Ga naar inhoud

Welke strutbrace 2.5si


Sgub

Aanbevolen berichten

Welke strutbrace 2.5si

Zoals de titel, welke strutbraces passen er allemaal op een 2.5si?

 

Ik begrijp dat bij de meeste braces de olievul dop niet meer toegankelijk is.

 

Klopt het dat wiechers het enige merk is die passend is, en welke versie moet men dan hebben.

Heb onder andere op het engelse z4-forum gelezen dat de aluminium versie geschikt voor de 3.2L M motor, om de vuldop op een N52 motor gaat.

Wiechers zelf, zegt dat de 'normale' aluminium versie 067034 ook geschikt is. Al betwijfel ik dat een beetje, aangezien zij mij in eerste instantie de versie voor de E89 aanraadde.

 

Het liefst zou ik een wiechers rode stalen versie erin zetten, bijvoorbeeld: 061035 https://www.wiechers-sport.de/en/shop/dom-fahrwerkstreben/produkte/df--bmw-z4-e85---e86---3-2l-domstrebe-stahl-vorne-oben-detail


Heeft iemand dit geprobeerd, of weet iemand met enige zekerheid of dit wel/niet zal passen?

 

Vervolgvraag. Het schijnt dat de bouten die gebruikt worden bij de veerpoot voor 'eenmalig' gebruik zijn. Iemand een goed adres om deze te bestellen, of is de onderdelenafdeling van bmw de enige plek om dit te bemachtigen?

 

Alvast dank,

 

Tom

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Er is zeker een passsende rode Wiechers voor op een 2.5si. Zie hieronder op mijn vorige Z4; een (2007) 2.5si:

 

8wwshw.jpg

 

Onderdeelnummer zoek ik even op ...

 

EDIT: onderdeelnummer is 061034.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, 2.5si zei:

Er is zeker een passsende rode Wiechers voor op een 2.5si. Zie hieronder op mijn vorige Z4; een (2007) 2.5si:

 

8wwshw.jpg

 

Onderdeelnummer zoek ik even op ...

 

EDIT: onderdeelnummer is 061034.

 

Kijk, daar heb ik heel veel aan! 

Goed om te weten. 

 

Klopt het dus, dat de olievuldop volledig toegankelijk bleef, evenals dat de brace verder niet leunde op de lucht toevoer of op de bovenkant van de motor deksel? 

 

De rode stang ziet er btw gelikt uit met de zwarte deksel

Link naar reactie
  • Administrator

Ja hoor, klopt allebei. Olievuldop geen enkel probleem en er is nog net wat speling ten opzichte van het motordeksel.

 

Deze rode zit nu ook weer op mijn 3.0i, ook weer geen enkel probleem.

 

Alles overigens zonder nieuwe bouten.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Zojuist via schmiedmann de wiechers 061034 besteld, momenteel niet op voorraad, dus levering zal een week of 2 duren.

Maar aanzienlijk goedkoper dan overige webwinkels (voor zover ik kon vinden) Incl. verzendkosten €83!

Link naar reactie
Op 17-6-2019 om 21:54, ericvanb zei:

Merk je nou ook nog wat van die extra 'verbinding' tijdens het rijden, of is het vooral een optische goodie?

 

Dat vraag ik me idd ook af @Maurits

Ik kan me haast niet voorstellen dat BMW deze niet standaard monteert als het echt beter wordt,(zeker op een :m: onderstel) qua kosten stelt het in verhouding niks voor. 

Link naar reactie

Of het placebo is of niet kan ik je niet vertellen. Maar zover ik op forums heb gelezen, scheelt het daadwerkelijk wel. 

 

Zou zogenaamd o.a. Spoorvorming verminderen. 

En de voorkant zou strakker en directer aanvoelen. 

 

Een andere reden dat ik het nu besteld heb is dat een van die ophangpunten op de veerpoot van de diagonale strut gescheurd is. Dit laat ik morgen lassen. Maar dacht dat de veerpootbrug de auto in ieder geval zeker niet minder stevig zou maken!

  • Thanks 1
Link naar reactie

Ik merkte er zelf weinig/niets van (ik heb zelf een vaste 3 punts brug van ultra racing), in ieder geval niet in vergelijking tot mijn andere mods.

Er zijn natuurlijk al 2 strut braces aan de bovenkant aanwezig.

 

Maar uiteindelijk maakt het de voortrein wel steviger, niet slapper.

 

Maar goed, uiteindelijk kost het ook nauwelijks wat en is installatie ook een fluitje van een cent.

  • Thanks 1
Link naar reactie
45 minuten geleden, Sgub zei:

Een andere reden dat ik het nu besteld heb is dat een van die ophangpunten op de veerpoot van de diagonale strut gescheurd is. Dit laat ik morgen lassen. Maar dacht dat de veerpootbrug de auto in ieder geval zeker niet minder stevig zou maken!

 

Het is wel belangrijk dat je dat laat herstellen en er (volgens bmw althans) niet mee rijdt.

 

Dat hier aanzienlijke krachten op komen blijkt wel, anders zou die las niet scheuren.

Het is een bekend probleem overigens (bmw heeft er ook een werkinstructie over), al komt dit hoofdzakelijk voor bij pre-facelift modellen.

Dat jij dit bij een facelift model hebt is uitzonderlijk (die heeft ook een aangepast ontwerp voor het bevestigingsdeel).

 

Kan je een foto maken van het gescheurde deel?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

Het kan best een placebo zijn, maar die werken ook als degene aan wie je het toedient er in gelooft. :cynical:

 

Ik heb het zeker niet gedaan vanwege de looks, het is nou niet dat ik regelmatig de motorkap open doe en eens lekker naar de motorruimte ga kijken.  Ding blijft dicht tot er een reden is om hem open te doen en dan is die strutt brace vaak juist een extra handeling (extra demonteren, valt natuurlijk heel erg mee, maar toch).

 

Ik had voor de Z4s Mazda.s (Miata / Mx-5) en die hadden destijds in ieder geval standaard uberhaupt geen strutt brace. Daar helpt het zeker en is dat ook heel duidelijk voelbaar.  In de Z4 heb ik er dus ook één gemonteerd, voroal onder het motto, baadt het niet dan schaadt het niet.

 

Zoals Guido zegt zijn er wel standaard twee diagonale strutt braces aanwezig. Daarvan adviseert BMW ook om de auto uberhaupt niet te bewegen zonder dat die gemonteerd zijn, omdat de voorkant dan niet stabiel genoeg zou zijn. Maar een horizontale strutt brace (die de veerpoten onderling fixeert en zo extra stijfheid toevoegt) is niet standaard. Ik heb de indruk dat het wel iets doet. 

 

Het BMW argument gaat overigens niet op: er is een (aluminium) OEM BMW strut brace te koop geweest voor de Z4. Die was alleen niet standaard gemonteerd, dat kostte je een paar honderd  euro extra. Maar dat geeft wel aan dat het ding volgens BMW ook niet nutteloos is.

 

EDIT: Ah, Guido en ik waren tegelijk aan het typen. Nou ja, dan zie je van twee kanten bevestigd dat de diagonale strutts heel belangrijk zijn en je volgens BMW niet moet rijden zonder ...

Link naar reactie

Dank voor de reacties, hij is niet compleet losgescheurd, het zit nog vast op 2 van de 4 Las punten (al begrijp ik wel dat de overige 2 punten harder moeten werken nu! Vandaar dat ik het morgen wel laat maken. 

 

Ik geloof dat pas rond april 2006 de 'vernieuwde' ophangpunten standaard gebruikt werden, ikzelf heb een van de eerste facelift modellen, die dus nog gebruik maakt van het oude ontwerp. 

20190609_202347-1.jpg

Link naar reactie

Ja jij hebt idd de oude variant.

Dat is te herkennen aan dat de strutbrace met een moer op een stuk tapeind zit gemonteerd.

De nieuwe variant gebruikt een bout; dan zit er dus een gat met schroefdraad in de steun:

882696_x800.jpg

 

Ik zie nu ook dat volgens de ETK het onderdeel sinds 2-2007 is toegepast, dus alle facelift modellen voor dat hebben dit potentiele probleem dus ook.

Je leest er overigens vooral over op engelse en amerikaanse fora. Daar heb je natuurlijk ook veel meer z'jes, maar ik denk dat ook de staat van het wegdek aldaar er veel mee te maken heeft (in dld lees je er bijv imho minder over, al komt het natuurlijk ook daar voor).

Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat engelse en amerikaanse wegen in verschrikkelijke staat zijn invergelijk tot nederlandse of duitse wegen (ja, zelfs de belgische wegen zijn imho vele malen beter dan in die landen......)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
4 minuten geleden, GuidoK zei:

Ja jij hebt idd de oude variant.

Dat is te herkennen aan dat de strutbrace met een moer op een stuk tapeind zit gemonteerd.

De nieuwe variant gebruikt een bout; dan zit er dus een gat met schroefdraad in de steun:

882696_x800.jpg

 

Ik zie nu ook dat volgens de ETK het onderdeel sinds 2-2007 is toegepast, dus alle facelift modellen voor dat hebben dit potentiele probleem dus ook.

Je leest er overigens vooral over op engelse en amerikaanse fora. Daar heb je natuurlijk ook veel meer z'jes, maar ik denk dat ook de staat van het wegdek aldaar er veel mee te maken heeft (in dld lees je er bijv imho minder over, al komt het natuurlijk ook daar voor).

Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat engelse en amerikaanse wegen in verschrikkelijke staat zijn invergelijk tot nederlandse of duitse wegen (ja, zelfs de belgische wegen zijn imho vele malen beter dan in die landen......)

Daar heb je ook helemaal gelijk in, heb zelf meer dan een jaar gereden op 18" runflat banden op Engels wegdek.

 

Kwam er letterlijk de dag voordat ik met de boot naar nl ging erachter dat er een scheur zat. Wegdek inderdaad verschrikkelijk! 

Link naar reactie

Even gecheckt, ik heb ook de oude bevestiging blijkbaar, en geen extra verstevigingen bij de M. Gelukkig geen scheurtjes.

 

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het echt een merkbaar verschil is met zo'n extra stang.

20190618_154100.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, timewa zei:

 

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het echt een merkbaar verschil is met zo'n extra stang.

 

 

Het zou natuurlijk ook de bestaande punten kunnen ontlasten. Dat is ook wat waard.

Dat die bestaande punten herhaaldelijk onder grote spanningen komen te staan is wel duidelijk, anders zouden ze niet scheuren.

En dat lassen is arbeidsintensief (scherm aan de binnenkant moet er denk ikook uit), en een punt waaraan gelast is, is natuurlijk extra gevoelig voor corrosie, welke voorzorgsmaatregel je ook neemt .

Je hebt wel doorlasprimer etc, dus je kan het allemaal heel netjes volgens 'het boekje' doen, maar het blijft een zwakker punt dan voorheen.

Het is nooit zo goed als wat ze in de fabriek doen; dat is onderdompelen in een fosfaatbad (waar natuurlijk anti roest in alle hoekjes en gaatjes komt)

 

Ik gebruik die bestaande punten dus helemaal niet meer. Da's ook een oplossing 🙂 . (nou ja, aan eentje hangt mijn catch can, maar dat zorgt denk ik niet voor een constructief probleem :wink::laugh: )

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Een tijdje geleden het punt laten lassen en zojuist de strutbrace erop gezet. 

 

Prima resultaat al zeg ik het zelf.

 

Wacht momenteel nog op de uitgifte van het Nederlandse kenteken, dus zal voorlopig zelf niet kunnen zeggen of het enig verschil maakt in stabiliteit. 

20190701_183009-1.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Of het verschil maakt hangt af van de starheid van de driehoeken die de constructeur heeft voorzien. Zonder veerpootbrug zie je twee driehoeken; de aanwezige veerpootondersteuning vormt aan beide kanten een zijde van zo'n driehoek. de andere twee zijden van beide driehoeken wordt gevormd door de carrosserie.  Is die carrosserie echt stabiel, dan vormen die beide driehoeken elk een star geheel en zou een toegevoegde veerpootbrug de beide driehoeken ten opzichte van elkaar beter kunnen stabiliseren; er ontstaat immers door de toevoeging van de veerpootbrug een nieuwe driehoek die beide andere met elkaar verbindt.

Ik denk de krachten daar niet te moeten onderschatten, maar daar zal de constructeur toch ook rekening mee hebben gehouden. M.i. zou je de ZZZZ heeel stevig aan de tand moeten voelen om verschil te merken. Een goed uitgevoerde veerpootbrug vind ik zeker mooi, maar dat is optisch.

Ben benieuwd.....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.