Ga naar inhoud

VANOS Revisie laten uitvoeren


dof250

Aanbevolen berichten

Net ook maar een set besteld via Vanosrepair.nl. Lijkt me niet al te moeilijk om die ringen zelf te vervangen. Ze hebben ook nog een keurige handleiding op internet staan dus het moet lukken.

Link naar reactie

Vandaag de vanos maar eens onder handen genomen. Een tijd lang aan het klooien geweest om 1 van de plastic hoedjes te pakken te krijgen want de tang was niet lang genoeg. Uit eindelijk toch gelukt en dan loop je tegen het probleem tapeind aan. Gewoon een goede tang erop en eruit gedraaid. Niet elegant maar het werkt wel. Daarna is het recht toe recht aan. De ringen waren keihard bij mijn z dus overbodig was het niet. Bij de proefrit merkte ik meteen dat hij makkelijker oppakt en vanaf onderin meteen lekker doortrekt. Of het nog beter wordt na inlopen van de ringen zal in de loop van de week duidelijk worden.

 

Voor nu ben ik tevreden met het resultaat.

Link naar reactie

Klopt, maar hij heeft totaal geen speling en een anti ratelkit is geen oplossing indien hij ratelt vind ik. Doordat het lager uitslijt en je er een dikkere ring inlegt los je het op dat moment op. Lijkt mij beter om indien hij ratelt de lagers te vervangen. Maar dat is mijn mening. 

Link naar reactie

Hij zit inieder geval weer inelkaar en je hoort niks dus het zit voorlopig prima.

 

vandaag alleen nog even een accu kopen. Deze heeft de geest gegeven. Gisteren en eergisteren wilde de z niet starten. Kabels erop en gelijk lopen. Voltage stationair 14.2 v dus goed.

Vandaag aan de acculader gezet en met 2 uurtjes vol, dat kan natuurlijk niet want het is maar klein ladertje voor een motor accu die normaal een dag werk heeft.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik ben ook even aan het kijken voor zo'n revisieset. Bij vanosrepair.nl is een set 85 euro, terwijl ze bij i6 automotive via ebay 20 pond zijn. Zou hier veel verschil in zitten en heeft iemand ervaring met de laatste?

 

gr

Link naar reactie

@GigiA; Ik heb de revisie set voor de vanos van I16 Automotive gehad (zowel anti Rattle als de rubbers) Ik heb geen aanleiding om er over te klagen. Ik heb daarvan eerder foto's geplaatst op dit forum onder "Vanos Revisie".

Ben nu niet in de gelegenheid om de link even voor je te zoeken (slecht internet).

Als je de Dison Klep nog niet hebt gereviseerd, bestel die spullen dan ook meteen, scheelt verzendkosten.

Link naar reactie
Op 8-7-2016 om 18:06, Horus zei:

@GigiA; Ik heb de revisie set voor de vanos van I16 Automotive gehad (zowel anti Rattle als de rubbers) Ik heb geen aanleiding om er over te klagen. Ik heb daarvan eerder foto's geplaatst op dit forum onder "Vanos Revisie".

Ben nu niet in de gelegenheid om de link even voor je te zoeken (slecht internet).

Als je de Dison Klep nog niet hebt gereviseerd, bestel die spullen dan ook meteen, scheelt verzendkosten.

OK, goed om te weten! Ik kan jouw topic "Vanos Revisie" eigenlijk niet vinden, zelfs niet als ik zoek op vanos met jou als auteur. Maar ik denk dat je deze bedoelde 

Je hebt wel een topic "DISA revisie".

 

Ik twijfel nog of ik die vanos zelf onder handen wil nemen. Mn grootste zorg is het demonteren van de unit, hoe heb jij dit gedaan? Tang op het tapeind lijkt me het simpelst maar ben bang om het te beschadigen. En moet dat met een bepaald moment teruggezet worden of zo?

 

Ik lees dat jij ook getwijfeld hebt, wat zijn jouw ervaringen, is het meegevallen en zou je het nog een keer doen?

 

gr

 

 

Link naar reactie

^Excuus voor mijn late reactie, ben op vakantie waar niet altijd zo goed internet is (havens).

Ik heb inderdaad het tap-eind verwijderd met een tang. weer voorzichtig vast zetten met wat Locktite er tussen. Het is mij zeker meegvallen. Vooral als je er de tijd voor neemt en alles met beleid aan pakt. Ik had de instructie van de Amerikaanse leverancier erbij is vooral handig vanwege de uitermate duidelijke stapsgewijze instructies en foto's.

Een punt van aandacht is het openen van de vanos zuigers om de anti rattle ring te kunnen vervangen. Dat het ik even laten regelen. Vanos zuiger stevig in de hand vast houden en dan met het voorgeschreven instelling de luchtsleutel erop; hij was zo los. na het passen en eventueel pas maken van de nwe vanos ringen op dezelfde manier weer vast laten zetten.

Maar als je zelf zo twijfelt, en er druk staat op het gebruik van de ZZZZ, dan zou ik het laten doen. Succes

Link naar reactie

^Dank voor je reactie, en op vakantie is geen goed internet hebben soms juist heerlijk toch ;)

 

Ik hoor bij mij niets ratelen, dus denk dat ik voorlopig alleen de ringen doe. Ga er nog wat nachtjes over slapen maar ik denk dat ik er wel uit ga komen, Op youtube staat ook genoeg materiaal om je te helpen, enige waar ik dus tegenop zie is dat verwijderen van de vanos.

 

gr

Link naar reactie
Op 14-7-2016 om 18:30, Horus zei:

^Excuus voor mijn late reactie, ben op vakantie waar niet altijd zo goed internet is (havens).

Ik heb inderdaad het tap-eind verwijderd met een tang. weer voorzichtig vast zetten met wat Locktite er tussen. Het is mij zeker meegvallen.

 

En waar heb je dan je tang op het tapeind gezet?

Op het uiteinde waar ook de moer weer komt of op een ander deel.

Ik zet zelf namelijk nooit een tang op een schroefdraad omdat je beschadiging nooit voor 100% kan voorkomen, ik gebruik altijd de 2moer methode, maar daar zijn de schroefdraden amper lang genoeg voor.

Link naar reactie

^Ja ben ik ook benieuwd naar. Enige wat ik kan vinden is een tang op het stuk tussen de vanos en het blok omdat het eind wat uit de vanos steekt te kort is voor 2 moeren. Ik vroeg me nog wat af. In de filmjes op youtube over de e46 hoor je veel over het verwijderen van de radiatorslang. Is dit bij de E85 ook nodig?

Link naar reactie

Heren,

Als je het Vanos-huis los hebt kan je het van het blok af bewegen (naar voren). Dan komt er voldoende ruimte om het tapeind aan te pakken zonder de draad te hoeven pakken.

(Nog een paar dagen varen en dan weer thuis en met de ZZZZ sturen!)

aangepast door Horus
Toevoeging
Link naar reactie

ja je zet dus de tang op het draadgedeelte wat normaal in het vanoshuis zit. Dus achter het vanoshuis langs.

Je pakt natuurlijk altijd de schroefdraad omdat het een compleet stuk schroefdraad is. (zoals te zien is in mijn topic)

Ik denk dat je maar 1 van die schroefdraden zo hoeft te verwijderen, klopt dat? De meest linkse als je voor de motor staat.

 

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Inderdaad alleen het meest linkse draadeind (vanuit de auto rechts) hoeft er alleen maar uit. Die was bij mij alleen op de uiteinden van schroefdraad voorzien. Dus geen naar ogende schroefdraad; heb ik ook een grote hekel aan.

Link naar reactie

Ok duidelijk. Ik ben er nog niet uit welke methode ik ga gebruiken. Heb loctite niet liggen maar wel krik en assteunen, en ben het met guidok eens dat blok laten zakken de netste methode is. Kijken of dit lukt met assteunen en een krik.

 

Maar nog even, wat hebben jullie met die radiatorslang gedaan?

Link naar reactie

De radiator slang was bij mij (draadeind verwijderd; dan speelt dat m.i. niet) geen issue.

 

Wat betreft de omvang van de revisie (rubbers /ringen) zou ik me niet op voorhand teveel focussen op uitsluitend de rubbers vervangen. Al denk je geen ratel te horen....... Ik zat er ook zo in en heb de ringen toch wel vervangen en concludeer achteraf dat dat wel heel goed geweest is; blok maakt op toeren een veel mooier geluid. En ...wat kost het extra. Vanos huis later nogmaals de-/monteren lijkt me vervelender

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb de vanos ruim een week geleden onder handen genomen en vond het erg goed te doen. Sindsdien heb ik een mooie roadtrip door Frankrijk gehad en merk echt het verschil, dus het is een goede keuze geweest. Wel heb ik het idee dat m'n auto wat aan olie is gaan verbruiken. Denk iets minder dan een liter op 2000 km of zo. Zou dit nog aan andere zaken kunnen liggen dan een klepdekselpakking die misschien niet helemaal goed zit? Iemand nog tips hoe ik dit kan controleren?

 

Gr

 

Niels

Link naar reactie

Voorheen geen olie verlies? Ben nog benieuwd of je ook de anti rattle ringen hebt geplaatst; was je niet van plan meen ik.

Heb je oliesporen aan de buitenzijde van het blok? Zijn de pakkingen goed gemonteerd; klepdekselpakking op de hoeken met vloeibare pakking? Olie lekkage onder het vanos-huis? Het is wel belangrijk dat het daar droog blijft, want olie is niet zo goed voor je Multi-riemen. Onderkant van de auto droog? Wellicht is het goed om de kunststof plaat onder het blok even weg te nemen (zo gebeurd!) om te zien of het blok droog is.

Succes

Link naar reactie
Op 11 augustus 2016 om 14:44, GigiA zei:

Ik heb de vanos ruim een week geleden onder handen genomen en vond het erg goed te doen. Sindsdien heb ik een mooie roadtrip door Frankrijk gehad en merk echt het verschil, dus het is een goede keuze geweest. Wel heb ik het idee dat m'n auto wat aan olie is gaan verbruiken. Denk iets minder dan een liter op 2000 km of zo. Zou dit nog aan andere zaken kunnen liggen dan een klepdekselpakking die misschien niet helemaal goed zit? Iemand nog tips hoe ik dit kan controleren?

 

Gr

 

Niels

Ik had na een vakantie ook wat olieverbruik, ik wijt het zelf aan het flink gebruiken en heet worden van de motor. Toevallig ook wat bergpassen gereden (lange stukken bergop)??

Link naar reactie

Voorheen misschien een klein beetje. Maar ik twijfel nu wel of ik het goed zie. Ik peil nu extra vaak en zie nergens uit het blok olie komen. Ik peil altijd na een stukje warmrijden maar denk dat ik voortaan even 10 minuten wacht voor het peilen. Gisteren na 5 en na 10 minuten gepeild, en dat zag er uit als net onder de helft en een stuk over de helft (tussen min en max).

 

mn gevoel wordt vooral ingegeven door het olielampje dat soms oranje gaat branden na het afzetten van de motor. Deed hij voor de vanos ook wel eens en dan deed ik er gewoon wat olie bij. Ik heb hem nooit tot max gevuld omdat ik bang ben dat ik er teveel bij doe. Maar misschien moet ik dat toch eens proberen. Is het handig om dat met koude motor te doen omdat dan vrijwel alle olie naar beneden gezakt is? Voor nu probeer ik gewoon extra vaak te peilen, zolang je daar boven het min zit kan er niet veel misgaan lijkt me. Misschien dat het lampje wordt getriggerd als de auto wat schuin staat of zo.

 

Heb de ringen niet geplaatst, vooral omdat ik geen last heb van een ratel en ik ze daarom ook simpelweg niet besteld had, plus geen bankschroef e.d. Wel alle riemen en alles weer mooi olievrij gemaakt en rereinigd met brakecleaner.

 

misschien binnenkort eens de onderplaat loshalen om te kijken of ik daar ook geen olie zie. En met een spiegeltje het blok aan alle kanten bekijken, maar hoop dat ik me zorgen maak om niets.

 

gr

 

Ps. Trouwens inderdaad vloeibare pakking en alles gebruikt, geen sporen op het blok en ook niet onder het vanos huis.

aangepast door GigiA
Link naar reactie
2 minuten geleden, vester86 zei:

Ik had na een vakantie ook wat olieverbruik, ik wijt het zelf aan het flink gebruiken en heet worden van de motor. Toevallig ook wat bergpassen gereden (lange stukken bergop)??

Wel lange stukken gereden, waarvan wel wat in heuvels. Denk dat ik me misschien wat zorgen maak om niets..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.