Ga naar inhoud

Schokdempers E85, advies


haroldv

Aanbevolen berichten

Schokdempers E85, advies

Goedenavond,

 

Ik vond al een draad over de Z3, maar niet over de E85 (ben een man, kan nooit wat vinden)...
Heb een 3.0 dus, met M-onderstel (704). Schokdempers zijn aan vervanging toe.
Nu vraag ik me af, wat het beste voor me is. Ben een fan van origineel, op zich.
Wat is wijs? Ga er niet mee circuit op, kom veelal in italie (slechte wegen), wil wel sportief onderstel dus, maar niet knal hard.
Instelbaar is leuk, maar denk dat ik daar niet aan begin (teveel gedoe voor een leek).
of het moet een pre-setting zijn, ingesteld door een expert, te kiezen door een leek.
Ik ken alleen de instelbare dmv een schroef of elektronische variant zoals op mijn G30 😉 (andere tijdperk).

 

Iemand een goede tip, of een link naar de juiste draad?

 

Alvast bedankt!

 

Harold

Link naar reactie

Vorig jaar was mijn rechter voordemper stuk, dus wilde vanzelfsprekend links en rechts vervangen. OEM's voor een sportonderstel waren op dat moment niet of nauwelijks leverbaar (vooral linksvoor van diverse merken niet leverbaar.. heel gek). Originele dempers zijn iets van 230,- p/st. En gezien de auto 15 jaar oud is, zouden achterdempers en veren binnenkort ook wel eens aan de beurt zijn.

 

Kortom: maar een Bilstein B12 pro kit gekocht (veren en dempers) zodat alles weer helemaal fris was. Qua kosten niet eens gek veel verschil, maar gaan natuurlijk wel meer uren in montage zitten.

Mijn advies dus: vervang alles in 1x want dat is uiteindelijk goedkoper.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

^tenzij je hem alsnog inruilt op een Porsche waar je al jaren over twijfelt, nauurlijk ... :default_wink:

 

Ik heb bij mijn vorige Z4 roadster de boel vervangen door een KW2 set. De instelbaarheid qua hoogte is voor een leek inderdaad wat veel gedoe. Verstelbaraheid vand e uitgaande ddemping viel wel mee als ik het me goed herinner en die is het meest bepalend voor je comfort.

 

Onder de huidige roadster heb ik de boel vervangen door een KW1 set, omdat ik ik toch geen drol deed met die uitgaande demping (daarom herinner ik het me ook niet meer precies). Het rijdt extreem lekker en verhoogt in mijn perceptie het comfort juist bij drempels e.d. omdat de auto minder schommelt dan op een OEM M-onderstel. Super stabiel in snelle bochten en noem het maar op. Maar daar betaal je in zekere zin wel een prijs voor op slechte wegen: dan werkt die stugheid natuurlijk wat tegen je.

 

Onder de huidige coupé (mijn daily) heb ik nog het OEM M-onderstel, met ondertussen bijna 200k in de benen. Ik denk dat ik dit voorlopig maar zo laat, ook omdat ik daar were terug ben naar 18 inch. Als vervanging daar wenselijk wordt denk ik dat ik ook voor een Bilstein kit, of weer voor OEM ga.      

Link naar reactie

HaroldV zelfde situatie als mij dus , ben al een jaartje aan het inlezen.

https://www.bilsteinschokdempers.nl/bilstein-complete-suspension-bilstein-b12pk-46-181237.html

Duidelijk betere rijeigenschappen en tegelijkertijd ook meer comfort, precies wat ik zoek!

Ook alle aanliggende delen vervang ik direct mee, de tussenlagers van Sachs zou ik bij winparts bestellen scheelt je de helft, even de nummers invoeren en je vind ze direct.

Bijgevoegd lijstje van wat je nodig hebt.

En via 

Naamloos

 

aangepast door bofkont
Link naar reactie
7 uren geleden, Maurits zei:

^tenzij je hem alsnog inruilt op een Porsche waar je al jaren over twijfelt, nauurlijk ... :default_wink:

 

 

hahaha, ja. Ik denk dat ik dat plan laat rusten...mijn 5 heeft meer pk's dan een voor mij betaalbare 911.
Bang voor deceptie uiteindelijk (ja een 911 rijdt anders, I know, rij er wel eens in, maar is het dat waard?)

Ik ga in overleg met Pro-Car, Zwolle, eens zien. M of Bilsteins

Link naar reactie
1 minuut geleden, haroldv zei:

 

hahaha, ja. Ik denk dat ik dat plan laat rusten...mijn 5 heeft meer pk's dan een voor mij betaalbare 911.
Bang voor deceptie uiteindelijk (ja een 911 rijdt anders, I know, rij er wel eens in, maar is het dat waard?)

Ik ga in overleg met Pro-Car, Zwolle, eens zien. M of Bilsteins

Goed adres Pro car, M onderstel zou ik zeker niet doen, is kwalitatief minder goed dan Billstein en veel duurder in aanschaf losse onderdelen.

Per schokbreker inmiddels 309 euro voorzijde en achter 200 euro.

Dus al een dikke 1000 euro. daar komt de rest nog bij. Zou dan ook direct de draagarm rubbers meenemen voor/achter.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.