Ga naar inhoud

Automaat met vreemd torqueconverter lock gedrag


DutchSpace

Aanbevolen berichten

Automaat met vreemd torqueconverter lock gedrag

Leute,

Sinds een paar dagen lijkt mijn torqueconverter lock verkeerd om te werken. (M52B28, A4S310R)

Normaal locked the TC boven 80km/h bij weinig pedaaldruk (lekker cruisen met vaste koppeling). Als je dan accelereert, laat ie los. en accelereert de auto met "losse"  TC. Nu echter, locked hij niet meer als ik rustig voorbij de 80km/h uur en gek genoeg locked hij dan juist als ik wil accelereren. Voelt dan een beetje alsof je je auto in de 5 zet bij 100 om te accelereren. Kickdown werkt wel als ik echt doordruk en het knopje dus geraakt wordt. Maar ja, dat is niet echt geschikt voor normaal cruisen.

Geen foutmeldingen volgens Scanner 1.4.0, DIS, INPA of Carsoft (ja, allemaal geprobeerd). Ook geen lage of vuile vloeistof; de automaat schakelt verder nog heerlijk en de TC grijpt heel goed aan. Eigenlijk voelt er niks anders dan de afgelopen 140.000km. Enkel dit rare issue met de TC.

Het lijkt niet schadelijk maar het hoort niet en ik wil natuurlijk dat ie het doet zoals het hoort...

Iemand een idee???

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

omdat ik deze site ook graag help om een vraagbaak te zijn voor de betere krasse klassieker, update ik hierbij maar even mijn eigen case.

Het blijkt dat mijn automaat, de A4S310R (ook wel 4L30) een bekend euvel kan hebben. Dit is zelfs nog onder garantie van BMW destijds gefixt (tot 100.000km en tot bepaalde tijd). 

That ship has sailed for me natuurlijk met 21 jaar en 266.000 km. Er treedt een lekje op waardoor de clutch lock niet meer vast blijft houden als je relaxt gaat coast-en boven de 80km/h. Helaas heeft deze bak geen sensor op die as die aangeeft dat er een verschil in snelheid is dat er niet hoort te zijn. De EGS ziet dus geen fout. Met TESTO logbestandje gemaakt tijdens rijden en ja, de EGS blijft het goede signaal geven aan de bak om de Clutch lock aan te zetten. Ik dacht dat die misschien verkeerde signalen kreeg en de bak verkeerd aanstuurde maar nu ik over dit euvel gelezen heb en de metingen tijdens rijden heb gelogd, lijkt het me duidelijk.

Wel een mooie uitdaging erbij nu; ik heb de officiële reparatiekit gelukkig nog gevonden voor een prikkie en dat leek de laatste...)

Nog wel een complicatie dat er volgens de handleiding best wat speciaal gereedschap nodig is dat echt onvindbaar is. Maar dat gaan we oplossen.

Ik zal de voortgang hier bijhouden voor het nageslacht maar nog geen haast; je kan hier prima mee rijden blijkt uit diverse bronnen en er gaat verder niks stukker voorlopig. Het is alleen een beetje irritant als die clutch lock aan het twijfelen is; een remedie hiervoor is net zo leuk als onnozel; hard doortrekken 😉 en boven de 140 km/h blijven; dan heeft de pomp genoeg druk om de clutch lock vast te houden.

IMG-20191011-WA0013.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.