Ga naar inhoud

Klusje van een dag wordt een maand


Edwinjpb111

Aanbevolen berichten

Klusje van een dag wordt een maand

Zoals de titel al doet vermoeden gaat het klusje dat ik bedacht had niet geheel volgens planning. Afgelopen weekend de zzz laten uitlijnen nadat ik er een mooi b12 setje onder gemonteerd had en er gelukkig nog even een paar dagen van kunnen genieten wat een verbetering!!. Alleen toen ik achter bezig was zag ik dat het lager van het differentieel volledig aan puin lag en dat daar dus de mooie klonk tijdens het schakelen vandaan kwam, en ik kwam wat olie tegen langs de uitgaande assen, een klusje voor het weekend erop dacht ik dus nieuwe seals en rubbers besteld. 

 

Dat is eigenlijk wanneer de ellende begon, de gedachte was om het differentieel eronder vandaan te halen met als resultaat dat op de zaterdag er al 2 bouten geknapt waren tussen de diff en de aandrijfsas, Dus die moeten maar besteld worden en de aandrijf as er onder vandaan. Vandaag  bedacht om de steekassen los te halen en de diff te laten zakken. helaas zaten de bouten aan de diff kant zo vast dat ik er 2 heb rond gedraaid (3/8 dop gebruikt paste,  strak maar zaten gewoon vast gerot). Gedachte was daarna om vanaf de wiel kant de as los te halen en het diffentieel met as en al eronder weg te halen om er wat beter bij te kunnen. Hier krijg ik alleen echt geen beweging in de moer die je vanaf de remschijf kan zien, ik heb de ring rondom vrij geslagen en een arm van ruim 2 meter op de moer gezet, resultaat is dat ik de auto op 3 wielen door zijn handrem en compressie van de motor haal.

 

Lang verhaal kort, heeft er iemand een idee hoe ik nu nog mijn as/differentieel los kan krijgen? 

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

AI, dat is vervelend als een klus zo uit de hand loopt. Maar gewoon stug volhouden en afmaken, en later lach je er weer om.

 

Als je probleem is dat de bouten te vast zitten, afhankelijk van de situatie:

- Kruipolie in laten trekken

- Losslaan met hamer, wel subtiel en gericht zodat er alleen een kracht op de draad komt

- Temperatuurverschillen creeeren: Met heteluchtpistool spelen om van de 2 objecten die niet los van elkaar willen 1 heet te stoken.

- Subtiele krachten uitoefenen als je de delen los probeert te draaien, soms met tikjes bijvoorbeeld

 

Combinaties proberen van bovenstaande. En als je gerichter hulp wilt, even een foto plaatsen met de exacte delen die vast zitten.

 

Succes!

Link naar reactie

Kan je niet gewoon iemand op de rem laten trappen als je die centrale moer losdraait?

 

Maar ik krijg wel het idee dat jouw auto met loctite in elkaar is gezet ipv montagepasta....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Welk lager is kapot van je diff?

Als het 1 van de lagers is van de klok is het een grote kans dat de tanden beschadigd zijn.

 

Grote kans ook dat die "klonk" straks niet eens weg is.

Overal zit een beetje speling op, dat geeft de "klonk"

Vaak begint dit al bij het dubbel massa vliegwiel.

 

Bij een e30 heb ik ook al een keer gehad dat ik het grootste deel van de bouten aan de flens kant niet los kreeg en dol draaide.

Toen de koppen er maar afgeslepen en toen het diff incl flezen gedemonteerd.

 

Toen de flezen er af waren en de spanning van de bouten was kreeg ik het restant er makkelijk uit.

 

Het heeft geen zin om de aandrijfas aan de wielkant los te halen, je kan de as niet ver genoeg inschuiven om de aandrijfas aan die kant er uit te halen.

 

 

 

Link naar reactie
Op 20-5-2019 om 08:08, Jan-Willem zei:

Welk lager is kapot van je diff?

Het gaat om nummer 2 op het plaatje en hij zweette olie bij zijkanten, dus ik heb daar nieuwe seals voor besteld. Mijn gedachte was ook al naar het vliegwiel uitgegaan, maar het rubber is echt versleten (zal volgende week als ik er mee bezig ga even wat foto'tjes schieten) en als het werkt is 3 tientjes beter als 5-700 voor koppeling/vliegwiel.. en anders moet het alsnog. 

https://bmwshop.ekris.nl/48081-bmw-z3-2.2i-cn11-m54-10-2000-z3/nl/onderdelen/besturing&artikelid=173591&panelid=33_0531 

Op 20-5-2019 om 08:08, Jan-Willem zei:

je kan de as niet ver genoeg inschuiven

Was ik al bang voor, dan moet ik er maar met de dremel onder om de boutjes door te slijpen. 

 

Verder een ieder bedankt voor het mee denken, zal de moer nog eens met wat hitte bestoken en iemand op de rem laten drukken. Kijken of hij los wil en anders de bijtel erop en hopen dat ik de moer door krijg. Ik heb zo af en toe het vermoeden dat mijn voorganger alle bouten met zeewater voorbehandelde voor hij ze er weer op zette..... 

Link naar reactie

Als je de bout van het difdeksel houder eruit haalt (wel ff krikje onder dif houden om op te vangen) dan zakt het diff al zo ver (normaal gesproken) dat je bv het deksel eraf kan halen (eerst olie aflaten)  of als je speciale tools hebt, dan al het rubber/staal lager eruit trekken, of anders voorzichtig inzagen (let op niet in het alu anders zwakkere plek) en er dan bv een zachte poly er zo zonder gereedschap weer in drukken.

 

Nu ben je echter al verder gegaan...en heb je/is er wellicht al meer stuk? zodat het diff er sowieso onderuit moet? das dan wel wat balen...

Het kan soms ook zo zijn dat bv het bij de insteek assen gaat zweten omdat bv het ontluchtingsgaatje van diff deksel verstopt zit, don't ask me how I know, had het bij een splinternieuw Z3M deksel...van de dealer...onder garantie (lang verhaal) en hun hadden dat zelf ook door...sealden de km sensor extra ipv alleen O-ring...maar zelf toen lekte het er nog langs...dus ik beter doen dan hun dat sealen, echter, toen moest de druk elkders heen, immers ontluchtingsgaatje verstopt en als diff heet wordt, moet het ergens heen...dus daarna begon het bijde keeringen assen...toen dacht ik hey...iets anders is de oorzaak en kwam ik bij de ontluchting, kats verstopt...schoongemaakt en lekkage bij as keeringen verdween als sneeuw voor de zon :-)  

anyways, succes met je klus, jij zal dat wellicht niet hebben, maar checken kan geen kwaad ;-) 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Iedereen bedankt voor het mee denken, heb een hoop van de tips gebruikt. Helaas niet alles geholpen. Ondanks het warmstoken de as nooit los gekregen, uiteindelijk de moer rond gedraaid (wist niet dat het kon maar met genoeg kracht lukt kennelijk alles). Uiteindelijk dus bij de sloop een nieuwe draagarm en as gehaald. En in het kader van nu we er toch zijn besloten de hele achterkant eraf te halen.  Om alles los te krijgen moest ook maar de uitlaat er onder weg. De uitlaat bouten op de flezen waren niet meer herkenbaar dus uiteindelijk moeten doorzagen, en aangezien ik al wat gedoe had met 1 van de lambda's de headers er ook maar onderweg. Dus +/-2 maanden geleden begon met een rubbertje op de diff resulteerde in een behoorlijk gedemonteerde ZZZ.

 

Dit alles bood alleen wel de kans om nadat ik de voorwiel ophanging had vervangen ook achter maar alles goed te doen. Het uiteindelijk klus lijstje was:

Nieuwe draagarm rubbers, tonlagers, wiellagers, stabilisatie stang rubbers/ophangging en nog wat klein spul. (veeeeeel bouten en moeren)

Nieuwe hardyschijf en tussenlager.

Nieuwe pakkingen op de uitlaat en 1 nieuwe lambda sensor. 

nieuwe seals op de diff en even het ventiel schoongemaakt (goeie tip, zat inderdaad vol maar ik had de seals liggen en alles er onderweg dus toch maar vervangen)

 

De ZZZ heeft sinds gisteren weer een verse APK en rijd als een zonnetje geen geklop meer tijdens het schakelen en een strakke achterkant. Nu hopen dat het mooie weer wat blijft. Mocht er ooit iemand mee bezig willen tips/tricks nodig hebben hoe het een en ander te demonteren laat het maar weten, het was weer een leerzame ervaring  😓

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.