Ga naar inhoud

Mechanisch geluid Z4M bij koppelen / afschakelen motor - Normaal?


timewa

Aanbevolen berichten

Mechanisch geluid Z4M bij koppelen / afschakelen motor - Normaal?

Hoi allen. Ik heb een geluidje bij mijn Z4M E85 dat al aanwezig is zo lang ik hem heb, dat volgens enkele BMW kenners normaal is, maar waar ik me toch wat aan stoor omdat het niet goed klinkt.

 

Mijn vraag is wat dit geluid veroorzaakt en of het te elimineren is.

 

Ik besef dat het beter is om een opname te plaatsen maar zal toch eerst proberen het te omschrijven:

  • Als ik de koppeling rustig op laat komen vanuit stilstand en dan weg rijd, klinkt er een tikkend geluidje.
  • Als ik de auto uit zet klinkt hetzelfde geluid, direct na afschakelen motor. Na 1 seconde dooft het uit.
  • Bij gewoon rijden of bij wat sneller/sportiever koppelen hoor ik het niet.
  • De auto rijdt, schakelt, koppelt en stuurt verder 100%.

 

Eerst dacht ik dat motor/bak kantelden en iets raakten, omdat het geluid te maken lijkt te hebben met lastwisselingen. Ook het vliegwiel leek me een mogelijke oorzaak.

Echter, ik heb zelf de motor en de bak los gehad en de 2 ophangrubbers van de versnellingsbak gecheckt, evenals de motorsteunen: Zien er als nieuw uit. Ook heb ik het vliegwiel los gehad, veren gecheckt: Alles prima. De koppeling en drukgroep heb ik vervangen (origineel). Dus dat lijkt het allemaal niet te zijn.

 

Volgens experts zoals OsCar hoort dit geluid bij de Z4M, en hadden ze het al als ze nieuw van de fabriek kwamen. Maar ik wil weten wat het is en het liefste ben ik het geluid kwijt - Wie o wie! 

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is het een metaalachtige 'kloenk' wat je hoort? En tijdens het uitzetten van de motor net alsof het blok of de bak nog kort even tegen zoiets als de uitlaat rammelt?

 

Zo ja, dan herken ik het. Mijn E85 (M54B30) heeft dat ook enigszins, en ben ook al vanaf dat ik hem heb aan het zoeken naar de oorzaak. Het heeft ook niks te maken met aandrijfassen of differentieel, want die zijn bij mij (onder garantie) ook al vervangen.

 

Waar ik nog aan denk is een motorsteun of contact met de bodemplaat onder het blok, maar dat heb ik nog niet echt onderzocht...

 

 

 

Link naar reactie

Exact dat geluid Eric, ik denk dat wij het over hetzelfde hebben.

 

Ik verdacht op een bepaald moment de versnellingsbaksteunen. Ze zagen er perfect uit toen ik ze los had maar wellicht zijn ze iets gekrompen en ik dacht dat ze misschien de oorzaak waren dat de bak een hitteschild raakt ofzo...

 

Maar wat me weerhoudt is dat ik het onwaarschijnlijk vind dat dat het is, omdat ik het geluid alleen meen te horen als ik iets met de koppeling doe. Is dat bij jou ook zo? Heb je al wat geexperimenteerd om de bron te achterhalen en heb je al e.e.a. uit kunnen sluiten?

 

Als ik wat google kom ik uit op "Clutch Chatter" en is het blijkbaar wel normaal:

https://www.bmwfanatics.co.za/threads/z4m-shudders-rattles-when-car-is-switched-off.53161/

 

 

aangepast door timewa
Link naar reactie

Ik heb nog niet echt geëxperimenteerd of dingen kunnen uitsluiten, maar het is ook niet heel handig zoeken zonder brug...

 

Heeft een M ook een dubbelmassa vliegwiel?

Niet dat ik daar als eerste aan denk, maar aangezien ik de aandrijfassen en differentieel kan uitsluiten en het toch in of aan het 'draaiend' gedeelte moet zitten, is dat iets wat ik ook niet meteen wil negeren. Tijdens het uitschakelen van de motor hoor ik het 9 van de 10 keer, maar daarbij maakt het niet uit of ik de koppeling wel of niet ingetrapt heb dus de koppeling zelf zal het waarschijnlijk ook niet zijn.

 

Motor- en/of versnellingsbaksteunen kan ik ook nog eens naar kijken, maar daar zit (voor zover ik dat zelf kan controleren) geen overmatige speling op.

 

The search continues... 😉

 

Link naar reactie

Mijn M54B30 heeft dat ook, alle 2 de exemplaren met handbak die ik tot nu toe heb gehad.

Als ik de koppeling intrap en dan de motor uitzet is het geluid er niet.

 

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Vraagje voor @bofkont en @timewa:

Hoor je bij jullie Z's ook een duidelijk hoger toerental als je (stilstaand uiteraard) de koppeling intrapt?

Mijn ZZZZ heeft dat wel, en volgens mij is het meer dan wat gebruikelijk is.

 

Heeft er waarschijnlijk niks mee te maken, maar ben ook maar aan het verzinnen in welke hoek ik het zoeken moet...

 

Link naar reactie

Eric, fijn om te weten dat ik niet de enige ben die dit op wil lossen.

 

Bij mij is er geen groot verschil in toerental met/zonder ingetrapte koppeling. De M heeft wel een dubbelmassa vliegwiel maar die heb ik los gehad toen ik de motor er uit haalde, leek goed. Geen gebroken veren, en ook bekeken door OsCAR die er een testje voor heeft en concludeerde dat hij goed was. Ook zegt hij dat het geluid bij de auto hoort en dat ze het nieuw al hadden bij aflevering.

 

Neemt niet weg dat ik wil weten wat het is! Ik denk erover om op verschillende plekken doeken te drukken, b.v. rondom de transmissie, en dan op de oprit steeds een metertje rijden met doeken op diverse plekken totdat het gedempt wordt.

 

Maar eerst nog een ander projectje... een 5 serie waar we net de motor uit hebben gebouwd voor revisie (niet mijn daily 5er, gewoon random hobbyproject :-))

aangepast door timewa
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Toevallig viel mij dit geluid ook op bij mijn “nieuwe” z4 m54b30. Ik probeer het nog op video te zetten, ik kan het geluid “triggeren” door in z’n 3 te rijden, koppeling in te trappen en gas los te laten, koppeling weer snel op laten komen zonder iets met het gaspedaal te doen, het geluid komt duidelijk van achteren. De dealer gaf aan bij het nakijken nadat ik hem gekocht had dat ze dachten dat het aan het differentieel zou liggen (verdere diagnose nodig). De metaalachtige kloenk is een zeer goede omschrijving. Als iemand die veel aan tractors heeft gesleuteld herken ik het geluid als het tegen elkaar schuiven (klinken) van metaal. Emil heb de verwachting dat het een onderdeel is waar speling op zit en bij belasting en loslaten ergens overheen schuift. Mijn wagen heeft 125k gereden, de vorige 2,5l had er 370 maar had dat geluid niet. Wellicht een beetje “beroepsdeformatie” maar de versnellingsbak van de z4 3.0liter is van ZF, de versnellingsbakken van de traktor een waar ik aan sleutelde, je raadt het al ook ZF.. zoals de dealer al zei; verdere diagnose nodig. Hopelijk ontdekt iemand de oorzaak!

aangepast door Marcus16
Link naar reactie

Ik verdenk niet het differentieel, simpelweg omdat ze dat bij mijn Z4 destijds hebben vervangen door een exemplaar met weinig kilometers.

Maar wat je zegt, misschien is het wel een 'product eigenschap' van die ZF dif's... 😉

 

 

Link naar reactie

Hardy schijf kunnen we afstrepen; het geluid is ook (vooral) stilstaand te horen.

Vliegwiel heb ik ook op het lijstje van verdachten staan, maar de auto vertoont verder geen klachten of symptomen die daarop zouden kunnen duiden...

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.