Ga naar inhoud

spoorvorming


gauche

Aanbevolen berichten

Ik heb op onze Z3 2.0 (2000) geen Michelin Pilot Premacy, maar Bridgestone Turanza ER30, 225/50 R16. Bandenspanning voor 2.2 en achter 2.4. Nog steeds last van spoorzoekerig gedrag, terwijl dit effect bij de winterbanden Yokohoma 205/60 R15 na montage van de veerpootbrug niet meer aanwezig was.

Volgende stap zullen dus M-rubbers zijn.

Link naar reactie
Ik heb op onze Z3 2.0 (2000) geen Michelin Pilot Premacy, maar Bridgestone Turanza ER30, 225/50 R16. Bandenspanning voor 2.2 en achter 2.4. Nog steeds last van spoorzoekerig gedrag, terwijl dit effect bij de winterbanden Yokohoma 205/60 R15 na montage van de veerpootbrug niet meer aanwezig was.

Volgende stap zullen dus M-rubbers zijn.

Bij de winterbanden was bij mij de spoorvorming ook verdwenen.Enig idee waar dit aan ligt?

Link naar reactie

Het enige verschil waar het door veroorzaakt kan worden is de bandbreedte, eventueel/misschien ook nog de rubbersamenstelling (het rubber van winterbanden is in principe zachter dan dat van zomerbanden, maar dat wordt weer gecompenseerd door de buitentemperatuur).

Link naar reactie

Hee Skoelie,

Topactie van je!

Spaart ons weer werk uit :wave: :banaan:

Wat betreft bandbreedte: mijn winterbandjes zijn 225 breed en nu met de zomerbanden van 255 heb ik weer duidelijk meer last van spoorvorming.

Spoorvorming was vroeger wat erger, maar dat is met een veerpootbrug iets verminderd.

Verder heb ik er geen verstand van :thumbup: .

Link naar reactie

Ga naar Roodkapje in Reeuwijk! Hij vervangt voor weinig geld alleen de rubbers, en niet de bijbehorende en onnodig kostenverhogende steunen.

Heb je tegelijk een leuk ritje om het verschil te testen. www.avvr.nl

Link naar reactie
Ga naar Roodkapje in Reeuwijk! Hij vervangt voor weinig geld alleen de rubbers, en niet de bijbehorende en onnodig kostenverhogende steunen.

Heb je tegelijk een leuk ritje om het verschil te testen. www.avvr.nl

Maak binnenkort een afspraak.Merci

Link naar reactie
En als je nog geen veerpootbrug hebt, ook gelijk door Ruudkapje laten monteren.

Laat svp het resultaat weten!

Maandag bij Ruud geweest.Super ontvangst. M rubbers gemonteerd, voorwielen links en rechts gewisseld.Bij de wissel van winter naar zomerbanden(allebei op eigen velgen) waren links en rechts verwisseld.Spanning rondom op 2.2.Sporing gecontroleerd, oilservice , chromen deurgrepen en kofferdeksel greep gemonteerd.

Terug naar Maastricht via de binnenwegen,kap open, en.......... spoorvorming?????? Ligt als een blok,volledig weg. Super Ruud !!!! Bedankt. Veerpootbrug was al eerder gemonteerd. Bedankt voor de goede adviezen.

Link naar reactie
Ligt als een blok

Goed om te horen! :kicking:

Heb je zeker net met zo'n grijns rondgereden als ik destijds vanuit Reeuwijk terug naar Limburg! :thumbup: (en lekker extra vaak van strook wisselen op de snelweg...laat Koos S. het niet horen! :thumbup: )

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Om het spoorzoekerige rijgedrag van mijn Z3 1.9 (1996) te verminderen wil ik deze (complete) set Meyle (versterkte) draagarmen aanschaffen: http://www.autoteilemann.de/catalog/product/view/id/253077/s/meyle-lenkersatz-radaufhangung-316-050-0023-hd/category/5447/

Volgens mij uitrustingslijst heb ik echter een 'M-Sportfahrwerk'. Zijn de draagarmen hiervan identiek aan die van een gewone Z3?

Oftewel, kan ik deze set monteren i.c.m. het M-Sportfahrwerk?

Op http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CH71&mospid=48079&btnr=31_0266&hg=31&fg=05〈=nl zie ik geen apart onderdeelnummer bij de draagarm voor een M-Sportfahrwerk, dus ik vermoed dat er geen verschil is... :book:

n.b. Veerpootbrug heb ik afgelopen weekend ingebouwd.

aangepast door Evan_S
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gisteren de Meyle HD draagarmen ingebouwd met M-draagarmrubbers. Daarna een beruchte weg opgezocht waar het rijden met de Z3 altijd een drama is door het spoorzoekerige rijgedrag, wat een verschil!

Vandaag wilde ik de auto (zelf) uitlijnen, maar met geen mogelijkheid kreeg ik beweging in de spoorstang. Contramoeren wel met veel moeite los gekregen (en het ringetje los getikt). Een goede reden dus om de hele boel dan maar te vervangen: Meyle spoorstangen besteld en een klus erbij voor het volgende weekend.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Afgelopen weekend de nieuwe spoorstangen gemonteerd:

w1p575.jpg

wcg4ef.jpg

Daarna zelf uitgelijnd. Gaat toch een stuk makkelijker met verse spoorstangen!

Een eenvoudigere manier om zelf toe-/uitspoor af te stellen heb ik nog niet gezien. Balk met 2 hoekijzers. Ter hoogte van het midden van het wiel een dun spijkertje op het hoekijzer solderen of er een splitpen omheen vouwen (zoals ik gedaan heb).

35lt4t5.jpg

Plak een stukje tape aan de achterzijde van de band, zowel bij het linker als het rechterwiel. Hierop maak je een markering met het puntje van het spijkertje.

2lcs40x.jpg

23605d.jpg

Na het markeren bij het linker en rechterwiel, duw je de auto een eindje naar voren zodat het stukje tape zich nu aan de voorzijde bevindt. De hoogte van de markering moet nu gelijk liggen aan de hoogte van het spijkertje. Zet aan één zijde van het wiel het spijkertje op een markering en aan de andere zijde kun je vervolgens het verschil in sporing meten tussen de voor- en achterzijde van het wiel:

3445vl4.jpg

Door de spoorstangen te verdraaien maak je ze korter of langer, zo kun je de sporing afstellen. Ik heb het totale toespoor afgesteld op 2~3mm, dus 1~1,5mm toespoor per wiel.

De auto reed voor het gevoel echter nog niet helemaal zoals ik had gehoopt. Aan de voorzijde zitten Michelin banden gemonteerd, volgens de DOT-code uit 2008. Achter zitten nieuwe Hankook's. De nieuwe Hankook's toen verplaatst naar de voorzijde, en de oude Michelin's naar de achterzijde...... Toen was het spoorzoekerige helemaal verdwenen! Ik herken de Z3 bijna niet meer terug, zo strak en fijn rijdt 'ie nu :clapping:

aangepast door Evan_S
  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.