Ga naar inhoud

Open air filter inbouwen


Rem

Aanbevolen berichten

Ik zat al langer te denken aan het inbouwen van een open-air-filter, maar eigenlijk las ik hier heel verschillende dingen hierover. De één zegt dat het niets uitmaakt en zelfs tot vermogensverlies lijdt, en de ander zegt dat er 5-10% meer vermogen bij komt. Dus ja... ^_^ er is maar 1 manier om er achter te komen en ja, af en toe moet je toch eens wat uitproberen... :( Het inbouwen was in ieder geval een fluitje van een cent, zelfs voor iemand die nooit sleutelt (zoals ik...). Ik las hier en daar moeilijke zaken als luchtmassameter opnieuw inregelen enzo, maar niets van dat al was nodig.

En, werkt het???

Tsja, er zit wel opeens een heel mooi geluid in m'n Z3'tje, overigens pas na ongeveer 3500 toeren, daaronder klinkt hij zoals hij altijd al klonk. Dus dat is eigenlijk erg mooi (rustig rijden zonder doof worden blijft dus mogelijk!). Qua vermogen vrees ik dat het niet veel uitmaakt. Het enige dat ik nog wil doen is de vooral koude luchtvoorziening verbeteren, want het aluminium stukje buis wat bij het pakketje zat om die koude lucht naar het filter te begeleiden paste werkelijk nergens op. Moet alleen nog even kijken hoe ik dat het beste kan uitvoeren.

Als iemand suggesties heeft!!!

Verder hier maar weer eens een fotoreportage van het inbouwen.

green01.jpg

green02.jpg

green03.jpg

green04.jpg

green05.jpg

Groeten, Rem.

Link naar reactie
  • Reacties 150
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 2 weken later...
Het enige dat ik nog wil doen is de vooral koude luchtvoorziening verbeteren, want het aluminium stukje buis wat bij het pakketje zat om die koude lucht naar het filter te begeleiden paste werkelijk nergens op. Moet alleen nog even kijken hoe ik dat het beste kan uitvoeren.

Als iemand suggesties heeft!!!

Verder hier maar weer eens een fotoreportage van het inbouwen.

green01.jpg

green02.jpg

green03.jpg

green04.jpg

green05.jpg

Groeten, Rem.

Die koude luchtvoorziening is nu juist het probleem waardoor je nu ook vermogen kunt verliezen, die filter hangt nu namelijk vrij in de motorruimte waardoor hij dus net zo makkelijk warme lucht van de motorruimte aanzuigt. Wat je nu dus zou kunnen doen is een soort van behuizing om de luchtfilter bouwen zoals je dat ook bij de nieuwe K&N kits ziet zodat er geen warme lucht bij kan.

Verder zou je ergens direkt je koude lucht van buiten (uit de voorbumper bijvoorbeeld) moeten halen om de luchtfilter direkt aan te stralen met koude lucht.

De ///M bumper heeft een luchtkanaal links onderin de bumper dat direkt koude lucht naar boven in de luchtfilter voert. Ik geloof dat de andere ZZZ versies dit niet hebben.

groet,

Pierre

Link naar reactie
Kan je niet de oude route gebruiken van je luchtbox (dus naast je koplamp) ?

Ja, er zit inderdaad een route vanaf de bumper/grill naar de airbox via een soort trechtertje met een tunneltje met een bochtje die precies in een uitsparing in de bumper/grill past, ik noem dit maar even een luchtgeleider. Die zit aan de ene kant in de grill en aan de andere kant opgesloten in de airbox, nu de airbox er niet meer is heeft deze luchtgeleider dus nergens meer houvast. Dat is het punt.

Verder ben ik na een kleine 1000 km van mening dat de huidige oplossing geen vermogensverandering (dus ook geen verslechtering) tot gevolg heeft. Alleen een veel mooier geluid dat, zoals Pierre al vermeldde, begint bij 3500-4000 toeren. Echt een enorm verschil waar ik wel van stond te kijken, want dat had ik niet gedacht.

Ik heb nog eens zitten kijken en wil op een verloren uurtje eens proberen om de onderkant van de airbox weer te plaatsen (dus zonder deksel maar inclusief de luchtgeleider). Daarmee bereik ik een betere koude luchtstroming van voren en doordat de box best wel hoge randen heeft een ietwat betere bescherming tegen de warme motorlucht. Volgens mij moet dat met wat passen en meten te realiseren zijn. Kan eventueel dan zelfs de randen van de box aan de zijde van de motor wat verhogen.

Maar als het zover komt maak ik er uiteraard weer wat foto's van met mijn bevindingen.

Overigens Pierre ik las in een ander topic van jou iets over een gaasje, bij mijn Z3 zat dus ook geen gaasje of wat dan ook.

Groet en bedankt voor jullie medeleven...

Link naar reactie

Lijkt me slim idee de oude box als een soort van warme luchtafschermer en koude luchtaanzuiger te gebruiken, als je echter teveel moet veranderen kun je het geheel niet meer makkelijk terug origineel maken, weet niet wat zo'n nieuwe bak bij onze vriendelijke BMW dealer kost. :upsidedown:

Suc6.

Pierre

PS Alleen de zescilinders excl ///M hebben een gaasje! :sleepy:

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Er zijn verschillende Cold Air Intakes op de markt waar je hier in NL ook aan kan komen. Kijk bijvoorbeeld eens op:

http://www.sharked.com/intakes.html

http://www.ecisbmw.com/product_files/intak...kes/intakes.htm

http://www.gruppemeurope.com/aai.html

De eerste twee bestaan ook uit een filter+buis en voegen daar nog een schildje aan toe. Op de foto's is dat wel zichtbaar.

Link naar reactie

Wat houd deze zin in??? ACHTUNG: Derzeit nicht zugelassen im

Bereich der StVo. Es werden jedoch gerade Gutachten erstellt, dieses Modell kommt erst noch. Sobald das Gutachten erstellt wurde bekommen Sie dieses natürlich auch selbstverständlich von mir nachgesandt.

oke danke Mfg Huub

Is wel een leuk kado voor onder de boom :P

Link naar reactie

Ik moet eerst nog maar een leuke bonus van de baas krijgen en mijn vriendin heeft ook weer een leuke "echte design"tafel gekocht.Gaat slecht in Nederland economisch gezien.

Huub

Link naar reactie
Wat houd deze zin in??? ACHTUNG: Derzeit nicht zugelassen im

Bereich der StVo. Es werden jedoch gerade Gutachten erstellt, dieses Modell kommt erst noch. Sobald das Gutachten erstellt wurde bekommen Sie dieses natürlich auch selbstverständlich von mir nachgesandt.

oke danke Mfg Huub

Is wel een leuk kodo voor onder de boom :P

Deze hebben in Duitsland nog geen TUV. Is in voorbereiding.

In NL mag je ze echter wel monteren.

groet,

Pierre

Link naar reactie

Mijn vriendin zegt al dat ik last heb van het Pierresyndroom <_< Heb je een unieke auto moet je weer wat veranderen en dan verander je de Z niet met een sierstukje maar moet er een Eisenmann worden inplaats van een "gewone"Sebring en geen K&N maar een BMC. :angry: ga nu maar een bestellen.

Huub

c5_1_b.JPG

Link naar reactie

CoppiaCDA.jpg

CARBON DYNAMIC AIRBOX - SPECIAL VERSION

WARNING: This product is made for track usage only and is not intended by the manufacturer for use on public streets or highway.

To be fitted by trained mechanical personel only.

cda2.jpg

D1 (mm) D2 (mm) L1 (mm)

85 150 160

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.