Ga naar inhoud

Subwoofer HK vervangen


leufje

Aanbevolen berichten

Ok! Schade aan het de laspunten viel gelukkig mee. Ruud heeft er een 6-tal bouten in gezet... even in de gaten houden, maar ik heb er alle vertrouwen in. Kunnen we weer terug naar de sub. Vandaag nog eens gereden en het valt echt op dat alles te maken heeft met rolsnelheid van de auto. Ook trap ik de koppeling in of laat ik het gas los, de intensiteit van het gebrom neemt toe met de rolsnelheid van de auto. Het begint zeg maar als een soort stoomtrein met pulsjes, die steeds sneller achter elkaar volgen naarmate je harder gaat. Boven de 30kmh is het al bijna een sonore brom.

Ik sta weer open voor suggesties!

Grt

Link naar reactie
  • Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Aha! Here we go again!

Met smart zat ik al te wachten knitting.gif...

Rolsnelheid dus en niet het motortoerental is bepalend voor het geroffel.

Op het differentieel zit een pulsopnemer. Dit signaal wordt gebruikt door de snelheidsmeter, de boordcomputer en de snelheidafhankelijke volumeregeling (@RvE: Geschwindigkeits Abhängige Lautstärkeregelung), oftewel: als je sneller gaat rijden wordt de muziek luider.

Als ik me niet vergis, kun je dit stekkertje zó lostrekken van het diff. Als je dat eens probeert en dan luistert of de storing weg is?

Je rijdt dan wel zonder snelheidsmeter, dus even oppassen dat je geen snelheidsbekeuringsubsidiebijdrage oploopt.

Dit signaal zou niet mogen storen natuurlijk, maar dan weten we tenminste waar de storing mee te maken heeft. Als de storing nu weg is, vallen slechte bougies/bobines en slechte dynamo/spanningsregelaar met zekerheid af.

Link naar reactie
(@RvE: Geschwindigkeits Abhängige Lautstärkeregelung)

Da hast du wieder ein wirklich affentittengeiles Wort gefunden, Bart!! :newblush:

Link naar reactie

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar je tip is erg interessant... waarom? Omdat de snelheidsmeter ook niet helemaal 100 is. Alleen gooi ik dit op het klokkenhuis, aangezien de meter met een paar klopjes bovenop het huis weer naar de juiste snelheid schiet (waar hij vervolgens weer blijft hangen). De digitale snelheidsmeter doet het overigens wel goed.

ik check het ergens deze week nog!

Link naar reactie

Ok gelijk gecheckt...

Wat blijkt. Als je de pulsdraad uit het diff haalt, hoor je idd de sonore roffel niet!!! We komen er wel!!! Vervolgens met WD40 ingespoten, maar dat heeft geen effect....

Kom maar op, what's next!?

Link naar reactie
Kom maar op, what's next!?
:thumbup:

Hèhè, eindelijk eens iets dat wat oplevert. Alle andere ideëen kunnen nu dus overboord.

What's next? Ik zou bijna zeggen: :drank: , maar ik moet zometeen eerst met mijn zoon naar een 3D-voorstelling van Ice-age 3 :holiday: .

Ik zal straks weer eens even in de schema's duiken. En even wat hersenwaaien. Wat ik zo kan verzinnen, zonder het ding gezien te hebben:

Eén mogelijkheid zou zijn dat de sub gevoed wordt met een low-level signaal uit de headunit (zeg maar 'AUX-uit) en dat deze (vrij storingsgevoelige) kabel te dicht langs de speedpulse kabel loopt. Of dat deze stekker niet goed in de headunit zit, waardoor de aardverbindig slecht is en de kabel nog storingsgevoeliger word.

Een ander is dat de subwooferversterker een defect vertoont op de speedpulse ingang (als die er al is).

En als laatste: een slecht aardcontact zou ook zulke gevolgen kunnen hebben. En dat is helemaal lastig zoeken :angry: .

Link naar reactie
Digitale snelheidsmeter in het verborgen menu van de boordcomputer...
Ah, die.

In dat geval ligt de storing in je snelheidsmeter niet aan de speed pulse, maar echt aan je klokkenspel ehh klokkenset. Als de speed pulse de oorzaak zou zijn, deed de digitale snelheidsmeter het ook niet.

Link naar reactie
Ah, die.

In dat geval ligt de storing in je snelheidsmeter niet aan de speed pulse, maar echt aan je klokkenspel ehh klokkenset. Als de speed pulse de oorzaak zou zijn, deed de digitale snelheidsmeter het ook niet.

I Know... :thumbup: Moet maar eens een nieuwe gaan bestellen...

Link naar reactie

Eh... Just making sure....

Is er verder nog iets dat niet helemaal jofel werkt, zoals de GAL van de radio, gemiddelde snelheid/actieradius op de boordcomputer, cruisecontrol, ruitenwasserintevalschakelaar? Benzinemeter?

En wat voor een headunit zit er eigenlijk in (is dat een standaard unit)?

Als ik het goede schema voor me heb liggen, gaat de originele speed pulse van het diff (stekker X383, pen 1 en 2) naar het Instrument cluster (X271, pen 3 en 4 [X271 is zwarte stekker '3' op de klokkenset]) en van daar komt het via een andere aansluiting (X17, pen 2 [X17 is blauwe stekker '2' op de klokkenset]) er weer uit. Dit uitgangsignaal wordt gebruikt door de headunit en de hifi-amp en de cruise control en de intervalschakelaar en de blablabla.

De originele speed pulse sensor op het diff deelt de massa aansluiting met de benzinevoorraad sensor.

Link naar reactie
Eh... Just making sure....

Is er verder nog iets dat niet helemaal jofel werkt, zoals de GAL van de radio, gemiddelde snelheid/actieradius op de boordcomputer, cruisecontrol, ruitenwasserintevalschakelaar? Benzinemeter?

En wat voor een headunit zit er eigenlijk in (is dat een standaard unit)?

Als ik het goede schema voor me heb liggen, gaat de originele speed pulse van het diff (stekker X383, pen 1 en 2) naar het Instrument cluster (X271, pen 3 en 4 [X271 is zwarte stekker '3' op de klokkenset]) en van daar komt het via een andere aansluiting (X17, pen 2 [X17 is blauwe stekker '2' op de klokkenset]) er weer uit. Dit uitgangsignaal wordt gebruikt door de headunit en de hifi-amp en de cruise control en de intervalschakelaar en de blablabla.

De originele speed pulse sensor op het diff deelt de massa aansluiting met de benzinevoorraad sensor.

De rest werkt allemaal prima, geen electrische storingen, moeilijkheden of wat dan ook. Ook cruise control, ASC noem het maar op. Van het tellerhuis doet alleen de snelheidsmeter raar. De benzinemeter deed afwijkend, maar door een tip op een Amerikaans forum ben ik daar vanaf (als je brandstof tankt, en je tank zit zo vol dat hij automatisch afslaat met vullen, dan moet je niet nog een druppeltje erbij doen! En serieus, dat werkt (bij mij althans)).

En de headunit... tja, het is een Amerikaanse M, maar ok... daar gaan we. De headunit is duidelijk van een M roadster voor het Amerikaanse continent, maar dan zonder de Miles weergave. Hij heeft dus alleen KM weergave, zoals die voor de Canadezen is gemaakt. Wil hem er wel een keertje voor je uithalen als je ook type nummers wilt weten :thumbup:

Link naar reactie

Verwarringsalert!

The head unit is the centerpiece of the car's sound system. Typically located in the center of the dashboard modern head units are densely integrated electronic packages housed in detachable face plates.

Ik zie even niet wat miles en km met de headunit te maken hebben :holiday: , maar je weet maar nooit met die Canadezen :thumbup: .

Link naar reactie
Verwarringsalert!

The head unit is the centerpiece of the car's sound system. Typically located in the center of the dashboard modern head units are densely integrated electronic packages housed in detachable face plates.

Ik zie even niet wat miles en km met de headunit te maken hebben :rolleyes: , maar je weet maar nooit met die Canadezen :rolleyes: .

Ok, dacht dat je er het tellerhuis mee bedoelde... headunit is gewoon de standaar BMW radio/cd

Link naar reactie

Hmmmm....

Wat heet standaard, er zijn een aantal verschillende. Staat er nog een type aanduiding op de head unit?

Zuiver nieuwsgierigheid en misschien levert het later nog een aanknopingspunt.

Heb jij een Z3 roadster with Harman-Kardon system, 5/97 - 3/98 production?

Daar schijnen er een aantal van rond te rijden waar iets met het GAL-signaal niet goed is aangesloten.

Heb jij toevallig een uitdraai op basis van het VIN (Vehicle Identification Code) waar op staat welke audio-optie er van fabriekswege is geïnstalleerd? Het gaat me even om de juiste benaming.

Want tussen de 'Hifi Amplifier' en 'Hifi, Harman Kardon Sound system' zit nogal wat verschil.

Op de Harman Kardon amplifier achterin de bak zitten drie stekkers (als ik tenminste de goede voor me heb). Zie foto hieronder. Het gaat me om de zwarte zespolige stekker X1715. Als het goed is zit daar een zwart/wit draadje op pen 1, maar ik kan in het schema niet zien of er verder nog iets op die stekker is aangesloten. Zou je daar even naar willen kijken?

x1715.jpg

Link naar reactie

Ik heb geen VIN uitdraai, maar ik heb het systeem van eind 99. Dat betekent met twee versterkers (1 aparte voor de subwoofer). De radio:

BMW Business CD

6512-6 900 603

BP9272 X 2192892

FD279 Index 02

Blaupunkt

Overigens heb ik er ook een keer een JVC op aangesloten met ISO stekker, zelfde effect...

Link naar reactie

Okay, ander schema.

Uit de bundel '2000, BMW Z3 (E36/7) Z3 Roadster, Z3 Coupe, M Roadster, M Coupe Electrical Troublshooting Manual, Vehicles produced 4/99 thru present' lezen we nu voor uit het hoofdstuk: 'ROADSTER WITH HARMAN KARDON SOUND SYSTEM LATE PRODUCTION'.

Die heeft een head-unit 'N9 radio', een 'A18 Hifi Amplifier' (dat is dat tosti-ijzer van Ruud) en een 'N44 Subwoofer Amplifier module'. Die laatste (waarvan ook het laatste fotootje) is wat bij RvE ontbrak en die hij zelf (aftermarket) heeft toegevoegd.

Het GAL-signaal uit de tellerunit gaat naar zowel de headunit als naar de hifiversterker, maar niet nogeens naar de subwoofer amp.

De headunit heb je al eens uitgewisseld zonder resultaat.

De subwoofer amp is het misschien toch niet, want die krijgt dat GAL signaal niet apart toebedeeld.

Blijven over:

  • de hifi-amp;
  • de tellerunit die het uitgaande GAL-signaal levert;
  • een eventueel bedradingsprobleem.

De hifi-amp eens met iemand uitwisselen zou een interessante test zijn :huh: .

Maar als je een beetje bedreven bent in het (de)monteren van stekkers, zou je kunnen proberen op de X1717 stekker op de Hifi-amp pen 20 (zwart/wit) los te maken (wel even isoleren). Dit is het GAL signaal naar de hifi-amp. Ben benieuwd hoe het geluid dan is.

Die pennetjes in de stekkers zitten met een soort weerhaakjes vast. Met een héél dun horlogemakersschroevendraaiertje zijn ze er uit te peuteren. Doorknippen kan natuurlijk ook, maar dan niet te dicht op de stekker, zodat je het weer repareren kan :P .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.