Ga naar inhoud

Z4 koplampen, witte knipperlichten


MdV

Aanbevolen berichten

Afgelopen periode heb ik me gestort op.... de koplampen van de Z4, met de oranje knippers. Deze stoorden me al vanaf de eerste dag dat ik de auto in bezit had :newblush: . Zo prachtig mooi die auto :wub: maar met mega oranje, het haast oubollige oranje op de mooie indrukwekkende zilveren neus. Het ging me over de afgelopen weken steeds meer tegenstaan, dus tja... :) tijd voor actie ^_^

cimg1889oudus1.jpg

Eind vorige maand won ik op Ebay.de voor een prima prijs, een 2006 set Z4 koplampen: witte knippers en origineel xenon. Zonder me al te veel in de materie verdiept te hebben :newblush: nam ik aan dat de facelift 2006 koplampen zouden passen in een pre-facelift Z4 2003. Dit blijkt niet het geval: de lampen passen prima qua pasvorm, maar stekkers passen niet. Echt niet. Erger nog... verder bleek dat de 2006 Z4 xenons me geleverd waren zonder ballast en weerstanden en dat er dus nog aardig wat centen uitgegeven moest worden om eea werkend te krijgen.

Dus, een waardeloze aankoop :mellow: Wat nu te doen...

- 2006 lampen verkopen, verder op zoek (koplampen set wit xenon kost rond de EUR 1000,-, koplampen set H7 wit minstens EUR 600,-, een boel centjes om een stuk oranje te vervangen, beide sets best lastig te verkrijgen) of toch iets anders...

- op het Z4-forum.com vond ik dit topic. Een uitleg van iemand die op hetzelfde punt stond en had besloten om van 2x2 sets lampen, 1 set van 2 te maken die volledig aan zijn wensen voldeden (zie dat topic tevens hoe Angel Eyes in de Z4 te bouwen!).

De Z4 koplampen zijn in diverse uitvoeringen geleverd, voorbeelden van smaakjes:

- pre facelift (2003 t/m 2005) en de facelift vanaf 2006

- verschillende inlays, geleverd in zilver (chrom) of zwart. Ik ben er nog niet achter of dit een optie is of vooraf wordt bepaald door BMW op basis van de kleur van de carrosserie

- verder de kleur van de knipperlichten (standaard wit op de :m:) en wit leverbaar vanaf de facelift

- en uiteraard xenon als optie (al vanaf pre facelift, bijvoorbeeld zoals Andre heeft).

Dus tja, licht in de tunnel :thumbup: wat wilde ik in nou bereiken ^_^

- uiteraard witte knippers

- zilveren inlay, zoals origineel geleverd op mn Z4 en niet zwart zoals op de 2006 koplampen

- voorzijde buitenkappen 'voor' van 2006 koplampen (smetteloze staat)

- achterzijde buitenkappen 'achter' van 2003 koplampen (om te voorzien in stekkeraansluitingen etc)

- xenon niet noodzakelijk, H7 ok

Mmm, durf je die klus aan, vraag je je dan af... :unsure: eerst wat overleg en wat hulp van Ruud, werd al duidelijk dat dit een zeer tijdrovende klus werd. De koplampen zijn namelijk niet open te halen met bijvoorbeeld de oventruuk zoals op de Z3 mogelijk is, BMW is andere kit/ soort vloeibaar rubber gaan gebruiken voor de afdichting. Uiteindelijk alles zelf ter hand genomen en met engelengeduld, een origineel BMW Z4 product opgeleverd. Nou ja, volledig opgebouwd uit originele onderdelen en IMHO geweldig passend bij de carrosseriekleur van de auto.

Stappen:

- met dremel de nieuwe koplampunits openhalen: van de 2x 2006 koplampen de voorkappen benodigd alsmede de witte knippers inclusief kaarsen en binnenwerk knippers benodigd

- voorbumper verwijderen, noodzakelijk om de oude koplampen te verwijderen

- met dremel de oude koplampunits openhalen: van de 2 originele 2003 koplampen moet ik de achterkappen hebben, veren voorkappen verwijderen dus kitnaad schoonmaken, het gehele binnenwerk inclusief zilveren inlay heelhouden (tbv de stekkeraansluitingen)

- alles goed schoonmaken, onder meer om toekomstige stofdeeltjes op de lens of in de kap etc te vermijden

- met beschikbare onderdelen, nieuwe koplampunits in elkaar zetten :(

- alle lichten vervangen, je kan er prima bij zo <_<

- koplampen opnieuw stellen voor goed lichtbeeld

Wat fotos:

Parels uit een oester...

cimg1956ih1.jpg

Meerdere wegen naar Rome. Uiteindelijk wit licht in oranje huls gekozen, hulzen lichtelijk gemodificeerd om overmatig 'oranje' alsnog tegen te gaan

cimg1967ag7.jpg

Klaar voor de operatie...

martijnz4008sd5.jpg

Huppakee :newblush:

martijnz4009fa4.jpg

Na operatie, tevens veer verwijderd uit achterkap

martijnz4010ws9.jpg

Langzaam begint het er op te lijken

martijnz4015ik1.jpg

En dichtmaken weer die oester!

martijnz4016op4.jpg

Tja, resumerend... ten eerste zou ik niemand aanraden deze klus te doen. Het is zeer tijdrovend en niet zonder risico (1 misknip kan je letterlijk honderden euro's kosten). De voldoening als het uiteindelijk lukt is echter geweldig. Kijk zelf naar de voor & na foto's in de volgende post, deze zeggen voldoende :) De auto oogt IMHO fris en modern. :thumbup: Als je het overweegt en vragen hebt, PM me maar.

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Zeer netjes! Staat idd een stuk beter (doe je de oranje knippers rondom de logo's aan de zijkant ook nog? :newblush:)

Even ander vraagje... hoe bevalt die Dremel?

Link naar reactie
Zeer netjes! Staat idd een stuk beter (doe je de oranje knippers rondom de logo's aan de zijkant ook nog? :thumbup:)

Even ander vraagje... hoe bevalt die Dremel?

oranje knippers rondom de logo's aan de zijkant zijn al gedaan (zie fotos :newblush: ), net als de achterlichten die rood/wit zijn ipv rood/oranje..

de dremel is betaalbaar, top gereedschap. Haast chirurgisch toe te passen :( , perfect voor dit soort precisieklusjes.

Link naar reactie
  • Administrator
oranje knippers rondom de logo's aan de zijkant zijn al gedaan (zie fotos :thumbup: ), net als de achterlichten die rood/wit zijn ipv rood/oranje..

de dremel is betaalbaar, top gereedschap. Haast chirurgisch toe te passen :( , perfect voor dit soort precisieklusjes.

De zijknippers kan ik net niet zien hier op 't scherm (hoge resolutie dus kleine foto's). Dus die zijn er ook al in 't wit. Je vraagt je haast af waarom de fabrikanten het niet gewoon standaard erop doen :newblush:

Zit ook over die Dremel na te denken, denk dat ik hem maar eens ga halen bij de Gamma...

Thx

Link naar reactie

Inderdaad: Martijn RESPECT :newblush:

Dat we je nog eens met de Dremel en de kitspuit aan de slag zou zien gaan, wie had dat gedacht! En nu weer lekker rijden in je :( & :newblush: machine! :thumbup:

Link naar reactie

:thumbup: Heej Martijn tja heb natuurlijk een en ander live meegemaakt maar tjonge jonge ik zou bijna naar buiten lopen om die oranje rotzooi eruit te slaan met de hamer wat een verschil....

Tja je weet wel wat er gaat gebeuren in Bodegraven :rolleyes:

André

Link naar reactie
:rolleyes: Heej Martijn tja heb natuurlijk een en ander live meegemaakt maar tjonge jonge ik zou bijna naar buiten lopen om die oranje rotzooi eruit te slaan met de hamer wat een verschil...

als jij 2 witte knippers regelt die er in moeten komen (dus op zoek naar bijv kapotte :m: koplampen bij schade toko?) help ik je eea voor elkaar te krijgen... IMHO een van de mooiste visuele upgrades voor de Z4 generatie '03 :wave: mooi klusje voor de Klusdag, nou ja Klusweekend zeg maar :thumbup:

en voor de big spenders:

zonder xenon

met xenon

Link naar reactie
als jij 2 witte knippers regelt die er in moeten komen (dus op zoek naar bijv kapotte :wave: koplampen bij schade toko?) help ik je eea voor elkaar te krijgen... IMHO een van de mooiste visuele upgrades voor de Z4 generatie '03 :thumbup: mooi klusje voor de Klusdag, nou ja Klusweekend zeg maar :rolleyes:

en voor de big spenders:

zonder xenon

met xenon

Heb er al bijna 1 binnen, ik hoef alleen maar zonder xenon te hebben en mijn xenon achterkanten heel te houden, IMHO goed te doen geen ombouw van bedrading etc...

André

Tjonge wie zegt dat oranje mooi is is niet helemaal goed IMHO

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Heb er eindelijk een linker bijgescoord op E-bay, de eerste heb ik uit elkaar gehaald en het glas + binnenwerk ligt klaar, nu wachten tot die duitser de volgende opstuurd zodat we het af kunnen maken.

Het mag gezegd worden weet waar je aan begint, ik heb gelukkig geen bedrading/stekker klus omdat ik alleen maar het glas en de richtingaanwijzerglaasjes hoef te vervangen, ben aan het bekijken om er ook maar gelijk angel eyes bij te maken maar ben er nog niet helemaal uit, die dingen gaan nog wel eens kapot en dan zit je gelijk weer met bumper eraf halen en die koplamp weer uit elkaar trekken, wat is wijsheid.

André

Wordt vervolgd. :oops:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.