Ga naar inhoud
  • 0

Is er iemand die kan bevestigen of een bepaalde breed-set wel/niet past op een Z3?


Miez

Vraag

Is er iemand die kan bevestigen of een bepaalde breed-set wel/niet past op een Z3?

Beste forummers, misschien tegen beter weten in heb ik mijn oog laten vallen op een breedset voor mijn 2002 Z3 (Widebody dus). Als ik het forum teruglees dan tikt deze alle boxen aan van het maximaal mogelijke wat passend te krijgen is maar met de ET waarde ben ik nog niet zeker. Alvorens ik mijn centjes uitgeef, kan iemand met zekerheid zeggen of dit wel of niet gaat passen? Los van de esthetiek (ieder zijn ding) en comfort ben ik benieuwd of het kan. Aan het einde van het seizoen komt er ook nog een ander onderstel onder waarmee ik ook nog camber (voorzijde) kan instellen.

 

De maten;

Voor: 8,5x19 ET 35 banden 235/35/19

Achter: 9,5x19 ET 35 banden 265/30/19

 

Misschien moet ik nog met een spacer rommelen, ik lees graag jullie ervaringen.

 

Dank voor alle hulp!

 

Grt.

 

Michel

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank, ik heb het gelezen;

 

concreet lees ik; de laagst mogelijke ET waarde is

ET 30 op 8,5J velgen bij 19 inch voor 

(gaat ET35 dan zonder aanpassing?)

ET 25 op 9,5J velgen bij 19 inch achter

(gaat ET35 dan zonder aanpassing?)

 

banden

Aan de voorzijde zijn alle Z3's inclusief de ///M versies gelijk aan elkaar. Maximale bandbreedte is hier 225mm, en voor 19 inch wielen 235mm.

 

 

Widebody en facelift

Maximaal 255mm, en 265mm voor 19 inch wielen

 

Lijkt allemaal niet binnen de marge te vallen. Alleen dat ET verhaal krijg ik niet scherp.

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, Miez zei:

Alleen dat ET verhaal krijg ik niet scherp.

Zie hier voor visuele uitleg van Einpresstiefehttps://www.reifenleader.de/ratschlage-reifen/einpresstiefe-felge

 

Als ET30 schijnbaar de ondergrens is, valt ET35 net te ver naar binnen.
Dat kan je oplossen met (5 of voor alle zekerheid 10mm) spacers, maar dan  wordt 't misschien te veel een Frankenstein-onderstel?

 

Mocht je al geplande nieuwe onderstel wat lager uitpakken dan het huidige, dan moet je eventueel ook rekening houden met aanlopen in de wielkasten met banden die de maximale breedtemaat hebben.

Uiteindelijk is het een smaakding: als het je om de looks te doen is, dan is 19"met spacers een acceptabel scenario; als het je vooral gaat om optimaal rijgedrag zou ik 17", maximaal 18" aanhouden.

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 0

Misschien is 18” toch de veiligere keuze. Ik kan met het nieuwe onderstel wel de hoogte instellen (schroefset) maar als het allemaal zo krap is gaat het ten koste van het rijplezier. Bedankt voor het meedenken @all!    👍🏼

  • Like 1
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Miez zei:

Misschien is 18” toch de veiligere keuze. Ik kan met het nieuwe onderstel wel de hoogte instellen (schroefset) maar als het allemaal zo krap is gaat het ten koste van het rijplezier. Bedankt voor het meedenken @all!    👍🏼

Inderdaad geen 19" onder een Z3 gooien, het rijdt (en staat imho) voor geen meter.

Verder zou ik 225/40R18 banden nemen. Zeker met een schroefset hou je weinig ruimte over in de wielkast en dan is iedere millimeter meegenomen. Afhankelijk van welke schroefset je gebruikt zou 8,5J et35 dan ongeveer net moeten passen zonder spacer. 265/35/R18 achter gaat sowieso goedkomen.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 0
9 uren geleden, MadMarky zei:

Inderdaad geen 19" onder een Z3 gooien, het rijdt (en staat imho) voor geen meter.

VMR Wheels | 19" Gunmetal V710 on Jet Black BMW Z3 M Coupe… | Flickr

 

Niet dat het om deze wielen gaat, maar ik vind dit toch welk lekker 'smoelen'

9 uren geleden, MadMarky zei:

Verder zou ik 225/40R18 banden nemen. Zeker met een schroefset hou je weinig ruimte over in de wielkast en dan is iedere millimeter meegenomen. Afhankelijk van welke schroefset je gebruikt zou 8,5J et35 dan ongeveer net moeten passen zonder spacer. 265/35/R18 achter gaat sowieso goedkomen.

 

Dank voor deze toelichting, daar kan ik mijn zoektocht weer mee vervolgen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.