Ga naar inhoud

Gekke electronische zaken: Kbus / ignition switch?


pierre724

Aanbevolen berichten

^ In mijn geval was het zelfs juist andersom; ik had een lekstroom van 20mA (ca. 20 min gemeten) en toch was mijn accu soms in een dag leeg. Na wat rond lezen blijkt de CD-wisselaar de oorzaak. Blijkbaar gaat deze na een tijdje toch "iets" doen waardoor deze de accu leeg trekt. Ik heb de cassette er nu 3 weken uit liggen en het gaat nog steeds goed!

Je zou dus eigenlijk een aantal uur moeten meten om te zien of er mss toch een verbruiker is, Misschien zijn er soort "loggers" die dat kunnen doen(huren?). Of even simpel gedacht; zet je multimeter aan en gebruik een GoPro ofzo om de display te filmen(evt, timelaps) iig Succes :smile:

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
  • 4 weken later...

Heb er eerst maar een nieuwe accu ingezet. Oude uitgebouwd en de auto een week laten "bijkomen" zonder accu. Gisteren een frisse Varta E44 ingebouwd en daarmee hebben mijn problemen zich miraculeus opgelost.

Verbazingwekkend dat de auto wel te starten is en toch allerlei problemen heeft tgv accu. De volledige ontlading zal de echte oplossing geweest zijn.

aangepast door Connexie
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

heren, dames,...

 

Alles werkt weer perfect, en dat al maanden lang.

Wat was het probleem (eerder leek het de cd-wisselaar te zijn),... de airbags.

 

toch nauwelijks zichtbare corrosie in de unit die in de middentunnel ligt.

airbags uitgeschakeld en alles werkt.

 

nu snel naar Roodkapje om mijn dakpomp preventief te laten verplaatsen.

iemand een idee wat Ruud daarvoor rekent? en of het zin heeft dit forum te benoemen?!

Link naar reactie
  • Administrator

Ruud moet je even bellen PIerre. Die heeft wel een standaardtarief voor het verplaatsen van een dakpomp, maar ik weet zo uit mijn hoofd niet wat dat is. Mailen is in ieder geval in 99,7% van de gevallen zinloos. 

 

Je kunt het forum zeker melden bij Ruud, maar dat zal je vermoedelijk geen korting opleveren. Ruud's klantenkring bestaat voor een heel groot deel al uit mensen die hier geregistreerd zijn. Ruud heeft geen speciale forumprijzen, voor zover ik weet.

Link naar reactie
Op 9-2-2020 om 12:47, Connexie zei:

Heb er eerst maar een nieuwe accu ingezet. Oude uitgebouwd en de auto een week laten "bijkomen" zonder accu. Gisteren een frisse Varta E44 ingebouwd en daarmee hebben mijn problemen zich miraculeus opgelost.

Verbazingwekkend dat de auto wel te starten is en toch allerlei problemen heeft tgv accu. De volledige ontlading zal de echte oplossing geweest zijn.

 

Het is een klassieke fout om de accuspanning te meten, bijvoorbeeld 12V uit te lezen, en dan er maar van uit te gaan dat het boordnet goed is. Of om aan de hand van het feit dat hij start of dat andere verbruikers het doen, te concluderen dat alles wel OK zal zijn.

 

In een hedendaagse auto zitten soms wel 100+ modules met allen weer een eigen microcontroller e.d. die allemaal ontworpen zijn op een stabiel boordnet van grofweg 9-16V. Als je accu ouder wordt dan neemt de inwendige weerstand toe, waardoor het boordnet bij belasting inzakt en bij laden juist te hoog uit kan vallen (hoewel dat meestal met de spanningsregelaar van je intelligente dynamo wel goed gaat). Bij een te hoge inwendige weerstand neemt ook de rimpel toe als er pulserend stroom loopt. Stel je ventilator van je radiator schakelt in: Dat is vaak een PWM gedreven energieslurper die bij een goede accu misschien een rimpel van 20mV en 1KHz op je boordnet veroorzaakt, afhankelijk van PWM regeling en filtering. Als je accu erg slecht is en een veel hogere interne weerstand heeft, is die rimpel misschien wel 100mV. Als je dan diverse verbruikers hebt die allen op hun eigen manier het boordnet flink lopen te vervuilen, kun je je voorstellen dat er ook problemen kunnen ontstaan in b.v. CAN of LIN bussen, of andere EMC gerelateerde problemen. Stel je spanning komt af en toe kortstondig onder de 9V en sommige modules gaan in reset en anderen niet, dan krijg je hele rare storingen.

 

Slijtage van de loodaccu wordt bepaald door uiteraard de kwaliteit (vermijd de no-names!), de leeftijd, het aantal cycli, de kwaliteit van laden, en de temperatuur. Als je weet dat je accu b.v. 8 jaar oud is en je krijgt vage problemen, kun je jezelf een heleboel ellende besparen door gewoon een goede nieuwe accu te plaatsen. Grote kans dat het je problemen oplost, en zo niet had je toch binnenkort een nieuwe accu nodig gehad en is het sowieso beter om preventief te vervangen.

 

Natuurlijk kun je ook bepalen of je accu nog goed is door te meten. Maar alleen spanning meten zegt eigenlijk niks. Je moet de accu onder verschillende belastingen en ook een keer tijdens laden meten om te bepalen of er sprake is van een te hoge interne weerstand. Als je er b.v. 50 ampere uit trekt en de spanning zakt van 13.4V in naar 7V dan weet je dat hij op z'n einde is, en als hij slechts 100mV inzakt is hij waarschijnlijk nog in goede conditie. Ik zeg waarschijnlijk omdat het een vereenvoudigde test is, alleen op basis van DC performance.

 

Tot slot wordt hier gesproken over sluipverbruik. Dat staat in principe los van bovenstaand. Behalve dan dat het een accu kan diepontladen, en dat gaat ernstig ten koste van de levensduur. Bij sluipverbruikers begint het met nagaan of er iets aftermarket is gemonteerd (alarm is altijd verdacht bijvoorbeeld) en zo niet of er reparaties zijn gedaan met van die ellendige klemmetjes die op de draden worden geklemd. Als dat niet het geval is en er loopt toch meer dan enkele tientallen mA, dan is het het beste om per zekeringgroep een stroommeting te doen en dat te loggen. Vervolgens logisch foutzoeken door dingen in- en uit te schakelen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.