Ga naar inhoud

Bandenmaat 18 inch e85


Broxs

Aanbevolen berichten

Bandenmaat 18 inch e85

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig om 18 inch velgen syle 193m aan te schaffen voor mijn e85.

Welke bandenmaten adviseren jullie?

 

En hebben er mensen ervaringen met Vredestein Ultrac Vorti en Michelin Pilot Sport 4?

 

Hoor het graag van jullie, alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Administrator

Michelin Pilot Sport 4 is je beste keuze qua rijeigenschappen, voor als je zowel nat en droog goed wilt rijden. Ook de duurste natuurlijk, maar dat merk je wel qua rij eigenschappen. Als  je bijvoorbeeld heel hard een klaverbad doortrekt, dan zal met Michelin PS4 je DTC, etc. nog net iets later ingrijpen dan met andere banden.

 

Vredestein is natuurlijk ook gewoon oké en zo zijn er nog wel wat merken waar dat voor geldt, De vraag is dus: hoe vaak wil je "echt op het randje" rijden. Als dat vaak is zou ik wat extra geld uitgeven aan de Michelins, als dat niet zo vaak is zou ik dat geld lekker in mijn zak houden.

 

Qua maten: ik zou het bij de standaard maten voor een breedset houden (ook de standaard maten voor Styling 193m): 225/40 voor en 255/35 achter. Zeker voor wordt het anders krap met de lagere ET-waarde die styling 193m heeft ten opzichte van de standaard E85 velgen (ET 47 voor / ET 50 achter).

Link naar reactie

Bedankt voor de snelle reactie Maurits.

Ik heb ook begrepen dat het verbruik hoger wordt bij bredere banden.

Zou ik met die reden ook kunnen kiezen voor 245/35/18 achter?

Of maakt dit niets uit?

Link naar reactie
  • Administrator

In principe kan alles, er zijn evengoed mensen die met een E85 op 245 voor / 285 achter rondrijden, als er mensen zijn die op bijvoorbeeld 225 of 235 rondom rondrijden (dan niet met een breedset).

 

Maar ik denk niet dat die ene centimeter breder op de achteras (dus 255 in plaats van de 245 die jij noemt) een enorm verschil zal maken voor het verbruik ... Hoewel ook marginaal; daar krijg je ook een lagere wanghoogte door: 245/35 = 85.75 mm hoog, 255/35 = 89.25 mm hoog. Ook maar een klein verschil (nog geen  5%, warabij noet is meegenomen dat de wang marginaal schuiner zal staam bij 245/35).  Hoe lager de wang, hoe lager doorgaans het comfort ...

Link naar reactie

Michelin PS4 is zeer zeker goed maar de beste keus??

Een Kumho Ecsta PS91 is een perfect alternatief en een echte perfomance band, alleen een stuk goedkoper.

"Kumho Ecsta PS91 (Max Performance Summer): The Ecsta PS91 is Kumho's Max Performance Summer tire developed for the drivers of performance sedans, sports cars and sport coupes who want a tire with performance that matches the capabilities of their top-level automobiles. High-speed performance and handling in the dry and wet "

Link naar reactie
  • Administrator

^ Ook in die test (hele test hier: https://m.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=218&tab=ResultCharts) scoort de PS4 in alle omstandigheden beter dan de Kumho: 

 

Die test is wel ouder (4 jaar is in “bandenland” best oud), er zijn ondertussen nog meer fatsoenlijke alternatieven bijgekomen.
 

Ik heb recent bijvoorbeeld Falken FK510’s op de roadster laten leggen. Zoals je in deze, recentere test:https://alltyretests.com/falken-azenis-fk510-test-review/ ziet, scoort die op één onderdeel gelijk aan de Kumho die Bofkont noemt en verder op alle onderdelen beter. Maar zoals je ook ziet, scoort de PS4 op vrijwel alle onderdelen nóg beter.

 

Ik vind die Falken FK510 een prima band, daar gaat het niet om. Maar ik merk wel verschil met de PS4 die er eerder op lagen en ondertussen op de QP liggen. De PS4 kan in alle opzichten gewoon nog net iets meer hebben.
 

Lang verhaal kort: volgens mij is de PS4 nog steeds de beste band. Maar het is ook de duurste.

 

Zie ook mijn post hierboven - en dat is volgens mij wat Bofkont ook wil zeggen - je kunt je afvragen of je per sé de beste band moet hebben, of dat nog steeds heel goed, maar fors goedkoper een betere keus voor je is. Dat moet iedereen zelf bepalen natuurlijk.

Link naar reactie

Daar zat ik ook mee, ben echt niet te beroerd wat uit te geven maar om nou 90% van het Michelin rubber op de A16 achter te laten leek me gewoon onzinnig... Dan maar the next best thing gekocht en geld over gehouden voor andere leuke dingetjes.

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.