Ga naar inhoud

Gezocht Aluminium dash deel


Dontax
 Share

Aanbevolen berichten

Gezocht Aluminium dash deel

Hallo mede Z4 liefhebbers,

 

Heb in maart een Z4 aangeschaft welke in prima staat verkeerd, zeker technisch.

Optisch zit er wat werk aan, wat niet geheel vreemd is voor een auto uit 2003.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben, en niet voor kan slagen op de reguliere onderdelen sites, is het geborstelde aluminium dashboard deel waar de radio zich in bevindt.

 

Wie o wie heeft iets liggen, of kan mij verder helpen waar eventueel te vinden.

 

Groet,

Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 17
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Administrator

Ik dacht dat dit deel nog wel nieuw te bestellen is, maar kan het mis hebben:

 

image.png.b66aec104e63ea4855854b6f50210813.png

Aluminium is bij mijn weten ook de meest geleverde variant voor de sierstrips in het interieur (want de standaard), dus je zou toch zeggen dat dit ook wel uit sloopauto's te krijgen moet zijn. Dat moeten dan géén UK sloopauto's zijn (die je bij de Nl sloperijen geregeld ziet); aan die dashboardstrips heb je niks.

 

Verder komen er ook wel regelmatig gebruikte setjes langs op Ebay Kleinanzeigen, Marktplaats, etc. Ik zie er nu even geen staan (op Marktplaats niks en op Kleinanzeigen alleen de prachtige carbonleervariant), maar dat kun je natuurlijk ook een tijdje ind e gaten houden. Hou er dan alleen rekening mee dat dit vaak setjes zijn van alledrie de sierstrips, die als set tweedehands worden verkocht voor prijzen die in de buurt liggen of hoger zijn dan wat de strip die jij nodig hebt nieuw lijkt te kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

EDIT: Leebmann lijkt het ook nog wel te kunnen leveren:

 

image.thumb.png.fa177ba8004e96264f7ca3da1b290228.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de houtlijsten van mijn Z4M die ik niet zo mooi vond ook vervangen door geborsteld aluminium. Die setjes zijn niet zo duur, want zoals reeds gemeld de meest voorkomende. Passen m.i. precies bij de E85 zoals hij geintroduceerd is.

 

Ik heb 100 euro voor een set betaald for what it's worth, dat is wel weinig want een meer gangbare prijs is ruim 200 euro. Gewoon even geduld hebben als je een hele set wilt of nieuw bestellen als je slechts 1 deel wilt. Regelmatig even zoeken op ebay.de, staan nu wel "Dekorleisten E85" op, o.a. leer, maar geen alu.

 

Wel deze gevonden: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/interieurleisten-z4-e85-armaturenbrett-mittelkonsole-/1632182256-223-2033

 

De lijsten links en rechts zijn eenvoudig te vervangen. Om de rechter lijst los te maken moet je wel even weten waar het clipje zit aan de achterkant, da's even priegelen, maar genoeg instructies te vinden. ,De lijst op de middenconsole is best veel werk, wel prima te doen maar kost tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren hartelijk dank voor de reacties!

Nieuw is uiteindelijk het overwegen waard, als er in het onderdelen circuit niets te vinden is.

En het klopt inderdaad dat het dan bijna altijd rechts gestuurde schadeauto's betreft, helaas....

Maar aangezien de middenconsole eigenlijk ook voor het mooie vervangen dient te worden, wordt het toch wel een kostbaar geheel.

Ik zal ebay wat meer in de gaten houden, en anders is de aftermarket ook een optie.

Hoe het dan zit met de kwaliteit en pasvorm is dan alleen een vraagteken, maar misschien dat iemand hier daar ervaring mee heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aftermarket zou ik zelf niet doen. Het middenconsole deel is best veel werk en als je toch niet tevreden bent is het zonde van al die uren schroeven. Dan kun je nog beter je huidige lijsten laten wrappen.

 

Ik heb trouwens nog wel mooie E85 alu lijsten te koop, alleen zit er nog wel een auto omheen:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Ik kan me niet herinneren ooit aftermarket dashboardpanelen te hebben gezien.

 

Er zijn wel allerlei aftermarket aanpassingen (met suède / leer / carbon / etc. bekleed), maar die zijn bij mijn weten altijd op basis van OEM panelen. Daarbij moet je wel opletten dat degene die zoiets aanbiedt weet wat hij doet, want als je teveel materiaal toevoegt aan de achterkant van de lijsten dan beïnvloedt dat de pasvorm wel. Bij een simpel wrapje (met folie) hoef je daar niet bang voor te zijn, bij dikkere materialen wel iets om in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@ timewa, 🙃 ben tevreden met de net in maart aangeschafte Z4.

2.5SI 2003 en 171dkm gelopen, en technisch 100%

Draagarmrubbers, schokbrekers achter, startmotor, klepdekselpakking, dakmotor verplaatst, en nog wat zaken, zijn allemaal aangepakt.

Volledige historie met zelfs de aangevinkte optiefolder zaten erbij.

Cosmetisch verdient de auto nog wat aandacht, en dan voornamelijk interieur en onderzijde voorbumper.

Vorige week heb ik de koplampen gepolijst, en deze zien er weer mooi helder uit.

Ben er blij mee.

 

Nogmaals hartelijk dank voor de reacties.

Heb op ebay nog even zitten rond neuzen, en vooral in Italië kom je complete setjes tegen.

Maar ook deze zijn niet echt in top staat en hebben de nodige beschadigingen, wat ook niet vreemd is gezien de leeftijd van de auto's waar het veelal uit is gedemonteerd.

Ik denk dat inderdaad een (simpel) wrapje een bevredigend resultaat zal geven.

Iemand hier die daar handigheid in heeft, of een suggestie voor een adresje in Noord Holland.....

aangepast door Dontax
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator
16 minuten geleden, Dontax zei:

2.5SI 2003

 

:idea:Het is een detail, maar je hebt een 2.5iS. De hoofdletter S staat daarbij voor een door de Nederlandse importeur samengetseld optiepakket, met o.a. een elektrisch dak en achteruitrij sensoren. Bij importauto's overigens vaak ten onrechte toegevoegd aan de typeaanduidng bijde  RDW registratie. De 2.5si (kleine s) is een specifieke motrovariant (218 pk) van na de facelift. Die motorvariant zegt dan weer niks over de opties die de 2.5si heeft. :book:

 

Ten aanzien van wrappen; ik ken geen specialist, maar ik denk dat de kosten daarvan best kunnen oplopen, tenzij je (a) de lijsten gemonteerd laat wrappne of (b) ze zelf demonteert en dan laat wrappen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Maurits, correct

Het betreft een iS 😇

 

Optie b is inderdaad de bedoeling, demonteren en laten wrappen.

Draai voor vele werkzaamheden mijn rechterhanden niet om, maar heb dit nog nooit gedaan.

Eens moet de eerste keer zijn, maar heb er geen moeite mee om het uit te besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wrappen van de lijsten is een goede optie, met kwaliteitswrap ziet het er best goed uit en je kunt altijd weer eenvoudig terug naar origineel.

 

Ik heb zelf goede ervaringen met Tuccer reclame uit Enschede. https://www.tuccer.nl/ maar weet niet of het niet te ver uit de buurt is voor je?

 

Heb zelf nooit een auto laten wrappen, maar wel o.a. sierdelen van een haard, en dat ziet er super strak uit. Ze kwamen graag langs en denken ook goed mee.

 

Ik denk alleen dat je de lijsten wel los moet halen voor een goed resultaat zodat de randjes ook mooi afgewerkt kunnen worden. Je kunt dan evt ook afspreken dat je de lijsten langsbrengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Let even op dat er voor de middenconsole 2 versies zijn. Zie mijn advertentie in te koop aangeboden. Ik had dus de verkeerde gekocht … 

 

Overigens had ik in mijn oude e91 het interieur gewrapped van hout naar alu (was al toen ik hem kocht). Maar moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit echt tevreden over ben geweest. Vond het op een of andere manier niet natuurlijk overkomen.

Maar goed het is wel een stuk makkelijker, sneller en goedkoper denk ik.

aangepast door Gersh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een aluminium interieurdeel ook echt aluminium, of een dun laagje op een dragerdeel? Zelfde voor hout? 
 

Als je een tweedehands set vindt met beschadigingen dan kun je die er toch wel uit schuren neem ik aan? Zal evenwel wat moeite kosten uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lijsten van de E85 zijn wel van een zeer degelijk materiaal, volgens mij is het altijd van alumium als ik me goed herinner. En als je bijvoorbeeld houten lijsten hebt zit er een dun laagje afwerking op de aluminium drager, een laagje houtfineer van 1mm ofzo met daarover weer een dikke laklaag.

 

Opschuren lijkt me geen optie, ook niet bij alu lijsten. Los van of je voldoende materiaal hebt krijg je dat volgens mij nooit mooi. Zou al lastig zijn met een groot vlak, laat staan met die rondingen, ik denk dat je meer schade aanricht door zo'n poging te doen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het middenconsole deel dus erg lelijk en heb ik er al af gehad (en een nieuwe verkeerde liggen) maar het is eerlijk gezegd niet eens in me opgekomen om het te schuren. Volgens mij is het dun plastic met een laagje alu oid erover heen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Nee, het is geen plastic, de ondergrond is in alle gevallen een metaalsoort. Omdat de meest voorkomende bovenkant aluminium is, zou ik aannemen dat de onderkant dat ook is en niet een andere metaalsoort met een aluminium finish laagje. Bij de aluminium delen zie je ook - anders dan bijvoorbeeld bij de hout finish - geen overgang zichtbare qua materiaalsoorten tussen de voorkant en de achterkant. Wel qua afwerking natuurlijk: de achterkant is geen "langschliff".

 

Maar ik denk dat schuren sowieso niks brengt, omdat de interieurlijsten geen glad aluminium zijn, maar in de meeste gevallen "langschliff". Dat effect haal je - natuurlijk afhankelijk van de diepte van je beschadigingen - ook weg door te schuren. Dan zou je dus sowieso alledrie de delen onder handen moeten nemen en dan nog lijkt het me heel moeilijk om tot een vergelijkbaar en acceptabel resultaat te komen.

 

Als je toch al aan het demonteren bent, kun je ook nog overwegen om de interieurstrips te laten spuiten in autolak, bijvoorbeeld in de kleur van de carrosserie. Dat zou - in ieder geval in vergelijking met nieuwe lijsten - niet extreem duur hoeven te zijn en geeft wel een mooi en behoorlijk duurzaam resultaat (mits ook met de juiste finish natuurlijk).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen ook een geborsteld RVS Delorean prima herstellen dus een alu interieurlijstje mag geen probleem zijn. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal hartelijk dank voor de feedback..

Schuren is geen optie, ondanks de dikte van het materiaal, aangezien de beschadigingen daarvoor te diep zitten.

Voor sommige is een auto blijkbaar echt een gebruiksartikel 🙃😉

De delen laten spuiten in de carrosserie kleur is inderdaad ook het overwegen waard.

Moet nog een prijsje laten maken voor de onderzijde van de voorbumper, dus gelijk maar eens vragen of ze dat mee kunnen nemen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels