Ga naar inhoud

Stuur, sleepring en RAW


HUB

Aanbevolen berichten

Als het originele stuur wordt vervangen door niet-OEM is een adapter nodig. Weet iemand hoe het vervolgens zit met de functionaliteit van de richtingaanwijzer? Blijft alles gewoon werken of verlies je de terugstelling naar ruststand en moet dus je deze dus met de hand terugstellen? Groet, Jan.

 

Schermafdruk 2018-09-25 19.52.56.png

aangepast door HUB
Link naar reactie

Dan gaan we daar vanuit. Geen airbag weet ik maar na 21 jaar lijkt me dat ding sowieso niet erg betrouwbaar. Weerstandje van 2 Ohm wist ik ook (met dank aan dit forum).

 

Ik ben -net als velen- dat grote en vooral te dunne stuur zat en ga een kleiner en dikker stuur plaatsen. Tijdje op Marktplaats gekeken naar originele BMW stuurtjes. Heb dan wel een airbag maar ook van die loze moderne drukknopjes op het stuur. Daarom besloten om een alternatief te gaan plaatsen. Wordt waarschijnlijk een 350mm Nardi in de kleuren zwart. Deze past IMO mooi bij de auto. Nieuwe stuurnaaf heb ik zojuist besteld, niet van Nardi maar een uit vol aluminium gefreesde Luisi die twee boorpatronen heeft (Nardi en MOMO). Kan er nog eens gewisseld worden als daar tzt behoefte aan is. Was niet eenvoudig te vinden overigens en zijn er maar weinig van heb ik het idee. Stuurtje volgt binnenkort.

 

 

 

aangepast door HUB
Link naar reactie

Mooi een Nardi stuur, met leer of hout?

 

Ik heb het "Z3M" stuur, die is iets kleiner dan origineel en ligt lekker in de hand.

 

Bij mijn 323ti had ik een suede OMP 350mm en 70mm deepdish.

Ligt fijn in de hand en een fijnere stuur positie.

 

Al voelt het met intensief gebruik snel plakkerig aan.

 

 

Link naar reactie
10 uur geleden zei Jan-Willem:

Mooi een Nardi stuur, met leer of hout?

 

Ik heb het "Z3M" stuur, die is iets kleiner dan origineel en ligt lekker in de hand.

 

Een brave drie-spaaks in zwart leder (http://www.nardi-personal.com/index.php?option=com_content&view=article&id=319:gara-6020-35-2071&catid=78&Itemid=280&lang=en). Over smaak valt prima te twisten hier 😉 Gisteren een nieuw-in-doos exemplaar besteld in de UK voor zeer nette prijs. Jouw verhaal over je stuur swap heb ik gevolgd en was de definitieve bevestiging dat ik ook wat anders wil.

 

Voor de liefhebbers en geïnteresseerden plaatje van de Luisi stuurnaaf bijgevoegd. Maken ook mooie sturen BTW, met name de Montreal in mahony is erg fraai in een Z3.

 

Maar om on-topic te blijven: als de RAW maar terug springt, dat wilde ik weten voor aanschaf. Thanks! Groet, Jan

 

2014-05-04-18-20-28_20140504_105813.jpg

aangepast door HUB
Link naar reactie

@Jan-Willem Ik sta op het punt mijn stuur te vervangen maar ben er nog niet zeker van of ik alles goed begrijp. De kunststof ring (die ik sleepring heb genoemd maar in het handboek als "contact ring" staat) en met 3 kleine schroefjes aan het stuur zit vastgemaakt lijkt slechts één functie te hebben: het op- en afrollen van het bandje waarover het elektrische signaal naar de airbag loopt. Waarschijnlijk ook het claxon signaal. Aan het einde van dat bandje zou ik een 2 Ohm weerstand moeten plaatsen. Het lijkt er op dat deze ring niets met de bediening van de richtingaanwijzer (RAW) te maken heeft. Als dat zo is, dan kan ik de kunststofring toch laten vervallen? Op 4;40 in het filmpje komt een stekkerverbinding in zicht met 4 draden (rood-wit-bruin-blauw). Deze zit dus nog vóór de ring. Twee draden naar de airbag (rood en wit, zie 2:10) en twee naar claxon bediening (bruin voor signaal en de laatste dus massa denk ik). Als ik een contrastekker maak, de claxon draden verleng en de weerstand over de twee andere pennetjes zet moet het toch werken zonder die kunststof ring? Of zie ik iets over het hoofd, bijvoorbeeld in mechanische zin? Ik denk dan aan de uitstekende pen welke op 4:50 goed is te zien. Drukt deze de RAW terug als het stuur weer in de midden stand terecht komt of zorgt deze er alleen maar voor dat het hart van de ring niet met het stuur mee draait (wat ik denk)? In afwachting van je gewaardeerde antwoord, met vriendelijke groet, Jan

 

20181006_082744.jpg

aangepast door HUB
Link naar reactie

Is het al gelukt?

 

Je moet de originele sleepring gebruiken.

Je kan geen draadjes door je stuur laten lopen voor de claxon, die gaan breken als je stuurt.

 

Weerstandje moet in de gele stekker.

De blauwe is de massa op stuur.

De bruine gaat naar de claxon knop, als je die knop in drukt moet je ook naar de massa van je stuur gaan.

 

De koperen ring die je ziet kan je er zo af klikken, daar een kleine beetje vet onder voor het kraken en piepen.

 

20181006_175034.thumb.jpg.58f4a15efcab72e7a5b902e41dc4313c.jpg

 

 

De nok die ik hier aanwijs zorgt dat de richting aanwijzer terug gaat.

De stekkers aan deze kanr gewoon origineel aanluiten onder de stuur kolom.

20181006_175051.thumb.jpg.852b95cc1992ad7d5c3ce2ac15b2c90a.jpg

 

Wel ff een fototje als die er in zit he! 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Dank voor de uitleg JW. Vandaag 200km dijken en groene hart gereden, ga er morgen aan beginnen (maar eerst garage opruimen). Laat je uiteraard weten als het wel/niet gelukt is. Foto volgt dan ook 😉 TBC. Groet, Jan.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Vanmiddag stuur gewisseld. Wat is me opgevallen? De stuurnaaf van Luisi heeft last van wat schoonheidsfoutjes: de drie gaten aan de achterzijde om de sleepring vast te zetten hebben niet de juiste steekmaat. Op dit moment zit deze ring dus met slechts één boutje. Dat vraagt nog wel wat aandacht en gezien het feit dat er weinig "vlees" op de ring zit is dit nog niet zo eenvoudig verbeterd. Tweede punt van kritiek is de schroef waarmee de ring van de massadraad vastgezet moet worden: verkeerde vorm (want verzonken kop) en te lang. Als laatste de weerstand en claxondraad die onbruikbaar zijn: stekkers passen niet op de claxon en niet op de airbag stekker. Niet lastig om op te lossen maar wel slordig van de Italianen.

 

In het stuurhuis zit op 10 uur een wit kunststof knopje. Hoewel ik hier nergens iets over het gelezen besloten deze in de sparing op de achterzijde van de sleepring te laten vallen. Alles werkt weer goed dus dat lijkt de juiste keuze. Maar wat dat knopje doet...

 

Nardi stuur (model Gara) past mooi op de Luigi stuurnaaf (#P1506). Ik heb de groeven op de stuuras en draad van de centraalbout licht ingesmeerd met montagepasta. Het aandraaimoment kon ik nergens vinden dus maar op gevoel gedaan. Als iemand meer weet dan zal ik het graag met de momentsleutel natrekken, ik ben erg van de momentsleutels.

 

Schrok me nog wel een hoedje toen ik de accukabel weer aansloot. De auto stond op het contact (want uit het stuurslot) en dat betekende even schrik over de boordcomputer. Gelukkig is alles heel gebleven (pfew).

 

Zonder claxon en met een brandend airbag-lampje toch maar even test rijden. Eerste impressie is positief: los van de "looks" is de maat van het stuur veel beter dan het origineel: iets kleiner en iets dikker maar met een fijne verdikking op 2 uur en 10 uur. Met en zonder handschoenen houdt het heerlijk vast. Komt uiteraard ook met een prijs: ik zie de bovenzijde van de klokken niet meer. Zal in de praktijk niet veel uitmaken omdat het de hogere snelheden en toerentallen betreft en dan rijd ik het meest op gevoel.

 

Rijdt dat nou ook anders? Jazeker! Het stuur voelt veel directer aan, bewegingen uit de voorwielen komen beter door. Houding en stuur-beweging is dynamischer. Zodra alles 100% is afgemonteerd en wat meer kilometers zijn gereden kom ik er nog wel eens op terug, Groet, Jan.

 

PS 1: Met verzonken inbusboutjes heb ik altijd een probleem: de sleutelmaat is te klein/ondiep voor de boutmaat. Daarom tijdelijk cylinder inbus geplaatst en deze later vervangen door lenskop torx.

 

PS 2: Er worden hier (thuis) opmerkingen gemaakt over het Nardi-logo op de claxon, dat zou BMW moeten zijn maar de prijs van een andere button is in geen verhouding tot de prijs van het gehele stuur.

 

20181007_170100.jpg

20181007_170604.jpg

20181007_170618.jpg

20181007_165122.jpg

aangepast door HUB
Link naar reactie
1 uur geleden zei HUB:

Vanmiddag stuur gewisseld. Wat is me opgevallen? De stuurnaaf van Luisi heeft last van wat schoonheidsfoutjes: de drie gaten aan de achterzijde om de sleepring vast te zetten hebben niet de juiste steekmaat. Op dit moment zit deze ring dus met slechts één boutje. Dat vraagt nog wel wat aandacht en gezien het feit dat er weinig "vlees" op de ring zit is dit nog niet zo eenvoudig verbeterd. Tweede punt van kritiek is de schroef waarmee de ring van de massadraad vastgezet moet worden: verkeerde vorm (want verzonken kop) en te lang. Als laatste de weerstand en claxondraad die onbruikbaar zijn: stekkers passen niet op de claxon en niet op de airbag stekker. Niet lastig om op te lossen maar wel slordig van de Italianen.

 

Had ik ook bij mijn simoni naaf, ik heb de gaatjes uitgevijld zodat het paste.

Dus niet alleen de simoni pasvorm is slecht haha.

 

Ik heb er wel andere kabelschoentjes aangeklemt voor de claxon.

 

Kan je die weerstand ook niet kwijt onder de stuurkolom?

 

1 uur geleden zei HUB:

 

In het stuurhuis zit op 10 uur een wit kunststof knopje. Hoewel ik hier nergens iets over het gelezen besloten deze in de sparing op de achterzijde van de sleepring te laten vallen. Alles werkt weer goed dus dat lijkt de juiste keuze. Maar wat dat knopje doet...

Die zorgt er bij het originele stuur voor dat de sleepring niet verdraait als je het stuur demonteerd.

 

1 uur geleden zei HUB:

Nardi stuur (model Gara) past mooi op de Luigi stuurnaaf (#P1506). Ik heb de groeven op de stuuras en draad van de centraalbout licht ingesmeerd met montagepasta. Het aandraaimoment kon ik nergens vinden dus maar op gevoel gedaan. Als iemand meer weet dan zal ik het graag met de momentsleutel natrekken, ik ben erg van de momentsleutels.

 

Schrok me nog wel een hoedje toen ik de accukabel weer aansloot. De auto stond op het contact (want uit het stuurslot) en dat betekende even schrik over de boordcomputer. Gelukkig is alles heel gebleven (pfew).

 

Zonder claxon en met een brandend airbag-lampje toch maar even test rijden. Eerste impressie is positief: los van de "looks" is de maat van het stuur veel beter dan het origineel: iets kleiner en iets dikker maar met een fijne verdikking op 2 uur en 10 uur. Met en zonder handschoenen houdt het heerlijk vast. Komt uiteraard ook met een prijs: ik zie de bovenzijde van de klokken niet meer. Zal in de praktijk niet veel uitmaken omdat het de hogere snelheden en toerentallen betreft en dan rijd ik het meest op gevoel.

 

Rijdt dat nou ook anders? Jazeker! Het stuur voelt veel directer aan, bewegingen uit de voorwielen komen beter door. Houding en stuur-beweging is dynamischer. Zodra alles 100% is afgemonteerd en wat meer kilometers zijn gereden kom ik er nog wel eens op terug, Groet, Jan.

 

1 uur geleden zei HUB:

PS 1: Met verzonken inbusboutjes heb ik altijd een probleem: de sleutelmaat is te klein/ondiep voor de boutmaat. Daarom tijdelijk cylinder inbus geplaatst en deze later vervangen door lenskop torx.

 

PS 2: Er worden hier (thuis) opmerkingen gemaakt over het Nardi -logo op de claxon, dat zou BMW moeten zijn maar de prijs van een andere button is in geen verhouding tot de prijs van het gehele stuur. Mmmm, iets voor onder de kerstboom denk ik maar.

 

een

20181007_170100.jpg

20181007_170604.jpg

20181007_170618.jpg

 

Mooi stuurtje hoor! 

Staat ook iets verder naar je toe?

 

Geen BMW logo in het stuur, dat ziet er niet uit.

Nardi logo is prima 

 

 

Link naar reactie

Zojuist weerstand getest. Lampje van de airbag gaat aan op contact, dan uit en direct weer aan. Als ik de originele airbag weer aansluit hetzelfde verhaal. Heeft de boordcomputer een reset nodig? Claxon wel prik op het contact maar geen geluid. Ik hoor ook geen geluid van een schakelrelais. Zal met een slechte stroomkring te maken hebben.

aangepast door HUB
Link naar reactie
Op 8-10-2018 om 20:37, pimgmx zei:

Je aanname klopt: een eenmaal getriggerde airbagfoutmelding moet softwarematig gereset worden...

 

Dan ga ik daar niet verder naar zoeken.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.