Ga naar inhoud

Welke olie gooien jullie in de E85 2.5i M54b25 (5w3-, 5w40, 5w60)


Jasper1986

Aanbevolen berichten

Welke olie gooien jullie in de E85 2.5i M54b25 (5w3-, 5w40, 5w60)

Hoi,

 

Ik kom er niet helemaal uit welke olie ik precies moet hebben, dus ben even benieuwd of iemand me hier verder kan helpen. Ik zie door de bomen het bos niet meer in olieland.

Ik heb een 2.5 m54b25 uit 2003, en wil de olie gaan verversen. Naar ik begrijp gooien sommige mensen 5w40 of 5w60 in deze blokken, maar de vorige eigenaar gooide er 5w30 in.

 

Heeft iemand uitsluitsel voor me, en idealiter met een (autodoc) link naar de juiste olie? Ik kom er nu niet helemaal uit welke olie ik nodig heb en vooral waarom ik zou moeten kiezen voor een bepaalde viscositeit.

 

Mocht je dan toch bezig zijn; de versnellingsbak en diff olie wil ik ook gaan verversen, dus tips daarover zijn ook welkom ❤️

 

Alvast heel veel dank!

 

 

Link naar reactie

Ik heb de M54B30 in mijn Z3 dus dezelfde motorfamilie.

In de handleiding staat 5W30 of 5W40. Welke je dan het beste kunt kiezen hangt vooral af van hoe je de auto gebruikt. Rij je er ook in de winter mee dan zou ik je 5W30 aanraden, is het vooral een mooi weer auto dan kun je beter de iets dikkere 5W40 gebruiken ivm olieverbruik. 5W60 (10W60 bedoel je denk ik?) zou ik niet doen, dat is gewoon veel te stroperig voor normaal gebruik.

 

De versnellingsbak weet ik zo niet, maar voor het diff kun je bijv Castrol 75W90 gebruiken.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Op 9-5-2022 om 11:45, MadMarky zei:

Ik heb de M54B30 in mijn Z3 dus dezelfde motorfamilie.

In de handleiding staat 5W30 of 5W40. Welke je dan het beste kunt kiezen hangt vooral af van hoe je de auto gebruikt. Rij je er ook in de winter mee dan zou ik je 5W30 aanraden, is het vooral een mooi weer auto dan kun je beter de iets dikkere 5W40 gebruiken ivm olieverbruik. 5W60 (10W60 bedoel je denk ik?) zou ik niet doen, dat is gewoon veel te stroperig voor normaal gebruik.

 

De versnellingsbak weet ik zo niet, maar voor het diff kun je bijv Castrol 75W90 gebruiken.

 Ik kom er toch niet helemaal uit 😕 De olie die ik zoek moet LL-01 spec zijn, maar ik kan dat bij't Googlen moeilijk vinden. Is dat echt heel erg belangrijk? Ik wil even zeker weten dat ik de juiste olie er in gooi 🙂

Link naar reactie
11 uren geleden, Jasper1986 zei:

 Ik kom er toch niet helemaal uit 😕 De olie die ik zoek moet LL-01 spec zijn, maar ik kan dat bij't Googlen moeilijk vinden. Is dat echt heel erg belangrijk? Ik wil even zeker weten dat ik de juiste olie er in gooi 🙂

Er zijn talloze olieën die de LL-01 specificatie hebben.  Bijvoorbeeld Castrol Edge, Shell Helix Ultra of Eurol Synergy. Hier zitten een aantal 0W40 olies bij en dat is prima. 0W40 bestond 20 jaar geleden nog niet en daarmee staan ze niet in het handboek genoemd, maar eigenlijk is deze beter dan de oude 5W30 en 5W40 specificaties.

De meningen verschillen trouwens hoe belangrijk het is om specifiek LL-01 olie te gebruiken. Als je de onderhoudsinterval van BMW wilt aanhouden zou ik daar zeker voor gaan, als je sowieso jaarlijks je motorolie ververst is dat eigenlijk nauwelijks van belang. De beste olie is verse olie.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Belangrijker is dat erin te mikken wat je motor nodig heeft, als ie wat gebruikt kan het het overwegen waard zijn een andere te nemen.

Ik gebruik nu Castrol Edge 0W40 in een M54B22, die er 230kkm op heeft zitten, en dat scheelt behoorlijk in het olieverbruik. Prima olie voor dit blok

denk ik, maar geen LL-01 of (de nieuwere) LL-04 zover ik weet. 

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.