Ga naar inhoud

Welke acculader, en hoe aan te sluiten


Kees11

Aanbevolen berichten

Welke acculader, en hoe aan te sluiten

Ben aan het kijken naar een acculader/druppelaar voor een E89 uit 2009

De Ctek mxs 5.0 schijnt heel goed te zijn van horen zeggen.


Mijn vraag,:
Het volgende had ik gelezen: Aan de min klem van de auto zit een zogenaamde ibs sensor (intelligente batterij sensor) hierbij meet hij de stroom die in en uit de accu stroomt . Hierdoor kan hij zijn dynamo regeling hierop aanpassen en voertuig functies beperken en vrijgeven als je de accu klem rechtstreeks op de accu zet kan het zijn dat de ibs sensor in de war raakt en daardoor je accu als het ware overlaad het is namelijk mogelijk bij moderne laadsystemen dat ze ver over de 15.5volt gaan laden ipv het normaal gesproken maximum van 14.6
Rechtstreeks op de accu aansluiten dus niet goed zijn, daarom zit er voor onder de motorkap eigenlijk ook aansluitingen voor de starthulp.

Wat is jullie mening hierover?

Link naar reactie

Ik gebruik altijd de punten onder de motorkap. Is mij ook ooit uitgelegd dat het niet de bedoeling is om het direct op de accu te doen. Maar niemand weet het zeker volgens mij.

ik gebruik af en toe vooral in de wintermaanden een simpele acculader om de accu op peil te houden want als de auto een paar weken stil staat dan loopt deze echt naar beneden. Ik heb daar al eens een accu mee verkloot door dat ik vaker de melding kreeg van hoge accu ontlading. Ik heb dan ook van CTEK een Battery sense gekocht die je simpel met Bluetooth kan uitlezen op afstand. De sensor verbind je simpel op de polen van de accu. Dan kan ik zien of de accu bijgeladen moet worden met de druppellader. Grote vraag waarom de E89 van ons zo snel leeg raakt. Ritjes van half uur heen en half uur terug van/naar werk is bij lange na niet genoeg.

bijgevoegd foto van de App.

heb overigens wel eens met de garage over een laadpunt ergens anders in de auto gesproken. Bijv kofferbak voor makkelijk aansluiten maar vind dat wel veel moeite. Nu af en toe maar met open motorkap laden.

285237EA-8A8A-4476-B65A-F3F9C0BFC0AD.jpeg

Link naar reactie

Geen idee wat de reden is, wellicht is de dynamo een beetje onder bemeten, maar in deze tijden dat ik stoel- en stuurverwarming aan heb, merk ik dat de acculading achteruit gaat met woon- werkverkeer. En ik vergeet de dashcam wel eens uit te zetten… Dus gaat de lader erop.

Link naar reactie
Op 21-11-2021 om 09:28, Zwippet zei:

Ik gebruik altijd de punten onder de motorkap. Is mij ook ooit uitgelegd dat het niet de bedoeling is om het direct op de accu te doen. Maar niemand weet het zeker volgens mij.

Dit geldt enkel bij het gebruik van een startbooster. De accu ligt bij onze auto's achterin, ver bij de startmotor vandaan. Je gebruikt in dit geval de aansluiting onder de motorkap om te voorkomen dat de spanningspiek van de startbooster door het complete systeem van de auto heen moet. De plus zit onder een afdekkapje op het brandschot, de min is (bij de Z3) een grote moer bovenop de veerpoot.

Waar je een 4 ampère acculader aansluit maakt niets uit, gebruik gewoon de plek die je daarvoor het best uitkomt. Dat kan direct op de accu zijn, de extra aansluiting onder de motorkap maar bijv ook de sigarettenaansteker.

 

Ik heb zelf overigens een Victron Blue Smart lader. Daarmee kan ik via een app op m'n telefoon kijken hoe de voortgang van het laden gaat, incl historie en dergelijke 🤓

aangepast door MadMarky
  • Like 1
Link naar reactie

Kan handig zijn zo'n Blue Smart lader.

Ander vraagje. Heb gister maar even de lader aan de auto gehangen. Mijn lader geeft nu 3,8 Ampere en het duurt ontzettend lang voordat deze bijv. van 60 naar 100% gaat. In de ochtend erop gezet en laat in de avond er af. Vraag is: kan ik zomaar een zwaardere lader er aan hangen en gaat het dan in bijv. een paar uur? Of is dat weer slecht voor de accu? Ik zie op de site van Victron Blue Smart bijv. eentje staan van 25 Ampere....

Link naar reactie

Als je 74Ah accu vrij leeg is gaat het inderdaad heel wat uren duren voordat je deze met 4A volgeladen hebt, waarbij je (net als met een telefoon) op een gegeven moment een lagere laadstroom krijgt als de accu vol begint te raken. Waar je deze laders typisch voor gebruikt is het in conditie houden van de accu in de winter en/of sporadisch wat bijladen.

 

Natuurlijk kun je een zwaardere lader kopen, maar hoeveel zin heeft dat? Ben je van plan om regelmatig veel en snel te laden omdat je rond blijft rijden met een kapotte dynamo? Dan zou ik mijn geld toch ergens anders aan besteden. Bijvoorbeeld aan een multimeter om je laadspanning te controleren en evt die andere dynamo...

Link naar reactie
2 uren geleden, MadMarky zei:

Ben je van plan om regelmatig veel en snel te laden omdat je rond blijft rijden met een kapotte dynamo? Dan zou ik mijn geld toch ergens anders aan besteden. Bijvoorbeeld aan een multimeter om je laadspanning te controleren en evt die andere dynamo...

Ik heb de garage al eens gevraagd en waren bereid om eens een keer te meten voor mij. Bijv. na starten, dak-op-dicht, .. Zal er nog eens over denken. Nu gebruiken we natuurlijk in de winter juist de stoelverwarming en staande lichten altijd aan met rijden. Dus erg veel bijladen doet hij dan ook niet lijkt mij met van die winterritjes...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.