Ga naar inhoud

Zelf je wielbouten aandraaien?


trapStaart

Aanbevolen berichten

Ik heb net een paar nieuwe achterbanden gekregen, samen met een waarschuwingsstickertje dat ik na 200 km de bouten nog eens moet aandraaien...

Nou zou ik dat het liefste zelf even doen, en niet weer langs een of andere garage waar ik moet zitten wachten enz.

Maar ik heb er helemaal geen verstand van verder, dus mijn vraag is: Kan dat? Zo ja, wat voor een type moersleutel heb je daarvoor nodig? Ik neem aan dat je een vrij grote nodig hebt om genoeg kracht te kunnen zetten. Hoe weet je wanneer je te veel of te weinig kracht zet?

Of moet ik gewoon maar naar een garage gaan?

Link naar reactie
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

eeh zou je het wel zelf doen

je klinkt als zeer onervaren met zoiets en ik denk dat wannneer je niet zeker bent van jezelf in dit soort zaken je het beter aan een prof kunt overlaten

het is voor velen hier iets simpels om te doen maar ieder zn vak he

misschien een keer voor laten doen en dan ook zelf !!

Link naar reactie

Dat je er geen verstand van hebt, daar hoef je je helemaal niet voor te schamen en: 'wie vraagt kan geholpen worden' :notworthy: .

Je hebt er een momentsleutel, verlengstukje en passende dop voor nodig. Een momentsleutel is instelbaar en is er voor gemaakt dat je precies de goede kracht gebruikt bij het aandraaien.

Momentsleutel instellen op 100 Nm. Draaien totdat de momentsleutel 'klik' zegt. En zo vreselijk veel kracht heb je daar niet voor nodig, de momentsleutel is namelijk zelf al vrij lang.

Eén keer voor laten doen zoals sandere39 zegt (een beetje garagehouder doet daar niet moeilijk over, anders even op een treffen of naar Roodkapje) en je kunt het zelf ook.