Ga naar inhoud

TimoDino

Member
  • Items

    128
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    5

TimoDino won de laatste dag op 14 februari 2018

TimoDino had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4 E89 Sdrive 23i Tiefseeblue
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Heiloo
  • Interesse(s)
    Zeilen<br />
    Dragonboating

Recente bezoekers van dit profiel

1,434 profielweergaven

TimoDino's prestaties

2.0 member

2.0 member (3/12)

7

Reputatie

  1. De meldingen over de side aribags kunnen oplossen. Blijven nu alleen de meldingen MRSA links en rechts over. Contacten nogmaals na gekeken en in de contactspray gezet. Maar tot zover helaas geen resultaat. In het Airbag (ARB) bestand staan de MRS3 sensoren netjes vermeld.. Maar moet ik dan toch nog verder iets wijzigen in een andere module. Ik heb een aantal modules al uitgelezen maar ik kom daar geen vermeldingen tegen die verwijzen naar de sensoren. Zouden dan toch beide sensoren kapot zijn?
  2. Dank voor de schema's daar ga ik nog een keer naar kijken. Van de 6 foutcodes die de airbagmodule geeft zijn er dus 4 die zich laten resetten en blijven er 2 over, die van de gordelsloten. De 6 foutcodes blijven terugkomen als het contact aan en uit is geweest. maar daarover straks meer. Vandaag bedacht ik me dat als de nieuwe airbagmodule gecodeerd is zonder gordelsloten hij een foutcode zou kunnen geven als hij ze wel ziet. Ik heb dus bij de bijrijdersstoel de stekker van het gordelslot losgehaald en na het verwijderen van de foutcodes is de foutcode van de bijrijder inderdaad verdwenen. Dit werkte ook bij de chauffeursstoel. Na het wissen van de foutcodes ging mijn Airbaglampje in mijn cockpit eindelijk uit. Helaas is dit niet het einde van het verhaal. Enerzijds wil ik kijken of ik de module toch niet kan coderen met gordelsloten. Via dit filmpje ben ik daar weer een beetje dichterbij. https://www.youtube.com/watch?v=3qTVWPkF3x4 Ik begrijp nu hoe het werkt maar nu nog de juiste aansturing vinden. Daar buig ik me later wel weer over. Groter probleem is echter dat als ik mijn contact uit en weer aan zet, ik 4 codes van de oorspronkelijke 6 codes terug krijg. Deze codes staan in verband met de 4 airbags. In eerste instantie geeft ie hierop dus fouten maar die laten zich wel verwijderen maar komen weer terug als het contact uit is geweest. Daar moet ik nu weer in duiken. iemand ideeën?
  3. Ja na het spanningsloos maken fouten resetten en dan blijven deze 2 over.
  4. Inmiddelds heb ik een andere airbag computer gevonden. Deze airbagcomputer is degene die volgens mijn VINnuber in REALOEM de juiste is. En idd vrijwel alle codes verdwijnen op 2 na. Beide hebben te maken met de gordelsloten (niet de gordelspanners) , deze ziet hij aan beide zijden niet. De stekkers zitten onder de stoelen in de kabelboom, zijn niet beschadigd zo te zien en zijn niet gecorrodeerd. Moeten deze gordelsloten nu gecodeerd worden in de nieuwe computer, en zo ja hoe doe ik dat? Ik heb een INPA laptop ter beschikking met ook NCS expert. Hopelijk kan iemand me op weg helpen.
  5. Vandaag even contact gehad met Orange Chiptuning. Zij gaven aan dat het altijd beter is om uit te gaan van een module zoals in de onderdelen catalogussen wordt aangegeven. In mijn geval dus een module met het nummer: 65776908896. Nu is deze wat zeldzaam, en ik vraag me af hoe dat zit met het lijstje "Verwisselbaar en niet verwisselbaar" Daar staan een aantal nummers tussen die wel beschikbaar zijn. Maar ja loop ik dan tegen hetzelfde probleem aan?
  6. Inmiddels een laptop met INPA geleend. De storingslijst is idd net als de garage had gemeld. 6 Zundkreis ZK5 20 Gurtschloss Farer 2 Zuendkreis ZK1 gurtstrammer Fahrer 26 Sitzbelegungserkennung 1 3 Zuendkreis ZK2 gurtsprammer Beifahrer 13 Zuendkreis ZK12 Airbag Fahrer stufe 2 1 Zuendkreis ZK0 Airbag Fahrer 17 Versorgungsspannung 240 interner steuergeratfehler 21 gurtschloss beifahrer Zo kunnen er nog meer fouten uit een airbag komen? Vandaag maar eens een start gemaakt met demonteren. Beide zij crashsensoren onder de stoelen vandaan gehaald. Tevens de stekkers onder het tappijt vandaan laten steken zodat er straks getest kan worden zonder de stoelen constant te moeten demonteren. Helaas is het nog wel wat vochtig onder mijn stoelen omdat ik de rubbers rondom de deuren en ramen nog moet vervangen. Dit staat voor de kerstvakantie op het programma. Dan kan ie namelijk 2 weken naar binnen. daarna aan de onganse taak begonnen om de middenconsole te demonteren. Wat een achterlijke manier om dat ding te monteren. Dat ging bij mijn MX5 toch wat makkelijker. Maar ja het is uiteindelijk toch gelukt. Goede nieuws is dat zo te zien de crashsensoren er goed uit zien. Geen corrosie te zien op de aansluitingen. Wel op de aluminium montage platen maar dat maakt denk ik niet zoveel uit. De nummers van de sensoren komen overeen met "Real OEM" Nu het vreemde, het nummer van de airbag computer komt niet overeen met REAL OEM. Het nummer in REAL OEM is 65776908896 maar uit de auto komt 65778386192. Real OEM geeft aan dat deze niet terugwerkend verwisselbaar is. Weet iemand of dat misschien een mogelijke oorzaak is waarom al deze fouten in het systeem staan?
  7. Officieel 2,3 🙂 Dank je wel dat geeft een mooie leidraad. Reeds geprobeerd, helaas geen resultaat. Thanx voor de tip
  8. Z3 Airbag computer vervangen Inmiddels al weer 3 jaar in het bezit van een Z3. Eerst een 1.9 en de huidige Z3 is een 2.5 Automaat uit 2000. Productie Code: CH93 USA Import . Het onderhouden en opknappen van de Z3 is een van de zaken die ik leuk vind en ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te doen. Ik ben al lekker bezig geweest en heb vele zaken al netjes kunnen maken., waaronder het stuurwiel vervangen en de stoelspeling verholpen, Ook ben ik met de raamafstelling bezig geweest waardoor de zij-airbag eruit is geweest. Afijn je raad het al, ik heb stroom gehad op de auto, zonder dat alles was aangesloten en nu brand het airbag lampje. Reeds gedaan (tips van dit forum): - Alle connectoren nagekeken, schoongemaakt en waar nodig extra vast gezet met ty-wraps (gordelspanners). - De sensor-mat van de bijrijdersstoel overbrugd met een bypass-connector. - Met een eenvoudige OBD reader kon ik geen airbag foutcodes vinden, en fouten wissen leverde ook geen resultaat op. Vandaag dus bij een garage met BMW ervaring langs gegaan. De garage vond heel veel Airbag gerelateerde codes maar vooral van de airbag computer. Ik lees in de diverse topics dat door alle werkzaamheden de computer kapot kan gaan door het vele accupolen eraf en erop zetten. Klopt dat? Wat is een handig stappenplan, beginnen bij de airbag computer? Ik begrijp van diverse topics op het forum dat airbag computers moeten worden ingelezen, met welke hardware software kun je dat het beste doen? Zijn er mensen in de buurt (Noord-Holland) die deze hardware/software zelf hebben? Het liefste ga ik zelf aan de gang maar alle hulp en tips zijn welkom. Timo
  9. Idd deze werkt het makkelijkst. 2 weken gratis daarna eenmalig 39,95 o.i.d. Zelf gebruik ik Sygic met de convertor, moet even zoeken hoe die convertor ook al weer heet. Er zijn ook mogelijkheden om je TomTom direct op je computer aan te sluiten en de route er door de Myroute App er in te laten zetten.
  10. Als de dashcam in de sigarettenaansluiting zit kan het goed zijn ja. Ik weet niet hoe het bij de Z4 is maar bij de Z3 blijst daar altijd stroom op staan. Ik heb zelf een voltmeter gemonteerd in de auto. Altijd een goede indicatie hoe het er voor staat met de accu en het opladen. Voor de puristen: idd het zegt niet alles over de accu. Maar voor het starten ± 12,5 volt geeft mij een goede indicatie dat het starten zou moeten lukken. Tijdens het rijden ± 14,5 volt geeft mij een goed gevoel dat de dynamo zijn werk doet. Ik heb hem zelf de voltmeter ingebouwd op de plek van de sigaretten aansteker, er zitten namelijk ook 2 usb poorten 2,1 A bij. Maar er is ook een sigaretten aansteker uitvoering bij die je er zo insteekt en dus zinder installatie. Via Ali Express voor een paar euro. https://nl.aliexpress.com/item/High-Quality-12V-Car-4-2A-Dual-USB-Charger-Socket-Voltage-Voltmeter-Motorcycle-Boat-Red-for/32729684723.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.T0fqfO https://nl.aliexpress.com/item/Universele-USB-Autolader-Dual-Usb-poort-Adapter-Lader-LED-Display-Voltmeter-Huidige-voor-Tablet-Mobiele-Telefoon/32841976545.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1hO1Ym
  11. Oh absoluut, Ik begrijp je standpunt volledig. Onze familie auto gaat straks naar Frankrijk met een boot op het dak, een caravan er achter, vrouw, kindjes en de hond erin. Die gaat naar de dealer met alle beurten en preventief onderhoud. Veiligheid en behoud van waarde. Maar de Z3 rijdt voornamelijk bij ons in de buurt in een straal van 30 km rond ons huis. Ik probeer haar zo goed mogelijk zelf te onderhouden maar b.v. een prima radiateur preventief vervangen vind ik zelf wat ver gaan.
  12. Echt? gelijk maar alles vervangen? Het ligt er voor mij aan wat je met de auto doet. Mijn z3 rijdt voornamelijk in de omgeving. Als je er mee op vakantie gaat ja misschien, De kwaliteit van de BMW onderdelen is meer dan prima, die gaan lang mee. Maar "If it aint broke, don't fix it"
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.