Ga naar inhoud

Z4 koplampen, witte knipperlichten


MdV

Aanbevolen berichten

Dit topic kan na 2,5 jaar wel weer een nieuw berichtje gebruiken... :default_3:

 

Zoals ik in mijn voorsteltopic zei, ben ik voornemens de oranje knipperlichten in de koplampen aan te pakken.

Op de dremelmanier denk ik. Ik heb inmiddels 1 xenon donorlamp op de kop getikt. Daar zou iets kapot aan moeten zijn, maar heb nog niet ontdekt wat.

 

Hoe dan ook, ondanks dat er al een hele hoop over geschreven is, zou ik graag nog wat tips en tricks verzamelen.

MdV vertelt in één van de eerste posts in dit topic dat de lenzen die in de lamp zitten kapot gaan bij het open dremelen. Op Britse/Amerikaanse fora lees ik hier niets over.

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met deze mod? Hoe pak ik het het beste aan?

Link naar reactie
  • Administrator

Er gaat niks kapot hoor, heb er al een paar omgebouwd zelfs zonder donor (knippers donker gemaakt) kijk maar op pagina 4 link hieronder

 

#edit# foto’s toegevoegd

C61143E1-2AA8-4FAC-A6AE-DFFEF85B19A1.jpeg

1385ED2B-5D39-447C-A74F-4CBA55D0CEF8.png

Link naar reactie

^ligt er aan op wat voor kleur je ze plaatst.

 

Voro de rest is het goed uitkijken dat je de houdertjes van de inleg niet per ongeluk mee door slijpt. het is inderdaad mogelijk zonder om alles van dezelfde lamp te gebruiken hiervoor moet je wel precies en nauwkeurig te werk gaan. oh en verwacht veel slijpsel troep, ik heb met een luchtpistool alles nog even stof vrij geblazen.

Link naar reactie
  • Administrator

En het ligt aan de kleur van de inlay. Ik heb het namelijk een tijdje op een zilveren Z4 met in de koplampen ook zilveren inlays (wegens 3.0) gehad. Dan zie je het wel erg goed en is dus vooral de vraag of je liever oranje of zwart ziet. Nu de knippers wit zijn valt het allemaal veel mooier tegen elkaar weg. Maar als je op een zwarte Z4 met zwarte inlays zwarte knipper hebt, geldt eigenlijk hetzelfde.

Link naar reactie
  • Administrator

^ bij jou was toch gewoon op de buitenkant gedaan (koplamplens). Deze van Joost waren open gemaakt en de oranje knippers donker gemaakt.

Link naar reactie
20 uur geleden zei four:

Die van Joost zitten nu op mijn auto. Volledig zwart staat ook goed bij Sterling grey met zwarte accenten zoals de nieren. Voor sommige onder ons wordt het mogelijk teveel een petjesauto :).

 

Met elke verandering aan de wonderschone E85 wordt het een petjes auto!

Jammer.

Vindt ik tenminste.....dus.

Link naar reactie
Op 20-1-2018 om 18:06 zei Veloce:

 

Met elke verandering aan de wonderschone E85 wordt het een petjes auto!

 

 

Verreweg de meest cabriorijders hebben een petje op, tegen de zon, dus....

  • Like 2
Link naar reactie

Inmiddels zijn beide donorlampen binnen. Beide met zwarte inlays, maar de ene xenon en de ander halogeen. Nu komt de volgende vraag: wat is eigenlijk het verschil tussen de xenon en de halogeen lamp? Ja.. het feit dat er in de ene xenon zit en in de ander niet. Maar zit er in de lamp zelf ook verschil?

 

Ik heb al xenonlampen op m'n 2003 Z4. Kan ik dan die ene halogeenkoplamp upgraden naar xenon met de spullen die ik al heb?

aangepast door z4-3.0
Link naar reactie
  • Administrator

Er zit best wel veel verschil tussen een xenon en geen xenon lamp (stekkers/bedrading) 

Gewoon je eigen lampen weer gebruiken en alleen de witte knippers en/of zwarte inlay's overzetten.

Je kan zelfs je eigen glas nog gebruiken...

Link naar reactie
  • 5 jaren later...
Op 23/07/2008 om 00:24, MdV zei:

Afgelopen periode heb ik me gestort op.... de koplampen van de Z4, met de oranje knippers. Deze stoorden me al vanaf de eerste dag dat ik de auto in bezit had :newblush: . Zo prachtig mooi die auto :wub: maar met mega oranje, het haast oubollige oranje op de mooie indrukwekkende zilveren neus. Het ging me over de afgelopen weken steeds meer tegenstaan, dus tja... :) tijd voor actie ^_^

cimg1889oudus1.jpg

Eind vorige maand won ik op Ebay.de voor een prima prijs, een 2006 set Z4 koplampen: witte knippers en origineel xenon. Zonder me al te veel in de materie verdiept te hebben :newblush: nam ik aan dat de facelift 2006 koplampen zouden passen in een pre-facelift Z4 2003. Dit blijkt niet het geval: de lampen passen prima qua pasvorm, maar stekkers passen niet. Echt niet. Erger nog... verder bleek dat de 2006 Z4 xenons me geleverd waren zonder ballast en weerstanden en dat er dus nog aardig wat centen uitgegeven moest worden om eea werkend te krijgen.

Dus, een waardeloze aankoop :mellow: Wat nu te doen...

- 2006 lampen verkopen, verder op zoek (koplampen set wit xenon kost rond de EUR 1000,-, koplampen set H7 wit minstens EUR 600,-, een boel centjes om een stuk oranje te vervangen, beide sets best lastig te verkrijgen) of toch iets anders...

- op het Z4-forum.com vond ik dit topic. Een uitleg van iemand die op hetzelfde punt stond en had besloten om van 2x2 sets lampen, 1 set van 2 te maken die volledig aan zijn wensen voldeden (zie dat topic tevens hoe Angel Eyes in de Z4 te bouwen!).

De Z4 koplampen zijn in diverse uitvoeringen geleverd, voorbeelden van smaakjes:

- pre facelift (2003 t/m 2005) en de facelift vanaf 2006

- verschillende inlays, geleverd in zilver (chrom) of zwart. Ik ben er nog niet achter of dit een optie is of vooraf wordt bepaald door BMW op basis van de kleur van de carrosserie

- verder de kleur van de knipperlichten (standaard wit op de :m:) en wit leverbaar vanaf de facelift

- en uiteraard xenon als optie (al vanaf pre facelift, bijvoorbeeld zoals Andre heeft).

Dus tja, licht in de tunnel :thumbup: wat wilde ik in nou bereiken ^_^

- uiteraard witte knippers

- zilveren inlay, zoals origineel geleverd op mn Z4 en niet zwart zoals op de 2006 koplampen

- voorzijde buitenkappen 'voor' van 2006 koplampen (smetteloze staat)

- achterzijde buitenkappen 'achter' van 2003 koplampen (om te voorzien in stekkeraansluitingen etc)

- xenon niet noodzakelijk, H7 ok

Mmm, durf je die klus aan, vraag je je dan af... :unsure: eerst wat overleg en wat hulp van Ruud, werd al duidelijk dat dit een zeer tijdrovende klus werd. De koplampen zijn namelijk niet open te halen met bijvoorbeeld de oventruuk zoals op de Z3 mogelijk is, BMW is andere kit/ soort vloeibaar rubber gaan gebruiken voor de afdichting. Uiteindelijk alles zelf ter hand genomen en met engelengeduld, een origineel BMW Z4 product opgeleverd. Nou ja, volledig opgebouwd uit originele onderdelen en IMHO geweldig passend bij de carrosseriekleur van de auto.

Stappen:

- met dremel de nieuwe koplampunits openhalen: van de 2x 2006 koplampen de voorkappen benodigd alsmede de witte knippers inclusief kaarsen en binnenwerk knippers benodigd

- voorbumper verwijderen, noodzakelijk om de oude koplampen te verwijderen

- met dremel de oude koplampunits openhalen: van de 2 originele 2003 koplampen moet ik de achterkappen hebben, veren voorkappen verwijderen dus kitnaad schoonmaken, het gehele binnenwerk inclusief zilveren inlay heelhouden (tbv de stekkeraansluitingen)

- alles goed schoonmaken, onder meer om toekomstige stofdeeltjes op de lens of in de kap etc te vermijden

- met beschikbare onderdelen, nieuwe koplampunits in elkaar zetten :(

- alle lichten vervangen, je kan er prima bij zo <_<

- koplampen opnieuw stellen voor goed lichtbeeld

Wat fotos:

Parels uit een oester...

cimg1956ih1.jpg

Meerdere wegen naar Rome. Uiteindelijk wit licht in oranje huls gekozen, hulzen lichtelijk gemodificeerd om overmatig 'oranje' alsnog tegen te gaan

cimg1967ag7.jpg

Klaar voor de operatie...

martijnz4008sd5.jpg

Huppakee :newblush:

martijnz4009fa4.jpg

Na operatie, tevens veer verwijderd uit achterkap

martijnz4010ws9.jpg

Langzaam begint het er op te lijken

martijnz4015ik1.jpg

En dichtmaken weer die oester!

martijnz4016op4.jpg

Tja, resumerend... ten eerste zou ik niemand aanraden deze klus te doen. Het is zeer tijdrovend en niet zonder risico (1 misknip kan je letterlijk honderden euro's kosten). De voldoening als het uiteindelijk lukt is echter geweldig. Kijk zelf naar de voor & na foto's in de volgende post, deze zeggen voldoende :) De auto oogt IMHO fris en modern. :thumbup: Als je het overweegt en vragen hebt, PM me maar.

 

Link naar reactie

Hoi, Moedig van van je om op deze wijze te werk te gaan.

Er is echter nog een mogelijkheid bij de Facelift koplampen om deze op een voorfacelift model te zetten.

Benodigd de 2 facelift koplampen met chroom, zilver of zwarte inlays.(naar keuze, Ik vond de zwarte inlays het mooiste)

Een  lichtschakelaar met een software versie van 3,6 of hoger, welke dan  naar de nieuwste software versie wordt geflashed, 4,7 als ik mij goed herinner.

Hierdoor kunnen de nieuwe koplampen zonder kabel veranderingen worden aangesloten en functioneren zoals het hoort. En altijd weer terug te bouwen, alleen een oude lichtschakelaar gebruiken.

Tevens heb je door de nieuwe software automatisch 3 maal knipperen bij tip aanraking en kan dagrijverlichting geprogrammeerd worden. Hier wordt vaak het originele stadlicht voor gebruikt, normaal 10 watt, er kan ook een 20 watt halogeen lampje in en in mijn geval een 8 w Led lampje, e9 fitting. Tevens hebben de facelift koplampen 1 angel eye aan de binnenzijde en  dit wordt dan de dagrijverlichting en stadslicht.  Het flashen van de lichtschakelaar  kan niet iedereen, maar mocht iemand interesse hebben, laat maar weten.

aangepast door Toma
  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.