Ga naar inhoud

ruitensproeier stopt er mee


PHS

Aanbevolen berichten

 

Sinds afgelopen week doet de ruitensproeier moeilijk.

Na een koude start gewoon werken en de eerste 20 minuten of zo ook nog.

Sproeit dan ook uit alle openingen.

En als dan de motor op temperatuur is, en het lekker warm onder de motorkap wordt, niet meer.

Ik hoor het elektromotortje dan ook niet draaien.

Reservoir is voldoende gevuld.

Ik zag wel wat schilfertroep rondzwieren tijdens het bijvullen (zit er ergens nog een filtertje?).

 

Los contact?

Sproeiermotor te warm?

 

????

 

Graag jullie ideeën.

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Pompje besteld maar lekt als de ziekte....nippeltje is toch anders en sluit niet goed af.
Dus morgen even langs Herr BMW.....
 

pompjes.jpeg

 

Dan ook maar het reservoir eruit om schoon te maken en het filterjte (van de koplampsproeiers) ook even uit te blazen.

 

Ik zag overigens geen filter bij de ruitensproeier pomp.....

 

 

reservoir.jpeg

filter1.jpeg

filter2.jpeg

aangepast door PHS
Link naar reactie
  • Administrator

Ik denk dat je er met een OEM pomp bent.

 

Ik heb toevallig begin van het jaar ook het nodige gedoe gehad met een FEBI pomp, zij het die voor de koplampsproeiers van een E85. Zoals je hier ziet zijn er ook bij die pomp (voor de E85) wat kleine verschilletjes, die maken dat ook die FEBI pomp het uiteindelijk toch niet goed deed (er werd net niet voldoende druk opgebouwd in de FEBI pomp). Ik koop in ieder geval geen niet OEM pompen meer; risico dat het misgaat is wat mij betreft te groot ...  

Link naar reactie

Had ik toch de zoekfunctie moeten gebruiken 😄

 

Ik laat wel weten hoe het gelopen is.

aangepast door PHS
Link naar reactie

Had ik ook, bij koude motor prima en daarna kuren, door Roodkapje vervangen door een febi pompje, sindsdien geen problemen meer...dus met het febi gebeuren geen problemen meer, maar het ging hier om de vooruit pomp, met de koplamp sproeiers was niets mis.

aangepast door pampus
Link naar reactie
  • Administrator

Ja, Roodkapje heeft het door mij zelf weer gedemonteerde Febi pompje ook terug genomen en met wat kleine aanpassingen ingezet bij een ander als voorruitsproeirpompje. Maar dat kan ook makkelijker dan andersom. De druk die nodig is om de voorruitsproeiers te laten werken is veel lager dan die van de koplampsproeiers (Bij die laatste is het leidingnetwerk veel langer en moeten tegelijkertijd twee sproeiers uit de bumper omhoog gedrukt worden. Daar heb je extra druk voor nodig)..

Link naar reactie

De OEM zit er in.

 

Maarrrrrr........lekt ook bij het slangetje..

Optisch identiek, maar klemt gewoon niet genoeg.

 

Oplossing dealer: gehele slang naar de sproeiers vervangen 🤣

 

Ik heb het klemmetje eraf geknipt en het slangetje rechtstreeks op 't pompje geschoven.

Na een warm ritje deed de sproeier nog steeds wat ie moet doen! 👍

 

 

sproeier2.jpeg

sproeier1.jpeg

aangepast door PHS
Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Blijft tobben met de ruitensproeier.

 

Nieuwe pomp erin voor de ruitensproeier.

Eerst geen probleem.

Nu bij warme motor (lees warm motorcompartiment) draai het pompje weer niet rond....

 

Iemand een idee?

Link naar reactie
14 uren geleden, WMB zei:

Als de motor warm is en het pompje het niet meer doet: meet eens of het pompje dan wel stroom krijgt.

Waar denk je dan aan?

Link naar reactie
17 uren geleden, Helenhooft zei:

Bij deze klacht zou het de junctionbox kunnen zijn, hebben wij al een paar keer gezien.

 

Oké.  Ga ik ook naar kijken.

De koplampsproeier doet het wel gewoon. Dat kan dan ook?

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Wat meer info (empirisch en dealer) Geen foutmeldingen.

Als ik de ruitensproeier na het starten aan doe geeft deze een klein beetje en dan niks. Wel gaan de koplampsproeiers aan.

Daarna doen de ruitensproeiers niks, totdat ik de motor uit en weer aan zet.

Dan doen ze het prima. Altijd. Ook wanneer de koplampsproeiers het doen.

 

Vreemd hè?

 

Ik rijd altijd met licht aan. Wellicht dat dit de koplampsproeiers als eerste altijd triggert en daardoor de ruitensproeier het niet doet?

Ik ga straks de lampen op uit en auto zetten. Kijken hoe het zaakje zich dan gedraagt.

 

Ik kan in elk geval de sproeier laten werken en dat is wel fijn hoewel niet op een normale manier.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Lijkt idd de combi te zijn van licht aan en eerste keer sproeien na stilstand.

 

Met licht uit/automatisch doet de ruitensproeier het wel altijd en daarna ook altijd met licht aan icm koplampsproeiers.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.