Ga naar inhoud

Wie heeft er tips


Cor45

Aanbevolen berichten

Eerst maar even kort voorstellen. Ik ben Cor, woon samen met Christina en twee mooie kinderen.

We hebben sinds vorige zomer een (oude, 1998) Z3.

Dit jaar wil ik graag het een en ander gaan verklussen, met name de audio is zwaar onder de maat. Door de vorige eigenaar is er een lelijke JVC autoradio ingezet. Gevolg, mono geluid, als er al geluid is.

Voor mij betekent dit dat ik alles er maar uit wil slopen en nieuw in wil bouwen. Nu heb ik hier op het forum gelezen dat de speakers van de Z3 beveiligd zijn met een weerstand? Dat zou kunnen betekenen dat ik de oude speakers er ook maar uit moet halen en moet vervangen door nieuw?

Graag zou ik van jullie wat tips en trucs krijgen om deze klus zo netjes en elegant mogelijk uit te voeren. Dit kan wat mij betreft over zowel het type tuner / MP3 spelers als de speakers gaan.

Ik wacht graag op reacties

Link naar reactie
  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dag Cor,

Ten eerste: welkom! Foto's van je intussen-al-wat-minder-nieuwe aanwinst zijn altijd welkom hier!!

Wat betreft je audio: klinkt als een fraai staaltje prutswerk van de vorige eigenaar :rolleyes:

Het toeval wil dat ik een complete set originele speakers + volledige kabelboom (dus: met alle stekkers!) heb liggen. Aangeschaft omdat geluid in mijn Z3 ook suboptimaal was, maar dat bleek achteraft simpel te verhelpen... Mocht je interesse hebben, laat het maar even weten!

Verder kom je allerlei soorten en maten audiosystemen tegen op dit forum, variërend van de 'originalo's' (de door BMW geleverde Blaupunkt/Philips headunits) tot de echte audiofreaks. Zie dit topic als startpunt.

Zelf heb ik gekozen voor een Blaupunkt BT 400, een combinatie van radio/CD-speler/MP3-speler én carkit. Met een extra module kan deze ook overweg met externe bronnen via USB of iPod-connector. Heb een 300GB harddisk ingebouwd, dus altijd voldoende muziek voor onderweg!

Link naar reactie

Welkom Cor,

Klopt dat het standaard geluid wel het een en ander te wensen overlaat, echter een paar dingen die je niet moet vergeten.

de ruimtes van de speakers zijn qua klankkast ook niet groot, bijv bij het voetpaneel. Hier zit bijna geen ruimte achter om een goed en vol geluid te verkrijgen. De tweeters zijn redelijk tot goed. De achterspeakers zouden iets groter kunnen, maar verwacht daar ook geen wonderen van.

Hierdoor heb ik ervoor gekozen om de standaard speakers te laten zitten, voor zowel de kwaliteit, als de klankkasten zijn het redelijke speakers. Ik heb ervoor gekozen om een goed in te stellen headunit te nemen i.c.m. een subwoofer. De Headunit is een JVC KD AVX 77 met een aparte subwooferuitgang en regelbaarheid van de eindversterker speakers dmv filtering of equalizer. Daaraan gekoppeld de standaard speakers die ik via de instellingen van de radio heb afgefilterd zodat er geen laag/sublaag doorheen gaat. Hierdoor hebben de 13 cm speakers het wwat rustiger, waardoor ze goede en duidelijke middentonen kunnen weergeven. Daaraan gekoppeld heb ik een Pioneer ts wx 11a. Deze zorgt voor een goede lage weegave. Verwacht er nu geen ultra sublaag van zodat kentekenplaten etc etc gaan trillen, maar gewoon een leuke en goede laag weergave. Ik heb deze weggebouwd in de middenconsole onder/achter de radio, anderen hebben hem achter de voorstoel van de bijrijderskant geplaatst. Zie ook onderstaand onderwerp:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=9039&hl=

Cor, je hebt het over weerstandjes tussen speakers bij de BMW, ik ben hier niet mee bekend, ik heb ook een standaard speakerset van de Z3 erin zitten. Als je het in bovenstaand onderwerp heb gelezen, betreft het condensatoren die ervoor zorgen dat er geen lage tonen meer doorgegeven worden. Dit soort condensatoren heb je ook voor tweeters, zodat deze alleen maar hoge tonen kunnen doorgeven. Anders gaan ze nml kapot. Deze zal je zien in de buurt van de tweeter zodra je het deurpaneel verwijderd.

Succes met inbouw, mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag van je

Groet

Leon

Link naar reactie

Zo, bedankt voor jullie snelle reacties. Ik zal me eens beraden op de stap die ik wil nemen. Misschien moet ik inderdaad eens nadenken over origineel, ik wil in ieder geval redelijk geluid, en het moet netjes! De oude JVC bak is in ieder geval makkelijk te verwijderen :angry: , hangt er gewoon los in.

Ik heb al redelijk wat topics doorgespit, en ook al wat ideeen opgedaan. Wat betreft de kabelboom, ik heb net achter op de radio gekeken, daar gaat een flinke dosis draden met stekker in, weet niet of dit nog origineel is. Jullie begrijpen, vragen, vragen, ik hoop er helemaal zelf (met wat forumhulp) uit te komen.

Het is trouwens een zwarte 1.9 Z3, met hardtop momenteel en ik hoop binnenkort een nieuwe softtop, maar dit even off topic

Link naar reactie
Wat betreft de kabelboom, ik heb net achter op de radio gekeken, daar gaat een flinke dosis draden met stekker in, weet niet of dit nog origineel is. Jullie begrijpen

Cor,

Dat klopt, dat is de orginele bedrading van BMW die voorziet in stroom en speakers, meestal bij een Z3 alleen voorspeakers, maar als er achterspeakers standaard in geleverd zijn ook die erbij.

En dan een verloopkabel van BMW naar ISO. Dit is nml de standaard aansluiting van JVC en vele andere merken, vaak zit er vanuit de radio ook nog eens een stuk kabelboom tot de iso stekker. Dus eigenlijk als het ware 3 verlopen zie je dan, nml bmw, de verloop bmw/iso en dan van de radio. Dat geeft nogal wat kabelboom.

De Iso bestaat vaak uit 2 stekkers, ene is voor de speakers ( 8 draden ), en de ander voor de spanningen ) Bij de verloop van BMW een rechthoekige stekker naar de Iso aansluiting moet je wel goed opletten, soms worden nml de 2 spanningen van contact en constante stroom omgewisseld ( bij Sony, Kenwood moet dat).

Kan geen kwaad, alleen een nieuwe radio zal bijv de instellingen niet onthouden, is een kwestie van een draad omsteken ( meestal rood en geel) en het zit goed.

Feit blijft vooraf wel een oude spreuk, meten is weten, dus als je het een en ander gaat doen altijd een multimeter erbij gebruiken.

Groet

Leon

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Het vervolg :rolleyes:

Er is een Pioneer autoradio aangeschaft, zit er inmiddels in. (eerst moest de slope schoongemaakt, zolder verder aanpakken etc.) Volgende probleem doet zich nu voor, links voor prima geluid, rechts echter bijna niets. Er komt dus wel signaal aan, maar het geluid is nihil. Betekent dit nieuwe speakers, of kan er zich een probleem voordoen waar ik niet aan denk?

Ik hoor het wel van jullie,

Cor

Link naar reactie
Aan dit topic zul je ook wel wat hebben ivm het verwisselen van speakers..

Let wel dat niet iedere Z3 gelijk is, per bouwjaar hebben ze andere uitvoeringen.

Bij mij in een Z3 uit 2001 widebody zijn de achterspeakers heel anders orgineel bevestigd.

Dus kijk eerst naar je eigen uitvoering en dan naar de topics.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Het vervolg :thumbup:

Er is een Pioneer autoradio aangeschaft,

Cor

Ben ook op zoek naar een andere radio/cd etc. Omdat die er nu in zit, geen MP3-tjes kan lezen :unsure:

Welke pioneer is het geworden, was zelf van plan om Pioneer deh-7300 BT te kopen....

groetjes Cassandra

Link naar reactie
Het vervolg :blink:

Er is een Pioneer autoradio aangeschaft, zit er inmiddels in. (eerst moest de slope schoongemaakt, zolder verder aanpakken etc.) Volgende probleem doet zich nu voor, links voor prima geluid, rechts echter bijna niets. Er komt dus wel signaal aan, maar het geluid is nihil. Betekent dit nieuwe speakers, of kan er zich een probleem voordoen waar ik niet aan denk?

Ik hoor het wel van jullie,

Cor

Cor,

Heb je alle aansluitingen, dus ook bij de speakers zelf, gecontroleerd? Wil nog wel eens corrosie op zitten of loszittende stekkertjes.

Welke speakers doen het niet, de tweeter in de deur of de speaker bij het voetpaneel?

Groet

Leon

Link naar reactie
Ben ook op zoek naar een andere radio/cd etc. Omdat die er nu in zit, geen MP3-tjes kan lezen :wub:

Welke pioneer is het geworden, was zelf van plan om Pioneer deh-7300 BT te kopen....

groetjes Cassandra

Kijk ook eens naar Alpine radio's

Echte A kwaliteit :rambo:

Link naar reactie

Mooiste radio's met fratsen voor een z3 zijn imho modelletjes van Becker.

Die passen het beste bij het jaren 90 design van dashboards uit die periode.

Link naar reactie

Ik heb eentje die in my opinion goed in het design van de Z3 past; de Pioneer p65bt, met Bluetooth-functie, die super werkt + externe microfoon die je bij je tellerhuis kunt neerzetten; Aux-ingang, erg goede CD speler, en de verlichting is aan te passen naar Amber of Orange (naast alle heeele vele kleuren) zodat de verlichting matcht met die in de Z3!

Ben er erg blij mee! Heb er ook nog een Pioneer iPod controller op aangesloten; daarop kun je alle iPods aansluiten en vervoglens met het clickwheel van de radio je iPod bedienen. Werkt echt perfect!

Link naar reactie
Ik heb eentje die in my opinion goed in het design van de Z3 past; de Pioneer p65bt, met Bluetooth-functie, die super werkt + externe microfoon die je bij je tellerhuis kunt neerzetten; Aux-ingang, erg goede CD speler, en de verlichting is aan te passen naar Amber of Orange (naast alle heeele vele kleuren) zodat de verlichting matcht met die in de Z3!

Aaah, dat klinkt interessant! Makkelijk te monteren?

Ik ga eens op onderzoek :thumbup:

Oh en heb je misschien een fotootje van waar je de microfoon hebt geïnstalleerd?

Thnx

Link naar reactie
Kijk ook eens naar Alpine radio's

Helemaal mee eens......... Alpine BT126 met blue tooth recent in ZZZ gezet........ aansluiten en geweldige sound.......aanrader.

Groeten

Ad

Link naar reactie

Ik zal morgen eens even een fotootje maken van hoe de radio eruit ziet in het interieur en hoe het microfoontje zit. De radio wordt niet meer gemaakt maar ze gaan superlang mee! Het zelfde model zat ook in m'n vorige Z3 en heeft het 5 jaar lang perfect gedaan en doet het nu nog steeds perfect volgens mij (maar dat moet je aan de nieuwe eigenaar vragen haha).

Op marktplaats zijn ze echter genoeg te vinden. Tip is wel ook de iPod adapter van Pioneer aan te sluiten, het bedienen van de iPod via de radio is top! Werkt heel intuitief ook. En om je audio NOG beter te laten klinken zou ik een externe subwoofer aanscaffen; ik heb een Pioneer TS-WX11A door Roodkapje laten inbouwen achter de passagiersstoel. Er zit een bedrade afstandsbediening bij; de combinatie van de hoge tonen uit de BMW speakers en de lage tonen uit de Pioneer subwoofer is werkelijk subliem! Klinkt alsof je duizend euro in je audio hebt gestoken en uiteindelijk kom je op nog geen 400 euro..

Roodkapje heeft voor mij alles ingebouwd; uurtje werk en ik ben iedere dag meer dan gelukkig met m'n installatie!!

Link naar reactie

Helemaal met je eens Enzo de standaard speakers icm de sub van Pioneer geven een supergeluid alsof er een hele dure installatie in zit.

Ik heb nu ook orginele achterspeakers en midweeters ingebouwd heerlijke sound gewoon. En doordat mijn headunit dolby geluid kan produceren zijn de stereo en geluidseffecten echt gaaf, zelfs met open kap.

Ipv Pioneer of Alpine heb ik de JVC avx77 gekozen. Een headunit met tevens dvd beeld carkit, mp3 en IPod aansturing. Is een wat dikker front, maar valt redelijk mooi weg in het dashboard.

Microfoon zit bij mij net boven de binnenspiegel, deze kan je namelijk instellen qua geluide en volume, hierdoor ben ik met open kap zelfs nog beter te verstaan dan met dichte kap.

Succes met je keuze.

Leon

Link naar reactie
...ik heb een Pioneer TS-WX11A door Roodkapje laten inbouwen achter de passagiersstoel. Er zit een bedrade afstandsbediening bij; de combinatie van de hoge tonen uit de BMW speakers en de lage tonen uit de Pioneer subwoofer is werkelijk subliem! Klinkt alsof je duizend euro in je audio hebt gestoken en uiteindelijk kom je op nog geen 400 euro..

Staat die sub gewoon op je radio? En zit deze ingebouwd op de plaats van 'de bult'? Klinkt wel interessant namelijk...

Link naar reactie
Staat die sub gewoon op je radio? En zit deze ingebouwd op de plaats van 'de bult'? Klinkt wel interessant namelijk...

Nick,

De Sub van Pioneer kan zowel op je speakeruitgangen als op een externe versterkeruitgang.

Je kan hem achter de stoel zetten, maar wat ook mogelijk is is onder je radio in de middenconsole, zie onderstaand onderwerp verderop (schetsje)

In de middenconsole is wel veel meer werk, maar je houdt de volledige ruimte voor je passagier, of bestuurder over.

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=...mp;hl=subwoofer

groet

Leon

Link naar reactie
Dank! Even kijken of ik hem daar ook in kan proppen. Maar voor ik daar aan ga beginnen eerst maar eens een radiocode regelen bij de bmw want die heb ik niet meer... :unsure:

Oeps, dan heeft zo'n sub ook weinig zin, blijft zo stil namelijk. :unsure:

Als je vragen heb hoor ik het wel

Groet

Leon

Link naar reactie
Ik hoop dat de subwoofer daarop aangesloten kan worden; de sub staat bij mij aangesloten op de Subwoofer uitgang van de Pioneer radio, die heeft daar een aansluiting voor..

Ja dat kan, er zit een kabel bij voor high power input. Deze moet je aansluiten op de speakerdraden van de bmw radio. Het is echter wel een hele klus om uit te zoeken in die grote stekker. Je zou het kunnen oplossen door een telefoon tussenkabel voor bijv een parrot te nemen. Hier zitten 2 iso stekkers aan. Een voor de voedingen van de parrot. Die kan je evt gebruiken om de sub te voeden. En een iso stekker met speaker draden. Hier kan je met een losse contra iso op de voor speaker uitgangen de sub van Pioneer aansluiten.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Kwa audio maakt het toch niet zoveel uit wat je erin steekt .. of vergis ik me :thumbup:

het windgeruis is in de :thumbup: dusdanig dat er toch wel heel veel verloren gaat..boven de 140 . :blink:

tip van Phantom

Het beste resultaat tot op heden is een helm op met een surround systeem. dat werkt op de motor ook prima... :wave:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.