Ga naar inhoud

Zelf je wielbouten aandraaien?


trapStaart

Aanbevolen berichten

ok

ik heb altijd geleerd om bij natrekken (welliswaar voor bv een cylinderkop)een kwart terug en dan weer opnieuw op het aantal nm,s vast trekken

ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit wielbouten heb nagetrokken nadat ze er uit zijn geweest

Dat komt omdat de bouten van een cylinderkop "op rek" worden vastgetrokken. De bouten moeten in een bepaalde rekfase gebracht worden. Vandaar dat er ook nieuwe bouten worden gebruikt als men bv. een nieuwe koppakkking plaatst.

Link naar reactie
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat komt omdat de bouten van een cylinderkop "op rek" worden vastgetrokken. De bouten moeten in een bepaalde rekfase gebracht worden. Vandaar dat er ook nieuwe bouten worden gebruikt als men bv. een nieuwe koppakkking plaatst.

ai dat ben ik dan weer heel zeker niet met je eens hoor

ik weet vrijwel zeker dat het met rek bouten weer anders werkt

deze draai je aan tot een bepaald moment en dan is er een bepaald aantal graden doordraaien nodig om de rek in de bout te brengen

en die bouten kun je soms 2x gebruiken soms moeten ze na gebruik vervangen worden

het losdraaien en weer op moment zetten van kopbouten is denk ik nodig omdat een nieuwe pakking in het begin in klinkt en dus zorgt voor minder spanning op de bout

en als je de bout losneemt en dan weer vast trekt heb je niets (of minder)te maken met een aanvangs moment

of het ook voor de wielbouten nodig is weet ik zoals al gezegd niet zeker

Link naar reactie

Dit zeggen andere:

Conventionele en rekbouten

- conventionele bouten worden uitsluitend vastgezet met een

aanhaalmoment.

- rekbouten worden vastgezet met een basisaanhaalmoment,

altijd gevolgd door een hoekverdraaiing.

- Vervang rekbouten altijd door nieuwe.

- Gebruik nooit aanhaalmomentvoorschriften van conventionele

bouten bij de montage van rekbouten, het functioneren van

rekbouten is op een volkomen ander principe gebaseerd.

Er ontstaat dan risico op koppakkinglekkage (cilinderkop-bouten) of mogelijk zelfs scheuren van het cilinderblok.

- Gebruik nooit een aanhaalmoment als “controlemoment”

voor een rekbout.

- Houd de voorschriften aan voor de aanhaalvolgorde.

- Hanteer de laatst geldende aanhaalvoorschriften van de

producent van het voertuig.

Grtz Ron

Link naar reactie
ai dat ben ik dan weer heel zeker niet met je eens hoor

ik weet vrijwel zeker dat het met rek bouten weer anders werkt

deze draai je aan tot een bepaald moment en dan is er een bepaald aantal graden doordraaien nodig om de rek in de bout te brengen

en die bouten kun je soms 2x gebruiken soms moeten ze na gebruik vervangen worden

of het ook voor de wielbouten nodig is weet ik zoals al gezegd niet zeker

Ik denk dat ik dit topic maar voor bekeken houd, aangezien we hier een spelletje pingpong spelen met een wel heel zeker iemand. Alleen nog dit : dan heb ik, samen met een hoop andere autosportliefhebbers, hopen geld weggegooid door maar steeds nieuwe bouten te gebruiken...

Nochtans : quote Ron Little :

"- Vervang rekbouten altijd door nieuwe."

Maar je sleutelt er maar lustig op los, hoor ...

Link naar reactie

Bij mn ford taunus zat een kruissleutel, wanneer er een band moest worden verwisseld dan draaide je die kruislings los en weer vast .

Daarna ging je er met je volle gewicht een keer op stampen en het wiel ging nooit meer los.

Wat tijden toch veranderen. :thumbup:

Link naar reactie
Ik denk dat ik dit topic maar voor bekeken houd, aangezien we hier een spelletje pingpong spelen met een wel heel zeker iemand. Alleen nog dit : dan heb ik, samen met een hoop andere autosportliefhebbers, hopen geld weggegooid door maar steeds nieuwe bouten te gebruiken...

Nochtans : quote Ron Little :

"- Vervang rekbouten altijd door nieuwe."

Maar je sleutelt er maar lustig op los, hoor ...

eey jammer hoor dat je niet een beetje kunt sparren

en gelijk aangebrand bent als je niet direct gelijk krijgt

het 2x kunnen gebruiken van een rekbout heb ik rechtstreeks uit een wph van de een of andere motor en ik zeg dan ook soms bedoelende dat het niet altijd opgaat

misschien moet je idd maar niet meer reageren als je het laatste woord wil hebben :thumbup:

en een beetje beter lezen als iemand woorden als vrijwel en soms etc gebruikt

en tja als prof monteur zal ik wel verder moeten sleutelen he :thumbup:

Link naar reactie
en gelijk aangebrand bent als je niet direct gelijk krijgt

misschien moet je idd maar niet meer reageren als je het laatste woord wil hebben :thumbup:

Sander, je hebt waarschijnlijk nog geen pintje met onze Navigator gedronken. Aanrader, een keer doen, kom je erachter dat ie erg in orde is EN verrektes veel verstand heeft van alles rondom auto(sport)! :thumbup:

Link naar reactie

Iets minder gas mag wel Sander.

Navigator adviseert autofabrieken op dit gebied. Het is zijn beroep en verder een van de meest ervaren rally beoefenaren van dit forum.

Geenzins een hobby sleutelaar.

eey jammer hoor dat je niet een beetje kunt sparren

en gelijk aangebrand bent als je niet direct gelijk krijgt

het 2x kunnen gebruiken van een rekbout heb ik rechtstreeks uit een wph van de een of andere motor en ik zeg dan ook soms bedoelende dat het niet altijd opgaat

misschien moet je idd maar niet meer reageren als je het laatste woord wil hebben :thumbup:

en een beetje beter lezen als iemand woorden als vrijwel en soms etc gebruikt

en tja als prof monteur zal ik wel verder moeten sleutelen he :thumbup:

Link naar reactie
Iets minder gas mag wel Sander.

Navigator adviseert autofabrieken op dit gebied. Het is zijn beroep en verder een van de meest ervaren rally beoefenaren van dit forum.

Geenzins een hobby sleutelaar.

je hebt vast en zeker gelijk hoor

maar ik word een beetje opstandig als iemand begint te fitten op een ander die uiterst voorzichtig probeert iets in de groep te gooien

ik ben toch redelijk voorzichtig geweest niet?

zodra er dan gezegd word dat er niet met mij te praten is (lees als ik een ander niet direct gelijk geef) dan word ik een beetje dwars

maar dat wist je al toch?

ik heb trouwens ook zeker niet geopperd dat iemand anders een hobbyist zou zijn het is eerder andersom

als hij eerlijk is weet hij dat er ook fabrikanten zijn die aangeven dat rekbouten soms ook wel een 2e keer gebruikt kunnen worden

ik verzin dat niet zelf hoor

ik lees ook alleen de wph maar en doe wat er in staat

Link naar reactie
als hij eerlijk is weet hij dat er ook fabrikanten zijn die aangeven dat rekbouten soms ook wel een 2e keer gebruikt kunnen worden
Ik denk dat Navigator Frank 1 van de meest no nonsens en eerlijke kerels van dit forum is. Dus...ai...toch weer even tot 10 tellen...ok gelukt <_<
Link naar reactie

Ik ben alweer een tijdje afwezig geweest, maar dit draadje vond ik erg interessant.

Even een paar opmerkingen (Ik hoop niet dat ik dingen dubbel ga schijven, ik heb het draadje globaal doorgelezen...)

Een moment sleutel werkt op basis van een drukveer welke tegen een hefboompje aandrukt.

Wanneer je de veer onder spanning laat staan neemt langszaam de veerspanning af en krijg je dus een afwijking in je moment sleutel.

Een moment sleutel is NIET gemaakt om los te draaien!!

Er zijn hele dure types die het wel kunnen, maar ga er maar van uit dat je dat niet moet doen.

Voor HTEKG (huis tuin en keuken gebruik) zijn de Lidl moment sleutels een hele goede keuze.

Ik heb er in het verleden een gekocht voor HTEKG en deze op de zaak laten ijken.

Het bleek dat de afwijking (gemeten op diverse momenten) minder dan 3% was!!

Wat Ron schrijft over rekbouten is helemaal waar.

Een rekbout zet je onder een relatief kleine spanning d.m.v. een moment sleutel.

Hierna ga je de bout een aantal malen een hoekverdraaiing geven.

De bout wordt dan zover doorgerekt dat deze op een gegeven moment zelft weer makkelijker gaat draaien.

Het aanhaal moment wordt dan kleiner en je hebt het gevoel dat de bout gaat breken of dat je de schroefdraad uit het blok aan het trekken bent.

Daarom kan je een rekbout dus ook nooit controleren met een moment sleutel. Het aanhaal moment is niet meer te controleren.

Rekbouten zijn gemaakt omdat deze VEEL GROTERE wisselende belastingen aankunnen dan gewone bouten.

Daarom worden rekbouten dus ook bij cilinderkoppen gebruikt. Gewone bouten kunnen deze wisselende belastingen niet aan en zullen breken.

Je zou rekbouten opnieuw kunnen gebruiken, mits je weet wat de afkeur lengte is (in rust).

Meestal zijn die kleine rekbouten niet zo prijzig en worden ze gewoon vervangen om schades te voorkomen.

Grote rekbouten worden nagemeten. Wanneer de verlenging meer dan bijv. 5% van de originele lengte is dienen ze te worden vervangen.

Deze bouten zijn te herkennen aan de meetvlakken op de punt en de kop vn de bout.

Het kan zijn dat rekbouten moeten worden nagetrokken, maar dat is dan nooit met een moment sleutel.

Ze dienen dan bijvoorbeeld aleemaal nog een keer 90° te worden doorgedraaid.

Het natrekken van de wielbouten komt voort uit het feit dat de bout op het moment van de eerste montage misschien een beetje zwaar 'heeft gelopen.

Het kan ook zijn dat er wat vuil onder de kop van de bout of tussen het wiel en de montage flens heeft gezeten.

Na 200km gaan ze ervan uit dat alles zich een beetje heeft gezet.

Het kan dan zijn dat de bouten niet meer onder de juiste spanning staan.

Dat is dan op te lossen door het natrekken.

Let er tropuwens wel op dat je de kracht altijd vloeiend op een momentsleutel uitoefend.

Wanneer je gaat "sjorren" dan "klikt" de momentsleutel al zonder dat het juiste aandraai moment is bereikt.

Je moet je kracht geleidelijk opbouwen totdat de sleutel "klikt".

Zo, dat was het dan weer...

Lekker stukje geschreven, ik hoop dat iemand er wat aan heeft!!

Link naar reactie
Lekker stukje geschreven, ik hoop dat iemand er wat aan heeft!!
Ik ben er blij mee Egbert, dat je toch weer voor mij bewijst dat ik iemand met kennis aan mijn auto laat sleutelen <_<

PS, al lekker tegeltje's aan het plakken in de nieuwe keuken B) :schater:

Link naar reactie
PS, al lekker tegeltje's aan het plakken in de nieuwe keuken <_<:schater:

Badkamer!!! .... Neen, we moeten binnekort gaan shoppen.

(Wanneer we te lang wachten is al het geld "vervlogen" aan andere zaken.)

Link naar reactie

...en dat zijn dan in ieder geval NIET mijn zaken!!

Dit mailtje slaat waarschijnlijk nergens op, maar ik had een storinkje en toen bleek ook de "post-counter" bij deze mail te blijven staan.

(Ik kom trouwens ook niet uitloggen)

Even ter info.....: gewoon nog een post eronder schrijven en alles is weer terug bij het oude!!

Link naar reactie
Ik ben alweer een tijdje afwezig geweest, maar dit draadje vond ik erg interessant.

Even een paar opmerkingen (Ik hoop niet dat ik dingen dubbel ga schijven, ik heb het draadje globaal doorgelezen...)

Een moment sleutel werkt op basis van een drukveer welke tegen een hefboompje aandrukt.

Wanneer je de veer onder spanning laat staan neemt langszaam de veerspanning af en krijg je dus een afwijking in je moment sleutel.

Een moment sleutel is NIET gemaakt om los te draaien!!

Er zijn hele dure types die het wel kunnen, maar ga er maar van uit dat je dat niet moet doen.

Voor HTEKG (huis tuin en keuken gebruik) zijn de Lidl moment sleutels een hele goede keuze.

Ik heb er in het verleden een gekocht voor HTEKG en deze op de zaak laten ijken.

Het bleek dat de afwijking (gemeten op diverse momenten) minder dan 3% was!!

Wat Ron schrijft over rekbouten is helemaal waar.

Een rekbout zet je onder een relatief kleine spanning d.m.v. een moment sleutel.

Hierna ga je de bout een aantal malen een hoekverdraaiing geven.

De bout wordt dan zover doorgerekt dat deze op een gegeven moment zelft weer makkelijker gaat draaien.

Het aanhaal moment wordt dan kleiner en je hebt het gevoel dat de bout gaat breken of dat je de schroefdraad uit het blok aan het trekken bent.

Daarom kan je een rekbout dus ook nooit controleren met een moment sleutel. Het aanhaal moment is niet meer te controleren.

Rekbouten zijn gemaakt omdat deze VEEL GROTERE wisselende belastingen aankunnen dan gewone bouten.

Daarom worden rekbouten dus ook bij cilinderkoppen gebruikt. Gewone bouten kunnen deze wisselende belastingen niet aan en zullen breken.

Je zou rekbouten opnieuw kunnen gebruiken, mits je weet wat de afkeur lengte is (in rust).

Meestal zijn die kleine rekbouten niet zo prijzig en worden ze gewoon vervangen om schades te voorkomen.

Grote rekbouten worden nagemeten. Wanneer de verlenging meer dan bijv. 5% van de originele lengte is dienen ze te worden vervangen.

Deze bouten zijn te herkennen aan de meetvlakken op de punt en de kop vn de bout.

Het kan zijn dat rekbouten moeten worden nagetrokken, maar dat is dan nooit met een moment sleutel.

Ze dienen dan bijvoorbeeld aleemaal nog een keer 90° te worden doorgedraaid.

Het natrekken van de wielbouten komt voort uit het feit dat de bout op het moment van de eerste montage misschien een beetje zwaar 'heeft gelopen.

Het kan ook zijn dat er wat vuil onder de kop van de bout of tussen het wiel en de montage flens heeft gezeten.

Na 200km gaan ze ervan uit dat alles zich een beetje heeft gezet.

Het kan dan zijn dat de bouten niet meer onder de juiste spanning staan.

Dat is dan op te lossen door het natrekken.

Let er tropuwens wel op dat je de kracht altijd vloeiend op een momentsleutel uitoefend.

Wanneer je gaat "sjorren" dan "klikt" de momentsleutel al zonder dat het juiste aandraai moment is bereikt.

Je moet je kracht geleidelijk opbouwen totdat de sleutel "klikt".

Zo, dat was het dan weer...

Lekker stukje geschreven, ik hoop dat iemand er wat aan heeft!!

thanxx man dat is ongeveer wat ik ook al dacht

ik zal noiit beweren dat ik alles weet maar van sommige dingen weet ik een beetje

dat heb ik in 20 jaar als sleutelaar annex manus van alles op een jacht/scheepswerf wel geleerd

<_<

Link naar reactie
Sander, je hebt waarschijnlijk nog geen pintje met onze Navigator gedronken. Aanrader, een keer doen, kom je erachter dat ie erg in orde is EN verrektes veel verstand heeft van alles rondom auto(sport)! <_<

ik geloof je direct joh

alleen dat met die kopbouten en rekbouten was helaas niet helemaal volledig

en voor iemand die er geen ervaring mee heeft is de verkeerde indruk zo aanvaard zeg maar

en tja wees eerlijk hij gaf zelf aan het niet leuk te vinden

en ik ben dan zo,n sukkel die erop reageert (kan ik ook beter niet doen maar ja aard van het beestje)

alleen ben ik ook niet bang om mn ongelijk toe te geven

dus als ik fout zit zit ik fout

maar goed

ik weet idd direct niet erg veel van autosport en dergelijke maar 20 jaar op een werf sleutelen en alles wat voorkomt levert ook wel iets aan kennis op hoor

geloof me

gr

Link naar reactie

Helder verhaal Sander. Dankjewel Egbert voor de <_< part! B)

en ik ben dan zo,n sukkel die erop reageert (kan ik ook beter niet doen maar ja aard van het beestje)

Enough said, laat het nu maar rusten :wave:

Link naar reactie
ok dan

het was ook maar een vraag idee

alleen wat zegt roodkapje van het rekbouten verhaal???

Wielbouten zijn geen rekbouten.

Rekbouten worden met een beginsterkte met een momentsleutel vastgezet daarna verder vastgezet met aantal graden. ( prima uitgelegd door Egbert ).

Link naar reactie
ze kunnen me de bout haggelen :unsure:

Die kan meteen in de nog op te zetten "T-shirts met Olivier van Epscheuten teksten" Z3forum-webshop :wave:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.