Ga naar inhoud

Z3 2.2i en 2.2


Sypson

Aanbevolen berichten

Z3 2.2i en 2.2

Vandaag merkte ik, voor het eerst het bestaan van  2 motorversies. Enkel bij de 2.2 liter, nl 2.2i en 2.2. Nu mijn vraag.

Is de i versie, 165pk, rechtstreeks in de 6 verbrandingskamers ingespoten en de andere, 170pk, in het inlaatspruitsstuk? 

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Tenzij ik me grandioos vergis is er maar één versie van de 2.2. 

Zou het kunnen dat de verschillen in output die je vond zijn veroorzaakt door verschillende milieu-eisen in verschillende markten?

Vaak zie je dat motoren voor de USA nét iets meer 'geknepen' zijn dan voor andere regio's om strengere emissie-eisen (m.n. Californië) te halen.

 

Ik heb even rondgeneusd en BMW maakt in z'n onderdeelcatalogus géén onderscheid, en vermeldt alleen 2.2i (met motorcode M54B22) voor alle bouwjaren van de Z3 2.2. De voorganger van het M54-blok, de M52 (meest bekend onder Z3-rijders voor de 2.8) is NIET als 2.2. gebouwd.

 

Zie hier: https://www.realoem.com/bmw/enUS/select?product=P&archive=1&series=Z3&body=Roa&model=Z3+2.2i&market=EUR

 

En je vraag over de inspuiting: de M54B22 wordt ingespoten middels zes injectoren in het inlaatspruitstuk, nét voor de inlaatzijde van de kop.

Link naar reactie

Het zijn altijd 2.2i motoren bij de z3

Een 2.2 is een 2.2i waar een lettertje van afgevallen is....

 

i staat voor injectie, maar niet voor directe injectie. Het lettertje wordt dan ook al sinds mensenheugenis gebruikt terwijl directe injecte (op benzinemotoren) nog niet zo lang bestaat. (directe injectie verscheen pas op de e89)

 

In technische discussies hebben de meesten het dan ook over een ms54b22 of ms54b30 of ms52b28tub of wat dan ook. Dan is het gelijk duidelijk welke motor iemand bedoeld.

2.2i etc zijn consumentenaanduidingen.

 

Verschillen in vermogens op 1 motor zijn meestal emissie gerelateerd. Soms andere tuning, maar ook dikwijls andere of extra katalysatoren. Dat kan in de USA zijn, maar ook al in europa (zo heeft een engelse z4 extra katalysatoren zitten op de plaats waar de vastelandmodellen een extra middendemper hebben)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

In BMW Z3 and Z4 The ultimate story, staat uitsluitend de Z3 2.2i genoemd: 12.146 geproduceerd van 12/99 tot 06/02. 

Met als extra vermelding: All were European specification roadsters.

Wellicht is de verwarring te wijten aan het gegeven dat de andere zes cilinders, 2.0, 2.3 (VS), 2.8 zonder de "i" vermeld worden en de 3.0i juist weer wel. 

Kortom, ook toen al maakte BMW er af en toe een potje van qua type aanduiding.

.

 

aangepast door Frenkie
  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.