Ga naar inhoud

3.0si coupe motorswap


TG86

Aanbevolen berichten

3.0si coupe motorswap

Beste mensen,

 

Hier nieuw op het forum en stel me even kort voor, ik ben Thomas uit Zeeland en rijd een 2006 3.0si e86 coupe die ik uit Duitsland heb gehaald in pracht staat.

 

Nu heb ik echter een verlangen met deze auto, en dat is om er rond de 500pk uit te willen halen, niet voor track use verder. Ik houd echt van iets unieks, en die dromen kan ik ook nooit los laten.

 

nu echter de vraag, de N52 turbochargen lijkt me een slecht plan, al zie ik dat toch aardig wat mensen hier leuk wat uit weten te persen zonder problem.

 

zelfs zat ik te denken aan een v10 swap vanuit de m5. 

 

Zelf ben ik niet in staat dit zelf uit te voeren vanwege gebrek aan kennis tijd ruimte en benodigdheden. Dat geeft verder niet want dit kan ik wel ergens laten doen.

 

mijn vraag was echter, wat zou dit alles kosten? In gedachte nemen dat ik geen afgeragde v10 maar een vrij jong blok pak (incl m5 dan denk ik want met het blok alleen komen we nergens). En ja, ik weet dat t veel kost, en ik dan beter gewoon de m5 kan rijden, maar de e86 is mijn droomwagen en die gaat ook nooit meer weg. Ik wil er dus wat unieks van maken.

 

incl man uren, aanschaf onderdelen etc en alles samen genomen zou ik wel eens benieuwd zijn wat jullie, die hier wellicht meer ervaring mee hebben, zouden schatten aan totale kosten. Zelf zat ik rond de 35k te denken maar wellicht zit ik er helemaal naast.

 

bedankt voor de moeite om dit alles te lezen en wellicht te antwoorden.

 

gr

Link naar reactie

Bijzondere vraag waar geen enkel antwoord is op te geven.

Benader diverse bedrijven en vraag een offerte op.

Als je dit goed laat doen gaat het echt serieus veel geld kosten.

https://www.manhart-performance.de/

 

Ik zou dit bedrijf eens benaderen met je vraag., die heeft ook een V10 ingebouwd in een E91 en E46 M3 CSL.

 

aangepast door bofkont
  • Thanks 1
Link naar reactie

 

Een supercharged S65 is ook een optie natuurlijk. De s65 is iets degelijker dan de S85. Ik denk dat een budget van 35k aan de krappe kant is als je alles laat doen. 15k voor donor M5 6k aan extra onderderdelen en preventief onderhoud (lagerschalen etc.)

Een standalone motormanagement, aangepaste uitlaat, dikke remmen, spuitwerk kosten ook snel 10k. Dan hou je nog 4k over voor uren. Ik denk dat je eerder richting de 50/60k gaat. 

 

 

 

 

Dit is ook een nette S65 swap, misschien kun je dit bedrijf benaderen.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
14 uren geleden, bofkont zei:

Bijzondere vraag waar geen enkel antwoord is op te geven.

Benader diverse bedrijven en vraag een offerte op.

Als je dit goed laat doen gaat het echt serieus veel geld kosten.

https://www.manhart-performance.de/

 

Ik zou dit bedrijf eens benaderen met je vraag., die heeft ook een V10 ingebouwd in een E91 en E46 M3 CSL.

 

Heb ze inderdaad al eens gemaild maar dit doen ze helaas niet meer. Erg zonde

12 minuten geleden, E86Michel zei:

 

Een supercharged S65 is ook een optie natuurlijk. De s65 is iets degelijker dan de S85. Ik denk dat een budget van 35k aan de krappe kant is als je alles laat doen. 15k voor donor M5 6k aan extra onderderdelen en preventief onderhoud (lagerschalen etc.)

Een standalone motormanagement, aangepaste uitlaat, dikke remmen, spuitwerk kosten ook snel 10k. Dan hou je nog 4k over voor uren. Ik denk dat je eerder richting de 50/60k gaat. 

 

 

Bedankt voor de input. Opzich is alles wel een optie want alles is vrij uniek. Het moet wel stabiel en betrouwbaar blijven. 50/60k ga ik mij niet kunnen permitteren, dus in dat geval moet ik deze droom wellicht toch een keer uit mijn hoofd zetten. Al is dat erg jammer. Het zou mooi zijn als je wat met de n52 kon maar helaas.  

Link naar reactie
  • Administrator
Op 30-9-2019 om 17:00, bofkont zei:

https://www.manhart-performance.de/

 

Ik zou dit bedrijf eens benaderen met je vraag., die heeft ook een V10 ingebouwd in een E91 en E46 M3 CSL.

 

 

Manhart heeft dat ook al wel eens in een E85 gedaan, zie o.a. hier (maar even googlen op Manhart BMW z4 V10 levert heel veel andere bronnen op).  

 

mhz4_engine.jpg?itok=lH5c6ex7

 

Een E86 zal in dit opzicht niet heel anders zijn. 

 

Een kerel op het Duitse forum heeft er een tijd éém gehad. Forumnaam: Hornisse. Hier wat meer info van een ander forum, hier van het Duitse Z4 forum en hier van BMW Syndikat: 

 

Je kunt ook eens kijken of je met hem in contact kunt komen (via PM op één van de genoemde fora). HIj heeft de auto niet meer, maar kan je vast meer vertellen over de voors, tegens en kosten.

 

Een kennelijk door Hartge gedaan exemplaar heeft lang geleden jonggebruikt te koop gestaan in Duitsland voor EUR 97.000. Zie hier en hier.

 

Zowel bij Manhart als bij Hartge lijkt als basis overigens een Z4M gebruikt the zijn, geen 3.0si.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Interessant project, zou het gaaf vinden als je inderdaad voor een v10 gaat. 

 

Al ben je denk ik ook beter af om een z4m coupe te kopen en daar dan een supercharger op te laten zetten.. 

 

Laatst kwam in Engeland een z4m coupe met supercharger voorbij (450pk) voor slechts 17000 pond, dus mocht het stuur aan de verkeerde kant jouw niet tot last zijn, zou dat ook nog een (goedkope) optie zijn. 

 

Correctie, ik zie nu dat bovenstaande auto waar ik op doel, een roadster met hardtop was. 

aangepast door Sgub
Link naar reactie
38 minuten geleden, Sgub zei:

Interessant project, zou het gaaf vinden als je inderdaad voor een v10 gaat. 

 

Al ben je denk ik ook beter af om een z4m coupe te kopen en daar dan een supercharger op te laten zetten.. 

 

Laatst kwam in Engeland een z4m coupe met supercharger voorbij (450pk) voor slechts 17000 pond, dus mocht het stuur aan de verkeerde kant jouw niet tot last zijn, zou dat ook nog een (goedkope) optie zijn. 

 

Correctie, ik zie nu dat bovenstaande auto waar ik op doel, een roadster met hardtop was. 

Klopt, echter ben ik erg gehecht aan mijn e86 en zou hem liever houden ook al klinkt dat misschien gek! 

 

Ik ben me ondertussen wat aan het verdiepen in wat een v10 swap zou kosten. Ik moet het natuurlijk wel kunnen betalen haha. Zou jammer zijn als dit niet mogelijk is.

Link naar reactie

Als zoiets je droom is, zou je moeten beginnen met zoveel mogelijk technische kennis opdoen omtrent zo'n swap. Het meest haalbaar is het namelijk als je zoveel mogelijk zelf kunt doen. Op basis van die kennis kun je dan een zo gedetailleerd mogelijke "boodschappenlijst" aanleggen voor alle benodigde onderdelen. En ondertussen geduld hebben en zoveel mogelijk alle auto- en onderdelensites in de gaten houden voor mooie deals. Maar ik vermoed dat het je halverwege dat proces al duidelijk zal worden dat het een erg duur project is, ook al doe je veel zelf. Een mooie droom, dat wel.

Link naar reactie
Op 1-10-2019 om 11:57, 2.5si zei:

 

Manhart heeft dat ook al wel eens in een E85 gedaan, zie o.a. hier (maar even googlen op Manhart BMW z4 V10 levert heel veel andere bronnen op).  

 

mhz4_engine.jpg?itok=lH5c6ex7

 

Een E86 zal in dit opzicht niet heel anders zijn. 

 

Een kerel op het Duitse forum heeft er een tijd éém gehad. Forumnaam: Hornisse. Hier wat meer info van een ander forum, hier van het Duitse Z4 forum en hier van BMW Syndikat: 

 

Je kunt ook eens kijken of je met hem in contact kunt komen (via PM op één van de genoemde fora). HIj heeft de auto niet meer, maar kan je vast meer vertellen over de voors, tegens en kosten.

 

Een kennelijk door Hartge gedaan exemplaar heeft lang geleden jonggebruikt te koop gestaan in Duitsland voor EUR 97.000. Zie hier en hier.

 

Zowel bij Manhart als bij Hartge lijkt als basis overigens een Z4M gebruikt the zijn, geen 3.0si.

Ah Leuk wist ik niet!! dank voor de info, wat een geweldenaar in rechte lijn zal zoiets zijn.

Prachtig project ook, geweldig dit soort vakmanschap. 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ja zal het eens updaten hier, plannen zijn wel gewijzigd. Over een jaar of 2-3 ga ik er een 2jz in laten hangen, heb er al iemand voor gevonden die dit kan en wilt doen voor een mooie prijs. Het is voor sommige vloeken in de kerk een japans blok maar vind het juist wel gaaf omdat je ook de inlijn 6 houd. Doel is rond de 600+ pk. Hele wagen gaat er naar gemaakt worden

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.