Ga naar inhoud

vraagje over vering


haneli

Aanbevolen berichten

vraagje over vering

Ik ben op zoek naar comfortabele veren voor mijn z4. In plaats van de stugge vering die ik nu heb en waarmee je elke bobbeltje in de weg voelt zou ik graag een comfortabele vering willen hebben. Het aanbod van veren is enorm en ik heb geen idee waar ik het moet gaan zoeken. Misschien kan iemand mij goede raad geven.

Alvast dank voor de genomen moeite.

 

Hans

Link naar reactie

Beste Maurits, ik heb werkelijk geen idee wat er nu onder zit. Ik heb de auto sinds een paar weken en er zijn nieuwe veren ondergezet. Ik moet de verkoper nog vragen welke veren hij er onder gezet heeft. De auto is van 2005 en veert gewoon ontzettend stug. Hiervoor had ik een Z3 2.8 die 22 jaar oud was en die veerde prima, gewoon lekker comfortabel. En dat wil ik eigenlijk weer terug hebben, ik houd sowieso niet van stugge strakke vering. De ZZZZ heeft 150.000 km gereden.

Link naar reactie
  • Administrator
3 uren geleden, MadMarky zei:

Vraag de verkoper eens wat er nu onder zit. 

 

Daar begint het inderdaad mee. Als de schokdempers ook 15 jaar / 150 dkm oud zijn en de verkoper heeft hardere of kortere veren gebruikt wordt het al snel oncomfortabel.

 

En ook het punt over RFTs is heel valide: daar wordt het ook bepaald niet comfortabeler van.

Link naar reactie

Mijn ervaring is dat de E85 en E89 behoorlijk comfortabel zijn afgeveerd, maar zoals hier boven beschreven staat of valt alles met goed werkende dempers i.c.m. originele veren.

 

Om je beter te kunnen helpen, geef even aan:

-Welke auto precies?

-Wanneer veren vervangen en welk type?

-Wanneer dempers vervangen en welk type?

-Welke wielen zitten er onder? Maat? Origineel of aftermarket?

-Welke banden zitten er precies onder?

-Zijn wielophanging & rubbers probleemvrij? Geen bijgeluidjes e.d.?

 

Als er niet originele veren op zijn gekomen i.c.m. oude dempers dan is het logisch dat er weinig comfort overblijft.

 

aangepast door timewa
Link naar reactie

@ Ik weet inmiddels dat er 4 nieuwe Monroe veren zijn geplaatst en volgens mij zijn dit gewoon standaard veren. De banden die eronder liggen zijn Continental Sporticontact 5 225/45/R17.

En ik zit erover te denken om binnenkort de schokdempers eens te laten testen (bij Kwikfit??) want de auto is 15 jaar oud. Overigens is het een Z4 2.2 met 150K op de teller.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie adviezen tot nu toe.

Link naar reactie

Weet je zeker dat de veren zijn vervangen en niet de schokdempers? Veren gaan normaal veel langer mee 😉

Monroe is fabriekskwaliteit en op de foto's in je voorstel topic zag de auto er niet verlaagd uit, dus het onderstel kan het haast niet zijn.

 

De Sportcontact 5 is ook verkrijgbaar als runflat dus dat zou nog wel een punt kunnen zijn. Zie je daar iets van staan op de zijkant van de banden?pan widget

aangepast door MadMarky
Link naar reactie

Monroe maakt standaard vervangingsonderdelen voor auto's. Als je fabrieks schokdempers of veren aan vervanging toe zijn kun je er Monroe onder zetten voor dezelfde rijbeleving.

 

Dat de veren onlangs vervangen zijn en niet de schokdempers vind ik wel verdacht. Doet me denken aan de mogelijkheid dat de vorige eigenaar verlagingsveren heeft gebruikt icm de standaard schokdempers. Vervolgens zijn er voor de verkoop nieuwe standaard veren gemonteerd (Monroe) om de auto op de originele rijhoogte te zetten en de schokdempers gelaten voor wat ze zijn. Die nu mogelijk slecht blijken te zijn omdat ze oud zijn en lange tijd al ingeveerd hun werk hebben moeten doen, waar ze niet goed tegen kunnen.

Let op: bovenstaande is een slechts een theorie.

Link naar reactie
Op 28-6-2020 om 22:00, haneli zei:

@ Ik weet inmiddels dat er 4 nieuwe Monroe veren zijn geplaatst en volgens mij zijn dit gewoon standaard veren. De banden die eronder liggen zijn Continental Sporticontact 5 225/45/R17.

En ik zit erover te denken om binnenkort de schokdempers eens te laten testen (bij Kwikfit??) want de auto is 15 jaar oud. Overigens is het een Z4 2.2 met 150K op de teller.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie adviezen tot nu toe.

 

Ik ben er niet zeker van of BMW veren inkoopt bij Monroe, maar als het echt Monroe veren zijn die helemaal in lijn zijn met OEM BMW veren dan verdenk ik toch de schokdempers.

Want je banden zijn van een prima merk en 17" is normaal gewoon comfortabel. Zoals hier boven vermeld, je kunt even checken of er RFT of Run Flat op staat, dat zijn banden mte noodloopeigenschappen die vaak wat stugger zijn en door sommigen als oncomfortabel worden ervaren.

Maar op basis van wat je nu vermeld hebt lijken mij 2 dingen het meest waarschijnlijk: De schokdempers zijn gaar, of de veren zijn toch heel anders dan OEM veren.

 

Je kunt ook bij stilstaande auto even met je hele gewicht op 1 hoek drukken, en kijken hoe snel de auto weer in z'n originele positie staat. Doe dit op alle 4 de hoeken en kijk of je verschil ziet. Als de auto meermaals op en neer blijft veren dan is de schokdemper sowieso slecht. Geen wetenschappelijke test maar het geeft een indicatie. Succes! 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.