Ga naar inhoud

VANOS Revisie laten uitvoeren


dof250

Aanbevolen berichten

Gister weer wat geknutseld aan de Z4. Dit keer de DISA klep.

Shark bedankt nog voor je aanbod van de PM zie het een beetje laat, maar het is helemaal gelukt! Stelde opzich niet veel voor. De klep was behoorlijk versleten en deed niets meer. Het hele spulletje vervangen en alles weer in elkaar gezet. Na eerste proefritje viel voornamelijk op dat de ratel weg is! :clapping: en ook dat hij wat beter op lijkt te pakken bij lage toeren... Echter viel ook op dat de misfires nog niet opgelost zijn <_< Hij begon meteen weer te hobbelen en te doen... Heeft iemand nu nog enig idee wat het nog kan zijn?

Bobines vervangen

Bougies vervangen

VANOS gereviseerd

DISA gereviseerd

Wat nu nog?! :muur:

Link naar reactie

Hier moet ik nog aan toevoegen dat wanneer ik start, hij 20-30 seconde prima loopt en dan begint te hobbelen... Als ik wat meer toeren maak houdt het op. Als ik gewoon ga rijden heb ik er weinig last van zegmaar. Met warme motor loopt ie als een zonnetje en is het hele probleem weg

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 2 jaren later...

Zoals alle bij M54 blokken was ook mijn 3.0i toe aan een dubbele Vanos revisie. De km stand is inmiddels 130.000, en dan begint er langzaamaan het e.e.a. ander te rammelen in het vooronder. Ook de trekkracht bij lage toeren is in de loop der tijd wat afgenomen. Ik heb gekozen voor de Vanos specialist Patrick Visser van PM Performance in Naaldwijk. Hij is zeer ervaren op dit gebied, en heeft naar eigen zeggen al ruim 700 Vanos revisies gedaan. Op de dag dat ik er was had hij 3 afspraken staan.

 

vanos1.jpg

 

In ca. 1,5, uur is het klusje geklaard voor zowel het vervangen van de dichtingen als voor de montage van de antiratelkit.

vanos2.jpg

 

vanos3.jpg

 

Het resultaat is een aanzienlijk stillere loop van de motor, en ook beduidend meer trekkracht bij lage toeren.

Volgens zijn zeggen zal ook het brandstofverbruik afnemer doordat de timing van de nokkenassen nu weer is zoals BMW het bedoeld heeft.

 

Het is op zich een klusje dat je ook zelf zou kunnen doen. Het vraagt geen bijzondere kunde, maar bij een Z4 is de ruimte voor het uitbouwen van de Vanox eenheid zeer beperkt, en hij beschikt natuurlijk over al het juiste (pneumatische) gereedschap. Hij (de)monteert alles zonder de motorsteunen los te halen of het blok je kantelen. Gewoon recht tot recht aan.

Ik denk dat je er zelf een uurtje of 4 à 5 mee zoet zult zijn.

 

De kosten zijn EUR 350,= all-in.

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

Patrick staat goed bekend, ook voor de M-blokken.

Je krijgt meteen een oliewissel erbij?

 

Het blijft een mooi blok die M54, de Vanos revisie is eigenlijk het enige "probleempuntje" van dit blok dat bekend is toch?

 

aangepast door Bombadil
Link naar reactie

Beide revisies kosten maar een paar honderd Euro. Vanos is pas na 100000 km dus om dat nu een zwakke plek te noemen. Disa preventief vervangen en klaar is kees. 

Link naar reactie

hoe haalde hij de vanos er dan vanaf zonder het blok iets te laten zakken?

Bij mij kon de vanos er namelijk absoluut niet af zonder iets te truuken.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Klopt, maar vanuit technisch oogpunt zijn het beide slecht ontworpen systemen, die met "meer verstandige ontwerpkeuzes" minstens 3x zo lang mee hadden kunnen gaan. (Lees: andere materialen gebruiken). Idem voor de zogeheten swirlflaps in de N47 dieselmotoren

Link naar reactie

Een rubbersoort dat beter bestand is tegen hoge temperaturen en aanraking met chemische goedjes (waaronder olie). 

 

Gelukkig staat de tijd niet stil en heeft de vrije markt betere alternatieven ontwikkeld (zoals "Viton" )

aangepast door vester86
Link naar reactie

en welk rubbersoort moet dat dan wel niet zijn?

 

Het antwoord wat je geeft, daar kan niemand natuurlijk iets mee.

 

Of een viton ring langer meegaat moet nog maar bewezen worden. die vanos ringen zijn nog niet zo lang op de markt dus daar is nog helemaal niets over bekend. Normaal worden eigenlijk alle olieafdichtingen van nbr gemaakt. Daar zit je auto vol mee.

Het is ook niet dat viton nieuw is ofzo. viton ringen bestaan al zeker 40 jaar. Viton ringen vergaan ook, dat zie ik vaak genoeg in mijn dagelijks werk.

 

Het punt is dat de ringen na ca. 150dkm in de regel vervangen worden. Dat houdt dus in dat de 2e vervangingscyclus pas bij 300dkm ligt. De meeste auto's zijn dan al afgeschreven en liggen op de sloop, dus enigerlij controle wat nou beter is bestaat helemaal niet.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heb mn voorgaande bericht ondertussen iets aangepast, dat heeft elkaar gekruist.

 

rubber komt in vele soorten en maten. NEt als dat er honderden soorten metaal zijn, in verschillende kwaliteiten, legeringen waarbij je de een beter niet voor motorblokken kunt gebruiken en de ander niet voor de bouw van flatgebouwen. 

 

Zo was er ooit niet zo lang geleden een aannemer die in hoorn een theater bouwde, en van overtuiging was (uit kostenoverweging) een inferieure metaalsoort te gebruiken voor de bouw vam de toneeltoren (de hijsinstallatie). Gelukkig stortte de boel al in Vóór de bouw klaar was, er vielen geen gewonden...

Link naar reactie

ik heb mijn bericht ook aangepast op jouw bericht :wink:

Ik ben op detailniveau bekend met rubbersoorten en hun temperatuurs èn chemische bestendigheid aangezien ik daar dagelijks (professioneel) mee te maken heb :wink:

Zoals ik al zei, bijna alle oliekeerringen in een auto zijn van nbr. Als dat niet zou werken zouden ze wel wat anders gebruiken, aangezien viton dus absoluut niet nieuw is ofzo. zou oud als de weg naar rome zeg maar. Het verschil in levensduur moet dan ook nog aangetoond worden in deze applicatie, en ook of dit wel een autoleven meegaat. Viton heeft ook niet het eeuwige leven. Dat wordt voornamelijk toegepast bij chemische resistentie anders dan minerale olien (dus basen, zuren etc)

Als je bijv. kijkt naar het membraan in de carterontuchting; die is van viton. maar ook die scheurt soms/lost soms op.

dat ziet er dan zo uit:

58841d1367724110-blue-smoke-extended-idl

(het is dus niet zo dat bmw nooit van viton/fkm gehoord zou hebben, ook die afdichtingen zitten veelvuldig in je motor :wink: )

NBR wordt in de loop der tijd hard, en viton valt langzaam uit elkaar. Het is het een of het ander...

 

Ik zie de relevantie van je argument betreffende het instorten van een toneeltoren ook niet zo....:wacko:

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Viton (in dit geval voor O ringen) is wel beter bestand tegen de huidige samenstelling van benzine.

Ik heb de O ringen die gebruikt worden ter afsluiting van de verbindings pijpjes op de carbs van mijn motorfiets onlangs moeten vervangen voor viton ringen.

Link naar reactie
14 uren geleden, GuidoK zei:

hoe haalde hij de vanos er dan vanaf zonder het blok iets te laten zakken?

Bij mij kon de vanos er namelijk absoluut niet af zonder iets te truuken.

 

Ik heb er niet de hele tijd  naast gestaan, maar het is hem echt zonder al teveel problemen gelukt. Het is misschien moeilijk voor je te accepteren Guido, maar er zijn blijkbaar monteurs die dingen kunnen die jij niet kunt.. :P  Het kan dus echt zonder het blok te kantelen!

Patrick zei me wel dat de het M54 blok in een Z4 de lastigste Vanos revisie is omdat er maar heel weinig ruimte is. In een 3/5/7-serie gaat dat veel makkelijker. Voor mijn auto was hij bezig met een 328i en daar heb je voor het blok nog plentie ruimte.

Link naar reactie

 

25 minuten geleden, JK-Z4-3.0i zei:

Ik heb er niet de hele tijd  naast gestaan, maar het is hem echt zonder al teveel problemen gelukt. Het is misschien moeilijk voor je te accepteren Guido, maar er zijn blijkbaar monteurs die dingen kunnen die jij niet kunt.. :P  Het kan dus echt zonder het blok te kantelen!

 

Ja wellicht, maar ik zou graag weten hoe. Maar dat weet jij dus ook niet.

Ik weet dat je met wat brutekracht ook het blok naar achteren kan duwen. Elegant is anders, maar het kan wel.

Goed, motorsteunen ff weghalen is ook hoogstens 15min werk (4 moeren) dus dat is ook de wereld niet. Die ingreep moet wel bij meer reguliere werkzaamheden plaatsvinden (oa waterpomp vervangen)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
19 minuten geleden, GuidoK zei:

 

Ja wellicht, maar ik zou graag weten hoe. Maar dat weet jij dus ook niet.

 

Hij heeft absoluut niet staan wrikken of anderszins de boel geforceerd. Ik heb er wel naast gestaan toen hij de Vanos eenheid weer op de nokkenassen schoof, en dat paste ook zonder geweld. Ik kan het raadsel dus niet voor je verklaren. Ben in ieder geval blij dat ik er zelf niet aan begonnen ben.

Hij heeft trouwens ook de kleppendekseldichting vernieuwd voor die EUR 350,=.

Link naar reactie
16 uren geleden, GuidoK zei:

ik heb mijn bericht ook aangepast op jouw bericht :wink:

Ik ben op detailniveau bekend met rubbersoorten en hun temperatuurs èn chemische bestendigheid aangezien ik daar dagelijks (professioneel) mee te maken heb :wink:

Zoals ik al zei, bijna alle oliekeerringen in een auto zijn van nbr. Als dat niet zou werken zouden ze wel wat anders gebruiken, aangezien viton dus absoluut niet nieuw is ofzo. zou oud als de weg naar rome zeg maar. Het verschil in levensduur moet dan ook nog aangetoond worden in deze applicatie, en ook of dit wel een autoleven meegaat. Viton heeft ook niet het eeuwige leven. Dat wordt voornamelijk toegepast bij chemische resistentie anders dan minerale olien (dus basen, zuren etc)

Als je bijv. kijkt naar het membraan in de carterontuchting; die is van viton. maar ook die scheurt soms/lost soms op.

dat ziet er dan zo uit:

58841d1367724110-blue-smoke-extended-idl

(het is dus niet zo dat bmw nooit van viton/fkm gehoord zou hebben, ook die afdichtingen zitten veelvuldig in je motor :wink: )

NBR wordt in de loop der tijd hard, en viton valt langzaam uit elkaar. Het is het een of het ander...

 

Ik zie de relevantie van je argument betreffende het instorten van een toneeltoren ook niet zo....:wacko:

je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik, het enige wat ik lees zijn de (vele) verhalen op fora zoals deze over vanossen die soms al na 50.000km vervangen/gereviseerd moeten worden. dat vindt ik erg snel. als ik dan lees dat er bedrijven zijn die revisiekits maken met andere materialen dan ga ik daar (misschien onterecht) vanuit dat het originele ontwerp niet het beste is. wellicht uit kostenoogpunt, wellicht uit andere overwegingen. 

Link naar reactie

50dkm is wel heel weinig, maar dat hangt natuurlijk ook af van hoe hard je rijdt (het is natuurlijk temperatuur danwel chemische bloodstelling x tijd)

Op zich is viton beter bestand tegen hitte (binnen specs van o ringen is viton tot hogere temperaturen inzetbaar), en hitte speelt een rol in de verharding. Als je kijkt naar de klepdekselpakking (nbr) dan verharden de middelste delen (pakkingen voor de bougiegaten) sneller dan de pakking aan de buitenkant. Maar of het overschrijding van toepasbare temperatuur is of gewoon heel lang binnen toleranties functioneren is is ook nog maar de vraag.

 

Of het echt beter is weet je pas na 150dkm oid of ruim 10 jaar (zo oud zijn die zedjes nu). Dat is niet iets wat dus makkelijk te testen is.

Je moet dan iemand hebben die bijv. een e46 uit 2000 heeft met nu 300dkm op de teller en bijv. na 100dkm al klachten kreeg en voor 2007 ofzo z'n ringen heeft vervangen (toen bestond beisan afaik nog niet), en nu nog steeds geen problemen heeft. Dan pas kan je zeggen van "kijk, de eerste set hield het 7 jaar en 100dkm uit, en deze 2e set doet het al 10 jaar en 200dkm. dat is significant langer"

Dingen die 'langer mee moeten gaan' kunnen dat ook alleen maar bewijzen als je het ook langer dan het origineel test. En eigenlijk niemand doet of kan dat, tenzij je extreme afstanden rijdt en het bijhoudt (en dus zaken ook modificeert cq repareert met andere materialen).

Ik weet in ieder geval zeker dat Beisan toen ze die ringen 8 jaar geleden oid op de markt brachten zeker niet dachten van "Weet je wat: laten we dit eerst even 10 jaar en 200dkm gaan testen met een testauto voordat we ze op de markt gaan brengen er een claim aan gaan hangen dat ze langer meegaan". Nee, dat schrijven ze gewoon en of ze dat ook in de praktijk zullen waarmaken moet je afwachten. Als je geluk hebt hoef je dus niet over 10 jaar je vanosringen weer te vervangen (als je je Z dan nog hebt) en als je pech hebt moet dat wel (of nog eerder). Zo simpel is het.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.