Ga naar inhoud

VANOS Revisie laten uitvoeren


dof250

Aanbevolen berichten

Vanmiddag heb ik een VANOS revisie laten uitvoeren op mijn Z4 2.5i. Kort gezegd? Wat een verschil!

Dit alles is uitgevoerd bij PB motorsport/Auto snel service in Naaldwijk.

Ontzettend aardige gasten daar! Nette ontvangst en echte vakmensen. Het zat niet helemaal mee bij mijn Z waardoor het geheel iets langer duurde dan gepland, maar het resultaat mag er zijn. Ik kreeg ook nog te zien wat het verschil tussen de oude en nieuwe rubbers was. De oude waren compleet uitgedroogd en deden volgens de monteur niets meer. Nou dit is ook zeker te merken bij het rijden, meteen is er een toename in koppel bij lage toeren te voelen, iets meer vermogen bovenin en ook verbruik lijkt gedaald. Uiteraard moet ik dit nog even aankijken, maar op het eerste oog ziet het er zeer goed uit!

Als jullie met meer dan 100.000 KM dit nog nooit gedaan hebben raad ik jullie aan deze revisie te laten doen. Ik dacht ook wat zal het voor zin hebben... Maar het is echt een merkbaar verschil!

Link naar reactie

Mijn klachten waren (zoals in ander topic te lezen) misfires en slecht stationair lopen. Ik had her en der wat gezocht en had gelezen dat VANOS een oorzaak zou kunnen zijn. Daarbij las ik ook veel dat na 100.000km de VANOS rubbers sowieso wel op zijn en toe zijn aan revisie. Hierdoor dacht ik, baat het niet dan schaadt het niet. In Naaldwijk kon ik het voor €370,- laten uitvoeren. Dat ging om: Beisian seals en anti rattle kit, arbeid en nieuwe kleppendekselpakking. Als ik eerder had geweten dat het zo'n verschil was had ik het allang gedaan! Keurig net bedrijf ook, toffe gasten! Ik kon tijdens de gehele "operatie" meekijken en kreeg indien gewenst over alles uitleg.

Link naar reactie

Hoe hebben ze nou de vanos eraf gehaald? (dus dat ie langs het voorste verstevigingsframe los te halen is)

Motorsteunen verwijderd en de motor iets laten zakken door 'm op het subframe te leggen?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^ Nee.. Het was nogal gekloot, maar hij heeft hem eraf gekregen zonder iets met de motor te doen. Van wat ik heb gezien was er 1 soort schroef die in de weg zat, deze heeft hij los gehaald en later terug geplaatst. Hierna kreeg hij hem er precies tussendoor

Link naar reactie

Ja dan hebben ze waarschijnlijk het tapeindje eruit gedraait denk ik, dat is wellicht ook een manier. (2 moertjes er klem op en dan de 1e moer losdraaien en dan komt het tapeind mee, of hebben ze gewoon een fikse tang erop gezet? :ph34r:)

Ik weet dus dat dit een probleem is, maar je kan dat dus ook oplossen door -als je auto toch op een brug staat- met een transmissiekrik de motor iets op te krikken, de 2 motorsteunrubbers losschroeven en verwijderen (in totaal 4 moeren), en dan de motor te laten rusten op het subframe. Dan ligt de motor ca 4 cm lager en heb je wat meer ruimte door een uitsparing in dat frame dat de vanosunit net langs het tapeind geschoven kan worden. Dit heb ik ook een keer in m'n voorsteltopic beschreven. Dat leek mij de makkelijkste/veiligste manier. Ik was bang dat die tapeindjes erg vast zouden zitten en wellicht afbreken cq dat ik de draad zou strippen. Als de vanos erop zit (dan moet je dat dus dat tapeindje verwijderen), dan heb je ook heel weinig ruimte/draad om op te werken.

Ik heb dus ook wel eens dingen gelezen dat mensen als een gek aan dat frame gaan trekken of een stuk van dat tapeind afslijpen, maar dat zijn natuurlijk een beetje neanderhalerpraktijken.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Mijn Z gaat ook onder het mes, ik laat dit door Roodkapje uitvoeren.
Het gaat mij om betere prestaties in het lagere toeren gebied, eigenlijk de motor laten lopen zoals het bedoelt is.

BMW is kennelijk niet instaat een fatsoenlijke kunststoffen te gebruiken ook in de DISA zit er pulp.

Ik heb de modificatie gedaan met de titanium pen en Alu klep en ben er zeer tevreden over.

Ik zeg Vamos ;-)

Link naar reactie

Zeker! en ik vind het geen fijn idee dat een dergelijk slecht ontworpen onderdeel voor de inlaat zit.
Onderdelen voor de revisie kosten iets van 7 tientjes, en het is echt niet moeilijk.

Nieuwe disa waar de modificatie al is gedaan door het bedrijf wat de parts levert kan ook.

Link naar reactie

ik heb bij mijn e46 en ook bij een paar andere bmw`s dit ook gedaan, je merkt het verschil echt en inderdaad de o-ringen zijn echt helemaal nutteloos geworden. Je kunt de zuigers met de oude o-ringen gewoon op en neer kantelen zo los zitten de zuigers in de behuizing. Echte aanrader om te doen. Bij mij was de kilometerstand 80.000 en de o-ringen waren al op!

ik zie dat het bij de Z4 wat lastiger is om het unit te verwijderen maar het is wel te doen.

Ik heb wel zelf ook de anti rattle kit meteen gedaan maar achteraf twijfel ik over het nut hiervan. meestal wordt bij het vanos rammelgeluidje de anti rattle kit reparatie gedaan en ook meteen de o-ringen. als ik zie dat de zuigers zoveel speling hebben door de slechte o-ringen veroorzaken die waarschijnlijk ook het ratelen. Misschien mensen hier ervaring mee?

Link naar reactie

Dat ratelen kan 2 dingen zijn: de relaisventielen die tikken (olie lekt steeds langs de afdichting en de vanos moet daardoor steeds bijgesteld worden), of er zit inderdaad ruimte op de vanos. Dat kan ruimte op het taatslager zijn, maar ook ruimte op de helix tandwielen.

Dit is het verschil van het anti rattle kit toen ik het installeerde:

(let wel: mijn o ringen waren nog niet zo erg versleten dat de zuiger los in de vanoscilinder lag; er was nog iets van dat het klemde (z4, 10 jaar oud, 115dkm)

Ik had ook geen ratelende vanos, maar de boel ging toch los en een anti rattlekit wordt aanbevolen bij installatie van snellere nokkenassen omdat de krachten op de vanos dan groter worden (en sowieso als ik iets loshaal gaat het natuurlijk alleen weer dicht als het 100% is)

Het verschil lijkt groot op de video (en er is natuurlijk ook een verschil), maar het verschil waar het met name om gaat is de beweging in de richting van de nokkenas. En in die richting was er wel iets speling, maar niet heel veel. Wellicht 2/10mm oid.

Na installatie was overigens alles vrijwel spelingvrij, maar kon de cilinder nog steeds zonder noemenswaardige weerstand ronddraaien, dus het doet wel iets.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Even een korte update. Inmiddels alweer zo'n 500km gereden met de gereviseerde VANOS. Het is echt een enorm verschil. Hij heeft meer koppel en meer eindvermogen, vooral het koppel is constant merkbaar. Ook mijn verbruik is behoorlijk gedaald. Gister een ritje met constant 120-130 op te teller. Thuisgekomen stond het gemiddelde op 1 op 14,4! Normaal lag dit rond de 1 op 11. Vanmorgen ook met wat stevig doorrijden "getest" en dan kom ik uit op een gemiddelde van zo'n 1 op 12,3. Zeer netjes! Ik raad het een ieder aan.

En nogmaals, ik heb geen aandelen, maar de heren uit Naaldwijk zijn echt toffe gasten! Vragen niets teveel en zijn zeer behulpzaam. Prettig vond ik ook dat ze exact uitleggen wat ze doen en wat er precies gebeurd. Zo vind je ze naar mijn mening niet veel meer!

Link naar reactie

Guido,

Dat van die relaisventielen wist ik niet dus weer wat geleerd!

Dan over dat ratelen, ik heb daar diverse engelse, duitse en amerikaanse forums over gelezen en daar werd het ratelen bijna altijd opgelost door de vanosrevisie met anti rattlekit. Uiteraard werden dan ook de o-ringen vervangen omdat het open ligt. Ook bij de bmw dealer wordt het vanos unit compleet vervangen bij een ratelende vanos en hierna is het ratelen ook weg.

Heb ook een filpje gemaakt waar je duidelijk in ziet wat de speling is van de zuigers, https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/13833-vanos-revisie-even-wat-fotos-en-filmpjes/

dus ik blijf toch een beetje twijfelen of het ratelen ook alleen is op te lossen met nieuwe o-ringen, maar zoals eerder geschreven je bent nooit te oud om wat te leren :-)

Link naar reactie

Guido,

Dat van die relaisventielen wist ik niet dus weer wat geleerd!

Dan over dat ratelen, ik heb daar diverse engelse, duitse en amerikaanse forums over gelezen en daar werd het ratelen bijna altijd opgelost door de vanosrevisie met anti rattlekit. Uiteraard werden dan ook de o-ringen vervangen omdat het open ligt. Ook bij de bmw dealer wordt het vanos unit compleet vervangen bij een ratelende vanos en hierna is het ratelen ook weg.

Ik weet bijna wel zeker dat een nieuwe vanos af fabriek ongeveer dezelfde speling op het taatslager heeft als mijn vanos had in dat filmpje voor de anti rattle fix.

Ik heb het naaldlager en lagerplaatjes goed bekeken, en daar was helemaal niets vanaf gesleten (de markering die je daar op zag was bijna wel zeker minder dan 1µm). Je zag heel licht loopsporen op de ringen.

Maar ik had ook geen vanosratel. Die speling die je bij mij zag is dus geen aanleiding tot ratelen!

Nu weet ik niet of dat lager ook daadwerkelijk kan gaan ratelen, maar als dat gebeurd, dan helpt een andere afstelring al lang niet meer, dan is het lager stuk.

Een lager blijft namelijk heel lang binnen de tolerantie, daarna gaat hij zoemen/geluid maken maar heeft nog geen speling (dus niet ratelen, dat is speling), en daarna komt er pas ruimte op, en dan gaat het ook heel snel. Als een lager materiaal wegneemt van de schalen of de naalden/kogels (en er dus speling ontstaat in vergelijk tot nieuw), dan is het oppervlak van beiden al zo aangetast dat het einde verhaal is imho. En al helemaal bij zo'n klein lagertje. Ik bedoel: 2/10mm speling zou 20% van de dikte van de naalden zijn, dus die speling (in mijn filmpje) kàn gewoon geen slijtage zijn. Dat is af fabriek.

Ze noemen het anti rattle, maar het is gewoon een fix om zo min mogelijk speling op je vanos te houden. Dat zou wellicht slijtage aan je helixtandwielen kunnen beperken (je nokkenas kan dan minder heen en weer slaan). Daarom heb ik die fix ook gedaan. Sneller nokkenassen betekend steilere nokken, en dat betekend meer kracht op je vanos, dus als daar speling in zit, dan slaat je nokkenas met meer kracht binnen die speling (en dat veroorzaakt sneller fretting)

Dus ik denk dat het ratelen wat je hoort steeds die relaisventielen zijn die je hoort tikken, of dat wellicht je vanoszuiger heen en weer beweegt in de cilinder (dus in het vlak van de o-ring afdichting). Maar bij dat laatste zou je toch beschadigingen verwachten in de cilinderwand, en dat komt volgens mij nauwelijks voor, dus ik hou het op die relaisventielen die constant staan bij te sturen omdat er olie langs de zuiger lekt.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Guido,

Bedoel je met olie wat langs de zuiger weg lekt dat dit komt door de slechte o-ringen waardoor de relaisventielen constant bij sturen? Bij deze uitleg zijn het dus ook alleen de o-ringen die dit veroorzaken en wordt dit euvel bij een anti rattle reparatie dus al opgelost door alleen de o-ringen te vervangen toch?

Maar wat de naaldlagers betreft lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat die in zoverre afslijten en ratelen veroorzaken. vind wel dat de zuigers altijd veel speling hebben met de slechte o-ringen en toch wat kunnen kantelen in de behuizing maar of je daardoor beschadigingen ziet. Ik zal er de volgende keer eens goed op letten, is eigenlijk al haast een reden om Z met dubbele vanos te kopen :-)

Link naar reactie

Ja, olie langs de o-ring afdichting weglekken.

Ik sluit niet uit dat er ook een rattle kan ontstaan op die naaldlagers, maar dat komt dan doordat die lagers (flink) versleten zijn. En dat valt niet op te lossen door er een extra ring tussen te stoppen die wat harder op dat lager drukt. Een versleten lager moet je gewoon vervangen, want die slijt alleen maar verder en loopt daarna vast.

Dus het enige wat de anti rattlekit doet is de toleratie die het fabrieksontwerp toelaat wat nauwer stellen. Wat ze bij beisan stellen is dat er een oorzaak van de rattle in de helix tandwielen zou kunnen zitten. Dus versleten helixen zorgen voor speling. De totale speling van het systeem is de speling op de helix+de speling op het naaldlager (die kan je beide bij elkaar optellen aangezien dit speling in dezelfde richting is. Zij redeneren dat dus die 1/10 of 2/10mm speling op het naaldlager wegnemen de speling vermindert. Dat is natuurlijk waar, maar dat is niet de oorzaak, en dus een lapmiddel. Als ergens speling ontstaat is dat een teken van slijtage, en doorgaans een teken dat de loopvlakken aldaar zijn aangetast, wat extra slijtage bevorderd. Dus ik denk dat het dan verstandiger is om de speling op je helixen aan te pakken. Dat kost overigens wel meer ;)

Ik had overigens nauwelijks speling op die helixen. (in het filmpje was het een beetje te zien, maar die speling had meer weerstand, dus is dat wellicht ook een beetje het stellen van de tandwielen)

En het is ook lastig te interpreteren hoeveel speling je daadwerkelijk hebt; als je het controleert is dat in koude toestand; als de motor warm is, wijkt dat ietsje af.

Maar ik vind dat de rattle van een m54 die ik op filmpjes hoor verdacht veel lijkt op het bijstellen van de vanosrelais bij een rijdende motor. Ik heb een paar bumpercam filmpjes waar je zo nu en dan de vanos hoort bijstellen (dus rond 3000toeren als de motor moet trekken, je hoort dan dat 'rikketikketik'), en dat klinkt precies hetzelfde.

Dus als ik dit 'rattle' filmpje beluister:

En dat vergelijk met een oud bumpercamfilmpje van mij:

Op 1:20 (ook op 0:12) hoor je goed dat de vanos even bijregelt. Het is maar heel kort (halve seconde ofzo). Precies hetzelfde geluid, dus daaraan leid ik af dat de meeste vanosrattel komt door het constant bijregelen door dat relaisventiel en dat kan alleen maar als er olie in de zuiger weglekt, dus slechte afdichtingsringen.

Let niet op het constante gekraak bij hobbeltjes, dat is een versleten draagarmrubber wat ik toen had. Dat is dus niet de vanos die je hoort :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

BMW verkoopt alleen hele vanos units idd. Maar eigenlijk is dat (hedentendage) heel normaal: ze verkopen bijv. ook geen losse koolborsteltjes voor startmotoren.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja die startmotor pffffff, heb ik ook al gereviseerd bij de e46, kosten ongeveer €60 maar wat een werk. Maar daar weet jij ook alles van :-)

Maar het is en blijft hobby en als je veel zelf kunt valt het mee, de buurtjes hadden laatst een onderhoudsrekening van €700 bij de VW en die zeggen maar steeds dat die 2 bmw`s van ons wel verschrikkelijk duur in onderhoud moeten zijn. Toen ik vertelde dat ik dat geld nog niet voor 2 bmw`s kwijt was aan onderhoud snapte ze er niks van :-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.