Ga naar inhoud

Scharnieren afdekkap kofferruimte


CorvH

Aanbevolen berichten

Scharnieren afdekkap kofferruimte

Bij mij is de linkerscharnier van de afdekkap in de kofferbak stuk gegaan en is tijdelijk hersteld met een tie-wrap.

 

Ik vind hier geen meldingen van dit probleem of als bekend probleem, op de duitse fora flink wat meldingen.

Ben ik nu de enige die hier last van heeft of is het gewoon niet gemeld?

Schijnt bijna altijd de linkerkant te zijn en het is m.i. een crappy ontwerp van BMW.

 

Inmiddels heb ik via zroadster.com een ontwerp gekocht om hem zelf te kunnen printen met een 3d printer, die mijn schoonzoon heeft.

Zwart ABS filament is in bestelling, dus binnenkort aan het printen 🙂

 

 

Link naar reactie

Misschien een keer dichtgeduwd met teveel bagage? Ik heb nou niet echt het idee dat ik een tikkende tijdbom in mn auto heb. Het hoeft niks te dragen, het geeft alleen maar aan wat de beperking van je vulruimte is.

Link naar reactie

Nee ook absoluut geen last van. Ik heb hem altijd omhoog staan behalve als ik zeker weet dat hij open gaat. Daarna weer rustig naar boven halen. Is ook makkelijker met de dagelijkse boodschapjes......

Link naar reactie

 

The part # is 51479128488 

 

This is how I fixed this and I think it's a solid repair and probably stronger than the original brackets. When my other one breaks, I will effect the same repair. 
 
The reason they only supply the complete assembly by the way, is probably because the brackets are plastic-welded on. 
 
This is what I used: 
 
4.5mm drill bit 
Countersink drill bit 
Countersunk M4 Allen bolts (25mm long, stainless steel) 
M4 nut (Nyloc in the photo but any nut will do) 
 
 
Drill carefully through the plastic pillars from the inside of the bracket, all the way through the outside on both halves.  
 
Countersink the top bracket holes on the outside so that the bolts sit flush: 
 
 
 
Assemble the two halves of the bracket together and tighten up the nuts on the bolts (not too tight). Make sure the brackets are properly aligned. 
 
Now on the bottom of the bracket, use a Hot Glue Gun to fill the space around the nut with glue. Don't get any glue on the thread as you need to remove the bolt once the glue has set. The glue will now hold the nuts in place in the perfect position for the bolt to be inserted. This makes assembling the bracket onto the bar in the boot (trunk) much easier and also prevents the nut from loosening. 
 
 
Job done and it looks pretty neat. I actually replaced my stainless steel bolts with some black ones I bought from Amazon and the repair looks like it was original equipment, plus it's considerably stronger than the plastic weld that was there before.

 

 

image.jpeg

Link naar reactie
  • 1 maand later...
7 uren geleden, 2.5si zei:

Zo! Hoe langt duurt het nou om zoiets te printen?

Dit onderdeel duurt 4,5 uur om te printen.

1 uur terug, Henk zei:

Lijkt een tijdje te duren, als je het filmpje ziet. Wie heeft nu zo'n printer? Hoe kom je aan het ontwerp? 

Mijn schoonzoon heeft een 3d printer,  is een instapmodel maar doet het goed op zich.

Het ontwerp heb ik zoals eerder vermeld in dit topic gekocht via zroadster.com

DIt ontwerp is wel veel solider dan het eigenlijk onderdeel.

aangepast door CorvH
Link naar reactie
  • 5 maanden later...

En het eerste exemplaar zit er eindelijk in, was nogal een uitdaging voor mijn schoonzoon om de ABS print goed te krijgen, was heel anders dan PE printen.

Nu wachten op de rechterkant tot deze geprint is.

O ja, dat scheurtje is een krimpscheurtje van de ABS.....

 

20200702_192531.jpg

 

Blanke slotboutjes inmiddels vervangen door zwarte exemplaren.

aangepast door CorvH
  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 1 jaar later...

Ik heb dit al 2x ervaren (2x op andere z4).

De eerste keer laten herstellen door een BMW dealer. Daar werd een nieuwe afdekkap geplaatst. Op het nieuwe exemplaar zat er ook een net dat tussen het einde van de kap en de rug achter de zetels werd bevestigd. (zat niet op mijn oorspronkleijke afdekkap)

Onlangs dus hetzelfde probleem en ik dacht er eerst aan om de scharnier zelf te herstellen maar heb uiteindelijk online een compleet nieuwe afdekkap besteld. (waarschijnlijk overkill)
Ik heb de kap probleemloos geinstalleerd, maar ook deze kap heeft achteraan een extra net dat aan de rug achter de zetels moet bevestigd worden. ((zat ook hier niet op mijn oorspronkleijke afdekkap)
In de rug zijn er 4 bevestigingsgaten en uitsparingen voorzien, maar de vorm van het plastic profiel dat aan het net hangt komt niet overeen. (de gaten wel) Het zou kunnen dat er nog een extra profiel tussen moet om het laten passen ...
Iemand enig idee of ervaring hiermee?

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.