Ga naar inhoud

Subwoofer HK vervangen


leufje

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik rij sinds kort rond in een ;) US SPEC, dus de 250pk variant. Nou zit hier een HK audiopakket in, waar de subwoofer van opgeblazen is (tenminste, hij resoneert mee op de toeren van de auto en bromt alleen maar).

Inmiddels heb ik de subwoofer verwijdert en de woofer uit zijn behuizing gehaald. Het is een subwoofer met enkele woofer (bwjr z3 :fiew: 09-1999). Op de woofer zelf staat helemaal niets, maar nu vond ik op internet de volgende gegevens:

6,5" , 4 Ohm, dual voice coil

Ook las ik op bimmerfest dat iemand deze had vervangen door een woofertje van 15 dollar. Niet helemaal wat ik wil, maar ik ga wel die kant uit. Heb geen behoefte om de hele audioset om te gooien en wil dus alleen de woofer vervangen.

Nu kwam ik de volgende tegen:

Earthquake subwoofer SWS6.5 / 200W / 6.5inch

Kosten: 149 euro per 2.

Vraag 1:

Past dit? (qua afmeting moet dit lukken, maar kan ik zomaar deze woofer inbouwen? Ik ben echt een totale onbekende op dit vlak, dus graag tips

Vraag 2:

Als het past, wie heeft er ook behoefte aan zo'n box en doet mee?

Dank voor de reacties...

Link naar reactie
  • Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Over de inbouw kan ik ook verder niets nuttigs bijdragen, maar ik weet wel dat Eartquake goed materiaal is!

Dus dat zou al goed moeten zitten ;)

Link naar reactie
Nu kwam ik de volgende tegen:

Earthquake subwoofer SWS6.5 / 200W / 6.5inch

Kosten: 149 euro per 2.

Vraag 1:

Past dit? (qua afmeting moet dit lukken, maar kan ik zomaar deze woofer inbouwen? Ik ben echt een totale onbekende op dit vlak, dus graag tips

Wat is de impedantie van die nieuwe woofer? Zou 4 Ohm moeten zijn om goed met de overige speakers samen te gaan. De gevoeligheid (in db/W/1m geloof ik) maakt in een auto minder uit denk ik.

Kijk ook even naar de inbouwdiepte van je huidige OEM woofer, idealiter is die van je nieuwe woofer hetzelfde of minder.

Tot slot even kijken of er wisselfilter componenten op een printplaatje op je huidige OEM woofer zitten. Als daar een filtering plaats vindt, ga je die missen met die nieuwe en krijgt die dus de volle 20hz tot 20Khz voor zijn kiezen ipv (bijvoorbeeld) alles onder de 100 of 200 hz.

Link naar reactie
Ben even snel in Etten geweest (en bij een paar zaken in Breda) en niemand heeft me tot nu toe kunnen helpen aan een 6,5" dual cone subwoofertje van max 7cm hoog... Grrr... Als iemand tips heeft (wil wel de baskist behouden, niets fancy's)

jammer dat ze geen alternatief hadden voor je,vreemd eigenlijk.

Dan verder zoeken op internet,lijkt me.

gr w

Link naar reactie

Vervangen door origineel is altijd het beste. Anders blijft het een gok. Er zijn zoveel faktoren die het geluid bepalen. Alles wordt dan altijd zo veel mogelijk op elkaar afgstemd door een fabrikant en dat is al moeilijk genoeg zoals je kan merken aan de hoeveelheid prut die je kunt kopen. Als je perse een nieuwere en kwalitatief beter component wil zou ik gaan kijken bij fabrikanten van de daadwereklijke units.

Vifa (deens)

Dynaudio (deens)

Seas (engels)

Celestion (engels)

Scan Speak

Peerless

Focal (frans)

Ben zelf wel fan van Dynaudio luidsprekers (de units dus alleen)

Vifa heeft weer een heel groot aanbod. Focal zie je ook veel in de auto hifi maar dat zegt niks. Seas maakt ontzettend veel voor andere merken.

Wat je idd moet hebben is een speaker die dezelfde impedantie heeft (4 Ohm) hetzelfde rendement (bijv 90dB, staat vaak niet op de speaker, moet je dus nazoeken) bij voorkeur het zelfde frequentie verloop (wat niet mogelijk is want iedere speaker is anders) Hierop is n.l. de werking van het filter afgestemd. Je kunt hier verbetering krijgen door een speaker te kiezen die meer de kant op gaat van jouw smaak qua spectrum. verder heb je nog het afstraalgedrag wat voor een sub minder van belang is omdat laagfrequent bijna richting ongevoelig is.

Kortom gewoon gokken is de enige realistische oplossing want anders moet je er een complete studie van gaan maken. Wat het lastig maakt is dat het om een dual cone gaat. Dat zie je niet zo heel veel en is eigenlijk een soort noodoplossing voor gebrek aan ruimte. Wat je zou kunnen doen is zoeken naar een single cone van dezelfde afmeting maar dan met een long throw unit erin. Dan heb je kans dat hij het rendement benadert van je huidige unit.

Succes! :(

Link naar reactie
...

waar de subwoofer van opgeblazen is (tenminste, hij resoneert mee op de toeren van de auto en bromt alleen maar).

Stomme vraag misschien, maarre... is de eindtrap misschien kapot en de woofer zelf nog goed?

Uit je omschrijving 'resoneert mee op de toeren van de auto' maak ik op dat je wel een of ander stoorsignaal hoort waarin je het toerental van de motor door hoort klinken. Dat zou je toch helemaal niet horen als de speaker stuk is?!

Link naar reactie

Ik ken de exacte opbouw van dat ding niet, maar ik dacht eigenlijk dat subwoofers altijd een aparte eigen versterker hebben. En zoals ik de omschrijving van je storing begrijp, zou die weleens kaduuk kunnen zijn.

Meten is weten... Heb je de speaker zelf al doorgemeten?

Of uitproberen. De speaker aansluiten op een gewone audio eindversterker, sinusgenerator er op aansluiten en voorzichtig kijken of ie dan wel werkt bij lage frequenties. Maar wel met beleid: alleen lage tonen en het vermogen niet te ver opstoken buiten z'n behuizing.

En subwoofer electronica: heb je (of iemand?) daar documentatie en/of schema's van?

Anders maar eens een avondje Googlen... Ik zou beginnen op de Duitse fora, daar slingert nogal wat documentatie.

Ik heb me er zelf nog nooit in verdiept, omdat ik er geen aan boord heb. Maar ik wil best met je meedenken hoor.

Link naar reactie

Als je een muziekje (met beat) opzet en je hoort op de maat een scherp soort distortion (gitaristen weten hoe dat klinkt :thumbup: ) dan zijn de condensatoren op hun eind. Dit gebeurd eigenlijk bijna alleen bij hele oude versterkers. Verder is kan het eigenlijk alleen de versterker zijn als er helemaal geen geluid uit komt. Andere vormen van storing zijn bijna zeker de speaker.

Link naar reactie
Andere vormen van storing zijn bijna zeker de speaker.

Waar ik op trigger: "hij resoneert mee op de toeren van de auto en bromt alleen maar".

Mijn gut feeling zegt: voeding van de eindtrap.

Leufje, wil je ons asjeblieft uit deze verscheurende onzekerheid verlossen? :schater:

PS: of verbroken signaalleidingen met een slechte aarde. Of..... :thumbup:

Link naar reactie

Als je het rooster wat voor de subwoofer zit eraf haalt zie je als het goed is een rubber buis.

deze kun je eruit halen en hopelijk is de trilling dan weg. :thumbup:

Bij mij was het probleem daarmee verholpen. :rolleyes:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Nou, het heeft even geduurd, maar de subwoofer is vervangen. Het geluid is aanzienlijk beter, maar.... hij resoneert nog steeds op de toeren van de motor. bij optrekken begint het met een bob-bob-bob-bob-bob.. steeds sneller... op redelijke snelheid (Vanaf 40-50kmh) is het 1 zachter brom op de achtergrond, niet wat ik wil, maar iig al een stapje vooruit....

Link naar reactie

Hoe kan de snelheid van de auto nou toch zo'n bob-bob-bob effect geven....

Of is het het toerental van de motor dat je terughoort? In dat geval zou je ook bij stilstand, als je gas geeft in z'n vrij, verschil moeten horen. Is dat zo?

Link naar reactie
Hoe kan de snelheid van de auto nou toch zo'n bob-bob-bob effect geven....

Of is het het toerental van de motor dat je terughoort? In dat geval zou je ook bij stilstand, als je gas geeft in z'n vrij, verschil moeten horen. Is dat zo?

Ja, dat klopt... en?? wat is dan de diagnose???

Link naar reactie

Aha! Now we're talking!

De diagnose is dat die vorige subwoofer mogelijk aan deze storing ten onder is gegaan en je een gerede kans hebt dat de huidige dat ook zal doen....

Volgende vraag: als je het contact aan zet maar de motor niet start, heb je dan enigerlei storing of is het geluid (speciaal dan de lage tonen uit die subwoofer) helemaal perfect? Zowel bij hoog als laag volume? Ook als je hem een tijdje aan laat staan (voorzichtig ivm de buren :wave: )?

Link naar reactie
Aha! Now we're talking!

De diagnose is dat die vorige subwoofer mogelijk aan deze storing ten onder is gegaan en je een gerede kans hebt dat de huidige dat ook zal doen....

Volgende vraag: als je het contact aan zet maar de motor niet start, heb je dan enigerlei storing of is het geluid (speciaal dan de lage tonen uit die subwoofer) helemaal perfect? Zowel bij hoog als laag volume? Ook als je hem een tijdje aan laat staan (voorzichtig ivm de buren :thumbup: )?

Dan heb ik geen last van storingen...

Link naar reactie

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat je dynamo/gelijkrichter/spanningsregelaar de storing veroorzaakt.

Dat is met een oscilloscoop te controleren (zie hier, EDIT: blz 8 en 9) maar nog makkelijker lijkt het me om de dynamo gewoon even elektrisch los te koppelen (+ draad losmaken en even isoleren). Als je dan geen problemen meer hebt bij draaiende motor (ook een stukkie ermee rijden, na honderd meter zul je het wel weten) heb je de oorzaak gevonden.

(misschien dat je de dynamo ook even kunt uitschakelen door de aandrijfriem eraf te halen, dat weet ik niet/geen ervaring mee).

Dit is in de auto-audiowereld geen onbekend probleem. Bij veel eenvoudige autoradio's is zo'n probleem wel hoorbaar, maar die subwoofer maakt het geprononceerder. Een storing in de voedingsspanning wordt door de subwoofer+eindversterker extreem hoorbaar gemaakt. Dat de storing bij jou zachter wordt bij stijgend toerental, komt omdat het stoorsignaal dan boven het frequentiebereik van de subwoofer uit stijgt.

Ter illustratie: ik heb samen met een buurman ook eens een paar dagen besteed aan een Saab die maar niet goed wilde lopen. Van alles geprobeerd, computer uitgewisseld, luchtmassameter verwisseld en afgeregeld, benzinepompdruk gemeten, injectoren, blablabla.

Teneinde raad de spanning op de dynamo gemeten en daar zat een enorme rimpel op. Dynamo losgemaakt, auto liep als een zonnetje. Bleek dat de rimpelspanning van de dynamo doordrong in de electronca van de luchtmassameter, die daardoor een verstoord signaal gaf aan de computer, die vervolgens de motor volgens dat vervormde signaal ging aansturen.

Dynamo vervangen, klaar.

En wat is de basisregel in het storingszoeken bij electronica? Controleer de voedingsspanning.

Tja, en dat is bij auto-electronica dus ook zo...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Aj wat blijft het stil. Ben ik te hard van stapel gelopen?

Haha... nee hoor, nog geen tijd voor gehad om het na te kijken... maar als ik het zo nalees wordt het al wat lastiger... waar zit die pluspool zeg maar?? ben een leek op motortechniek....

Link naar reactie
waar zit die pluspool zeg maar?? ben een leek op motortechniek....
In dat geval:
  • Roodkapje is natuurlijk altijd een fijn adres (ook voor de koffie) maar ook een andere garage (of de beun op de hoek) wil je vast wel even helpen de dynamo los te maken en dan kun je kijken of de storing weg is.
  • Als de storing dan weg is:
    • kun je dat bestand uit mijn linkje hierboven tevoren toveren. Toon bladzijde 8 & 9 en laat ze even meten op de D+ aansluiting van de dynamo. Overigens heeft lang niet iedere garage een hiervoor geschikte oscilloscoop.
      (Ik wel, maar ik zou ook moeten zoeken naar die aansluitingen.)
    • kun je gewoon een andere dynamo erin hangen, tenslotte moet die dan toch vervangen/gerepareerd worden. Misschien heeft Ruud er wel eentje liggen om uit te proberen...

    [*]Als de storing niet weg is: rapporteren hier! Puzzelen we gewoon verder :rolleyes: .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.