Ga naar inhoud

Subwoofer HK vervangen


leufje

Aanbevolen berichten

  • Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ter indicatie: ik heb net, met een multimeter op de stand 'wisselspanning', even de rimpelspanning op D+ gemeten.

Ik meet bij stationair toerental een rimpel van 35 mV tussen pen 12 (D+) en 19 (Massa) van de 'PacMan-connector' onder de motorkap. Daar kun je (/jouw garagist) makkelijk bij, meting is in een minuut gedaan. Als je een significant hogere wisselspanning meet, kun je nog de dynamo-loskoppel-truuk proberen.

Houd ons op de hoogte!

Link naar reactie
Ter indicatie: ik heb net, met een multimeter op de stand 'wisselspanning', even de rimpelspanning op D+ gemeten.

Ik meet bij stationair toerental een rimpel van 35 mV tussen pen 12 (D+) en 19 (Massa) van de 'PacMan-connector' onder de motorkap. Daar kun je (/jouw garagist) makkelijk bij, meting is in een minuut gedaan. Als je een significant hogere wisselspanning meet, kun je nog de dynamo-loskoppel-truuk proberen.

Houd ons op de hoogte!

Dit zou ik zelf ook nog kunnen meten... heb je een pinout van de connector, zodat ik kan zien welke pins ik moet doormeten?

DANK!

Link naar reactie
:huh: - :angry: - :blink:

Dat wordt eerst maar eens een stevige borrel dan...

Hehe, eindelijk iets dat ik snap :angry: , even een whisky inschenken! :angry:

Bart, top technisch consult hier :lol: , keep up the good work :ok:

Link naar reactie

Die borrel heb ik gisteren ook even gedronken...

Overigens inderdaad zeer erkentelijk voor je meedenken. Als alles ooit weer goed aan de praat komt met die sub dan kom ik een keertje lang voor die borrel!!!

Link naar reactie

Borrel is niet genoeg gebleken. Maar toch, ik zoek zo af en toe toch nog even verder. Hou wel van een puzzeltje...

Aangezien je de storing alleen maar in de subwoofer hoort en niet in de gewone speakers, daalt de dynamo in het lijstje van verdachten.

Wat je in ieder geval nog eens zou kunnen doen is de stekers van de audioinstallatie even los trekken, eventueel inspuiten met contactspray en weer terugsteken. Als ze echt vuil zijn paar keer los trekken en weer inpluggen.

Maar het zoeken gaat door en zo heb ik nog gevonden:

If the noise is a popping sound that occurs 2 or 3 times a second, you probably have a loose or bad [spark] plug wire. First, make sure that all [spark] plug wires are seated properly. If this doesn't do the trick, you may have a bad [spark] plug wire.

Ook niet ondenkbaar: hoe is het eigenlijk met de bougies en bijbehorende bobines? Bij deze motor heeft iedere bougie z'n eigen bobine. Misschien die stekertjes ook maar even nalopen.

Link naar reactie

Misschien al gevraagd maar... heb je de subwoofer al eens uit de auto gehaald en even los op een installatie aangesloten (je huis-tuin-keuken home cinema set ofzo)? Weet niet of dat zonder meer kan/mag, zo niet dan wordt deze suggestie vast wel binnen 24 uur afgeschoten :thumbup:

Link naar reactie

Gisteren nog eens goed geluisterd naar het geluid.

Als je stil staat met de motor uit: niets

Als je de motor stationair hebt draaien: niets

Als je optrekt vanuit stilstand: met het vergroten van de snelheid neemt het aantal "doffe plofjes" in snelheid toe

Vanaf een bepaalde snelheid, vrij vroeg al, zo rond de 40km/h, is het bijna hoorbaar als een constante toon. De frequentie (aantal plofjes per seconde) is dan zo groot dat je niet echt meer onderscheid hoort.

Link naar reactie

Even dubbelchecken voor de zekerheid: je schrijft: "zo rond de 40km/h, is het bijna hoorbaar als een constante toon".

Als je de zelfde snelheid aanhoudt, maar een andere versnelling inschakelt, verandert de toonhoogte dan?

Met andere woorden: loop de toonhoogte mee met de snelheid of het toerental?

Link naar reactie
Misschien al gevraagd maar... heb je de subwoofer al eens uit de auto gehaald en even los op een installatie aangesloten (je huis-tuin-keuken home cinema set ofzo)? Weet niet of dat zonder meer kan/mag, zo niet dan wordt deze suggestie vast wel binnen 24 uur afgeschoten :ok:
Prima suggestie :angry: . Het uitwisselen van de headunit is ook een goede.

Wat betreft de sub: de speaker zelf is al vervangen, dus die is niet meer verdacht. De subwoofer versterker is nu nog een kandidaat. Die kun je natuurlijk op de thuis-installatie aansluiten, maar dan zit je wel eerst te puzzelen:

  • heb je een goede losse 12 voeding die genoeg stroom kan leveren?
  • waar sluit je de voedingsspanning nu precies op aan?
  • waar sluit je de home-cinema installatie nu precies aan?

Prima te doen, voor een electronica liefhebber :wave: .... maar niet echt iets voor de gemiddelde Z-rijder, als ik de reacties in dit topic zo lees :wave: .

Link naar reactie

Uhm.... zou het kunnen komen door de bougies? Electrisch opgewekte vonkjes (pff... hoe omschrijf je dat nu toch weer hè) storen al snel op audio installaties.

Eens kijken of Tja dit ook een acceptabele suggestie vindt, of dat ik nu te overmoedig word :thumbup:

Link naar reactie
Eens kijken of Tja dit ook een acceptabele suggestie vindt, of dat ik nu te overmoedig word :thumbup:
Mmmmm..... Je zit in ieder geval niet achterstevoren, maar hebt wel een schermpje overgeslagen.

Toch, als je dit zelf hebt verzonnen: :thumbup: .

Link naar reactie
Mmmmm..... Je zit in ieder geval niet achterstevoren, maar hebt wel een schermpje overgeslagen.

Toch, als je dit zelf hebt verzonnen: :thumbup: .

Haha! Nee, vandaag zit ik recht :) Maar uh.. ja, zelf verzonnen. Ik heb het topic niet helemaal gelezen. Reden dat ik dit bedacht is dat ik in een ver verleden :nono: "in de muziek" heb gewerkt (high-end audio spul voor studio's leveren en installeren etc). Dan kom je nog eens ergens achter. Zo is het in een opname studio altijd erg belangrijk om alle audio aparatuur volledig gescheiden aan te sluiten (eigen groep, eigen aarding). Dus niet op dezelfde groep als verlichting bijvoorbeeld. Dimmers, TL-starters, schakelaars, geeft allemaal potentiele brommen en tikjes.

Maar genoeg :thumbup: gezwam. Als ik iets nieuws denk te weten meld ik me weer ;)

Link naar reactie
Ik heb het topic niet helemaal gelezen.
Ah.... Werkzaam in de IT? :thumbup:
Maar genoeg :thumbup: gezwam.
Niks mis mee hoor, ik voor mij hoor graag wat anderen doen/gedaan hebben. Zo leren van elkaar en leren we elkaar beter kennen, toch?
Link naar reactie

en ik zie graag dat iedereen meedenkt... want ik weet het ook niet!!!

Op 12 juni toch eens een diagnose door de dealer laten opmaken... kijken wat hij zegt (zonder dat hij het al gelijk mag vervangen natuurlijk :thumbup: )

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Is misschien heel ver gezocht maar heeft die hk een snelheids geregeld volume?

Je weet wel rij je sneller gaat het geluid harder.

En die snelheidspuls komt van dat loszittende differentieel...
Link naar reactie
Op 12 juni toch eens een diagnose door de dealer laten opmaken...
Ben je nog aan het bijkomen van de rekening :thumbup: of heeft de dealer je auto maar gehouden voor het weekend...
Link naar reactie
Ben je nog aan het bijkomen van de rekening :thumbup: of heeft de dealer je auto maar gehouden voor het weekend...

Dat laatste... had een lijstje gemaakt met wat ik allemaal wilde verbeteren/nagekeken zien... Dealer is nog bezig met de coulance aanvraag en heeft informatie ingewonnen wat aan onderdelen beschikbaar zijn voor de versteviging van de kofferbak, zodat de laspunten niet losbreken. Tevens wilde men meerdere zaken van mijn lijstje nog niet doorvoeren, omdat dit allemaal wel eens verband kon houden met het loskomen van de laspunten en het daardoor ligtjes verzakken van de balk waar het diff aan is opgehangen. Wel netjes lijkt mij!

En schrikken ga ik sowieso wel van die rekening, daar ben ik niet bang voor...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.