Ga naar inhoud

Automaat of handbak?


Geert78

Aanbevolen berichten

Een paar jaar heb ik een z3 gereden en mijn vorige auto was een v70.

Nu ben ik op zoek naar een 1e generatie z4. Ik ben al aardig aan het rondkijken geweest.

Even afgezien van de persoonlijke voorkeuren is een z4 automaat een goeie keuze? Je hoort vaak dat automaten het extra te verduren krijgen. Zijn er problemen bekend met de automaten vd z4.?

Of is de handbak toch betrouwbaarder?

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Automaten kunnen doorgaans minder vermogen aan dan hun handgeschakelde tegenhanger. Maar daar loop je alleen maar tegenaan als je gaat tunen. Af fabriek is het natuurlijk op elkaar afgestemd.

Let er wel op dat je bij de 1e generatie z4 een 5 traps automaat krijgt, en bij een 3.0i een 6 versnellingsbak; dat resulteert in meer prestaties en zuiniger genormeerd verbruik (bij een automaat loopt ook een hydrauliekpomp mee voor de bediening ervan, en die soupeert ook vermogen, dus is een automaat vrijwel altijd iets onzuiniger bij hetzelfde aantal schakelgangen). Maar als je een zuinige auto wilt moet je sowieso geen z4 nemen :lol:

Ga er vanuit dat een handbak vrijwel altijd betrouwbaarder is: in een automaat zit zowel veel electronica, alsmede meer mechanica. Als je er iets mee krijgt zijn reparaties bijna altijd duur en is het werk voor specialisten. Laat een normale garage nooit een automaat uit elkaar halen, maar ga naar een gespecialiceerd revisiebedrijf of de fabriek (ZF, geen geintje).

Maar als een automaat goed loopt, en je vloeistof en filters elke 150dkm oid vervangt (ik geloof niet in lifetime olie bij automaten), gaat hij een autoleven mee. Zeker gezien de afstanden die normaliter met dit soort auto's gereden worden.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Mooie uitleg Guido!

In een schakelbak moet je dan wel goed kunnen schakelen iets wat je bij een automaat niet kunt verprutsen want dan neemt de electronica het van je over ;)

Link naar reactie
  • Administrator

<_< als je een beetje pech hebt wel

- raam mechanisme kan breken

- spiegelglas kan eraf vallen

- benzineklepje kan eraf vallen

- sticky steering

- rammelende disa klep

- gebroken achterveer

- navigatie schermpje

om maar even wat te noemen ( niet iedere Z heeft hier last van hoor)

Link naar reactie

Als-ie al veel kilometers achter de kiezen heeft kan je met een ZF-bak net over de grens (Dortmund) terecht voor een verjongingskuur door ZF zelf.

Véél goedkoper dan een bakrevisie, en als je er bijtijds bij bent kan je automaat hierna weer de nodige kilometertjes mee.

Zie hier voor een verslagje...

Link naar reactie

Als-ie normaal behandeld is, zal er weinig aan de hand zijn. Geen schokkend kilometrage voor een moderne automaatbak.

Mijn 20 jaar oude ZF-bak heeft er een kwart miljoen km op zitten, is niet al te netjes behandeld, maar doet gewoon wat van 'm verwacht wordt.

Als je er tóch slecht van slaapt ben je met een retourtje Dortmund en een paar honderd Euro van je slapeloze nachten verlost... :)

Link naar reactie

Voor zover mij bekend zijn er geen problemen met de automaat. BMW heeft de automaten zeker afgestemd op de vermogens. Als je een drama automaat wilt, ga dan voor een multitronic van Audi ;-) Los dat ik zo'n stofzuiger automaat (qua geluid) dramatisch vind rijden, zijn ze oo kwalitatief dramatisch. In de A6 van mijn ouders (en ik had ze nog zo gewaarschuwd...) gaat ie niet langer dan 70Dkm mee en zijn inmiddels aan de 3e multitronic bezig.

Overigens, zou ik verwachten, zonder dat ik technisch onderlegd ben, dat het differentieel meer klappen te verduren krijgt dan de automaat.

In aanvulling van Ruud, motorhaubesensor (staat je alarm regelmatig te loeien) en microswitch in de kofferbak zijn ook kleine gebreken, maar goedkoop op te lossen.

Gewoon een goede proefrit maken, de automaat goed uitproberen, zowel voor als achteruit en als de 2e en 3e versnelling, kijk en voel op de automaat slipt als ie het goed doet, dan zou ik me geen zorgen maken.

Succes met je zoektocht!

aangepast door Berent-Beau
Link naar reactie
dat het differentieel meer klappen te verduren krijgt dan de automaat.

Ik kan me niet voorstellen dat het dif van de z4 gevoelig is voor storingen. Het is een simpel open differentieel en ik heb ze nog niet stuk of versleten gezien. Ook niet in 3 series.

De krachten op een differentieel kunnen dan wel groter zijn, maar de tanden van een dif tandwiel zijn misschien wel 10x zo groot als een tand van een tandwiel in een versnellingsbak.

Ik denk dat het het meest betrouwbare onderdeel in de complete transmissie is (dus tussen vliegwiel en velg).

Dat audi multitronics drama's zijn is algemeen bekend. Daarom hadden dafjes ook van die slappe motortjes.

Link naar reactie

Geert, ik heb zelf een 3.0 i z4 van 2004 met automaat, geen problemen mee, bij stoplichtsprints heb je een klein voordeel want verkeerd schakelen ,dat gaat niet.

Ik vind een automaat wel passen bij deze auto.

De olie heb ik toen ik em kocht wel laten verversen, dat koste bij de dealer wel een paar centen maar dan kan het weer ff mee.

Verder zou je even moeten kijken of de sportknop het nog doet, ik heb tijdens een proefrit een keer een 3.0 i gereden waar deze niets meer deed( na indrukken zie je het toerental iets oplopen).

Verder veel sucses met je zoektocht naar je zzzz

Link naar reactie

geert,ik heb ook een autt5 Z4 3.0i en ik zou niet anders willen.

het rijd enorm luxe en al dat geschakel ,ach ik vind het niet veel toevoegen ook al is het een sportieve auto.

ik ben wel even naar ZF gereden voor een olie en filterwissel van de bak bij een werkplaats van de fabrikant in dortmund.

gewoon een mail sturen naar carl joerg sagert en een afspraak maken.

wij zijn de dag ervoor naar het aanliggende dorp gegaan en zijn de volgende morgen na een klein stukje rijden bij hen op bezoek geweest.

je word dan zelfs even erbij gehaald om alles even te bekijken wat ze eruit halen en zo voorts,heel netjes.

kost wel wat maar ja het is hobby he.

ik merk zelfs dat wanneer je de auto wilt inruilen een automaat blijkbaar de voorkeur heeft van de inkopers.

een automaat is dus prima ,maar laat wel die olie wissel doen.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

zo rond de €400.-

en natuurlijk de rit en de overnachting,er was in het dorpje waar wij verbleven verder niet veel te doen of te zien,en het was ook vrij koud omdat het in de winter was.

als je er gewoon naar toe rijd dan moeten ze eerst de bak afkoelen voor ze eraan kunnen werken,ik hoefde maar een klein stukje te rijden dus dat scheelde alweer.

maar ze zijn er toch wel een aantal uren mee bezig of iig duurt het een paar uur eer je weer rijden kunt.

ik werd wel door herr sagert meegenomen op een proefritje waarin hij mij ook allerlei dingen uitlegde en voordeed hoe dat gedaan diende te worden.

geinig hoor en erg duits.

maar laat je ook niet te lekker maken hoor er zijn idd een paar dingen die als kwaaltjes voorkomen bij de z4,de lijst die ruud heeft gepost is niet volledig,maar de storingen komen ook weer niet bij elke Z4 voor.

het kan ook voorkomen dat:je deuren niet meer van slot gaan bij drukken op de sleutel..... komt door slechte relais in je gm5 module,kost je een paar nieuwe relais van ebay en de montage er zijn ook gasten die doen het voor je.

Link naar reactie

het kan ook voorkomen dat:je deuren niet meer van slot gaan bij drukken op de sleutel..... komt door slechte relais in je gm5 module,kost je een paar nieuwe relais van ebay en de montage er zijn ook gasten die doen het voor je.

Ja en die nemen dan gelijk je Z4 mee voor een proefrit waar ze niet meer van terug komen. :lol: :lachen:

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

Gefeliciteerd met de aanschaf, helaas is de start minder succes met het herstel van de zzzz

Wat is het trouwens geworden schakel of automaat?

Link naar reactie

Hmm dat worden niet echt mooie foto's met schade, donderdag gaat de zzzz naar de spuiter daarna een paar mooie plaatjes maken.

Het is een automaat geworden, ik moet zeggen ik ben helemaal om. Het rijdt erg mooi war relaxter dan de gretige handbak

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.