Ga naar inhoud

Rem problemen


Cornelis

Aanbevolen berichten

Rem problemen

Hallo beste mensen,

 

Ik woon in Tenerife en daar zijn de reparatie/garage mogelijkheden toch wat beperkter dan in Nederland....

 

Sinds een maand of 2 doet mijn rechter voorrem raar

Ik heb een Z3 3.0 van 2001

Al rijdend ZONDER te remmen, blokkeert mijn rechter voorrem af en toe gedurende minder dan 1 seconde

De andere 3 wielen draaien vrij, dat ene wiel blokkeert een fractie, de band piept en voor je kan reageren

is alles weer normaal. Omdat het zo kort is, wijkt de Z nauwelijks van zijn spoor.

Soms gebeurd het bij 50 km/uur soms bij 130

Uiteraard schrok ik mij de eerste keer een ongeluk.............

 

Direkt rem nagekeken, ik dacht aan bv aan 1 zijde te ver afgesleten remblokje.

Maar zowel linker als rechter wiel waren de remblokjes netjes ongeveer even veel versleten.

Nog zeker eenderde dik genoeg.

Toch allemaal laten vervangen in garage.traction

 

Daarna bleef het happen van de voorrem gebeuren. Slechts af en toe, ongeveer 4 keer per week.

Bij zeer verschillende snelheden. Ook NIET net na gewoon remmen b.v

Ik ontdek er geen regelmaat in.

 

Uiteraard wel verontrustend. Nu is het "veilig", maar je rem moet dus niet langer happen!

 

Vorige week weer naar garage en specifiek probleem uitgelegd en naar remklauw laten kijken

 

Helaas 2 dagen erna zelfde euvel 

 

Misschien heeft 1 van jullie een idee?

 

Nog even extra info, die er misschien niets mee te maken heeft, maar ..................

 

Ik rij mijn Z altijd ZONDER dat DSC traciecontrol enz.

Dus voor elk gebruik (bijna dagelijks) even uitschakelen en de hele tijd tegen het waarschuwingslampje aankijken

Jullie kennen dat wel, en zeer ws rijden veel mensen zonder.

 

Zeker 4 jaar geleden gaf de display aan dat er een defekt was aan dit systeem. Nog meer lampjes aan!

 

Het kon een goedkope reparatie zijn aan een wielsensor tot een eventuele dure vervanging van de "computer"

 

Daar ik toch altijd zonder rij, heb ik de 2 waarschuwingslampjes uit mijn dashboard gepeuterd en rij dus, zoals altijd met een 

niet werkend systeem.

 

Al 4 jaar dus, en het lijkt mij stug dat defekte electronica mijn rechter voorrem laat happen. Maar omdat de Z dus wel systemen

aan boord heeft die automatisch kunnen ingrijpen ...........

 

Ik ben benieuwd naar jullie reakties

Vind het toch wat gevaarlijk worden met 1 rem met een eigen willetje.

Maar ik rij hier op Tenerife liever in mijn Z dan in mijn oude Citroen Berlingo !!!!!!!!

 

Groetjes, Kees

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Is er een garage die de auto voor je kan uitlezen, Kees?

 

Je beschrijving van de eerdere storing (ABS./DSC) kon wel eens samenhangen met de symptomen die je nu ondervindt.

 

Mechanische oorzaken heb je met enige zekerheid uitgesloten, ik neem aan dat 'naar remklauw laten kijken' betekent dat je garagist heeft gecheckt of de remzuiger niet is beschadigd en vrij beweegt? Een 'hangende' remzuiger kán vergelijkbare symptomen veroorzaken, alhoewel je dan waarschijnlijk vaker last van je remprobleem zou hebben.

 

Mijn gok-op-afstand is dat je ABS of DSC af en toe stuipjes heeft en je voorrem activeert. 

Vandaar mijn vraag aan 't begin van deze post: uitlezen kan je concretere informatie geven over wáár de oorzaak ligt.

 

Als je die mogelijkheid niet hebt wordt het lastiger.: misschien zelf een OBD-kabel + software op de kop tikken om je auto zelf uit te lezen?

Maar als ik nóg een keer mag gokken zou ik - laten - kijken naar de signaalgever (de getande ring aan de acherzijde van je wielnaaf) en/of de ABS-sensor van het 'probleemwiel'...

 

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Wat ik nt gelezen heb is of dit voelbaar is in het stuurgedrag.

Er zijn al veel nagelen met koppen geslegen. Daarom nog iets aanvullend.

Het asc systeem is een middel van differentieel blokkering. Voorkomt

doorspinnen bij te weinig grip. Wordt aangestuurd door de getande schijven die de toerentallen meten en vergelijken.Een ongelijkheid doet het doorslaande wiel afremmen via het normale remsysteem. Vermoedelijk geldt dit enkel voor de achterwielen? Wat als de twee tractie wielen met een gelijk toerental doorslaan, dat weet ik nu even niet.

Link naar reactie

Bedankt voor de reakties

Duidelijk en ga hier op tenerife garage met uitleesprogramma en ervaring zoeken.

Wel laatste weken gemerkt dat met DSC uit, probleem NOOIT optreedt.

Met ingeschakelde DSC, standaard instelling dus na elke keer weer starten van je auto, treedt

defekt af en toe op zoals eerder beschreven.

Dus Roodkapje heeft het bij het juiste eind vermoed ik

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.