Ga naar inhoud

Zelf je wielbouten aandraaien?


trapStaart

Aanbevolen berichten

Ik heb net een paar nieuwe achterbanden gekregen, samen met een waarschuwingsstickertje dat ik na 200 km de bouten nog eens moet aandraaien...

Nou zou ik dat het liefste zelf even doen, en niet weer langs een of andere garage waar ik moet zitten wachten enz.

Maar ik heb er helemaal geen verstand van verder, dus mijn vraag is: Kan dat? Zo ja, wat voor een type moersleutel heb je daarvoor nodig? Ik neem aan dat je een vrij grote nodig hebt om genoeg kracht te kunnen zetten. Hoe weet je wanneer je te veel of te weinig kracht zet?

Of moet ik gewoon maar naar een garage gaan?

Link naar reactie
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

eeh zou je het wel zelf doen

je klinkt als zeer onervaren met zoiets en ik denk dat wannneer je niet zeker bent van jezelf in dit soort zaken je het beter aan een prof kunt overlaten

het is voor velen hier iets simpels om te doen maar ieder zn vak he

misschien een keer voor laten doen en dan ook zelf !!

Link naar reactie

Dat je er geen verstand van hebt, daar hoef je je helemaal niet voor te schamen en: 'wie vraagt kan geholpen worden' :notworthy: .

Je hebt er een momentsleutel, verlengstukje en passende dop voor nodig. Een momentsleutel is instelbaar en is er voor gemaakt dat je precies de goede kracht gebruikt bij het aandraaien.

Momentsleutel instellen op 100 Nm. Draaien totdat de momentsleutel 'klik' zegt. En zo vreselijk veel kracht heb je daar niet voor nodig, de momentsleutel is namelijk zelf al vrij lang.

Eén keer voor laten doen zoals sandere39 zegt (een beetje garagehouder doet daar niet moeilijk over, anders even op een treffen of naar Roodkapje) en je kunt het zelf ook.

Als het éénmalig is, is het zelf aanschaffen van dit gereedschap wel een beetje overkill. Een momentsleutel is niet het goedkoopste stuk gereedschap. Als je van plan bent zelf te wisselen van zomer- naar wintervelgen en weer terug dan wordt het een ander verhaal.

Link naar reactie

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Ja, ik heb het nog nooit eerder gedaan, maar een boutje aandraaien lijkt me nou niet iets waar je vreselijk veel 'skillz' voor moet hebben.

Of toch wel? Ik las net dat je met zo'n momentsleutel (dank Tja) de wielbouten wielmoeren niet mag losdraaien? Hoezo dat dan?

En moet ik de auto ook eerst opkrikken?

Link naar reactie

Klik...

Natrekken kan zonder opkrikken. Momentsleutel is speciaal bedoeld voor het met een specifieke kracht vastzetten van een wiel. Het is geen ratelsleutel. Omdat het ook een redelijk precisieinstrument is deze alleen gebruiken om bouten vast te draaien, daar waar het voor bedoeld is.

Link naar reactie
<a href="http://www.gamma.com/stappenplanDetails.html?i=509" target="_blank">Klik...

</a>Natrekken kan zonder opkrikken. Momentsleutel is speciaal bedoeld voor het met een specifieke kracht vastzetten van een wiel. Het is geen ratelsleutel. Omdat het ook een redelijk precisieinstrument is deze alleen gebruiken om bouten vast te draaien, daar waar het voor bedoeld is.

Duidelijke uitleg Bas.

Ter aanvulling:

Op het stappenplan van de GAMMA staat geen BMW roadster afgebeeld echter de handelingen blijven hetzelfde. :thumbup:

Link naar reactie

En voor dat geld zit het verlengstukje er nog bij ook. Da's wel heel voordelig ja.

Daar zal de kwaliteit ook wel naar zijn, maar hoe voor die paar wielbouten zal het wel voldoen.

Link naar reactie
Je mag met een momentsleutel wel wat los draaien, alleen zul je de sleutel hoger moeten instellen.

Maar dan moet je wel het moment weten waar het mee vast zit.

En de prijs valt wel mee.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=800163

Grtz Ron.

Ik heb een momentsleutel met kunststof omhulde onderdelen ter bescherming van je velgen.

Link naar reactie
Ik heb die momentsleutel besteld. Goede/slechte ervaringen volgen nog.

Ik heb dezelfde momentsleutel bij Lidl gekocht voor 16 euro, doet het perfect voor die paar bandenwissels per jaar. Je kunt iedere 17er dop van een doppensetgebruiken, die je (ter bescherming van de lak van je velgen) inderdaad met wat ducttape, isolatietape of crepetape kan omwikkelen.

Ik gebruik overigens een aanhaalmoment van 120Nm, had ik hier op het forum ergens gevonden in een eerder topic. Zojuist op en neer naar Munchen gereden en mijn wielen zitten er nog allevier op! :kisstogether:

Link naar reactie

Boekje zegt (blz 147):

Zo snel mogelijk om veiligheidsredenen het aantrekkoppel van de wielbouten (100 Nm) met een geijkte momentsleutel laten controleren. Wordt een nieuw wiel (bijv. het reservewiel) voor het eerst gemonteerd, dan het aantrekkoppel na ca. 1000 km opnieuw laten controleren.

Nu zal die 20 Nm ook weer niet zóveel uitmaken, vermoed ik. Maar ach, waarom je niet gewoon aan de richtwaarden houden...

Link naar reactie
Boekje zegt (blz 147):

Zo snel mogelijk om veiligheidsredenen het aantrekkoppel van de wielbouten (100 Nm) met een geijkte momentsleutel laten controleren. Wordt een nieuw wiel (bijv. het reservewiel) voor het eerst gemonteerd, dan het aantrekkoppel na ca. 1000 km opnieuw laten controleren.

Nu zal die 20 Nm ook weer niet zóveel uitmaken, vermoed ik. Maar ach, waarom je niet gewoon aan de richtwaarden houden...

Voor een momentsleutel met aandrijf 1/2" en koppelwaarde 100 Nm zal die 20 Nm extra idd niet veel uitmaken. Zelf neem ik steeds 110 Nm.

Wat volgens mij veel "erger" is, schuilt in het feit dat veel mensen een momentsleutel niet gebruiken zoals het moet. Met merkt de eerste klik soms zelfs niet eens en gaat er dan voor de zekerheid nog maar een klik bijdoen. "voor de zekerheid".

Wel dan zit je al een hoop Nm boven je oorspronkelijke 100 Nm en ga je de wielbouten nodeloos "uitrekken". Dat kan na veelvuldig foutief gebruik leiden tot breken van de bout...

(door jarenlang adviseren van momentsleutels aan de industrie, heb ik al heelwat van die "praktijkervaringen" mogen ervaren.)

Soms zie je in garages of bandencenters van die vlotte kerels die je wielen aandraaien en dan de momentsleutel gebruiken voor de laatste "klik". En dan hoor en zie je ze duidelijk 2x klikken met de momentsleutel. Meestal ben je dan al een 50 Nm hoger dan ingesteld ...

Trouwens, zoals ergens vermeld staat, is een momentsleutel een geijkt precisie apparaat. Na ieder gebruik moet je de sleutel terug in "ruststand" plaatsen, maw. de spanning ervan af nemen. Anders heb je na een jaartje of zo al geen controle meer over de precisie (momentsleutels worden jaarlijks gecontroleerd en gecalibreerd). Als jij 'm jaar in, jaar uit op spanning in je garage laat liggen, zal je uiteindelijk geen 100 Nm meer trekken, maar goed 80. En of dat zo goed is ...

(zo, gratis advies voor jullie, voor mijn klanten kost dit geld :smart: :rolleyes: )

Link naar reactie
Na ieder gebruik moet je de sleutel terug in "ruststand" plaatsen, maw. de spanning ervan af nemen. Anders heb je na een jaartje of zo al geen controle meer over de precisie (momentsleutels worden jaarlijks gecontroleerd en gecalibreerd). Als jij 'm jaar in, jaar uit op spanning in je garage laat liggen, zal je uiteindelijk geen 100 Nm meer trekken, maar goed 80. En of dat zo goed is ...

:rolleyes:

[loopt even naar de garage om de momentsleutel op "0" in te stellen]

Thanks Frank! :smart:

Link naar reactie
Trouwens, zoals ergens vermeld staat, is een momentsleutel een geijkt precisie apparaat. Na ieder gebruik moet je de sleutel terug in "ruststand" plaatsen, maw. de spanning ervan af nemen. Anders heb je na een jaartje of zo al geen controle meer over de precisie (momentsleutels worden jaarlijks gecontroleerd en gecalibreerd). Als jij 'm jaar in, jaar uit op spanning in je garage laat liggen, zal je uiteindelijk geen 100 Nm meer trekken, maar goed 80. En of dat zo goed is ...

Hmm, goede tip. Ik denk dat ik die van mij dan wel kan weggooien want dat heb ik in al die jaren nooit gedaan.

Link naar reactie
Hmm, goede tip. Ik denk dat ik die van mij dan wel kan weggooien want dat heb ik in al die jaren nooit gedaan.

Tot mijn afgrijzen doen sommige luchtvaartklanten dit ook niet altijd en je weet waaraan die kerels werken, hé ?

Gelukkig moeten die ieder jaar alle momentsleutels laten nazien en calibreren door een erkend buro. 't Zou anders mooi zijn...

Link naar reactie

Done, mijn momentsleutel staat op "0" en de vergendelknop staat "los". Staat ook gewoon in de handleiding, als laatste stap, dat je 'm helemaal los moet draaien. (hadden we het laatst niet over RTFM, daar is ie weer!! :smart: )

(zo, gratis advies voor jullie, voor mijn klanten kost dit geld :D ;) )

Frank, volgende BLB een biertje voor je! :rolleyes::blink:

Link naar reactie
Done, mijn momentsleutel staat op "0" en de vergendelknop staat "los". Staat ook gewoon in de handleiding, als laatste stap, dat je 'm helemaal los moet draaien. (hadden we het laatst niet over RTFM, daar is ie weer!! :smart: )

Frank, volgende BLB een biertje voor je! :rolleyes: :ok:

Manuals is inderdaad voor mietjes. Daar doe ik niet aan. :blink: ;) :D

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.