. Zeker als het verschil niet zo heel groot is.

suc6 met het shoppen :thumbup:

(en staar je niet blind op de km standen; staar in plaats daarvan naar de staat van de auto (ook de onderkant))

Link naar reactie
Maar een auto met 87.000 km is natuurlijk meer waard dan één met 110.000 km.

ehhh...tja...ehhh...wat zal ik zeggen...wat een onzin :thumbup: een auto met 87k kan er beroerder uitzien dan 1 met 150k om eens wat te noemen...

Link naar reactie

Ik moet nauwkeuriger zijn met formeleren. Wat ik bedoel is dat deze auto met 87.000 km meer waard is dan deze auto met 110.000 km. En dat ik niet voor een auto met 87.000 km op de teller wil betalen als het er 110.000 zijn.

Dat je beter een nette wagen met goed onderhouden 110.000 km's kunt hebben dan een huis voor honden met 87.000 niet onderhouden km's begrijpt natuurlijk iedereen. Dank dat ik daar nog even op gewezen wordt...

Nogmaals. Dit is een op het oog zeer nette Z3 die - volgens het boekje - regelmatig onderhoud heeft gehad bij drie verschillende dealers. Onderhoud dat door twee van die dealers wordt bevestigd. Nu staat ie bij een garagebedrijf dat de auto met NAP afverteert, maar ik heb het certificaat niet gezien.

De NAP-check die ik zelf doe via autopas.nl geeft de melding dat de opgegeven km-stand 'fout' is. Dat is voor mij aanleiding om de km-stand te willen verifiëren. Want als de auto meer heeft gelopen dan de verkoper stelt, wil ik minder betalen dan de verkoper vraagt (nu wil ik dat sowieso, dus we zijn er nog niet).

Dank voor alle reacties. Ik laat weten hoe het afloopt. En een AKK is sowieso een goed idee.

Groet, René

Link naar reactie
Wat ik bedoel is dat deze auto met 87.000 km meer waard is dan deze auto met 110.000 km. En dat ik niet voor een auto met 87.000 km op de teller wil betalen als het er 110.000 zijn.

Ja, maar wat wij (of ik althans) probeer te zeggen is dat we het hier hebben over auto's van 10 jaar oud. Je vind nooit 2 auto's in dezelfde staat met exact dezelfde issue's, dus dat vergelijk tussen 87dkm en 110dkm is heel hypothetisch. En dan ook nog aangezien die km standen zo dicht bij elkaar liggen. 30dkm verschil is helemaal niets, zeker niet als de auto al op leeftijd is. Je betaald dus helemaal niet voor een kilometerstand, zeker niet met zo'n auto. Het is wat anders als een auto 2 jaar oud is. En het verhaaltje komt natuurlijk uiteindelijk van handelaren die in grote getale uit de lease auto's opkopen. Dan kom je met statische gemiddelde en dan gaan km standen wel tellen, maar voor een particulier die 1 auto koopt die ook al een bepaalde leeftijd heeft is het nietszeggend, zeker met zo'n klein verschil. Het is natuurlijk wat anders als een auto 87dkm of 187dkm heeft gelopen.

Het enige wat je wel ziet is dat er (vooral in duitsland) een soort barriere is voor auto's met 100dkm+ km standen. In hoeverre dat in nederland de issue is weet ik niet, maar het is voor jou natuurlijk alleen van belang als je een auto met 87dkm op de teller koopt en nu al van plan bent om 'm binnen afzienbare tijd weer te verkopen.

Dat kan voor een handelaar een reden zijn om met een tellerstand te rommelen, maar rommelen is in beginsel al fout (want oplichting) ongeacht of daar schade door geleden wordt.

Als de NAP check fout uitkomt, en je met al het andere onderzoek alleen maar kan herleiden dat er aan gerommeld is kan je beter verder lopen. Want als er al 1 stap genomen is richting oplichting is het hek natuurlijk van de dam.

Maar goed, die nap check blijkt dus niet waterdicht, dus trek je conclusies met verstand :blink:

Link naar reactie

@GuidoK: je hebt helemaal gelijk. En misschien is het niet eens de handelaar die heeft lopen rommelen, maar degene die hem inruilde. Gek is natuurlijk wel dat de handelaar adverteert met NAP. Je zou zeggen dat zij de km-stand checken bij inname. Nou ja, we zien het wel.

Dank nogmaals voor alle reacties!

Link naar reactie
  • Administrator
in principe kan de dealer wel zien of er gerommeld is,tenzij alle componenten waarin de km stand worden vastgelegd zijn vervangen in het licht van de fraude.

Maar wat zijn dan ALLE componenten in het geval van een Z3/Z4?

Link naar reactie

@beemer2.8: een bij NAP aangesloten garagebedrijf kan je helpen aan een pas/certificaat. Zie de site autopas.nl voor meer info. Particulieren kunnen alleen de check doen zoals wij deden. Garages kunnen je helpen aan een uitdraai van de hele pas (alle standen waarbij de auto geserviced is in een garage).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.